Hond aangereden, wat zijn mijn rechten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HaffieSheila

Hond aangereden, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 21:28

Ik heb een pupje van 4,5 maand oud.
Vandaag stond ik op het punt om weg te gaan en terwijl ik nog bezig was met mijn jas dicht te doen, glipte mijn pup door de voordeur die al een klein stukje open stond. (het is een kruising chihuahua en vlinderhond dus hij had niet veel ruimte nodig)

Toen ik hem zag wegrennen stormde ik naar buiten en riep hem snel, want er kwamen 2 auto's de straat in rijden. Op het moment dat de eerste auto voorbij reed, stond sem nog op de stoep maar toen de tweede auto (die zo'n 10 meter achter de eerste reed) aankwam rende sem de straat op en kwam onder zijn voorwiel terecht Verdrietig .

Ik ben mij natuurlijk helemaal kapot geschrokken en schreeuwde het volgens mij een beetje uit Nagelbijten / Gniffelen en dat was ook het moment dat de auto op zijn remmen ging. (hij zag hem dus echt niet)
Sem kwam vrijwel meteen weer onder de auto vandaan met zijn achterpoot in een hele vreemde positie omhoog.
Ik zal denk ik nog vele nachtmerries overhouden aan het moment dat ik hem onder de auto zag gaan en het geluid wat hij daarbij maakte

We zijn gelijk naar de dierenarts gegaan waar een rontgenfoto is gemaakt en hij verder is behandeld. Gelukkig heeft hij alleen een zwaar gekneusde poot, schaafwond en zijn nageltjes zijn gescheurt (daartussen). de rekening bedraagde € 180,-

De rekening is gelijk betaald maar ik vroeg me toch af of ik de man aansprakelijk kan stellen. Ik denk zelf namelijk van niet omdat ik overal op internet lees dat als de hond los is, de eigenaar aansprakelijk is. Toch twijfel ik omdat ik hem niet zelf los heb gelaten.

Het is een beetje een lang verhaal geworden maar hoop dat iemand hier iets meer van weet

nati

Re: Hond aangereden, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:31

volgens mij kan je de gene in de auto niet aansprakelijk stellen, en ben jij helaas de aansprakelijke

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:33

Ik vrees van niet hoor, jouw hond is jouw verantwoordelijkheid en jij hoort ervoor te zorgen dat hij niet op straat kan lopen.
Denk zelfs eerder dat jij aansprakelijk bent indien er schade aan de auto zou zijn.

Lynn_Nikita

jij laat hem toch ontsnappen
denk niet dat je ergens recht op hebt nu
beterschap met je hondje

tallechie

Eigenaar van het dier is aansprakelijk. Dus kan je niemand aansprakelijk stellen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:34

nee dat lijkt mij niet, die man heeft niets verkeerd gedaan, jij had de hond niet moeten laten ontsnappen. pech zeg,
ik hoop dat je hondje snel weer de oude is!

Aradis

HaffieSheila schreef:
De rekening is gelijk betaald maar ik vroeg me toch af of ik de man aansprakelijk kan stellen. Ik denk zelf namelijk van niet omdat ik overal op internet lees dat als de hond los is, de eigenaar aansprakelijk is. Toch twijfel ik omdat ik hem niet zelf los heb gelaten.

De automobilist heeft hem ook niet los gelaten Knipoog
In principe zou ik zeggen dat jij hem wel hebt losgelaten, omdat jij de deur niet dicht had gedaan.

Sterkte met je hondje! Hoop dat het alweer beter met hem gaat!

raket

Ik vraag me af waarom je die man aansprakelijk wil stellen?????
Je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen huisdier.
Maar waarom wil je die man aansprakelijk stellen???

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:35

Ik twijfel er niet over dat het gewoon volledig jouw schuld is. Jij bent verantwoordelijk voor je hondje. Ook al heb je het per ongeluk gedaan. Niet erg eerlijk als de automobilist ervoor verantwoordelijk zou zijn toch?

Ik zou maar heel erg blij zijn dat het zo is afgelopen Lachen

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:36

onze hond is tijd geleden ook aangereden, gelukkig geen dierenartskosten moesten wel mooi een deuk in de auto vergoedden :@ maar nee je hebt nergens recht op helaas en anders miss nog even bij jou WA of andere verzekering informeren

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:38

Denk ook dat Nati gelijk heeft. Ook al kon je er niks aan doen dat je hondje ontsnapte, het is jou verantwoordelijkheid.
Helaas!!!??
Gelukkig is het nog "goed" afgelopen met het hondje.
Lijkt me idd niet prettig om je eigen hondje aangereden te zien worden bah.
Voortaan maar deur dicht houden voor kleine ontsnapper, ( ik heb er ook van geleerd hoor, mijn hond is ook altijd gelijk pleite als de deur openstaat).

Sterkte nog met het herstel van je hondje.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:46

als jij met hond aangelijnd op de stoep loopt en je wordt dan geschept dan is de automobilist aansprakelijk... en anders niet...

