Stalkat in huis halen - ervaringen etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Stalkat in huis halen - ervaringen etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:54

Wij zitten er over te denken een van de stalkatjes in huis te halen, dit vanwege terugkerende gezondheidsproblemen bij haar. Op de huidige manier kan ik niet controleren wat ze eet etc, terwijl ze waarschijnlijk wel haar hele leven aan een dieet moet vastzitten. Het gaat om een 9 jarige (gestelliriseerd) poesje. Ze woont al 9 jaar in de paardenstal, ik ken haar al 9 jaar, het is echt mijn katje en wil dan ook het beste voor haar.

Echter, poesje is nooit geent, en 'snotterd' het hele jaar door (= niesziekte of iets?), terwijl wij thuis 4 ongeente katten hebben zitten (wel de basis entingen, maar worden niet jaarijks geent). Dit geeft waarschijnlijk best een risico als we Mamsie (de stalkat) bij noze eigen katten zomaar zouden plaatsen. Vandaar dat ik haar wel wil laten enten, onze andere katetn ook, en Mamsie een gehele checkup krijgt om te zien of ze geen besmettelijke nare niet te behandelen dingen heeft. Ze ziet er overigens wel gezond uit, glimt mooi, is mooi dik (te dik eigenlijk), en heeft een goede eet en speel lust. Al slaapt ze wel veel, maar goed, i weet niet wat ze snachts uithaalt natuurlijk.

Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die een (wat oudere) stalkat hebben omgedoopt tot huiskat en in huis hebben genomen. Overigens is Mamsie echt een kroel, kruipt lekker bij mij op schoot, en zelf zie ik haar nooit buiten. Ze zit alleen in de paardenstal en hooizolder, alsi k haar buiten zet is ze binnen no time weer binnen. Wederom, ik weet niet of ze snachts er wel uit gaat, maar lijkt niet zo.

Waar ik oko een beetje mee zit is haar zoon. Ondanks dat ze niet onwijs close zijn, wonen ze wel samen als enigste in de paardenstal, komen altijd samen eten, en (vooral in de winter) kruipen ze wel eens lekker tegen elkaar aan. Als ik Mams zou weghalen blijft Bambix (een geholpen ventje van 3 a 4 jaar) alleen achter... Oke, er zijn zat andere katten op de boererijd, maar die wonen niet in de paardenstal. Bam zal dus wat alleen achter blijven wat mij een beetje tegenstaat...

Wat zouden jullie doen? En wat zijn ervaringen van mensen die dit hebben gedaan? Ook denkend aan 'zindelijk worden', al is dat een groot woord omdat katten altijd zindelijk zijn, al zou ze dan wel aan een kattenbak moeten wennen.

Het is allemaal nog maar brainstormen en zijn zeker nog geen knopen doorgehakt, maar ben erg benieuwd naar ervaringen, meningen van anderen.

Eva_vanO

Re: Stalkat in huis halen - ervaringen etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:49

Heej,
Wij hebben ook 2 katjes uit van de boerderij gehaald. Ze waren dan wel ontzettend jong maar ik kan je wel wat vertellen over het enten. Wij moesten van de dierenarts eerst onze eigen kat enten en daarna de katjes van de boerderij gelijk naar de dierenarts om te enten voordat ze bij onze andere kat mochten. Omdat ze zo klein waren zijn ze gewoon zindelijk geworden. Wel hebben ze even aan onze andere kat moeten wennen maar dit ging eigenlijk ook vrij vlot als je ze maar de ruimte laat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:56

Waarom niet gewoon behandelen voor de ziekte (idd waarschijnlijk zeer niesziekte) en weer gewoon op stal laten?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:56

@ Eva; Bedankt voor je antwoord. Ja, jonge katjes zijn toch net wat makkelijker denk ik. Bedankt voor de info over het enten, mocht het zover komen ga ik het natuurlijk ook overleggen met de DA maar dan weet ik iig een beetje wat ik kan verwachten.

@ Lusitana; het is niet alleen de (waarschijnlijk) niesziekte. Dat is overigens wel nog iets, alle wilde katten die daar lopen hebben het, dus is het behandelen dan wel effectief? Stoffige omgeving lijkt mij niet ideaal voor een wat benauwd (groot woord) katje.
Maar wat het voora is is blaasgruis waarvoor ze eigenlijk op speciaal dieet moet. Al heb ik ook wat gehoord van pillen waarbij ze nog wel alles mogen eten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:04

