Hoe juiste hondenschool uitkiezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Hoe juiste hondenschool uitkiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 12:58

Ik heb sinds een paar dagen een hond (staffordxboxerxsharpei) en wil graag een cursus met haar volgen.
Ze luistert tot nu toe perfect maar begeleiding is altijd welkom en we zullen er alleen maar van leren.
Hondenscholen in de buurt zijn er genoeg maar bijna allemaal bieden ze alleen groepslessen aan, en Farah kan absoluut niet met andere honden.
Nu heb ik een school gevonden die prive lessen geven maar hebben enkel zelf duitse staande en de doelgroep van hun is ook dat soort honden, ze geven verder ook geen les in bijv. behendigheid wat ik graag met haar wil doen.

Nu heb ik ondertussen al meerdere scholen aangeschreven of het toch mogelijk is om privelessen te volgen maar tot op heden geen respons, hoe ga ik nu de juiste keuze maken? Toch naar de school waar niet het type hond komt wat ik heb of toch maar verder weg zoeken?

XoNo

Re: Hoe juiste hondenschool uitkiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:55

Waarom zou je juist privelessen gaan volgen? Zo'n hondenschool kan je waarschijnlijk perfect helpen met het om leren gaan met andere honden Lachen

Ik weet het hele verhaal niet, maar dat lijkt mij tenminste Haha!

Qua school, gewoon bellen, overleggen, heen gaan, eventueel een proefles afspreken. Zo kun je proberen of die school in de buurt die niet direct mega veel ervaring heeft met jouw type hond geschikt is en zo niet, dan kun je altijd nog verder weg gaan kijken Lachen

Wij beginnen woensdag met puppycursus, hebben gewoon rondgekeken, goede verhalen gehoord over de club hier in Assen, een keer gaan kijken en ons vervolgens ingeschreven Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 14:57

Ik wil daar ook zeker aan gaan werken met haar Xono, maar om nu meteen in een groep te starten lijkt me niet echt verstandig.
Ik ben dan meer bezig met het zeggen van ''nee'' en haar bij me te houden dan met wat anders, denk niet dat de mede cursisten daar vrolijk van worden.

Heb i.i.g. via het kynologische centrum er 1 gevonden waarbij privelessen niet vermeld staat maar de werkwijze me wel super aanspreekt, die wil ik morgen i.i.g. gaan bellen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:05

Ik weet dat hier in de buurt van Assen iemand zit die gedragsproblemen met honden aanpakt, ook in de vorm van privelessen...ik ben net even op zoek gegaan naar haar website, maar kan hem niet vinden Nagelbijten / Gniffelen Misschien dat zij weer mensen bij jou in de buurt kent? Misschien een long-shot, maargoed, beter iets dan niets Haha!

Ik begrijp idd je reden om eerst privelessen te willen doen Ja

Je kunt volgens mij altijd overleggen of je een proefles kan krijgen Haha!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:29

Nijn schreef:
Ik heb sinds een paar dagen een hond (staffordxboxerxsharpei) en wil graag een cursus met haar volgen.
Ze luistert tot nu toe perfect maar begeleiding is altijd welkom en we zullen er alleen maar van leren.
Hondenscholen in de buurt zijn er genoeg maar bijna allemaal bieden ze alleen groepslessen aan, en Farah kan absoluut niet met andere honden.
Nu heb ik een school gevonden die prive lessen geven maar hebben enkel zelf duitse staande en de doelgroep van hun is ook dat soort honden, ze geven verder ook geen les in bijv. behendigheid wat ik graag met haar wil doen.

Nu heb ik ondertussen al meerdere scholen aangeschreven of het toch mogelijk is om privelessen te volgen maar tot op heden geen respons, hoe ga ik nu de juiste keuze maken? Toch naar de school waar niet het type hond komt wat ik heb of toch maar verder weg zoeken?

Bij Thijs kun je terecht, of bij Esther

ik denk trouwens dat een school die je dit zal adviseren een ouderwetse school is:

Citaat:
Ik ben dan meer bezig met het zeggen van ''nee'' en haar bij me te houden dan met wat anders,
.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:36

Nijn schreef:
Ik wil daar ook zeker aan gaan werken met haar Xono, maar om nu meteen in een groep te starten lijkt me niet echt verstandig.
Ik ben dan meer bezig met het zeggen van ''nee'' en haar bij me te houden dan met wat anders, denk niet dat de mede cursisten daar vrolijk van worden.

