konijn eet geen konijnenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

konijn eet geen konijnenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:15

Ik heb 2 dagen geleden een bakje vol konijnvoer gegeven, nu heb ik vanochtend gekeken, en het hele bakje lag nog vol. Alleen die oranje en groene balletjes ofzo wat er door de voer zit, heeft ie opgegeten. Ik geef hem wel altijd vers fruit en groente, dat eet hij ook wel weer op. Wat is er aan de hand denk je? Konijn is nu ong. 7maandjes.

horse_girl

Re: konijn eet geen konijnenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:18

Tja, ze eten altijd eerst de lekkere dingetjes eruit! Let erop dat je niet teveel geeft, voor een volwassen konijn is 30 gram per dag genoeg, voor die van jou dus nog minder. Verder onbeperkt hooi geven.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:23

ik geef altijd een bakje vol, is meestal voldoende voor 2 daagjes en voor de rest altijd hooi en vers fruit of groente.
Paprika vind ie tenminste errrug lekker, lekkerder als wortels :+

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:25

mijne die eet aleen dat gekleurde spul de normale biks die er tussen zit gooit ie uit het bakje...

erg zinnig konijn :P

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:28

Daarom word er dus ook altijd ge-adviseerd om korrels te voeren, en geen gemengd voer. Nu krijgt je konijn enkel lekkere dingen binnen.
En onbeperkt konijnenvoer? Dat is hetzelfde als je paard onbeperkt biks voorzetten. Niet slim :). Iedere dag een grote eetlepel moet voorlopig genoeg zijn voor hem, vermits je onbeperkt hooi hebt liggen en iedere dag een beetje groenvoer voert.
Verder geen zoutsteen of wat dan ook. Zo afentoe kun je wel een snoepstaaf kopen, maar zeker niet te vaak. Het zijn namelijk giant chocoladerepen voor konijnen.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:49

ow hihi oke, dus beter alleen de korrels en voor de rest fruit,groente en genoeg hooi..
Oke dankje voor de tip :) En idd nu eet hij alleen de lekkere dingen, net als wat daniella zei :P

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:55

_Daniella schreef:
mijne die eet aleen dat gekleurde spul de normale biks die er tussen zit gooit ie uit het bakje...

erg zinnig konijn :P

Mijne krijgen alleen de biks, en dat vinden ze heerlijk hoor!
(daarnaast natuurlijk wel hooi, en wortels)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:05

eet je konijn normaal gesporken wel alles op?
misschien lange tanden en dan zijn die balletjes net wat zachter om te kauwen.
zou dus zeker even naar de tanden kijken of die niet te lang zijn

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 13:06

ja dat wel, maar paprika eet hij wel op en die balletjes zijn ook niet de zachtste...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:11

mijn konijn krijgt ook alleen de brokjes. Ik had eerst het voer uit de supermarkt, en toen had ik ook hetzelfde probleem, alleen het lekkere. Nu loop ik stage op een kinderboerderij, en neem ik altijd een voorraadje konijnenvoer van hun mee, en die brokjes eet ze wel heel goed! Ik doe er nog steeds een beetje lekker spul doorheen, omdat dat ook op moet, maar ze laat het meeste daar van liggen en de brokjes heeft ze op! En verder heeft ze onbeperkt hooi, met een smaakje eraan zoals dat bloesem, en ze krijgt 's ochtends en 's avonds een grote wortel, of 3 blaadjes andijvie, of witlof....

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:13

dat doet mijn konijn ook maar ze krijgt pas weer voer als ze alles heeft opgegeten en dat weet ze nu want haar bakje is elke netjes leeg en nergens in het hok liggen de korrels vertopt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:57

Tsjh bij ons krijgen ze gewoon dezelfde biks als onze koeien.. Da's makkelijk en bij dat gemengde voer aten ze ook nooit het biks. Nu vallen ze 't aan..

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:00

Ik heb dat ook gehad met me konijnen.
Je hebt gemengd voer hé?
Probeer anders gewoon brokken ik heb nergens last meer van !

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:17

Imd: Ik weet dat paarden echt geen koeienbrok mogen hebben, het verteringsstelsel werkt heel anders. Het verteringsstelsel van konijnen is vrijwel gelijk aan die van een paard. Je zou je konijn wel basisbrok van paarden kunnen geven, maar niet van koeien?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:25

Een konijn moet gewoon hooi hebben onbeperkt, daarbij mag die een beetje brokjes hebben.
Het beste is een gewone saaie brok dus geen gemengd voer.
Een gewone brok kunnen ze niet gaan sorteren en bij gebrek aan beter eten ze alles netjes op.
Gemengd voer vinden ze maar bepaalde dingen lekker van, waarna ze de belangrijkste onderdelen (de brokjes ) vaak laten liggen en dat is zonde want daat zit gewoon het meeste in.
Waarom die nu niks heeft geten is moeilijk te zeggen, heb je een ander merk gekocht?

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 09:09

nee geen ander merk, ik zal straks kijken of hij wat gegeten heeft ;)

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:21

Als je al wat lekkers wil doen ipv alleen brokjes, dan kun je kruiden door het voer mengen (gedroogde). Brandnetelblad, peterselie, etc. (http://winkel.akhila.nl/index.php?cPath=231_241_243). Dat vinden ze ook erg lekker en is een stuk gezonder dan het gewone gemengde voer. Verder inderdaad onbeperkt hooi voeren. Wat ze ook lekker vinden is takken van wilgen of fruitbomen. Kunnen ze lekker aan knagen en is goed voor de tanden :D !

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:15

Utixo schreef:
Imd: Ik weet dat paarden echt geen koeienbrok mogen hebben, het verteringsstelsel werkt heel anders. Het verteringsstelsel van konijnen is vrijwel gelijk aan die van een paard. Je zou je konijn wel basisbrok van paarden kunnen geven, maar niet van koeien?

Heb ik ook gehoord inderdaad, maar ze krijgen dit al een jaar of vier en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Mijn paard krijgt geen brok, dus dat word ook niks.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:19

koeienbrok zet gigantisch uit als het met vocht in aanraking komt, zou er maar wel mee oppassen bij andere diersoorten!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:47

verder is er gen dier dat het krijgt hoor. :)