Moeilijke eters, overstap naar vers.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Moeilijke eters, overstap naar vers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:50

Sjongejongejonge!

Ik heb vijf katten waarvan twee met blaasgruis, zij zitten op een blaasgruisdieet van Royal Canin (Urinary, het droogvoer). Pumbaa reageerde de laatste tijd erg slecht op zijn voer (na het eten direct overgeven, diarree en blijven afvallen). Afgelopen vrijdag ben ik met hem naar de dierenarts geweest en het advies was om hem 3 dagen kipfilet te voeren (wat hij dus wel binnen hield) en antibiotica. Vanmorgen 'moest' hij weer zijn eigen brokken eten en het kwam er met dezelfde gang uit. Hij was inmiddels al zoveel afgevallen dat hij zichzelf niet warm kon houden (huidige gewicht is 4kg) en had een ondertemperatuur (de dierenarts dacht aan een virus dat hij niet zelf heeft kunnen 'winnen', maar na vanmorgen ben ik er zo goed als van overtuigd dat het met het voer te maken heeft).

Kiddy is ook een blaasgruiskat, die tevens om onbekende reden baggervet wordt. Hij heeft minstens 1x per half jaar een blaasontsteking of urinebuisverstopping en afgelopen zondagavond zat ik weer bij de dierenarts. Ze heeft hem gesedeerd en geprobeerd te catheteriseren, maar dat lukte niet, ze kreeg de catheter er niet in. Vervolgens heeft ze een scan getracht te maken, maar ze kwam niet door het vet heen. Daarna zijn er twee foto's gemaakt en daar kwam ook weinig uit. Enkel dat alles in de verdrukking begon te komen door het vet, z'n blaas zat niet vol en z'n borstbeen bleek gebroken te zijn geweest (er is me werkelijk nooit iets opgevallen en hij is al bij mij sinds zijn derde week). Ze wilde graag z'n urine testen, maar dat was dus niet mogelijk. Vanmorgen ben ik met hem naar de faculteit geweest en is hij daar weer onderzocht. Hij is door vier man onderzocht en geen van allen konden iets aan hem ontdekken. Hij had een verhoogde temperatuur, maar verder niets bijzonders. Ze hebben op de foto's van afgelopen zondag niets bijzonders kunnen vinden (die had ik meegenomen), daarna hebben ze een scan gemaakt en ook daar hebben ze niets op kunnen vinden. Ze hebben urine geprikt (door de buikwand heen, brrrr) en bloed getrokken, de uitslag volgt eind deze week. Er zijn op het moment dus twee problemen met hem; de blaas (penispuntamputatie wordt overwogen, moet even deze week afwachten of het zinvol is volgens de dokter) en dus het dik worden, wat niemand begrijpt. Hij krijgt 25gram brokjes verdeeld over twee keer (aangeraden hoeveelheid is 50gram) en is het afgelopen half jaar 2kg aangekomen (weegt op het moment 7,2kg). Het bloed en de urine wordt onderzocht op schildklierfunctie, diabetes, cushing en stresshormoon (voor het laatste moet ik binnenkort nog 3 dagen achter elkaar urine opvangen).

Eenmaal thuis gekomen wilde ik Kiddy eten geven (moest vasten vanaf gisteravond) en hij weigerde z'n brokjes te eten. Op het moment heeft hij een wondje op z'n tong, dus ik begrijp dat hij niet zo graag eet, maar hij zal toch moeten. Toen mijn vriend ook nog eens vertelde dat Pumbaa vanmorgen direct overgaf na zijn brokken was voor mij de maat vol.

We zijn naar Driebergen gereden en hebben daar 15x 250gram Carnibest gehaald, een zak eendagskuikens, een pot vitamine C tabletten, cranberry tabletten, kippenlever en gehakt (en nog 3 trekmuizen en 3 muizen op veren bij de Lidl :D )

Zojuist hebben ze dus gehakt en kippenlever gekregen, want de Carnibest moet nog ontdooien in de koelkast. Pumbaa blijkt verwend met z'n kipfilet vanaf vrijdag en weigerde in alle talen z'n gehakt en kippenlever. Kiddy vond het ook geen succes, maar heeft wel iets gegeten (moest er wel wat van zijn eigen brokjes en kipfilet doorheen roeren, maar de cranberry, vitamine C en Eurologist zit erin). Mevrouw Poespoes wilde gewoon haar Carocat met Sheba, Bloempje wilde alleen gehakt zonder lever en met Sheba, Purdy werkte zo twee kuikens naar binnen (echt waar... als ik rugharen had, dan stonden ze overeind!).

