kat is echt heel erg agresief naar honden....help...tips????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nati

kat is echt heel erg agresief naar honden....help...tips????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 21:14

hallo mensen,

Hiebij even het volgende,

Ik heb een kat (al wat ouder, ongeveer 14/15) en hij is zo verschrikkelijk argresief naar honden. Kat heet Balou.
Dat Balou 8 weken was, kwam hij bij ons, we hadden toen St bernards als honden. In die tijd is er eigenlijk nooit echt wat fout gegaan. Na het overlijden van de honden is er 1 of 2 maanden geen hond meer geweest, na die maanden kwam er een engels bulletje (volwassen teefje), toen is Balou hele rare fratsen gaan uithalen oa: hond zit in de kamer, kat gaat kopjes geven en uit het niets slaat hij de hond in elkaar......kat ligt op de bank.....gewoon op de uitkijk, hond loopt eronder door, vervolg de hond krijgt een paar knallen, nog 1tje: kat gaat midden in de kamer liggen, omdat ie weet dat de hond ondertussen doodsbang voor de kat is, zodat de hond er niet meer langs ''kan''. Na een verhuizen en ik nu op mezelf woon, woond de kat bij mij, en de hond is bij moeders gebleven.

Nu hebt een vriendin van mij een hond aangeschaft en komt vaak bij ons over de vloer....... De kat valt hem echt aan Extreme duivel in het begin hebben we het een beetje laten gaan want we hadden zoiets van: tsja het is kat zijn huis, zijn teretorium, maar het is echt heel erg, zelfs als de hond helemaal niks doet, de kat zit echt te wachten tot ie hem kan pakken, vliegt soms door 't hele huis heen achter de hond aan, dit is vanaf dag 1 zo. Het is wel velen malen erger geworden nadat: de hond buiten was en de kat binnen (ik heb katten die nooit buiten komen), toen was de hond de kat aan het uitdagen, echt zo van hahaha je kunt me nu lekker toch niet pakken, sindsdien is dit gedrag zo erg geworden. Het is echt zielig. Hij vloog zelfs een keer met z'n nagels in de hondenneus door het huis heen (op de hond dus), hij gaat maar door, zonder er een aanleiding voor te hebben.

Mijn vraag is nu: Hoe kan dit, krijg je dit eruit, waarom doet een kat dit, heeft iemand hier ervaring in?
Nu nemen we zelf ook een pup over een paar maanden.......zal hij er dan weer beter aan wennen?

cissy

Re: kat is echt heel erg agresief naar honden....help...tips????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:47

Die kat is niet opgegroeid met die honden dus zijn het in zijn ogen indringers, inderdaad territoriaal gedrag. Dit krijg je er niet uit dat is de natuur.
Misschien dat het met een pup beter gaat maar garantie heb je niet, je zou het voor kunnen bereiden door een kleedje mee te nemen naar je toekomstige pup en die in het nest te leggen en dan mee naar huis te nemen dat je kat vast aan de lucht kan wennen.
Ook zou je een feliway stekker kunnen halen bij de dierenarts of speciaal zaak, catnip spray of valeriaandruppels en daar de pup mee insmeren zodat hij voor de kat lekker ruikt.

Ook kat en hond in aparte ruimtes houden en dan na paar dagen de ruimtes omwisselen zodat ze elkaars lucht herkennen. Dan eten geven ieder aan een kant vd kamer, zo langzaam aan elkaar laten wennen. Maar je kat is redelijk dominant aan het verhaal te lezen dus of het goed komt..... geen idee!

Verder kun je niet veel doen ben ik bang, misschien dat anderen nog tips hebben?
Of wachten met een pup nemen tot de kat te oud geworden is en overleden.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:35

@ cissy:.... hij is wel degelijk met honden opgegroeid, daarom vind ik het ook zo'n appart gedrag.... echt raar

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:01

Onze poes deed dat met onze vorige hond. De poes is opgegroeid met honden en de hond hadden wij van jongs af aan. Na een tijdje had de poes in de gaten dat de hond bang was van haar. Dan zat ze verstopt op de stoel en als de hond langs liep, kreeg tie een mep van de poes. en schrok zich vervolgens half dood. De poes was zo uitgekookt dat ze regelmatig verstopt zat voor de hond en hem dan vreselijk liet schrikken. arme hond. Ze deed dan ook niets terug. onze andere hond beet nog wel eens in de poes. die speelde dan ook echt met elkaar.
je kan paraat staan met een plantenspuit. dat als de poes de hond aanvalt even nat spuiten. De meeste poezen hebben daar een hekel aan en weten al gauw dat ze dingen doen die niet mogen. Wij hebben regelmatig loge-poezen in huis. Sommige doen niks tegen de honden, maar andere meppen de honden het halve huis door. Dan staat de plantenspuit de hele tijd binnen hand bereik. Ze weten het toch wel heel snel.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:06

Volgens mij gaat dit over mijn hondje xD

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:29

Nati, maar iedere nieuwe hond is weer een nieuwe indringer, dat ze opgegroeid zijn met honden wil niet zeggen dat ze met elke hond overweg kunnen
ik zeg ook: met DIE hond

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:31

doet je hond niets terug?
die van mij corrigeert ze echt wel als ze te ver gaan

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:55

cissy schreef:
Nati, maar iedere nieuwe hond is weer een nieuwe indringer, dat ze opgegroeid zijn met honden wil niet zeggen dat ze met elke hond overweg kunnen
ik zeg ook: met DIE hond

sorry te snel gelezen :o

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:56

Wildgirl schreef:
doet je hond niets terug?
die van mij corrigeert ze echt wel als ze te ver gaan

nope....hond doet niks terug, hadden we idd wel gehoopt dat de hond van zich af zou ''bijten''

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:09

Ik meng me er even in mee. Het gaat hier inderdaad om mijn hond, ze doet echter alleen wat terug als de kat te dicht bij haar eten of botjes in de buurt komt.. Hierbij moet ik wel eerlijk toegeven dat mn hond erg druk kan wezen. Ook bij mijn andere hond, loopt ie af en toe zonder pardon voorbij, maar die krijgt er af en toe ook flink vanlangs.. Zelf denk ik echter als er een hond vast in huis zit, dat ie er wel aan went.. Naar mate de avond vergaat doet ie ook minder..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 04:29

nati schreef:
@ cissy:.... hij is wel degelijk met honden opgegroeid, daarom vind ik het ook zo'n appart gedrag.... echt raar

Katten zijn zo, met honden werkt het andersom net zo.

9 van de 10 keer kunnen ze alleen met die specifieke hond of kat waarmee ze zijn opgevoed. Zo konden onze hond en kat super met elkaar overweg maar alle andere katten werden opgevreten en andersom was de kat bang voor andere honden.

Persoonlijk zou ik er geen pup bij nemen, die gaat vreselijk in elkaar getimmerd worden en krijg je een bange hond van en die zal dus ook altijd bang blijven tenzij het een fel dier is en dan zal hij op den duur de kat doodbijten. Het is een van de twee, de kans dat ze dikke vriendjes worden is echt heel erg klein.