Hartkwalen bij hondje. fortekor & plaspillen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa

Hartkwalen bij hondje. fortekor & plaspillen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 00:34

Mijn hondje word volgende maand 16 jaar oud. Nou heeft ze al een aantal jaar een hartruis, maar nu begon ze erbij te hoesten. DA adviseerde een echo van haar hart te laten maken, zodat we medicijnen precies kunnen afstemmen op de kwaal die ze heeft.
Vandaag heb ik een echo laten maken, daar kwam uit dat haar hartkleppen best behoorlijk lekken en haar linkerboezem behoorlijk vergroot is. Hoerdoor drukt hij soms tegen de luchtpijp, wat het hoesten verklaard. De hartspier zelf werkt wel goed en zoals het hoort.
De uitslag is doorgestuurd naar mijn eigen dierenarts en daar heb ik vanavond dus medicijnen opgehaald.

Mijn hondje heeft nu Fortekor en plaspillen gekregen. Ik heb anderhalf uur geleden de pillen voor het eerst gegeven en ze heeft inmiddels al min. 6 keer geplast..
Voordat ze de pillen kreeg plastte ze 's nachts vaak in huis, omdat ze het gewoon niet kan ophouden. Ook overdag wil ze nog weleens in huis plassen.
Ik vond ook dat ze voor de pillen van zichzelf al veel plastte, maar de plaspillen zijn schijnbaar nodig. Nou lag ze net op haar kussen, en ze red het gewoon niet tot buiten waardoor ze dus in de huiskamer plast. Ik vind het niet erg want ik kan het gewoon weer goed schoonmaken, maar ik merk aan mijn hondje dat ze zich ervoor schaamt/schuldig voelt. Ik krijg ook het idee dat ze haar plas oplikt omdat ze niet in haar slaapplaats wilt plassen en het niet red tot buiten..
Als dit zo blijft dan bel ik maandag de dierenarts, want dat ze het oplikt lijkt mij niet gezond en ik vind het ook sneu voor haar als ze zich elke keer schuldig voelt.

Wie heeft hier ervaring mee? En zijn de plaspillen echt nodig? En zoja, voor hoelange tijd?

P.s. De hond krijgt niet op haar kop als ze in huis plast, maar op een of andere manier voelt ze zich toch erg schuldig als ze heeft geplast.
Laatst bijgewerkt door Melissa op 17-01-09 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallout

Re: Fortekor, hartkwalen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:40

Ik heb geen ervaring met de hartproblemen zelf, wel met een hond die zich schuldig voelt na een ongelukje. Je geeft er niet op der kop dus dat is goed, maar als je dr even aait en knuffelt en misschien even bij dr gaat zitten en tegen dr praat merkt ze al gauw dat je het niet erg vind :)

Succes met je hondje! Hoop dat ze zich snel wat beter voelt!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 00:43

Chantal___ schreef:
Ik heb geen ervaring met de hartproblemen zelf, wel met een hond die zich schuldig voelt na een ongelukje. Je geeft er niet op der kop dus dat is goed, maar als je dr even aait en knuffelt en misschien even bij dr gaat zitten en tegen dr praat merkt ze al gauw dat je het niet erg vind :)

Succes met je hondje! Hoop dat ze zich snel wat beter voelt!

Dat doe ik ook altijd, geef haar een aai over haar koppie en zeg dat ik het niet erg vind (ook al hoort ze dat niet, want ze is inmiddels aardig doof :D)
Vind het zo sneu voor haar!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:55

Wat zegt de dierenarts over de toekomstige levensverwachting.
ik bedoel, heel erg lief hoe je voor d'r zorgt enzo, maar soms is het echt afgelopen. Zeker als ze heel erg gaat hoesten.
Ik hoop dat de medicijnen het zolang nog kunnen rekken, maar ik ben bang dat je toch langzaam aan een afscheid moet gaan denken als ik dit zo hoor.
Heel veel succes in ieder geval

Edit: Ik bedoel dit echt niet aanvallend ofzo hoor, er zijn nl te weinig mensen die zoveel voor hun huisdier over hebben. Ik ben alleen wat nuchterder in dit soort situaties. :o