Tja, ik kan alleen maar zeggen dat katten zich verder gewoonlijk gemakkelijk aanpassen. Om de kat zelf zou ik me niet zo'n zorgen maken. Meer om de huisgenootjes die aan haar moeten wennen en aangestoken kunnen worden.
Zindelijk maken is wel een probleem soms, hoewel in mijn ervaring katten graag gaan waar ander katten ook zijn geweest dus vanzelf de bak op zoeken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:10

ik zou me ook zorgen maken om de katten die je nu al in huis hebt, als je besluit haar toch in huis te nemen dan eerst de boel goed laten enten en een Snap test voor FIV en FELV en dan in quarantaine voor die niesziekte (alhoewel je die nu ook al naar huis mee hebt kunnen nemen door je handen kleding etc).
Het kan zomaar zijn dat je katten de nieuwe niet accepteren en dan? zet je dr dan weer in de stal?
Inderdaad die Bambix blijft dan alleen over is ook niet zo gezellig voor hem lijkt me.
Ondanks dat je haar wel wilt verzorgen zou ik haar toch in de stal houden, als je weet dat de andere katten niet in de stal komen kun je haar toch daar haar dieetvoer geven en haar oppakken om medicijnen toe te dienen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 02:05

Ik heb je vorige topic gelezen en het is voor blaasgruiskatten inderdaad heel belangrijk dat ze het bij hun eigen voer houden en een boederijkat snaait nog regelmatig bij.

Wij hebben dus onze oude stalkat. We hadden een stalgenootje die haar heeft laten steriliseren, elk jaar heeft laten enten en haar 's winters medicijnen gaf tegen de bronchitus. Dat stalgenootje is vertrokken en Poespoes ging alleen maar achteruit... Toen de winter begon zijn twee stalgenootjes en ik naar de DA gegaan om haar te laten onderzoeken. Ze heeft chronische bronchitus, gespleten kiezen, cyste's in haar buik en een ex-gebroken staart. Bij mijn stalgenootje thuis ging het niet goed met Poespoes; ze liet zich ondersneeuwen en pieste op de plek waar ze zich verstopt hield. Zodoende is ze hier naartoe gekomen en eerlijk; we hebben er geen kind aan (zo kun je wel tíen katten hebben :D ). Ze woont als het ware op de krabpaal (in het hokje), ze eet op de krabpaal en gaat op de bak die onderaan de krabpaal staat (wel met een kap erop, niet met een deurtje erin). 's Avonds gaat ze water drinken op tafel en daarna ploft ze meestal op de bank neer en knuffelen dat ze doet!!

Wel was ze bij ons de enige stalkat, de rest is in de tussentijd overleden (doodgereden, vergiftigd, etc.), dus ze heeft ook geen andere katten achter hoeven laten. Dat vind ik dus wel een struikelblok in jouw geval...

Wat betreft niesziekte... daar heb ik weer een ander voorbeeld van :D
Ik had 2 katten die alleen de basisentingen hebben gekregen in hun jonge jaren en afgelopen zomer hebben we een kitten mee naar huis genomen die meer dood dan levend door niesziekte. Ze heeft op vakantie al antibiotica gekregen en ik heb op de grens mijn eigen DA gebeld wat ik met de kitten aan moest, of dit wel zomaar bij mijn eigen katten kon. Het advies was om de kitten 7 dagen na de laatste ab-pil te laten enten en 2 weken later mocht ze bij mijn katten (toen kregen we ook nog een kitten die al ruim voor onze vakantie gereserveerd was). Misschien een enorm risico geweest, maar volgens mijn DA kon niesziekte 'in de lucht' geen kwaad, zolang ze maar geen lichamelijk contact hadden (en ik moest oppassen met mijn kleding etc.). Al met al is iedereen er doorheen gekomen zonder gesnotter en zijn ze alle 5 nu prima tevreden en gezond (qua dit verhaal dan) :)

Dus als antwoord op jouw vraag; ik zie alleen de zoon als reden om het niet te doen.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 02:22

Ik had mamsie ook op stal gelaten. Als je een vreemde kat bij je eigen katten neemt krijg je meestal ruzie onderling. Mamsie woont warschijnlijk ook al heel lang op stal, en zou veel moeite krijgen om bij jou thuis te wennen. Plus dat ze snotterig is, vind ik het een risico voor je eigen katten. Wel begrijp ik dat je haar graag wil meenemen. Maar denk niet dat Mamsie hier gelukkiger van word.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 02:40

Even een toevoeging: onze stalkat is 13 of 14 jaar en wij hadden zelf al 4 katten :) Gaat allemaal perfect onderling.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 04:54

Chronische niesziekte is helaas (nog) niet effectief te behandelen.
Als ze altijd snotterd, zoals jij zegt, dan is de niesziekte chronisch en is de kans groot dat je dat niesen niet meer wegkrijgt.
Met entingen kan ze er dan overigens wel oud mee worden, alleen niesen ze dan zo nu en dan wat.
Maar het is wel besmettelijk voor je andere katten helaas.

Qua gedrag en zindelijkheid kan ik niks zinnigs zeggen, dat is per dier verschillend.

