Ik heb vijf katten waarvan twee met blaasgruis, zij zitten op een blaasgruisdieet van Royal Canin (Urinary, het droogvoer). Pumbaa reageerde de laatste tijd erg slecht op zijn voer (na het eten direct overgeven, diarree en blijven afvallen). Afgelopen vrijdag ben ik met hem naar de dierenarts geweest en het advies was om hem 3 dagen kipfilet te voeren (wat hij dus wel binnen hield) en antibiotica. Vanmorgen 'moest' hij weer zijn eigen brokken eten en het kwam er met dezelfde gang uit. Hij was inmiddels al zoveel afgevallen dat hij zichzelf niet warm kon houden (huidige gewicht is 4kg) en had een ondertemperatuur (de dierenarts dacht aan een virus dat hij niet zelf heeft kunnen 'winnen', maar na vanmorgen ben ik er zo goed als van overtuigd dat het met het voer te maken heeft).
Kiddy is ook een blaasgruiskat, die tevens om onbekende reden baggervet wordt. Hij heeft minstens 1x per half jaar een blaasontsteking of urinebuisverstopping en afgelopen zondagavond zat ik weer bij de dierenarts. Ze heeft hem gesedeerd en geprobeerd te catheteriseren, maar dat lukte niet, ze kreeg de catheter er niet in. Vervolgens heeft ze een scan getracht te maken, maar ze kwam niet door het vet heen. Daarna zijn er twee foto's gemaakt en daar kwam ook weinig uit. Enkel dat alles in de verdrukking begon te komen door het vet, z'n blaas zat niet vol en z'n borstbeen bleek gebroken te zijn geweest (er is me werkelijk nooit iets opgevallen en hij is al bij mij sinds zijn derde week). Ze wilde graag z'n urine testen, maar dat was dus niet mogelijk. Vanmorgen ben ik met hem naar de faculteit geweest en is hij daar weer onderzocht. Hij is door vier man onderzocht en geen van allen konden iets aan hem ontdekken. Hij had een verhoogde temperatuur, maar verder niets bijzonders. Ze hebben op de foto's van afgelopen zondag niets bijzonders kunnen vinden (die had ik meegenomen), daarna hebben ze een scan gemaakt en ook daar hebben ze niets op kunnen vinden. Ze hebben urine geprikt (door de buikwand heen, brrrr) en bloed getrokken, de uitslag volgt eind deze week. Er zijn op het moment dus twee problemen met hem; de blaas (penispuntamputatie wordt overwogen, moet even deze week afwachten of het zinvol is volgens de dokter) en dus het dik worden, wat niemand begrijpt. Hij krijgt 25gram brokjes verdeeld over twee keer (aangeraden hoeveelheid is 50gram) en is het afgelopen half jaar 2kg aangekomen (weegt op het moment 7,2kg). Het bloed en de urine wordt onderzocht op schildklierfunctie, diabetes, cushing en stresshormoon (voor het laatste moet ik binnenkort nog 3 dagen achter elkaar urine opvangen).
Eenmaal thuis gekomen wilde ik Kiddy eten geven (moest vasten vanaf gisteravond) en hij weigerde z'n brokjes te eten. Op het moment heeft hij een wondje op z'n tong, dus ik begrijp dat hij niet zo graag eet, maar hij zal toch moeten. Toen mijn vriend ook nog eens vertelde dat Pumbaa vanmorgen direct overgaf na zijn brokken was voor mij de maat vol.
We zijn naar Driebergen gereden en hebben daar 15x 250gram Carnibest gehaald, een zak eendagskuikens, een pot vitamine C tabletten, cranberry tabletten, kippenlever en gehakt (en nog 3 trekmuizen en 3 muizen op veren bij de Lidl

Zojuist hebben ze dus gehakt en kippenlever gekregen, want de Carnibest moet nog ontdooien in de koelkast. Pumbaa blijkt verwend met z'n kipfilet vanaf vrijdag en weigerde in alle talen z'n gehakt en kippenlever. Kiddy vond het ook geen succes, maar heeft wel iets gegeten (moest er wel wat van zijn eigen brokjes en kipfilet doorheen roeren, maar de cranberry, vitamine C en Eurologist zit erin). Mevrouw Poespoes wilde gewoon haar Carocat met Sheba, Bloempje wilde alleen gehakt zonder lever en met Sheba, Purdy werkte zo twee kuikens naar binnen (echt waar... als ik rugharen had, dan stonden ze overeind!).
Nog even op een rijtje wat iedereen tot nu toe te eten kreeg:
* Pumbaa en Kiddy; Royal Canin Urinary droogvoer
* Purdy, Bloempje en Mevrouw Poespoes; Carocat droogvoer met Sheba kipfiletreepjes
Het is de bedoeling om Pumbaa, Bloempje en Purdy op Carnibest te zetten (en Purdy eens per week een kuiken, de anderen ook, mochten ze het ineens lusten). Mevrouw Poespoes houdt het bij haar Carocat met Sheba kipfiletreepjes en Kiddy Carnibest met Eurologist (zolang ik het nog heb, ga het niet opnieuw bestellen), een halve vitamine C en cranberry tablet. Uiteraard kan ik bij iedereen wat extra (lauw) water door de Carnibest roeren, zodat het lekkerder ruikt en ze extra vocht binnen krijgen.
Heeft iemand enig idee hoe ik iedereen weer blij aan het eten krijg en of dit een goede remedie zal zijn?
Sorry voor het lange verhaal, maar bedankt voor het lezen!