aanschaf + kosten jack russel pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tutje_D

aanschaf + kosten jack russel pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 17:58

heey,
ik wil heel graag een jack russel pup(puper 10 maanden)
ik heb er ook een gezien en wil zelf voor het onderhoud en alles opdraaien!
ook DA kosten en dergelijke.
nu is mijn vraag wat kost een hondje uit het asiel gemiddeld(de aanschaf)
en ik heb een lijstje gemaakt met spullen wat ik denk nodig te hebben.
als jullie nog iets weten en de prijzen van de spullen waar ik een vraagteken achter gezet heb of dat deprijzen duurder of goedkoper zijn graag zeggen

en ik ben me er van bewust dat het veel werk is met uitlaten en dergelijke.

*halsbandje + riem: ong 15 euro
*brokken per week/ maand? :?
*mandje/Dekentje : 10/15 euro
*rijsmandje : heb ik al
*speeltje tennisballetje of zo : heb ik al
*DA kosten per jaar: ??
*jasje voor als het echt koud is in de winter!:dat kan ik dan wel aanschaffen!
*hondenbelasting : ??

misschien ook handig erbij te zetten dat ik een kat heb! maar aangezien het een pup is kan die wennen met katten samen te zijn.

Groetjes en alvast bedankt!

Daphne
Laatst bijgewerkt door tutje_D op 14-01-09 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Flabbergast

Re: aanschaf + kosten jack russel pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:59

Hondenbelasting?

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:00

oh bedankt!
en weet je ook wat dat ong kost permaand? en is dat noodzakelijk?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:02

Hondenbelasting is afhankelijk van gemeente en dit kun je vinden op google. De prijzen zijn ook wisselend per gemeente.
Ik zie in je profiel dat je 15 bent.
Mag je van je ouders een hond hebben???
Hou ook rekening met een cursus (puppy/basiscursus) en de kosten daarvoor.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:02

let ook op of het een sloper is. Die bij ons hebben al voor heel veel geld kussens, sokken en weet ik wat nog meer opgevreten.
haha, verder zijn het super hondjes.

Wij hebben eigen huismerk brokken, voor 25 euro, 15 kilo. Met z'n 2en doen ze daar ongeveer een maand mee.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:03

Entingen? zeker 1x per jaar
Is hij gechipt? Zo niet, dan zou ik dat zeker laten doen
Evt. sterilisatie/castratie?
Ontvlooimiddel? ongeveer 4x per jaar

Waar blijft het hondje als jij er niet bent, ivm werk / school?
Hoe lang zit hij dan alleen? En kan je je hond zolang alleen laten?
Wat doe je tijdens vakantie? Meenemen of in pension?
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 14-01-09 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:05

dana muts :ik zal er op letten!
carola:"ik ben informatie aan het verzamelen voor mij ouders(zij hebben zelf altijd honden gehad).
mijn ouders zijn een beetje twijfelachtig vandaar dat ik informatie aan het zoeken ben.
ik weet niet zeker of ze beleerd is dus maar in ieder geval bedankt voor de tip!

voor vakanties heb ik een adres.
entingen en chip houd ik onder DA kosten! maar tog bedankt!
hij moet 1 dag per week van half 9 tot half 4 alleen zitten en hij kan dan eventueel naar een adres bij ons in de buurt (gratis) en er staat bij dat hij in staat is alleen te zitten!.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:12

de grootste kosten aan een (gezonde) hond zijn de voerkosten vind ik. die van mij krijgt alleen rauw gevoerd en dus geen brokken. brokken zijn al duur, maar als je het goed wil doen en hem rauw gaat voeren moet je tochwel op een kostenpost rekenen van 50euro in de maand..
hou er wel rekening mee dat een jack russel een ras is met veel energie en dat deze dus veel moet lopen..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:16

Jack Russels zijn niet de makkelijkste hondjes, dus misschien is een goede hondentraining ook nodig.

