Langharige herder wel of geen keuring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manoeska

Langharige herder wel of geen keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:57

Ik las vanmiddag dat langharige herder weer mogen. Ik heb een oud duitse herder teefje waar ik mee naar een beoordelingsdag ben geweest. De keurmeester was helemaal gecharmeerd van de hond vanwege haar bouw en beweging. Maar aangezien het een langharige is werd ze niet goed gekeurd. Dus nu even mijn vraag aan de hand van deze foto's mag zij naar een keuring.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sting

Re: Langharige herder wel of geen keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:51

Erg leuke hond! Maar als de keurmeester al heeft gezegd dat ze niet door de keuring komt, wat wil je dan nog weten? Lijkt me niet dat je dan ook maar enige kans maakt op een hoge score :).
Waar las je dat het weer mocht? Want dan zou je het beste even met de rasvereniging kunnen bellen, weet je het gelijk zeker :).

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:56

ik vind haar prachtig en ben helemaal gek van langharige herders, even offtopic, weet jij een goede fokker van oud duitse herders ?

Manoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 23:27

Toen ze beoordeeld is bij die keurmeester zei hij dat hij haar heel goed vond maar omdat langharige niet werden toegestaan ze daarom niet goed was. Maar volgens zeggen mogen langharige nu wel van de bond dus zou ze naar een echte keuring kunnen. En een goede fokker is moeilijk voor mij omdat ik er niet zo in thuis ben maar op internet kun je enkele site vinden waar fokkers oopstaan moet je even zoeken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:39

Als het een oud Duitse herder betreft dan zijn daar aparte keuringen voor binnen die vereniging.
Is het een gewone Duitse herder zoals de mijne die gewoon langhaar heeft gekregen dan mag je deelnemen binnen de VDH aan de clubmatches maar het schijnt nog niet echt makkelijk te zijn daar je gauw achter aan loopt daar de keurmeester er nog niet zo van onder de indruk zijn. Daarom denk ik er nog wel even over na om te gaan.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:55

Volgens de VDH(vereniging van duitse herders) mogen langstockhaar herders wel deelnemen aan de door de verenigng georganiseerde clubmatches, maar je loopt idd. altijd achteraan . Simpelweg omdat volgens de rasstandaard de langstockhaar beharing een niet gewenste beharing is voor de duitse herder. Verder is het zo,is de hond ouder dan 24mnd het zeer gewenst is dat de hond een africhtingscertificaat heeft en een keurklasse.OoK moet de hond door een erkende dierenarts gerontgend zijn op heupen en ellebogen en goedgekeurd zijn daarop. Het is allemaal niet zo simpel. Andere regels gelden voor tentoonstellingen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:47

Zorbas2 schreef:
Volgens de VDH(vereniging van duitse herders) mogen langstockhaar herders wel deelnemen aan de door de verenigng georganiseerde clubmatches, maar je loopt idd. altijd achteraan . Simpelweg omdat volgens de rasstandaard de langstockhaar beharing een niet gewenste beharing is voor de duitse herder. Verder is het zo,is de hond ouder dan 24mnd het zeer gewenst is dat de hond een africhtingscertificaat heeft en een keurklasse.OoK moet de hond door een erkende dierenarts gerontgend zijn op heupen en ellebogen en goedgekeurd zijn daarop. Het is allemaal niet zo simpel. Andere regels gelden voor tentoonstellingen.

Dat is een nu wel gewenste beharing. Is een neuwe regel en heeft ook in het VDH blas gestaan. Maar de keurmeesters zijn daar nog niet echt op ingesteld

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:28

Langhaar met onderwol zal weer toegelaten worden.

Het weekend 31 mei en 1 juni kwamen Hoofdbestuur en Algemene Vergadering van de SV

(SV= Verein für Deutsche Schäferhunde, standaard bepalende vereniging voor Duitse Herdershonden in het land van oorprong van het ras: Duitsland) bijeen. Er werden baanbrekende besluiten genomen. Onder andere:

Tot nieuwe vice-president als opvolger van E. Orschler is gekozen Heiko Grube. Dhr. Grube had voorheen de functie als “Pressewart”= voorlichter namens de SV. Een DOORBRAAK kan genoemd worden het besluit dat het hoofdbureau de opdracht heeft gekregen om de rasstandaard te wijzigen. Langhaar met onderwol zal weer toegelaten worden.

Voor de identiteitscontrole zal ook in Duitsland de Micro-chip gebruikt gaan worden

Mogelijk zal er een nieuw certificaat gaan komen voor beginners. Dit wordt nader uitgewerkt in de Duitse commissie africhting. Een voorstel zal komen op de Algemene Vergadering van gedelegeerden in 2009.

Er zal een aparte commissie, bestaande uit de voorlichters van de afdelingen, worden benoemd. Deze commissie zal zich bezighouden met Voorlichting.

Groetjes pammie ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:28

klopt helemaal. Is NL zou het er al door zijn, in Dld. willen ze er nog niks van weten.

Manoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:33

Pammie bedankt voor de uitleg dit is wel goed nieuws zo te horen ben benieuwd in hoevere dit nu al wordt toegepast bij de keuringen. Ben net lid af van de vereniging omdat ik toch niets met haar kon doen. Dus misschien moet ik toch maar weer lid worden. Ik zie nog wel.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:53

Het is er nog niet officiëel door, maar dat zal niet lang meer gaan duren. Zodra de SV het officiëel erkend maakt dan kunnen de langstokharen mee gaan lopen op de clubmatches...dus nog effe geduld hebben :P

Groetjes pammie ;)