Toch... Ik denk dat je er meer aan hebt om gewoon in de groep te stappen. Kies er een hondenschool uit die werkt op een positieve manier (veel belonen en spelen, weinig getrek en gebrul), ga op voorhand al eens eventjes alleen, en spreek daar één van de lesgevers aan. Leg uit wat het probleem is, en vraag eventueel of die lesgever eens een keer een uurtje tijd voor jou alleen kan vrijmaken, veel lesgevers zullen dat wel doen... Als die lesgever weet waar het probleem ligt met andere honden, én het is een goede lesgever, dan leer jij vanaf dag één hoe jij moet reageren als je hond slecht reageert op de anderen....

Met andere honden kunnen omgaan is niet cruciaal, andere honden in de buurt tolereren echter wel... En dat zal een leerproces zijn, waar jullie allebei beter en gelukkiger uit gaan komen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:04

Als je "groepsles" volgt wil dat echt niet zeggen dat je hond perse interactie met andere honden heeft, jij bent immers met jouw hond aan het trainen en de hond moet daarmee op jou letten. De hondenschool waar ik met onze hond op cursus was hadden per groep twee trainers waarmee ze naast de groepsgebonden oefeningen ook extra aandacht konden geven aan combinaties die dat nodig hadden, ook konden ze makkelijk de groep opsplitsen. Ik zou een hondenschool uitkiezen met kleine groepjes en meer dan 1 trainer per groep waarmee je veel individuele aandacht kunt krijgen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:00

Ik heb met mijn erg moeilijke kruising rottweiler ook gelijk groepslessen gevolgd. Zij kan ook erg moeilijk met andere honden.
Ik vind door gelijk in een groepsles te gaan, dan je het gedrag wel direct kan aanpakken. En gelijk tips kan krijgen van de gene die je cursus geeft.
Ik zou wel voor een klein groepje kiezen dan, want zo heb je meer 1 op 1 aandacht.
Ik zou gewoon bij verschillende honden scholen gaan vragen of je een keer een proefles mee mag lopen. Zo heb ik ook de juiste hondenschool gevonden.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:40

Mijn hond (amstaff) is ook niet echt sociaal richting andere honden. Toch ben ik samen met haar een aantal keer gaan kijken bij lessen van de kynologenclub naar mijn keuze en viel het me mee er waren veel asociale honden maar de ruimte was toch voldoende dat er rekening mee gehouden werd en Magic (mijn amstaff) gedroeg zich prima

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:22

Ik zou juist wel met haar in een groep starten, ze moeten eerst toch allemaal aan de lijn, als de ruimte groot genoeg is heb je absoluut geen last van de andere. En zo kan hij er ook goed aan wennen, en direct leren dat hij naar jou moet luisteren. Op sommige hondenscholen mogen ze aan het einde los spelen,als je dat niet ziet zitten, dan zeg je dat gewoon en ga je eerder weg. (Dat deden wij ook, maar niet omdat die van ons niet met andere kan, maar ze was nog pup dus voor de gewrichten.)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:18

Ik ben het met mijn voorgangers eens, kijk anders eens of je in kleine groepjes les kan krijgen. Liefst al een wat gevorderde groep, omdat anders andere honden heel sterk op het gedrag van jou hond kunnen reageren. Wat doet jouw hond? Aanvallen of angst?
Kijk anders eens op Tinley.nl, staan adressen van hondenscholen en gedragstherapeuten. Ik kan je hier in Groningen een goeie aanraden, maar dat is te ver weg ;).

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 22:25

Ze wil aanvallen, ik zie er i.i.g. geen angst van af en het asiel waar ze vandaan komt ook niet.
Heb ondertussen een lijstje gemaakt met wat hondenscholen waarvan ik denk dat ze misschien geschikt zijn en ga morgen eens een rondje bellen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:30

ik ben met mijn hond ook gewoon in een groep gestart,
was dan wel een basis.
maar daar is het normaal dat je je hond in het begin niet bij de les kan houden, daarom ga je ook naar een hondenschool volgens mij, om je hond te laten focussen op jou terwijl je ook bij andere dieren bent.
moet ik wel zeggen dat mijn hond dat echt niet kon, omdat het gewoon te simpele opdrachten waren die haar echt niet aanspraken.
dus ben zonder basis oid doorgegaan naar de behendigheid

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:05

zou ook geen privelessen nemen, juist het sociale gedrag is erg belangrijk, het aanleren van commando's (zit, af) is eigenlijk maar een klein deel van een cursus. Daarnaast is het juist de kunst om je hond te laten gehoorzamen in situaties waar er veel afleidingen zijn (bijv. andere honden). Ik train al een poosje met mijn hond, en heb een aantal keer alleen les gehad. Als we alleen waren ging het super, zodra we in een groep liepen was het opeens een stuk anders...

Ik train overigens bij de Dierenbescherming, is (althans hier in mijn regio) echt een aanrader!! Veel ervaring, trainingen zo lang het nodig is (ze verwachten dus niet dat je in bijv. 10/20 lessen klaar bent)