Help, poes plast op bed...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Help, poes plast op bed...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 21:52

Onze jongste telg (zie topic [BB] kitten negen weken: tips gevraagd!) was zindelijk toen ze hier kwam wonen, maar piest momenteel een beetje naast de pot. Ze gaat heus wel op de bak, maar ons bed is blijkbaar ook bijzonder aantrekkelijk. Het is nu drie keer misgegaan, en ik vraag me af hoe dat komt. Ze is nu ongeveer zeven maanden, voor de eerste keer krols en ze komt niet buiten (ze mag wel - ja, nu even niet, geen ongewenste zwangerschappen :P - maar ze durft niet).

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:56

soms ligt dat aan de krolsheid. Wij hadden vorig jaar een loge-poes die krols werd. erg leuk, maar ze begon overal te plassen. Ze zat in de huiskamer in de bench en kreeg toen bench-arrest. Ze mocht er 1 keer per dag uit en vervolgens plaste ze gauw ergens waar het niet mocht. Ze plaste ook vanuit de bench; ze sproeide zoals katers dat ook doen. Dat duurde een dag of drie en toen was de krolsheid over en het plassen naast de bak ook. gelukkig maar. het vervelende was alleen dat na 3 weken ze weer krols werd en weer begon te plassen! Zo gauw het kon is ze hier were weggegaan en gauw onder het mes! Geen gezeur meer met die krolsheid.

dorothea

Re: Help, poes plast op bed...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 21:58

Ze gaat na deze krolsheid onder het mes, dat hebben we al met de DA afgesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:05

Een van mijn katten deed dat ook... heb dr toen laten helpen en sindsdien heeft ze het niet meer gedaan. Hoop dat het voor jouw kat ook te oplossing is :j

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 10:10

Ik hoop het, kan niet wachten tot het zover is! :j

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 13:14

Update: lange tijd heeft ze geen druppeltje meer naast de bak laten vallen maar de laatste dagen is het weer goed raak. Ons bed is wederom onderwerp van de plasdrift en minimaal één keer per nacht kan één van ons eruit om dekbed en hoes in het wasmachine te gooien. Waar komt dit toch vandaan? Ze weet de bak heus wel te vinden, want de grote hoop wordt er wél op gedaan en als het zo uitkomt doet ze er ook keurig haar plasjes op. Is ons bed dan zo woest aantrekkelijk dat er op geplast móet worden? Help! Ik ben zo'n beetje ten einde raad....

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:16

heeft ze geen blaasontsteking?
dat ze op deze manier je aandacht wilt?
en als ik jou was hield ik mijn slaapkamer even dicht

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:22

Heb je maar 1 kat?
Onze poes hebben we toen terug geplaatst in het nest en gekeken wie er met haar het beste omging.
2 katten ging een stuk beter! ;)

Nu is ze inmiddels 17 maar heeft haar voorkeuren. We laten de bovenkap van de bak af en dat gaat 100% goed, samen met een schone bak.
En de slaapkamerdeur dichthouden werkt het beste...
Succes!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 13:27

We zijn zelfs al naar de DA geweest, en hij kon het niet precies aangeven. Ze had ietsjepietsje verhoging, maar haar blaas voelde voor de rest goed aan. Ze kon eventueel ook nog last hebben van de darmpjes. Heb wel medicijnen meegekregen voor zowel de blaas als d'r buik dus ik denk dat we ze toch maar eens met de blaasmedicijnen gaan beginnen...(we moesten toen een dag observeren, en aan de hand daarvan heeft de DA geadviseerd om géén medicijnen te geven)

@ MarvanTom: ze zijn met z'n tweetjes, er staan twee bakken zonder kap die iedere dag schoongemaakt worden...
De slaapkamerdeur dichthouden is de beste oplossing, ik weet het, maar het is zo gezellig, z'n humpydumpy de hele nacht tussenin.

Ik heb zelfs nog gedacht dat ze misschien een soort van slaapplast. Ze slaapt namelijk zó ontzettend diep, dat ik af en toe bijna niet durf aan te raken, bang dat ze niet meer wakker wordt...

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:34

De kat van mijn moeder doet dit ook heel soms, maar hij doet het alleen als ze'n bak hem niet meer aanstaat. Die moet dus extra vaak schoon gemaakt worden en dan gaat het wel goed. Soms heb ik ook het idee dat hij van zich af piest met andere woorden..zoo dat plekje is mooi van mij nu want mijn geur zit er nu op ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:34

Vervelend probleem...

helaas weet ik ook zo 1-2-3 geen oplossing.
Gooi wat azijn bij het wasmiddel als je de boel wast, dit neutraliseerd de geur.