Nog even op een rijtje wat iedereen tot nu toe te eten kreeg:

* Pumbaa en Kiddy; Royal Canin Urinary droogvoer
* Purdy, Bloempje en Mevrouw Poespoes; Carocat droogvoer met Sheba kipfiletreepjes

Het is de bedoeling om Pumbaa, Bloempje en Purdy op Carnibest te zetten (en Purdy eens per week een kuiken, de anderen ook, mochten ze het ineens lusten). Mevrouw Poespoes houdt het bij haar Carocat met Sheba kipfiletreepjes en Kiddy Carnibest met Eurologist (zolang ik het nog heb, ga het niet opnieuw bestellen), een halve vitamine C en cranberry tablet. Uiteraard kan ik bij iedereen wat extra (lauw) water door de Carnibest roeren, zodat het lekkerder ruikt en ze extra vocht binnen krijgen.

Heeft iemand enig idee hoe ik iedereen weer blij aan het eten krijg en of dit een goede remedie zal zijn?

Sorry voor het lange verhaal, maar bedankt voor het lezen!

Don_Zhivago

Re: Moeilijke eters, overstap naar vers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:29

ik zou ze gewoon allemaal op een blaasgruis dieet zetten, kunnen ze iig niet de verkeerde voeding binnen krijgen..

Probeer is een ander merk
Hills c/d
ook speciaal voor blaasgruis katten.. is er in 2 smaken.. vis en kip volgens mij..

Je kan een probeer zakje krijgen bij je kliniek.. dan kan je kijken of hij het binnen houd..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:30

Op Barfplaats.nl kun je een heleboel info vinden over andere eigenaren (ook van katten) met bepaalde gezondheidsproblemen en hun oplossing. Ik durf dus niet te zeggen of carnibest goed is, msschien moet je meer van het één of ander geven (of minder van iets anders)

Ik zou niet gelijk met te uitgesproken dingen beginnen (als organen) begin met bijv. kip (lust iedereen ;) ) Andere zaken als organen moeten sommige dieren leren eten. Andere eten het zo weg. Ik heb bijv. een hond die geen scholvis en duif lust. Dit beide naar meerdere malen aanbieden en aantrekkelijker maken (heb je ze methoden voor) Daarintegen is ze verder een alleseter.Mijn andere hond (zit niet op vers) zou een gigantische kieskeur zijn. Dit heb je ook bij katten. Het is niet op smaak gebracht of gezout ed als bij brokken (er zijn natuurlijk altijd verschillen) dus verschilt het echt per dier/orgaan/stukje vlees. En de één vind alles lekker en bij de ander moet je alles uit de kast trekken.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:33

meld je eens aan bij het kattenforum
wie weet heb je daar wel lotgenoten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:38

Vraag me af of die dikke kat van jou geen suiker heeft laat zijn ureum-gehalte eens testen.

En niet zomaar vers gaan voeren zal ff een pb sturen die ik van iemand heb gehad die wel vers voert

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:09

Q, mik die kippenlever maar weg (of bak 'm voor jezelf als je dat lust). Hier moeten ze ook geen kippenlever, die is ook niet zo gezond en puur als je even doorredeneerd..

Biologische kippenlever óf nog beter: konijnenlever vinden ze hier jummie!

Maar pas op als je veel orgaanvlees gaat bijvoeren bij Carnibest. Dergelijke KVV bevat van zichzelf al een wat hoger percentage orgaanvlees. Je kunt beter Carnibest geven en daarnaast wat spiervlees (kipfilet, kalkoenfilet, zalmmoten, biefstukjes, soepvlees: als makkelijk verkrijgbaar vlees).

