stinkend konijn...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

stinkend konijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:31

ik heb mijn konijn nu binnen zitten ivm overlijden soortgenootje. nu krijgt ze wat meer aandacht en kon ik haar even in de gate houden of ze ook ziek werd. nu het nog koud is buiten kan ze voorlopig niet terug naar buiten. ze zit nu in een grote kooi in de woonkamer en huppelt de hele dag rond in huis.

haar kooi heb ik kattenbakkorrels in gedaan en daaroverheen een laag stro. ik haal iedere dag de natte plekken er uit (ideaal dat kattenbakspul), maar het stinkt. de hele woonkamer ruikt naar konijnenpis... hoe doen jullie dat in huis? stinkt het bij jullie ook zo?

Jokonootje

Re: stinkend konijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:42

Ik heb nooit problemen gehad met het stinken van mijn konijnen binnen...
Maar misschien ligt het wel aan de kattenbak korrels volgens mij is dat ook niet echt gezond voor konijnen door de stof die eruit komt En voor eventuele verstoppingen kan zorgen als het opgegeten wordt...

Ik had mijn beide knijnen altijd op een klein kamertje staan met de deur dicht en bij regelmatig verschonen rook ik ze helemaal niet...
Ik zou gewoon kranten papier op de bodem doen en daaroverheen een laagje beukesnippers met een flinke laag stro. (en veel vers hooi iedere dag uiteraard)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:00

Wij hebben ze ook ivm gas van een van hen nog even binnen zitten. maar hun toilet stinkt niet. Ik heb no smell erin zitten en de rest stro. Het toilet maak ik wel iedere dag schoon maar ze zijn geurvrij.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:48

Ik heb 2 konijnen binnen i.v.m. ziekte, ze zijn weer beter maar kunnen nu niet meer naar buiten. Ik maak om de dag de kooi schoon en heb er speciale geperste strokorrels in liggen, en daarover stro. De korrels nemen urine op en zorgen dat het net stinkt. Het is niet schadelijk als ze het zouden eten. Ideaal.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:56

Ik heb kranten onder in de bak, dan No Smell (katoenkorrels) op de plaats waar hij plast en daarop een dikke laag hooi. De bak wordt 1 x per week verschoond. Bij mij ook geen konijnenlucht (zelfs nog eens gecheckt met bezoek/buren/ouders)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:11

Ik denk inderdaad ook dat het aan de kattenbakvulling ligt.
Ons konijn doet het al 8,5 jaar heel goed op geperste strokorrels en een laag stro en we hebben eigenlijk nooit last van echte stinkgeur. :)

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:20

misschien stinkt je konijn in plaats van je hok ?
zit er konijnenpis in haar vacht ofzo..
Dan zou je het konijn kunnen wassen? bij binnenkonijnen kan dat geloof ik wel en in de dierenwinkel hebben ze speciale konijnenshampoo ;)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:22

Nou, ga mijn konijn nu niet proberen te wassen.. :=
Maar dat zou natuurlijk ook nog kunnen, dat het konijntje zelf vies ruikt en dat die door het overlijden van slag is en zichzelf daardoor niet zo goed poetst.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:53

horsee2 schreef:
misschien stinkt je konijn in plaats van je hok ?
zit er konijnenpis in haar vacht ofzo..
Dan zou je het konijn kunnen wassen? bij binnenkonijnen kan dat geloof ik wel en in de dierenwinkel hebben ze speciale konijnenshampoo ;)

dat zou opzich goed kunnen. maar het is een teddy en die mogen niet nat worden dacht ik ooit eens gelezen te hebben?
kattenbakkorrels eet ze echt niet. zijn steentjes, en die nemen goed vocht op. kranten vind ik drama en veel lastiger schoon te maken. het is ook pas een paar dagen dat het echt stinkt, en ze zit al een maand binnen...

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:55

Misschien dat er iets niet helemaal goed is met haar urine, want het klinkt een beetje alsof het ammoniakgehalte dan omhoog is gegaan.
Krijgt je konijntje nog steeds hetzelfde voer?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:55

Zou nooit steentjes in een konijnenhok doen, lijkt me niet fijn.
eerder dan die geperste houtkorrels, of gewoon zaagsel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:04

ze heeft een tijdje zelfs alleen die kattenbakkorrels in haar hok gehad. nu ligt er een flinke laag stro over, dus daar ga ik niets aan veranderen. heeft tot nu toe nog geen kwaad gedaan, dus zal het ook wel niet gaan doen ;)

ik vind zaagsel als het nat is smerig, en dat gaat aan de bak vast plakken. en krant ook als je die er onder legt. die steentjes niet, en is veeeeeeeeeel makkelijker schoon te maken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:29

Wat nog wel zou kunnen is dat je konijn misschien wat overgewicht heeft. Konijnen met overgewicht plassen tegen de haren van de buik. Als een konijn normaal zit mag de buik niet op de grond hangen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:37

nee heeft ze niet. ze is op wat snot bij haar oogjes na soms gewoon gezond uitziend konijn.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:43

