Tips mbt kat uit asiel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Tips mbt kat uit asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:04

Over een paar maanden (na onze verhuizing) willen wij graag een kat uit het asiel in huis nemen. Het moet een kat zijn die gewend is aan kinderen. We hebben een zoontje van 5 jaar. Hebben jullie tips voor me waar ik op moet letten?
Wat is een goed handboek over katten? Het wordt namelijk onze eerste.

Mi_Amore

Re: Tips mbt kat uit asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:06

Hoi,

je moet vooral letten op de conditie van de kat en vragen naar het verleden van de kat. Een asiel moet dat zeker kunnen zeggen... De kat moet fit ogen, niet de dik en niet te dun, verzorgd, geen slijmpjes in neus of ogen hebben, proper zijn etc. En kat kiest zijn eigenaar ook deels zeggen ze. Toen ik mijn eerste kat in het asiel ging halen was ik 6 jaar en we hebben de eerste kat genomen die bij ons bleef 'plakken'.

Vraag zeker ook na of hij/zij de inentingen heeft gehad en of hij/zij gecastreerd/gesterilliseerd is.

Veel succes met de zoektocht en echt super dat je er eentje uit het asiel wenst te nemen :D

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:35

Ik zou zeggen, neem iemand mee, die verstand heeft van katten :j
Let er op dat het beestje niet weg kruipt; je moet hem kunnen aaien. Verder een verzorgde vacht en schone ogen/neus. En neem de kleine anders mee, dan kun je meteen zien of het een beetje klikt.

En een handig handboek? Je kunt tegenwoordig zoveel vinden op inet. Zo'n boek is haast niet nodig joh.
Ik heb een mooi groot boek "Het Mooiste Katten boek" van David Taylor. Dat is een mooi duidelijk boek met voorbeeldfoto's.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:05

De meeste katten zijn nogal schuw bij vreemde mensen, zeker als ze in een asiel met meerdere katten zitten.
Dus dat kunnen aaien is een pluspunt, maar dat wil niet zeggen dat als je ze niet kan aaien daar, dat ze wild of zo zijn.
Onze twee katten zijn we ook uit het asiel gaan halen. Lieten zich absoluut niet aaien en verstopten zich voor ons.
Na een paar dagen verkennen in ons huis waren het de grootste knuffelkatten die je je kan voorstellen.
De meeste katten hebben wat aanpassingstijd nodig en dat moet je ze ook gunnen. Dus de eerste week toch wat met rust laten en ze niet de hele tijd willen oppakken of zo. Dat hebben de meeste katten sowieso niet graag.
Ik zou er gewoon op letten dat hun inentingsboekje en otnwormingen in orde zijn, maar normaal gezien gebeuren die dingen wel standaard in een asiel.
Ook erop letten dat de oogjes proper zijn, geen genies, en dat ze levendig zijn (of de ogen toch levendig staan).
Onze katten hun vacht was niet zo denderend, maar je moet er ook rekening mee houden dat ze in een asiel allerlei soorten en merken eten door mekaar krijgen en dat hun vacht daardoor soms niet mooi zacht is.
Best ook aan de mensen van het asiel naar het karakter vragen, zij kunnen je meestal wel zeggen welke katten heel lief zijn en welke niet zo zachtaardig zijn :D

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:54

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:12

Ik snap sowieso het hele tem verhaal niet. In dit topic kunnen toch heel ander reacties komen, ook al worden in 2 topics precies dezelfde vraag gesteld (wat hier al niet eens het geval is :?).

Als een topic dubbel staat oid dan zien de mod's dat zelf wel.

Misschien een hele domme tip, maar wel belangrijk: test of het dier kan horen en kan zien! Klinkt idd stom, maar zo hebben wij een keer een doof én blind katje uit het asiel gehaald. Dezelfde dag kwamen we er al achter, we hebben hem teruggebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:07

Moderatoropmerking:
In principe worden topics alleen gesloten als er een recent topic gelijktijdig over hetzelfde onderwerp loopt. Het gelinkte topic betreft een ander onderwerp en is al wat ouder. Verder zie ik nog wat andere vragen, dus ik laat dit topic openstaan.

Verdere reacties over het al dan niet sluiten kunnen per pb. Graag ontopic vanaf nu :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:44

ik heb in een asiel gewerkt:

bij ons ware alle katten gecontroleerd door de dierenarts, die bij ons in het asiel elke dag werkte.. dus alle katten waren 100% medisch in orde.

ik zou zeggen.. neem de tijd..
bedenk van te voren al watvoor kat je in gedachte heb.

ga langs samen met je zoontje.. en ga op de grond zitten tussen de katten

kijk welke kat naar jullie toe komt, en de aandacht opzoek.. ook een kat die aandacht geeft.nieuwsgierig is naar je zoontje..

dat laatste is het belangrijkst.. zo kan je zien of de kat kinderen leuk vind.

dat een asiel de achtergrond van een kat weet is onzin.. dit weten ze bijna nooit, veel katten zijn gevonden..
er zijn ook wel katten waar ze wel iets van weten omdat daar afstand van gedaan is.. maar dat zijn er niet zo veel.

het beste is te gaan voor een kitten zodat die kan wennen aan jullie en zoon lief.. maar een oudere kat die gelijk de aandacht vraag is ook goed

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:08

Jakary schreef:
De meeste katten zijn nogal schuw bij vreemde mensen, zeker als ze in een asiel met meerdere katten zitten.
Dus dat kunnen aaien is een pluspunt, maar dat wil niet zeggen dat als je ze niet kan aaien daar, dat ze wild of zo zijn.
Onze twee katten zijn we ook uit het asiel gaan halen. Lieten zich absoluut niet aaien en verstopten zich voor ons.
Na een paar dagen verkennen in ons huis waren het de grootste knuffelkatten die je je kan voorstellen.
De meeste katten hebben wat aanpassingstijd nodig en dat moet je ze ook gunnen. Dus de eerste week toch wat met rust laten en ze niet de hele tijd willen oppakken of zo. Dat hebben de meeste katten sowieso niet graag.
Ik zou er gewoon op letten dat hun inentingsboekje en otnwormingen in orde zijn, maar normaal gezien gebeuren die dingen wel standaard in een asiel.
Ook erop letten dat de oogjes proper zijn, geen genies, en dat ze levendig zijn (of de ogen toch levendig staan).
Onze katten hun vacht was niet zo denderend, maar je moet er ook rekening mee houden dat ze in een asiel allerlei soorten en merken eten door mekaar krijgen en dat hun vacht daardoor soms niet mooi zacht is.
Best ook aan de mensen van het asiel naar het karakter vragen, zij kunnen je meestal wel zeggen welke katten heel lief zijn en welke niet zo zachtaardig zijn :D

Hier ben ik het mee eens.
Wij hebben een poes uit het asiel gehaald. De eerste paar dagen thuis heeft ze alleen maar op zolder gezeten en nu is ze bijna niet weg te slaan van mijn schoot!!

Heel veel plezier!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:39

@Don_Zhivago: met het verleden van de kat wou ik dus bedoelen of het eentje is dat uit een gezin komt of van straat komt ;) Sorry, ik had beter wat duidelijker geweest :D

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:44

ow oke.. ja dat kunnen ze wel vertellen.. maar de echte achtergrond van een dier weten ze vaak helaas niet.