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:16

Wij hebben sinds drie maanden onze stalkat in huis en dat gaat super. Hij woonde " buiten" op de boerderij waar wij woonden en ik heb hem meeverhuisd naar onze nieuwe woning. Op de boerderij heb ik eerst zoveel mogelijk gedaan om zijn gezondheid zo optimaal te krijgen, vaccineren, ontvlooien, ontwormen en bijvoeren.

Vervolgens na de verhuizing direct in het diepe gegooid binnen bij onze eigen katten (3) en dat ging eigenlijk super. Hou er rekening mee dat je de kattenbak in het begin zonder deksel gebruikt, dat is voor een kat die aan een bak moet wennen vaak makkelijker. Zorg ook dat je minimaal twee schone kattenbakken in huis hebt. Onze stalkat (scruffy) was eigenlijk direct goed zindelijk op een paar kleine onglukjes in de eerst week na. Met de andere katten ging het prima, wel afwachtend maar zo zijn katten. Toen hij binnen goed gewend was heb ik hem laten castreren en zijn gebit laten saneren. Helaas was da zo slecht dat hij alleen zijn bovenste voortanden kon behouden, maar daar eet hij moeiteloos harde brokje mee.
Scruffy gaat wel overdag naar buiten (maar mag ook heel graag voor de kachel liggen ) en is s'nacht altijd binnen.

Wel heel belangrijk om qua vaccineren, ontvlooien en ontwormen alles goed op orde te hebben voordat je de kat evt. naar binnenhaalt.
Onze Scruffy llijkt erg blij te zijn met zijn nieuwe leven, maar kan natuurlijk alleen maar uit deze eigen ervaring spreken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:30

Bedankt voor alle reacties :)

@ Crossmonster; daar ben ik dus ook een beetje bang voor. We hebben besloten om te kijken of we haar daar een beetje 'stabiel' kunnen houden wat betreft de blaasgruis, ze krijgt nu druppels voor haar oortjes (zit ze altijd in te jeuken, maar het is geen mijt. Ze krijgt soort van homeopatische druppeltjes). Verder gaat ze als we weer een plasje voor controle moeten langbrengen mee naar de DA, om geent te worden en om een checkup te doen.

Ondanks dat ze zo gezond oogt, zit het mij toch niet lekker. Vooral haar dikke buik. Het is net of ze zwanger is van tig jonkies, maar dt kan niet, want ze is geholpen. Ze heeft altijd een dikke (en best harde) buik, al is het niet pijnlijk. Of het moet het geval zijn dat ik haar streeds treff als ze bij de melkplaats in geweest, of het is gewoon een vetzak (waarvan, geen idee, van mij krijgt ze 1x per dag haar portie) of het is iets anders.

Het zit mij niet zo lekker om haar weg te halen terwijl haar zoon Bambix daar nog is... Het is zo dubbel. Het liefst heb ik haar gewoon in een veilige gecontroleerde omgeving, maar we kijken het eerst nog eventjes zo aan.

Als een kat wordt geent, heeft dat wel zin als ze in contact komt met katten die dat niet zijn?
Hoevaak moet een kat eigenlijk idealerwijs ontwormt worden?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:04

Allereerst: ik vind het super dat je zo begaan met de stalkatjes :j

Ik heb een kat met chronische nies en wens het niet direct iemand toe :+ Het is een heel frustrerend en machteloos gevoel om je kat te zien snakken naar adem en zien niezen en alles proberen en niks dat helpt... Gelukkig heeft hij heel veel goede momenten en zitten we momenteel in een bijna niesvrije periode... De kattin hier is geënt en heeft goddank geen last.

Ik zou niet zo heel snel het risico nemen met mijn andere katten denk ik... moeilijk hoor...

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:31

ik heb een stalkat (nou ja stalpoes) van iemand gekregen die een jaar oud was toen.
Heeft wel een poosje geduurd voor ze gewent was en nu nog is ze binnen erg schuw. Buiten rent ze spinnend op je af om aangehaald te worden. Maar langzaam maar zeker wil ze meer binnen zijn en ook geaaid worden.

Alleen is ze 1 keer ontsnapt voor we haar konden laten helpen, en toen we terug van 2 weken vakantie kwamen was poeslief opeens erg dik :D

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:40

Wij hebben onze stalkat ook in huis gehaald, nadat deze een aanvaring met een bunzing had gehad en geopereerd moest worden. Zie: [BB] Stalkat met een gouden randje!

We zijn nu meer dan een jaar verder en meneer regeert ons huis en wij hebben geluk dat we ook nog op de bank mogen zitten...hahaha...geintje..
Het is bij ons heel soepeltjes gegaan. Hij was als vanzelf zindelijk met de kattebak, maar dat komt wellicht door zijn tijd in de bench met de kattenbak daarin. Daar had hij geen andere mogelijkheid om zijn behoefte te doen.
Hij vernielt ook niks, we hebben naast de deur een krabplank voor hem gemaakt, die hij gebruikt, dus de bank is veilig. Kortom...het is helemaal goed gegaan!