Vrijwilligerswerk met honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Medea

Vrijwilligerswerk met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 14:48

Als groot honden liefhebber vind ik het echt heerlijk dingen te ondernemen met mijn twee Welsh Springer Spaniel reuen. Met mijn jongste hond train ik twee keer in de week, maar nu zou ik ook heel graag meer gaan ondernemen met mijn oudste hond.

Naast de gebruikelijke wandelingen, zou ik ontzettend graag wat 'actiefs' met hem gaan doen. Het is een waanzinnig lieve, rustige, maar bovenal betrouwbare hond van 7 jaar. De gebruikelijke cursussen op de kynologen club zijn niet erg aan hem besteed en daarom ben ik verder gaan zoeken op internet. Nu was ik al enigzins bekend met vrijwilligerswerk met dieren (cursussen voor kinderen, bezoek aan bejaardentehuis), maar heb mij er verder nooit in verdiept. Op internet kan ik wel het één en ander vinden, maar ben eigenlijk op zoek naar mensen die ervaringen hebben met dit soort vrijwilligerswerk.

Ik ben benieuwd!

joozz

Re: Vrijwilligerswerk met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:59

heb hier ook eens overgenagedacht en iid beetje zitten speuren op internet. Maar niet de stap gezet om het ook daadwerkelijk te doen, maar vind het wel een leuk idee, dus volg dit even!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:47

ik ben wel bekend met voorlichting geven aan kinderen over kinderboerderij dieren, maar met honden niet. Klinkt echter wel heel leuk! Ik zou gewoon eens aankloppen bij een bejaardentehuis, vragen wat hun van het idee vinden als je 1x in de week langskomt met je hond. Dat is ook heel leuk voor die mensen. En je zou kunnen kijken bij open dagen van dierenbescherming bijv. , of je ook met je hond mag komen om informatie erover te geven.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:50

Als je dieren echt zo lief zijn als je meld en je houd zelf ook van kinderen, zoek dan eens op voorleeshonden :). Is nog vrij onbekend in NL, maar komt in het kort hierop neer: Kinderen die stotteren, ADHD hebben, zenuwachtig zijn of om andere redenen zich moeilijk kunnen concentreren op het voorlezen uit een boek blijken zich beter te ontspannen als die boek wordt voor gelezen aan een hond! De hond is door zijn aanwezigheid een rustgevende factor en zal niet reageren op het langzamer, stotterend oid lezen van een kind.
Kijk maar eens op : http://www.happytails.nl/Lezenmetspirit Kost je wel eenmalig wat geld, maar dan weet je ook zeker dat de hond niks zal doen en je hebt wat meer zekerheid voor de scholen :).

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:03

Sting schreef:
Als je dieren echt zo lief zijn als je meld en je houd zelf ook van kinderen, zoek dan eens op voorleeshonden :). Is nog vrij onbekend in NL, maar komt in het kort hierop neer: Kinderen die stotteren, ADHD hebben, zenuwachtig zijn of om andere redenen zich moeilijk kunnen concentreren op het voorlezen uit een boek blijken zich beter te ontspannen als die boek wordt voor gelezen aan een hond! De hond is door zijn aanwezigheid een rustgevende factor en zal niet reageren op het langzamer, stotterend oid lezen van een kind.
Kijk maar eens op : http://www.happytails.nl/Lezenmetspirit Kost je wel eenmalig wat geld, maar dan weet je ook zeker dat de hond niks zal doen en je hebt wat meer zekerheid voor de scholen :).

klinkt echt heel leuk. Jammer genoeg is mijn hond er te druk voor, zodra die kinderen ziet wil ze alleen maar geaaid worden en blijft ze rondlopen voor aandacht ;)
Maar dat is echt een goed idee.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:27

Ik heb laatst ergens een heel artikel gelezen over voorleeshonden. Vind het een ontzettend goed initiatief. Zal eens kijken of ik het artikel nog ergens heb.