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:01

ons hondje heeft ook een hartruis, aan de ''verkeerde kant'' (andere kant dan vaak voorkomt)
bij hem is het op 1 jarige leeftijd geconstateerd, helaas..
(fokker is heel meegaand en begripvol geweest, fantastich!)
Het beestje is inmiddels 12 jaar, en nogsteeds medicijnvrij :) wij hebben toen met elkaar de afspraak gemaakt dat hij wordt ingeslapen zogauw hij de medicijnen nodig zou hebben :) voor nu blijft het bij hem alleen bij wat hoesten en proesten, en de zomers zijn moeilijk..
Het is ook nog eens een hyperactief spring/blafmonster.. lekkere combi ;)
maar hey, 12 jaar (en in jouw geval 16, petje af toch :) )

Betreft in mijn verhaal een dwergschnauzer trouwens :)

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 01:07

SeBart schreef:
Wat zegt de dierenarts over de toekomstige levensverwachting.
ik bedoel, heel erg lief hoe je voor d'r zorgt enzo, maar soms is het echt afgelopen. Zeker als ze heel erg gaat hoesten.
Ik hoop dat de medicijnen het zolang nog kunnen rekken, maar ik ben bang dat je toch langzaam aan een afscheid moet gaan denken als ik dit zo hoor.
Heel veel succes in ieder geval

Edit: Ik bedoel dit echt niet aanvallend ofzo hoor, er zijn nl te weinig mensen die zoveel voor hun huisdier over hebben. Ik ben alleen wat nuchterder in dit soort situaties. :o

Ik snap jou reactie volkomen!
De dierenarts zei dat ze nog wel even meekan, zeker met de medicijnen. Ze zei dat ze er voor haar leeftijd super uit ziet. Ze eet ook nog super, drinkt en is vrolijk. Ze slaapt wel veel en heeft artrose (en de hartkwaal dan) maar verder is ze nog heel goed. Als ze nou de hele dag op haar kussen lag, niet at en niet meer vrolijk was, dan had ik allang de keuze gemaakt hoor. Maar ze is nu nog veel te goed.
Het is ook niet zo dat ze continu heel erg benauwd is, ze hoest af en toe maar als ze dat niet doet, is ze ook niet benauwd.

@ Naaltje: Mijn hondje is een kruising met een dwergsnauzer en een king charles spaniel. Die laatste staat bekend om de hartkwalen, dus wellicht heeft ze dat van een van de ouders meegekregen. Ik snap jou keuze ook goed! 12 is zeker ook een mooie leeftijd!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:13

Die plaspillen heeft ze inderdaad nodig; door haar hartprobleem houdt ze vocht vast. Ook zal ze hierdoor vocht in haar longen hebben wat ook hoesten kan veroorzaken.
Als je hondje van tevoren al zoveel plaste, zal ze ook meer gedronken hebben. Is je dat opgevallen?
Heb je dit gemeld aan je dierenarts? Het kan zijn dat je hondje meer problemen dan alleen een hartprobleem heeft.
Veel drinken en plassen kan veroorzaakt worden door bv. suikerziekte, cushing, nier- of leverproblemen enz. enz.
Een bloedonderzoek kan hier opheldering over verschaffen.
Fijn dat je zoveel begrip toont voor de onzindelijkheid van je hond. +:)+ Ze doet het tenslotte niet met opzet.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:15

ja die plaspillen zijn echt nodig.... er hoopt zich vocht op achter de longen wat voor benauwdheid zorgt en dat krijg je met die pillen weg, misschine wordt het plassen nog minder maar je kan nooit zomaar stoppen met deze pillen! geef haar anders een plek in huis ofzo kranten of een katten bak achtig iets waar ze kan plassen.....

Melissa

Re: Hartkwalen bij hondje. fortekor & plaspillen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 01:23

@ Insun: ik heb wel aangegeven dat ze goed plast. Ze drinkt niet extreem veel, alleen als ze een kluif gehad heeft. Als ze buiten is plast ze vaak kleine beetjes (zoals een reu) dus dan lijkt het natuurlijk ook al snel alsof ze veel plast.
Bedankt voor de opheldering!