HaffieSheila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 21:50

ik wil die man niet aansprakelijk stellen de kosten zijn al betaalt en alles, vroeg het me alleen af want ik ging er ook al vanuit dat het niet kon.

het is dus ook helemaal niet HELAAS, de man heeft ook geen schade het is ook maar en hondje van 3 kilo Tong uitsteken

In iedergeval bedankt voor de reacties Bloos

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:42

Ik denk dat je vooral heel blij mag zijn dat de man geen schade heeft aan zijn auto Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:51

Ik vraag me sterk af hoe een mens er op komt om af te vragen wat voor rechten ze hierbij hebben? Verward
De automobilist heeft je hondje toch niet losgelaten?
Je mag denk ik inderdaad van geluk spreken dat de auto geen schade heeft.

Gelukkig heeft je hondje geluk gehad en komt het goed.
Die rekening is behoorlijk zuur, dat zeker.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:55

Het lijkt me toch jouw fout dat het diertje ontsnapte.
Vervelend ongeluk maar gelukkig liep het goed af.

Sterkte met je hondej. Ach gut

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:06

Arm hondje... Kan me goed voorstellen dat je erg geschrokken bent. Laat dit een les zijn om in het vervolg beter op de letten, de volgende keer komt hij er waarschijnlijk minder goed van af.

Maar ik vraag me serieus af hoe de gedachte in je opkomt om die onschuldige automobilist aansprakeklijk te willen stellen omdat jijzelf je hondje hebt laten ontsnappen... De deur al op een kier zetten zonder je hond vast te hebben is hetzelfde als je hond gewoon los laten lopen.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:42

jij bent aansprakelijk, had het erger geweest en de auto was ergens tegenaan gebotst en kapot, dan mocht jij ook die kosten van die auto betalen. Jij bent verantwoordelijk voor je hond als die op straat loopt.

Laat die ervaring een les zijn dat het nooit meer gebeurd en wees blij dat het niet erger was, je hondje is er gelukkig nog, voor hetzelfde geld... Geef hem een grote knuffel want het beestje is zich waarschijnlijk ook rot geschrokken Ach gut

HaffieSheila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 11:31

waarom dit in me opkwam? omdat de man duidelijk harder reed dan 30 in een vrij smalle straat in een woonwijk.. mijn broertje had net zo goed de straat op kunnen rennen, als hij mijn hond niet zag terwijl die nog op de stoep stond toen de man de hoek om kwam rijden, had hij mijn broertje ook niet gezien mocht hij de straat op rennen/fietsen.

Dit plus het feit dat de man niet eens snapte waarom hij even uit moest stappen.

Ik weet inmiddels ook wel dat het grotendeels mijn eigen schuld was, had mijn broertje de tussendeur niet open mogen laten doen zodat mijn hond kon ontsnappen. Verward

Ga vanavond even langs de man om te vertellen dat mijn hondje het goed maakt.

Dit topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:21

Nu ja, je broertje is toch wel net wat zichtbaarder dan een chi-pupje van 4,5 maanden hoor.
Maar ik snap wel dat je zou twijfelen Lachen
Gelukkig gaat het goed met je hondje OK dan!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:35

Ik snap je vraag wel hoor. En zeker met het idee erachter. Sommige (eigenlijk heel veel) automobilisten rijden veels te hard in woonwijken. Bij mij in de wijk ook, je mag blij zijn dat ze je niet omver rijden. En dan die belachelijke drempels die meest van tijd niet hoog genoeg zijn, ze gaan er juist voor gas geven om te kijken hoe hard je eroverheen kan.
Bij een buurvrouwtje zijn er al 3 katten voor de deur doodgereden door veels te hard rijdende gasten. Hopen door handtekeningactie dat er hogere drempels geplaatst worden, net zoals in het begin van mijn straat, die werkt perfect, di moet je echt stapvoets nemen anders ben je je bumper kwijt.

En over het beter zien van je broertje, als deze plots de weg op rent dan is de hardrijdende automobilist ook te laat met remmen/uitwijken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:50

Zoals al eerder gezegd: jij bent verantwoordelijk voor je hond omdat deze losliep.
Wel netjes van je om de man even te laten weten hoe of wat.

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:19

Toch nog even doorgaan op het snelheid verhaal. Naast dat jij verantwoordelijk bent voor je hond heb je totaal geen bewijs dat deze man te hard reed naar mijn idee. Alleen maar je eigen indicatie. Neem aan dat de politie er ook niet aan te pas is gekomen en er dus helemaal geen onderzoek is gedaan. (dat zullen ze ook niet doen aangezien het hier om een hond gaat) Maar het "omdat de man te hard reed" heb je geen enkel bewijs voor dus zou je ook nu niet deze kosten kunnen verhalen op de automobilist.

Gelukkig dat het met je hondje beter gaat Lachen