Katten zijn kieskeurig en lastig over te zetten van smaakvolle brokjes en blikvoeding. Kook eventueel het vlees even aan in heet water, en bouw dat langzaam af door steeds minder lang te koken. Of gooi een klets heet water over het vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:22

Een tip als je moeilijke eters heb niet teveel klooien. Vaak helpt je ze meer als je gewoon een soort voer geeft dan maar saai, dan elke keer wat anders.
Mijn kater (ex blaasgruis)at altidj goed, tot hij bij de buren begon mee te vreten, wat een probleem hij lustte niets meer!!
Op den duur was het zo erg dat ik tig soorten voer had staan en net zo goed weer regelrcht de kliko in kon donderen, hij at het gewoon niet.
Ik ben 2 weken gaan dwangvoeren met zo'n spuit, een soort voer gehaald en daar moest ie het mee doen
(RC) en dat ging goed, boven verwachting.
Na het dwangvoeren, dacht zijn maag knalt uit elkaar ging hij eten.
Katten die slecht eten vervetten hun lever, maar dat wist jij vast wel Quell :) en dan zijn de rapen gaar...dat proces moet ej doorbreken.

Gewoon lekker een goede brok uitzoeken, en dat vers zou ik laten voor wat het is zo zaligmakend is het niet.
Meer kans op ziektes ed, en als je al een darm patientje heb zou ik dat niet gaan gokken.

Hoe kom jij trouwens bij de faculteit terecht, is dat niet vrezelijk prijzig? :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:06

De Carnibest is geen succes, zelfs niet met heet water erover of met brokjes erdoor... Alleen Purdy heeft het gegeten, maar die kiepert ook zo die donzige kuikentjes naar binnen, dus ik sta niet meer vreemd te kijken.

Vanmorgen heb ik ze gehakt gegeven met wat kipfiletreepjes van Sheba en wat gruisbrokjes erdoor, dat ging ook niet van harte. Pumbaa ging in elk geval over z'n nek (op de tafel, yum) en de rest snuffelde eraan en liep weg. Mum (de hond) heeft met erg veel smaak de kippenlevertjes gegeten (ze werd helemaal gek!). Vanmiddag belde m'n vriend dat Carnibest niet in de smaak viel, heb het net weer geprobeerd, maar helaas.

De katten hebben hun brokjes weer gehad en Pumbaa heb ik maar weer kipfilet gegeven. Net mijn DA gebeld voor Pumbaa en die moet ik kipfilet gaan geven met babypotje (schijnt alles in te zitten). Als dat niet werkt (of hij eet het niet), dan moet ik bellen en krijgt hij iets om z'n maagslijmvlies wat milder te stemmen.

Uit Kiddy's bloedonderzoek is gekomen dat er niets met z'n schildklier aan de hand is, diabetes en Cushing wordt nog onderzocht. Hij heeft geen gruis in z'n urine, wel een chronische blaasontsteking die op z'n top zit.

Ga morgen maaltijdzakjes halen van RCU voor Kiddy, want die eet erg slecht brokjes nu met dat wondje in z'n bek.

Chiqa; elke DA is duur (m.u.v. de mijne, mazzelpik dat ik ben), maar op den duur ben je radeloos... Mijn DA wilde me eigenlijk naar een andere kliniek sturen (Oudewater).

Tita; bedankt voor je PBtje! Ik heb ook zitten snuffelen op het kattenforum en barfplaats, maar dan moeten ze wel eerst vlees durven eten...

Oh en van de faculteit mag Kiddy geen vers hebben... schijnt iets van sulfaat aan te maken ofzo? Dat is dan weer funest voor z'n blaas...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:44

Je krijgt serieus het advies om babyvoeding te gaan geven aan een kat?! :+

Je geeft wel heel snel op, na 1 dag toch maar brokjes.. Dat is jammer, want m.i. is vers wél een oplossing voor een heleboel problemen. Ik hoop dat de faculteit je verder kan helpen en dat je katten snel weer allemaal gezond en gelukkig zijn..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 23:12

Nee ik heb het niet opgegeven, maar in dacht dat het omschakelen veel makkelijker zou gaan, verkeerd gedacht.

Kiddy heb ik vanavond een lepel Carnibest gegeven met wat stukjes kipfiletreepjes van Sheba en wat gruisbrokjes erdoor, samen met Eurologist, vit. C en cranberry, hij eet dat prima :j Voor Pumbaa heb ik de Carnibest gister verwarmd in de magnetron en toen ging het erin als zoete koek (het kwam er ook net zo hard weer uit, alles kotst ie uit, behalve kipfilet). Bloempje krijgt Carnibest gemengd met wat kip en brokjes, Mevrouw Poespoes krijgt gewoon een schep Carnibest over haar brokjes en Purdy Carnibest en een kuiken, die vreet alles :D

Heb 15x 250gr Carnibest en een grote zak dode kuikens in de vriezer liggen, dus ze gaan het maar gewoon eten ;) Alleen werkt het bij Pumbaa dus ook niet... En Kiddy, tja... ik denk op zich dat het niet zoveel kwaad kan als ik er pilletjes aan toevoeg.