@ Mjay: Oke, dank je wel! Ik heb de kranten al eens geprobeerd, maar dat werkte niet. Ik heb ze nu wel neergelegd, kijken of ze daarop gaat zitten. De kattenbak heb ik nog niet gerpobeerd. Ik weet ook niet of dat helpt omdat ze direct plast als ze haar mand of haar kussen verlaat odat ze het niet meer kan ophouden (nu door die pillen) Bedankt voor de tip in ieder geval. ik ga het proberen!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 08:48

(dat kan alleen maar een geinige kruising zijn :)) zo'n droel met het uitgesproken karakter van een schnauz? foto O:) )

ik vind dat je het goed aanpakt, het binnenplassen heeft die kleine van ons ook even gedaan, maar dat is over gegaan?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 12:03

Ze is echt ontzettend lief en grappig :D Ze is ook altijd vrolijk.
Ik had verwacht dat ze vannacht door de plaspil het hele huis ondergeplast zou hebben, maar er lag vanmorgen helemaal niks!

Foto's zijn van vorige week op de hei, ze word volgende maand 16.
Haar koppie (roosje krijgt ze van de trimsalon haha):

Afbeelding

En hier staat ze een beetje apart :+: (klikken voor vergroting)
Afbeelding

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:14

ahhh leuk beestje.

mijn vorige hond had precies hetzelfde als jou hond en kreeg ook hartpillen en plaspillen. alleen had hij van zichzelf al niet zoveel moeite om het op te houden, en daarbij kwam dat het in de zomer was en dat wij een groot terrein hebben waar hij dan bijna altijd buiten liep.
En trouwens de plaspillen zijn echt nodig, want een keer was alleen mijn zusje thuis en die vergat ze te geven en toen wij thuis kwamen liep onze hond al een beetje te hijgen omdat er weer teveel vocht zat. Wij zaten toen de rest van zijn leven vast aan die pillen, en op een gegeven moment toen het erger werd moesten we zelfs het dubbele geven. maar we hebben toch nog een hele fijne tijd met de hond gehad :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:56

Plastabletten zijn inderdaad erg belangrijk. Wanneer gef je die? Je zo kunnen overwegen ze s 'morgens en tegen de middag te geven, dan hoeft ze s'avonds en s 'nachts niet zo vaak. Wel even overleggen met de DA. Maar dit advies geven wij vaak.

Met deze medicatie kunnen ze vaak nog wel een tijd verder.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:41

Ze hoeft ze maar 1 keer per dag, had ze gister dus 's avonds gegeven. Maar ga ze nu zo rond einde van de middag geven. Omdat mijn vader dan meestal thuis komt, dus hij kan ze dan geven en zo kan ze ook direct naar buiten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:51

Mijn hond heeft dit ook gehad. Wij wisten helemaal niet dat er iets was, tot ze begon te hoesten (en toen dachten we nog dat ze iets ingeslikt had wat was blijven steken). Ik ben de naam van de ziekte even kwijt, maar het was een hartfalen, wat zich dus vaak openbaart door het hoesten. Dan sluimert het al langer maar je merkt weinig aan de hond.

Ons is verteld dat het eigenlijk al te laat is als ze beginnen te hoesten. Dit zou komen door het vocht wat zich in de longen ophoopt. Amar (mijn hond) had ook een behoorlijk vergroot hart en ze had vocht in haar longen, waar ze dus de plaspuillen voor kreeg. Ook zij kon toen haar plas niet meer ophouden en plaste vaak in huis, het arme dier. Ze kreeg ook harttabletten, omdat haar hart steeds sneller begon te kloppen.

Eerst leek het goed te gaan, maar op een gegeven moment viel ze in korte tijd enorm veel af, het was echt een gratenpakhuis en dat ging echt heel snel. De dosis medicijnen werd verhoogd en verhoogd, omdat ze steeds erger begon te hoesten en benauwd werd. Het afvallen schijnt ook een symptoom te zijn van het hartfalen. Ons is verteld dat, wanneer ze zo af gaan vallen, de hond binnen een half jaar is overleden en dat klopte. Vier maanden later (nu een paar maanden geleden) is ze overleden....