Waterschildpadden; wie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Waterschildpadden; wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:37

Hoi,

Al een jaar of 5 heb ik een aquarium met vissen, maar ik zit erover te denken om daar eens iets anders in te doen. Ik wil eens wat anders dan vissen. Het aquarium is niet heel groot (81x31x41 - 96 liter) dus de dieren mogen niet te groot zijn/worden.
Ik heb altijd al een zwak gehad voor schildpadden, maar ik weet daar niet heel veel van.
Ik wil eerlijk blijven en ik wil geen dier dat een jaar of 10 a 20 wordt. Ik kan niet voorspellen hoe dat in de toekomst verloopt en ik wil zo'n dier niet op marktplaats zetten. Ik vind dat ik er dan voor moet blijven zorgen. Dus de diertjes moeten maximaal 5 tot 8 jaar oud worden.

Maar ik ben voornamelijk benieuwd naar ervaringen van mensen die waterschildpadden hebben.

En, indien jullie zeggen dat dit sowieso geen geschikte optie is, laat het me gerust weten! Ik wil graag leren. Maar verklaar me aub niet voor gek. Weten jullie misschien dan een alternatief? :)

Alvast bedankt!

Esmee.

Pluttersput

Re: Waterschildpadden; wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:08

Denk niet dat schildpadden geschikt zijn. Ze groeien door, hoe klein je bak ook is, dwz ze beperken zich niet tot de grootte van de bak. Bovendien worden ze best wel ouder dan 5 toto 8 jaar ;)

Wat dacht je van muizen? Of andere knaagdieren? Of wil je echt waterdieren?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 17:46

Oke. Ik had al even op internet gezocht, maar ik kon niet vinden of er ook simpelere schildpadden bestonden. Dus die idd klein blijven en niet zo oud worden.

Ik wil het echt bij waterdieren houden. Knaagdieren vind mijn moeder niet zo leuk. Tevens heb ik al een hamster en een zooi muizen gehad. :)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:51

Ik heb thuis ook 2 waterschildpadden, ze zitten in een bak van 100X40X40 geloof ik, kan ook iets kleiner zijn. Tot nu toe past het nog prima, zodra ze te groot worden gaan ze naar mijn baardagamenterrarium ( baardagamen krijgen wel een ander hok natuurlijk := ) die is ongeveer 150X50X60. Maar wat ook een erg leuk waterdier is, is de axelotl. heeft niet zo super veel ruimte nodig, wordt ong 15/ 20 cm (incl staart) en is erg apart ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:52

Waterschildpadden (roodwang, geelwang enz) worden inderdaad 20 tot 30 cm groot en worden ook heel oud. Je kan ze natuurlijk wel houden totdat ze te groot worden (na een jaar of 5 zijn ze te groot voor een aquarium) en dan weggeven aan bijvoorbeeld een vestiging van hotel de Valk (daar hebben ze bijna overal een vijver vol schildpadden) of een ander goed thuis zoeken :)

Maar er zijn wel meer leuke, aparte waterdieren. Zo ken ik iemand die zeepaardjes heeft, echt geweldig :D Wel veel werk, zo'n zeeaquarium, maar echt PRACHTIG!!!
En van een aquarium kun je ook een terrarium maken. Dan kun je er enge dieren als spinnen en slangen in zetten, maar er zijn ook leukere terrariumdieren zoals boomkikkers/gifkikkers en landschildpadjes.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:56

MysticTinker schreef:
Waterschildpadden (roodwang, geelwang enz) worden inderdaad 20 tot 30 cm groot en worden ook heel oud. Je kan ze natuurlijk wel houden totdat ze te groot worden (na een jaar of 5 zijn ze te groot voor een aquarium) en dan weggeven aan bijvoorbeeld een vestiging van hotel de Valk (daar hebben ze bijna overal een vijver vol schildpadden) of een ander goed thuis zoeken :)

Maar er zijn wel meer leuke, aparte waterdieren. Zo ken ik iemand die zeepaardjes heeft, echt geweldig :D Wel veel werk, zo'n zeeaquarium, maar echt PRACHTIG!!!
En van een aquarium kun je ook een terrarium maken. Dan kun je er enge dieren als spinnen en slangen in zetten, maar er zijn ook leukere terrariumdieren zoals boomkikkers/gifkikkers en landschildpadjes.

zeepaardjes zijn wel cool :D
terrarium zou ik zelf eerder aanraden, heb ook 2 baardagamen, makkelijk te verzorgen maar zo stoer :D
kameleons zijn ook erg mooi, alleen hebben ze ontzettend veel zorg nodig en kunnen moeilijk tegen stress

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:02

Makkelijk te houden waterdieren die niet groot en oud worden? Salamanders! Of klauwkikkers? Krabben? Kreeften?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:59

Krabben en kreeften vind ik dan weer een beetje griezelig. Vissen vind ik leuk en mooi om te zien, maar ik wil niet van mijn dier griezelen.

Een zee aquarium is geweldig, maar zo tijdrovend in onderhoud. Daarbij vind ik echt dat zeepaardjes echt in de zee horen en niet in mijn relatief kleine bakkie. :)

Ik ga even kijken naar jullie genoemde voorbeelden! :j
Bedankt voor de reacties!

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:04

mijn moeder heeft ook een roodwang schildpas (al een jaar of 10).
Ze had er altijd 2 maar er is er eentje dood gegaan een paar jaar geleden.

hij zit in een bak van (ongeveer) een meter bij een meter. Maar is nog steeds klein hoor.
Die vorige is ook niet echt groter geworden, dus volgens mij passen ze zich wel aan de bak aan.

Leuke beestjes vind ik het!