Las ook ergens dat je van die PH staafjes kunt kopen, ga ik die even proberen te scoren en Kiddy regelmatig ff checken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:19

Mijn ene kat at in het begin ook bijna geen Carnibest. In ben er blikvoer doorheen gaan mengen.
Eerst 75% blikvoer en 25% Carnibest. Na een paar dagen percentage CB verhogen.
Dit heeft wel 2 weken geduurd. Inmiddels staat hij luid pratend bij de koelkast op het moment dat hij eten krijgt :D

Verder niet teveel orgaanvlees geven bij CB. Rundvlees kun je ook goed geven. Bij mij krijgen ze 's avonds regelmatig ongeveer 50-70 gram runderlap. Gewoon bij de slager. Of kipfilet.
Dit soort spiervlees is goed te combineren met CB en vinden ze vaak lekker. Daarnaast is rundvlees ook nog eens goed voor de tanden.

Wat bij mijn kat trouwens ook goed hielp was het nat van zalm uit blik over de Carnibest gieten. Hierdoor krijgt het een sterke vislucht. Vinden ze ook vaak lekker.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 22-01-09 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:27

Hier staan zowel mijn hond als katten (htk en bengaal) op 100% barf.
De bengaal had ook wat last van plassen ed toen hij ons kwam en een aantal weken na barven poept en plaste hij weer super!
De vachtjes zijn er goed en glansend uit en ruiken niet zo sterk meer.
Hun dieet bestaat ui vis, vlees en bot van kalkoen,konijn,kip,hert, koe lam, geit en zelfs paard.

Je hebt ook smuldier op rol, die kosten zo'n 1,60 per kilo.
Daarnaast kan je natuurlijk vanalles bij voeren.
Pas trouwens op met vers vlees en brok tegelijk... dit is een hele andere smaenstelling en kan soms niet samen gaan.
(oa mijn kat begon bij brok te braken)
Laatst bijgewerkt door annebe op 22-01-09 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:28

Heb je al de C/D van hills geprobeerd zoals Don zhivago zei?
Daar doen veel katten het erg goed op. Ik zoek even verder!
Ik weet dat je vers wil geven, maar even voor je blaasgruiskat die geen vers mag.

Ik heb gevonden:
-SPECIFIC Struvite Dissolution
-Trovet Urinary Struvite
-Hills prescription diet katten, CD

Alles is in blik en brok te krijgen.

TROVET Urinary Struvite:
Zorgt voor de gewenste lage zuurgraad van de urine waardoor uw kat sneller kan genezen. Hierdoor lost het in de urine aanwezige struvietgruis en -stenen op (curatieve werking). Het lagere mineralengehalte (magnesium) in TROVET Urinary Struvite in combinatie met de lagere zuurgraad voorkomt hernieuwde struvietgruisvorming (preventieve werking). TROVET Urinary Struvite is dusdanig samengesteld dat het een volledige en uitgebalanceerde dieetvoeding is. U kunt het daarom levenslang geven als uw kat aanleg tot struvietvorming heeft. Ook andere volwassen katten kunnen rustig mee-eten.

SPECIFIC Struvite Dissolution
Struvieturolithiasis (neerslag van magnesium-ammonium-fosfaat in de lagere urinewegen) wordt bevorderd door hoge concentraties magnesium, ammonium en fosfaat in de urine en een alkalische urine-pH. SPECIFIC® Struvite Dissolution is speciaal ontwikkeld voor het oplossen van struvietstenen. Het verlaagde fosfaat- en magnesiumgehalte in SPECIFIC® Struvite Dissolution leidt tot lage urineconcentraties.
Bovendien induceert SPECIFIC® Struvite Dissolution een lage urine-pH (6,0 tot 6,3), waardoor de kans op kristalneerslag wordt geminimaliseerd en de struvietstenen die reeds zijn gevormd worden opgelost.
SPECIFIC® Struvite Dissolution heeft een verhoogd natriumgehalte dat de diurese bevordert, mineraalconcentraties in de urine verlaagt en de frequentie van urineren verhoogt.