Ik heb van Beaphar geurkorrels onderin de bak liggen, daarover zaagsel en dan stro. Die geurkorrels geven een hele fijne lucht af en zorgt ook dat het wordt opgenomen zodat het zaagsel droog blijft. Ons konijn loopt altijd binnen en heeft ook een tijdje gehad dat ze stonk. Bleek dat de ontlasting vast plakte onder bij haar staartje. Hebben haar in een bakje met lauw water gezet en schoongemaakt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:51

zal morgen (lig nu al in bed ;) ) eens kijken hoe haar kont is. laatst was ze schoon, maar wie weet... ik controleer haar altijd op vervilte vacht, dus dan had ik het wel tegengekomen als er stront in zit denk ik, maar omdat het pas een paar dagen is zou het best kunnen. hoop het, want dan is het makkelijk re verhelpen ;)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:11

Hoe gaat het nu met je konijn?
Met die van ons ga ik vandaag naar de DA. Sinds gisteren weer af en toe dunne poep en alles zit ook onder. Gaat wel 2x per dag in een badje. Dus even afwachten vanmiddag.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:57

geen strond in haar vacht, wel wat klitten er uit geknipt onder haar kont. haar vacht was gaan vervilten. maar ze stinkt nu nog steeds, dus daar lag het niet aan. ik ga vandaag even een stoel weg zetten in de schuur. die staat vlak bij het hok, en daar ging ze waak op zitten. daar ligt een kleed overheen en ze ging dan onder dat kleed liggen. heb ineens een ingeving gehad dat ze mss daar een keer op geplast heeft. dan krijg je de geur natuurlijk ook niet weg met hok verschonen ;)

als dat niet helpt ga ik toch een keer kijken of ik haar kan wassen, maar dan bel ik eerst de da, ivm teddyvacht die dacht ik niet nat mag worden...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:34

ik gebruik bij konijn in de huiskamer een losse kattenbak met hout of strokorrels die ik in de kooi zet ,
verder ligt er ook een fleece kleedje in de kooi om lekker zacht op te kunnen liggen
op die manier nooit luchtjes in huis van Ko

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:50

mannetje dan zeker ;)
Ik had een ventje, die een fokkonijn zou worden, bij een veiling weggekaapt.
Zijn plas was niet te harden!
zaagsel en kranten werkte het beste, maar het arme ding was overal alergisch voor, dus stro werkte nog een beetje.
Hooi moest ik nat maken.

Ik had hem gewoon niet in de kamer staan, maar op de gang of een tussen ruimte ;)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:52

Wij hebben nu ook 3 konijnen binnen, ook kattenbakstaafjes erin. Van de AH geloof ik, we hebben amper last van vieze geurtjes als we ze gewoon s'ochtends verschonen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:56

Klijntjuh schreef:
mannetje dan zeker ;)
Ik had een ventje, die een fokkonijn zou worden, bij een veiling weggekaapt.
Zijn plas was niet te harden!
zaagsel en kranten werkte het beste, maar het arme ding was overal alergisch voor, dus stro werkte nog een beetje.
Hooi moest ik nat maken.

Ik had hem gewoon niet in de kamer staan, maar op de gang of een tussen ruimte ;)

nee, tis wel een vrouwtje ;) ik heb niet echt een makkelijke andere plek voor haar. schuur is te koud en te donker. en daar krijgt ze te weinig aandacht. dat weet ik nu al. ik heb even opgelet, maar het stinkt vooral als ze net geplast heeft, dus toch gewoon de urine die echt stinkt. bel vanmiddag even de da.
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 19-01-09 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:03

Konijn wassen is goed mogelijk hoor :j .
Wij hebben onze konijnen ook regelmatig onder de douche.
Mijn oude konijntje die had regelmatig last van mijt namelijk dus moest die gewoon gedoucht worden. Je moet alleen wel heel voorzichtig doen, konijnen hebben zo'n klein hartje dat ze er een hartstilstand van zouden kunnen krijgen.

De andere die we hebben die stinkt ook altijd zo verschrikkelijk naar pies, maar die sproeit zijn pies in de rondte.
Als die gaat pissen springt die zeg maar dus dan komt het overal terecht ook op hem zelf :P.
Dus dan gaat het onwijs stinken en als je hem dan uit zijn kooi haal stink het een uur in de wind, die gaat dus ook gewoon onder de douche.

Ik heb ook pas weer een baby konijntje en die gata pas in de lente naar butien, aangezien die erst nog te klein wasom naar buiten te doen en daarna wed het te koud.

Wat wij dus bij hem hebben is een wctje, hier piest hij vrijwel altijd in (vast op een enkele keer na).
Dit is ideaal, om de 2 dagen gooi je deze leeg en ruik je niks meer.
Zijn kooi doen we dan gewoon om de 5 dagen ongeveer? En dan heb je echt nergens last van.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:05

Wij hebben trouwens ook wat hierboven wordt gezegd zo'n konijnenwc ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:07

maar zijn dat teddy`s die je wast?