Daarnaast, je wilt een hondje uit het asiel, een pup, maar ik denk niet dat het zo werkt bij de meeste asiels. Je kunt niet zomaar een hondje uit gaan zoeken, maar er wordt met je naar een hond gezocht die in het hele gezin kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:21

hou je er ook rekening mee dat de da heel veel kan kosten en vergeet niet dat de meeste honden die in een asiel zitten niet echt aan de huiselijke sfeer gewent zijn?

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:26

de hondentraining is sowieso geen probleem een kennis die is hondentrainer dus dat is het probleem niet.!
en ik weet dat het een ras met veel energie is dat is wat ik er zo leuk aan vind!..
dat is wel goed dat je het zegt storm 76 daar had ik neit aan gedacht!
bedankt voor de tips,

ik zal de komende 3/74 uur niet reageren:P ik ga rijden!
maar alvast bedankt voor de tips er zitten goede bij!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:25

Een tip! Verzeker je hondje! Dan krijg je zelfs je entingen vergoed, en plotselinge kosten met bijv. een ongeval zijn dan tenminste te doen! ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:33

Eerlijk gezegd dat ik dat jouw lijstje gewoon niet reeël is.
Een pup uit het asiel halen heeft al meer voeten in aarde dan je denkt.
Ik zal erbij zetten wat wij kwijt zijn aan 1 hond:

*halsbandje + riem: ong 15 euro, Een beetje halsband voor een JR kost dat al. Nu is onze hond wel verwend, maar er hangt aan zijn kapstok zeker voor meer dan €75 aan spullen.
*brokken per maand: 35 euro, excl extra dingen zoals botten, dan komt ik op zo'n €55 uit
*mandje/Dekentje : 10/15 euro Zijn ligkussen kostte €30 en dat is goedkoop!
*speeltje tennisballetje of zo : heb ik al Ik weet niet of jouw hondje genoeg heeft aan alleen een tennisbal, maar die van ons knijpt hem zo in 2 helften als hij een beetje enthousiast is. Er gaan zeker 5 ballen per maand doorheen, naast die piepspeeltjes, touwen etc wat hij allemaal nog meer heeftA
* DA kosten per jaar: ?? €10 per maand aan ontvlooien, (hij heeft een allergie), enten €40 per jaar, wormen €25 per jaar, en daarnaast nog de bezoekjes. Afgelopen jaar was de DA rekening in totaal bijna €200
*hondenbelasting : ?? Is per gemeente verschillend, wij betalen €75

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:47

-Flexlijn: €15,-
-Goede halsband/tuigje: €20,-
-Vaste Lijn: €10,-

-ligt aan het merk. 10 kilo zak Royal Canin was geloof ik +/- €40,-
Daar doe je wel een paar maandjes mee

Fleecedeken Ikea: €1.50 Blokker: €3.99
Mand Ikea: €5,- Dierenwinkel €20,-
Als je voor een water/vuilafstotend en anti vlooien kussen gaat, dan +/- €50,-

Verzekering +/- €16,- per maand. (bijna) alles vergoed, €35,- per behandeling voor eigen rekening

€10,-tot €20,- marktplaats. Nieuw +/- €40,-

In Den Haag rond de €100,- per hond geloof ik ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:59

Omdat ik hier 4 jacks heb zitten waarvan drie gered van een spuitje(vanwege agressief wat ze bij hun vorige baasjes waren) even een 'waarschuwing':

Jacks zijn NIET makkelijk, hebben gigantisch veel energie, zijn doorgaans behoorlijk dominant. Als je er eentje met een verleden neemt krijg je dat er ook nog bij. Ze zijn onwijs slim, testen je op alle mogelijke manieren uit, en gaan door tot het uiterste. Ze zijn namelijk gefokt om vossen uit hun hol te jagen onder de grond, en dat karakter zit er echt in! Ze zijn superfel.

Bovenstaand gebeurt als je hem niet opvoedt, als je hondengedrag niet goed snapt, als je je hondje als je kindje behandelt of als je straft zonder dat de hond snapt waarom.

Dat gezegd hebbende: Het zijn de leukste hondjes die er bestaan. MITS goed opgevoed dus!