Hills CD
C/D [urinewegen, struviet]
Voor de initiële behandeling van katten met elk type aandoening van de lagere urinewegen of Feline Lower Urinary Tract Disease (FLUTD). FLUTD is een aandoening die vaak samengaat met de vorming van kristallen in de urinewegen die kan leiden tot ongemak en ziekte bij uw kat. Er zijn twee soorten kristallen die het meest gevormd worden in de urinewegen van een kat; struviet en oxalaat. Prescription Diet™ Feline c/d is speciaal samengesteld voor een langdurige voedingsbehandeling van katten met een struvietgerelateerde FLUTD. Struvietkristallen worden meestal gevormd in urine die is verzadigd met magnesium, ammonium en fosfor en abnormaal alkalisch is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:25

Alleen de Hills CD zou nog in aanmerking komen, met de andere twee heb ik al ervaring :)

Het is niet zo dat ik vers wil voeren, maar ik wil iets voeren waar ze het goed op doen, of het nou brok is of vers of blik interesseert me niet, als het maar werkt :j Heb net voor Pumbaa koolvisfilet en tonijn op water gehaald, die houdt tevens de Sheba Luxe kipfilet wel binnen (roer er dan wel die pillen doorheen), van Carnibest gaat hij over z'n nek. Kiddy eet nu wel redelijk goed z'n brokken, maar ik geef er wel wat Carnibest met pilltjes doorheen en het valt me op dat hij minder vaak en minder lang op de bak zit, dus misschien werkt het? De kleintjes en Poespoes vinden alles wel best eigenlijk, die maakt het niet meer zoveel uit wat ik ze voor zet.

Kiddy moet binnenkort terug voor Cushing onderzoek, dus misschien als ik wat meer weet kan ik voor hem ook een definitieve beslissing nemen qua eten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:31

Nou Quellian, mijn honden en kat gaan ook over op kvv, de kat is inmiddels al over en de honden moeten nog even op de vriezer wachten (heb 2 duitse doggen, gaat veel in! :P). Op Chiqa hier op Bokt na, heb ik nog nooit een negatief woord over kvv gehoord, ik zie het verschil ook bij de honden van mijn ouders. Ze poepen en plassen minder, vachtjes glanzen als een spiegel, de york van 14 had allemaal vetbulten op haar kopje en die zijn sinds gebruik van kvv helemaal weg!

Dus ik ben om, ik ga het sowieso proberen! :j Wat dat betreft kan ik nu zeggen dat als je het echt goed wilt doen en je katten verdragen en lusten het, gooi ze volledig over op de carnibest. Grote kans dat je al die extra pilltjes en toevoegingen helemaal niet meer nodig hebt :)

En nee, ik word niet net als de fanatiekelingen op barfplaats :D Ik ben gewoon overtuigd dat het een zeer goede manier van voeren KAN zijn en ik ga mensen die brokken te eten geven echt niet kielhalen of afzeiken ;) Iedereen moet het voor zichzelf weten :D

Mijn kat eet de carnibest super trouwens! Straks geef ik hem weer even :j Wil hem er misschien ook nog kuikens bij gaan geven, alleen moet ik zelf nog ff over een drempel heen :D

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:43

Mijn kat heeft ook gauw last van zijn blaas en overgeven. En op dat niervoer van Hills doet hij het erg goed moet ik zeggen! Hij zit weer glanzend in zijn vacht en heeft nu geen last meer van blaasontsteking en blaasgruis. Zijn zusje ook trouwens. Die eet lekker mee!

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:54

katten zijn kieskeurige eters en niet ieder merk lusten ze even graag.
je kan nog gaan proberen met andere merken vers voer.
je heb nog BIBI, Prins, AHV, Bandit.
ik heb verschillende klanten met katten die hun kat bv, alleen bibi kunnen geven en de carnibest laten ze staan.
zelfde geld voor de andere merken.
ik zou in geen geval weer brokken gaan voeren,
katten drinken uit zichzelf weinig en iedere vorm van vocht is dus welkom bij een kat.
probeer eens advies in te winnen op barfplaats.nl en informeer eens bij tannetje koning zij is een holoistisch DA gespecialiseerd in vers voeding. en kan je evnetueel op weg helpen. zij zit ook op barfplaats, stel daar gerust je vraag.