Kat met smetvrees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_angela

Kat met smetvrees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:18

Ik heb 2 katten van allebei 3 jaar oud. De gecastreerde kater heb ik als eerste gehaald uit het asiel met een leeftijd van ongeveer 8 weken. Een half jaartje later heb ik er een poesje bijgehaald, welke eigenlijk afgemaakt zou worden. (slangenvoer)
Ze kunnen het erg goed met elkaar vinden, ze spelen regelmatig, maar de kater is de duidelijk de grootste, en de sterkste, dus de baas. Het poesje is dan ook het probleem...

Ze is met 6 weken (veel te vroeg) bij de moeder weggehaald en is dan ook iets achter gebleven in de groei. Als ik haar vergelijk met mijn andere kat gedraagt ze zich erg vreemd. Het is net alsof ze smetvrees heeft. Ze wil echt niet opgepakt worden, aaien alleen op haar voorwaarden, laat staan knuffelen. Als je haar hebt aangeraakt, gaat ze zich meteen wassen, en niet een paar likjes, nee helemaal van top tot teen. Is ze net klaar en raakt haar dan weer aan, begint ze rustig van voren af aan.
Daarnaast maakt ze na het eten de vloer schoon, door de 'graven' zoals ze in de katten bak doen. Dit doet ze als ze zelf gegeten of gedronken heeft, maar ook als de andere kat heeft gegeten en gedronken. Ze wast hem ook wel eens, als hij net gegeten heeft. Als wij geknoeid hebben doet ze dit ook...

Daarnaast plast ze vaak langs de kattenbak. Zodra er een plasje of poepje in ligt gaat ze er niet meer op en pist ze erlangs. Waarna ze dus aan haar grote schoonmaakbeurt begint. Ik heb 2 kattenbakken gehad, zelfs een tijdje 3 maar dat mocht niet baten..

Ik omschrijf haar nu wel als een hele neurotische kat, maar tussendoor heeft ze nog tijd om te spelen met mijn andere kat, speeltjes en met ons. En ze slaapt ook veel, en daarnaast kijkt ze erg graag naar onze gekko.

Is dit vreemd gedrag, en is er iets aan te doen?

_angela

Re: Kat met smetvrees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:30

Wat ik vergeet te melden is dat ze lichamelijk kerngezond is, en uiteraard netjes ontwormt en geent.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:58

Ik weet niet zeker of dit vreemd gedrag is...... :?

Wat ik wel weet is dat katten soms gewoon vreemde wezens zijn met elke een eigen karakter. Ik heb 2 katten en die zijn zoooooo verschillend van elkaar! 1 van mijn katten is waarschijnlijk ook te vroeg bij moeders weggehaald en die vertoont ook af en toe vaag gedrag( die sopt op zijn pootje en die wast zich trouwens ook best vaak......Meer dan die andere kat in ieder geval). Dus misschien is die van jou beetje doorgeslagen in het wassen, maar ik zou me er niet al te veel zorgen om maken.
Dat plassen naast de kattebak is wel een heel vervelend en vies probleem waar ik helaas geen tips voor heb. Dit zal je misschien al wel gedaan hebben, maar is er op het internet helemaal niets te vinden over dit probleem?? Misschien zijn er wel handige tips te vinden??
Heel veel succes ermee in ieder geval!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:47

Denk niet dat het zo vreemd is, zal gewoon het karakter van je kat zijn.
Mijn ouders hebben ook zo'n exemplaar :D
We lachen er vaak mee, want mevrouw is de enige raskat (Heilige Birmaan) tussen 5 rasloze katten.
Ze begint zich ook meteen te wassen als je haar aait, waar ze overigens helemaal niet van houdt.
Als ze al eens besluit om in de kattenbak te gaan, dan zet ze haar 4 pootjes naast mekaar op de rand zodat haar kont net boven de kattenbak hangt en zodat ze toch maar niet in de kattenbak hoeft te gaan staan.
Heel grappig zicht hoor :D

_angela

Re: Kat met smetvrees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:55

Jakary, ja precies, dat doet mijn dame dus ook!