Die drie die ik gered heb doen het nu goed en zijn weer relaxed, maar het is bij 1 van hen een enorm lange weg geweest om hem weer vertrouwen te geven. (ze zijn alledrie mishandelt geweest vroeger)

Dus weet waar je aan begint. veel jacks belanden in het asiel omdat mensen denken: "Aaah wat schattig zo;n pupje! Ik wil er ook eentje!" En dan wordt er halsoverkop een pupje aangeschaft.

Ja maar als je ze vervolgens niet goed opvoedt, niet begrijpt of weet ik het, dan worden het monsters en komen ze uiteindelijk in een asiel terecht.

Dus: Denk er goed over na, neem je verantwoording en voedt hem goed op, dan heb je een maat voor het leven.

Met katten krijg je geen problemen als je hem als pupje er aan went. Hier speelt de JR clan met de drie katten en dat gaat allemaal goed. Twee van hen vielen katten vroeger aan maar hebben toch geleerd samen te leven met katten. Maar de kat van de buren wordt wel rigoreus de tuin uitgejaagd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:58

Mindfields schreef:
Maar de kat van de buren wordt wel rigoreus de tuin uitgejaagd.

Op de één of andere manier weten honden precies welke kat er in huis hoort en welke niet.
Die van ons wordt uitgebreid gewassen als hij thuiskomt uit een regenbui. Maar als de buurkat in de tuin zit, berg je maar!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:21

mag ik je een tip geven:

het is niet banketstaaf bedoelt, maar begin met een ander hondje.. jack russels zijn niet de makkelijkste.. zeker als je nog jong bent, is het lastig om er boven te staan.

De koste lopen ook aardig op denk ik..
als je een goed voer wilt geven, ben je al snel 40 euro kwijt voor 5 kg
als je een teefje wilt, is de sterrilisatie al snel rond de 200 euro
castratie is zo rond de 75 euro.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:30

Heb je een Pb gestuurd
Ben benieuwd hoe je hem of haar gaat noemen.
En alvast heel veel plezier.
Enne uitlaten dat doen vaders en moeder maar al te graag
vooral als ze met een puppy over straat mogen ;)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:41

Klijntjuh schreef:
-Flexlijn: €15,-
-Goede halsband/tuigje: €20,-
-Vaste Lijn: €10,-

-ligt aan het merk. 10 kilo zak Royal Canin was geloof ik +/- €40,-
Daar doe je wel een paar maandjes mee

Fleecedeken Ikea: €1.50 Blokker: €3.99
Mand Ikea: €5,- Dierenwinkel €20,-
Als je voor een water/vuilafstotend en anti vlooien kussen gaat, dan +/- €50,-

Verzekering +/- €16,- per maand. (bijna) alles vergoed, €35,- per behandeling voor eigen rekening

€10,-tot €20,- marktplaats. Nieuw +/- €40,-

In Den Haag rond de €100,- per hond geloof ik ;)

Ik vind de prijzen die je schetst wel echt aan de top zitten. Een flexi heb je niet nodig. Een lange lijn voldoet ook prima om het loslopen aan te leren. Verder heb je voor 15 euro een prima nylon halsbandje met riempje (ik denk zelfs nog wel minder bij zo'n klein hondje).
Met royal canin noem je ook een heel duur merk. Er zijn ook andere merken waar veel honden het minstens zo goed op doen. Voor 3 honden (2 kleintjes, een middelmaat) zijn wij zo'n 30 euro in de maand kwijt (versvlees). Jasjes heb je ook nieuw voor 10-20 euro. Maar dat hebben lang niet alle hondjes nodig.