Krolsheid kan idd de boosdoener zijn.
Opsluiten in een bench is geen optie voor een kat :x

Steriliseren is de enige oplossing, en rap!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 13:42

Ze is al lang gesteriliseerd... ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:46

kan zijn dat ze het toch uit teretoriaal oogpunt doet. Zoiets van mijn bed en mijn baasjes? Die moet ik merken? Min konijn deed dat ook gelukkig hielp hier castratie wel direct.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:49

Ben je erbij als ze het doet? Zo ja, dan misschien maar gewoon even laten voelen dat het niet gewenst is?

Misschien niet de meest vriendelijke oplossing, maar mijn paard krijgt ook gewoon een mep als ze iets doet wat niet mag, dus waarom een kat niet :o Of anders de plantenspuit erop of zo...

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:18

_San87_ schreef:
Ben je erbij als ze het doet? Zo ja, dan misschien maar gewoon even laten voelen dat het niet gewenst is?

Misschien niet de meest vriendelijke oplossing, maar mijn paard krijgt ook gewoon een mep als ze iets doet wat niet mag, dus waarom een kat niet :o Of anders de plantenspuit erop of zo...

De plantenspuit lijkt mij dan wel wat beter. Een paard is heel wat sterker dan een kat, en kan ook heel wat meer aan dan een kat ...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:22

Ja, je hoeft het beest ook niet bont en blauw te meppen natuurlijk, maar een tik met de vinger kan een kat heus wel aan, lijkt me.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:52

dorothea schreef:
@ MarvanTom: ze zijn met z'n tweetjes, er staan twee bakken zonder kap die iedere dag schoongemaakt worden...
De slaapkamerdeur dichthouden is de beste oplossing, ik weet het, maar het is zo gezellig, z'n humpydumpy de hele nacht tussenin.

Ik heb zelfs nog gedacht dat ze misschien een soort van slaapplast. Ze slaapt namelijk zó ontzettend diep, dat ik af en toe bijna niet durf aan te raken, bang dat ze niet meer wakker wordt...

Ja, ik weet het, gezellig poezel erbij... ;)
En als de deur dicht is dat klagelijke miauwen aan horen, zo zielig! :(:)

Zo te lezen doet ze het dus als jullie ook in bed liggen. Toch?
Of wanneer jullie er juist niet zijn?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:56

kat van mijn moeder bleef dit ook doen nadat ze gesteriliseerd was.
alleen deed ze het dan in de schone was als dit lag te drogen.
katten zijn heel schoon op zichzelf dus ze heeft het zo opgelost.
toen me moeder haar betrapte heeft ze haar in het nekvel gepakt, en haar met de kop erdoorheen gehaald. ze heeft het daarna nooit meer gedaan.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:03

ik meld me even aan want ik heb twee kattenbeesten allebei geholpen, maar als ik iets in de huiskamer leg wat er normaal niet ligt zoals een trui of jas of zo dan pist er ook altijd 1 op...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:14

Chicha deed dat ook soms, dan vond ze de bak niet schoon genoeg (bijvoorbeeld als de kater net geweest was, die gaat graag de ene bak in en dan de andere bak :+). Maar op een gegeven moment deed ze het steeds vaker. Ze bleek blaasgruis te hebben door 'supermarktvoer'. Is ze getest op blaasgruis?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 11:42

Ze is nog niet getest op blaasgruis (maar is ze is pas één, dus dit is het hoogstwaarschijnlijk niet). Het voer dat ze krijgt is Hill's, en dat is goed voer.
We vermoeden dat het een keertje per ongeluk is gebeurd, en dat ze hierna het bed als bak is gaan beschouwen. Ze heeft vannacht (met ons) op het logeerbed geslapen, niets gebeurd. Althans, ze heeft wel een plasje gedaan midden in de nacht, maar keurig op de bak!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:00

Misschien zit er toch nog een luchtje aan je beddegoed of dekbed, heb je ze ook al eens een dagje in de Biotex groen laten weken? Dat lost de enzymen van de urine op, daarna gewoon wassen in de wasmachine.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 12:10

Yep gisteren, en daarna heeft ze dus netjes op de bak geplast... :D
Heb voor de gelegenheid maar even nieuwe, synthetische, wasbare dekbedden gekocht (we hebben nu wollen en donzen en die kunnen volgens label niet gewassen worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:14

Neus of kop erdoorheen is het gemeenste en domste wat je kan doen, net als slaan, hoop dat je die adviezen links laat liggen want geen fatsoenlijk mens met verstand en gevoel voor dieren doet zoiets..

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:35

Wees niet bang, er wordt bij ons niet geslagen noch de neus er doorheen gehaald...
't Gaat momenteel heel goed. Dekbedden en alle bijbehorende zaken gewassen in de Biotex en het heeft geholpen..
*klopt het meteen even af*