Ik denk dat je voor een klein hondje met 50 euro een heel eind komt. Probleem is alleen, als je hondje wat krijgt... kan je dat betalen? Ook al ben je verzekerd, lang niet alles is verzekerd en vaak moet je ook een deel nog zelf betalen. Willen jouw ouders al back-up dienen als er wat gebeurd? Kosten kunnen echt heel hoog oplopen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:37

Ja, maar je kan beter van iets duurder uit gaan dan andersom ;)
Ik vind persoonlijk die nylon bandjes helemaal niks, het snijd, en al die clipjes e.d. schuiven en drukken.
Ik heb een hele brede halsband en een zacht tuigje.
Verder vind ik een flexi super, aangezien ze niet overal los mogen ;)
Ook nu met de castratie mag mijn hondje niet los, dus dan is een flexlijn bij hem zelfs een must omdat hij anders zijn energie al helemaal niet kwijt kan ;)
Royal canin is wel een duur merk, maar je wil je hond toch geen frolic gaan geven! ik heb werkelijk alle brokjes uitgeprobeerd, goedkoop, duur heel duur en heel goedkoop, en dit werkte bij hun het beste (en is nieteens het duurste op de markt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:40

Don_Zhivago schreef:
mag ik je een tip geven:

het is niet banketstaaf bedoelt, maar begin met een ander hondje.. jack russels zijn niet de makkelijkste.. zeker als je nog jong bent, is het lastig om er boven te staan.

TS zei toch dat haar ouders al eerder honden hebben gehad. Het is dan wel haar eerste hondje, maar ze is pas 15, ik neem dus aan dat de ouders wel een oogje in het zeil houden ;)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:50

Klijntjuh schreef:
Ja, maar je kan beter van iets duurder uit gaan dan andersom ;)
Ik vind persoonlijk die nylon bandjes helemaal niks, het snijd, en al die clipjes e.d. schuiven en drukken.
Ik heb een hele brede halsband en een zacht tuigje.
Verder vind ik een flexi super, aangezien ze niet overal los mogen ;)
Ook nu met de castratie mag mijn hondje niet los, dus dan is een flexlijn bij hem zelfs een must omdat hij anders zijn energie al helemaal niet kwijt kan ;)
Royal canin is wel een duur merk, maar je wil je hond toch geen frolic gaan geven! ik heb werkelijk alle brokjes uitgeprobeerd, goedkoop, duur heel duur en heel goedkoop, en dit werkte bij hun het beste (en is nieteens het duurste op de markt)

Onze border loopt aan een nylon halsband van 6 euro die echt niet snijdt of schuift hoor. Verschilt een beetje per halsband.
Ik vind een flexi ondingen, beetje neppe vrijheid. Ze lopen hier iedere dag minstens een keertje echt los, echt rennen. Dat kan niet aan een flexi. En als ze echt even niet los kunnen kan dat ook aan een lange lijn. Ik vind het in ieder geval geen noodzaak om er één te hebben. Maar goed, dat zijn de kosten ook niet.
En er zijn ook genoeg goedkopere merken die echt niet per definitie slecht zijn, dat is wat ik ermee wilde zeggen. Hier doen ze het echt niet zo lekker op royal canin. Niet slecht maar ze doen het weer vele malen beter op versvlees.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:05

Zoals je kon lezen (en ook wel ziet in zijn foto topics) rent Jack normaal gesproken in het park ook los.
Maar buiten dat vind ik hem wel ideaal voor de weg erheen, en het blokje om om 12 uur savonds, aangezien je dan niet zelf het gras op hoeft ;)
Maarja, het is geen wel-niet- flexi topic, dus dan moet ze maar zelf besluiten ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:23

brigitta1987 schreef:
Don_Zhivago schreef:
mag ik je een tip geven:

TS zei toch dat haar ouders al eerder honden hebben gehad. Het is dan wel haar eerste hondje, maar ze is pas 15, ik neem dus aan dat de ouders wel een oogje in het zeil houden ;)

Ze heeft het toch over haar hond.. ze zegt dat ze zelf alle zorg op zich neemt.

Een jonge hond kan niet opgevoed worden door 3 verschillende mensen.. die hebben 1 begeleider nodig in het begin

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:59

Ik heb altijd het idee dat als je alles op de cent van te voren gaat berekenen: neem geen hond!
Het kan zoveel duurder uitvallen met onvoorziene dierenartsbezoeken e.d.

Als je dubbeltjes moet omdraaien, gewoon niet aan beginnen. Niets is erger dan een hondje weer weg moeten doen, omdat je er financieel niet voor kunt zorgen.