Kattenvoeding advies gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Kattenvoeding advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:55

Mijn huisgenote en ik hebben 3 katten.
Twee kittens van nu 14-15 weken en een wat oudere kat van 10 maanden.

Ze krijgen tweemaal per dag natvoer van Kittekat en hebben verder onbeperkt droogvoer staan, ook van Kittekat.
Verder kattenmelk en water onbeperkt.

Laatste tijd blijven katten zeuren om eten. Ze eten de brokjes en natvoer goed, maar na een tijd beginnen ze weer te zeuren om eten terwijl er gewoon brokjes nog staan (die eten ze wel goed overigens, ze geven me niet het idee dat ze het niet lusten.. )

Ze krijgen zo nu en dan een gekookt kipfiletje. Dan zijn ze een paar uur erg rustig en ik heb het idee dat dát echt vult voor ze??

Ik ben nu aan het uitzoeken of die Kittekat wel echt voedend en goed is voor ze.. heeft iemand daar ervaring mee?
En heeft iemand ervaring met een ander merk voer wat aan de wensen voldoet: ze moeten het lekker vinden (katafhankelijk uiteraard), het moet goed vullen, het zijn jonge katten dus er moeten vitamines en mineralen in zitten...

Overigens zien alle drie de katten er super uit, glanzen goed, zijn heel fit en ogen gewoon echt gezond. Ze zijn goed ontwormd.

Deze dinsdag moeten de hechtingen van de oudste kat eruit van sterillisatie en wil dit "dilemma" de DA ook voorleggen.. maar wil ook graag meningen van gebruikers horen. Lachen

Bedankt alvast!

Anoniem

Re: Kattenvoeding advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:25

Kittekat is rommel, zit niets in alleen granen en afval.
En dat geldt ook voor kipfilet, onvoldoende voedingswaardens hebben ze niets aan.
Beter is een premium voer als Royal Canin bijvoorbeeld.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 22:29

Lekker kort door de bocht.

Voer je zelf die Royal Canin?

En de kipfilet is voor de lekkerte.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:35

Chiqa schreef:
Kittekat is rommel, zit niets in alleen granen en afval.
En dat geldt ook voor kipfilet, onvoldoende voedingswaardens hebben ze niets aan.
Beter is een premium voer als Royal Canin bijvoorbeeld.

ja dat is echt rommel alleen afval.
en als ze zo jong zijn geef je ze wel kitten voor of junior?

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:35

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je je katten zoveel verschillende dingen voert. Mischien ben ik dan ook wel weer een extreem geval,want mijn kat krijgt alleen brokjes van Whiskas. Niks geen vlees of iets. Hij doet het prima, is gezond en loopt niet te zeuren om meer.
Kun je uitleggen waarom ze zoveel verschillende soorten voer krijgen?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:38

Ik koop wel eens lamshart voor de poezen. Bij onze diereniwnkel kunje hele hartjes kopen die je zelf moet snijden, of zakjes met blokjes lamshart. Voor onze poes die zonder gebitje door het leven moet, koop ik Rodi lamshart (van die diepvries-hamburgers, eigenlijk voor de hond, maar poes vindt ze ook erg lekker). Poezen vinden de lamshart erg lekker. of het goed vult weet ik eigenlijk ook niet. Ik geef ze die lamshart 's morgens en ik hoor ze niet meer, pas 's avonds komen ze weer zeuren. Maar jij hebt nog redelijk jonge katjes. Als ik hier kittens heb (in opvang, van het asiel) krijgen kittens van die leeftijd toch nog wel 3 x daags eten. 'S morgens vroeg, rond 4 uur en dan voor het naar bed gaan. En ik heb ook de hele dag brokjes klaar staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:43

Nicole85 schreef:

Hoe bedoel ej kort door de bocht? Het is de realiteit hoor. Lachen
Sorrie fraaier kan ik het je niet presenteren.
Ik heb een kat verloren aan nierfalen, kreeg kittenkat en whiskas mss dat dit
jou genoeg zegt?
Helaas wisten we 15 jaar geleden nog niet veel, en kwam toen de eerste premium voer op de markt.
Welke een wereld van verschil betekende, geen diaree meer, vieze bakken en heb ze nu op een leeftijd van 15 jaar kunnen brengen.

Nee mijn katten krijgen geen Royal Canin

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:45

Whiskas, Kittekat, Felix, Gourmet... allemaal meuk.

TS: als ik jou was, dan zou ik me gaan verdiepen in de samenstelling van verschillende voeren en eens advies vragen aan de DA voor een duwtje in de juiste richting.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:51

De mijne krijgen ook 2x per dag natvoer en verder onbeperkt droogvoer. Maar het natvoer zien ze volgens mij meer als snoep, althans, het gaat er net zo snel in als een snoepje. Misschien dat ze in jouw geval het te lekker vinden.

Ik heb eerder geprobeerd over te stappen naar een duurder merk, alleen droogvoer, helaas geen suc-6. Ze zijn nu eenmaal zo gewend om dat natvoer te krijgen. Die van jou zijn nog jong, je zou nu nog over kunnen stappen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:57

Chiqa schreef:
Nicole85 schreef:

Hoe bedoel ej kort door de bocht? Het is de realiteit hoor. Lachen
Sorrie fraaier kan ik het je niet presenteren.
Ik heb een kat verloren aan nierfalen, kreeg kittenkat en whiskas mss dat dit
jou genoeg zegt?
Helaas wisten we 15 jaar geleden nog niet veel, en kwam toen de eerste premium voer op de markt.
Welke een wereld van verschil betekende, geen diaree meer, vieze bakken en heb ze nu op een leeftijd van 15 jaar kunnen brengen.

Nee mijn katten krijgen geen Royal Canin

Idd lekker kort door de bocht; ik ken 10-tallen katten die gezond oud zijn geworden op brokjes van de albert heijn.
Dat jij nu toevallig pech gehad hebt met je kat betekent niet automatisch dat al die merken 'dus maar slecht zijn'.
Ik voer mijn katten nu ook kittekat en ze doen het daar beter op dan op het dure merk waar vel vet inzat en ze dus last kregen van verstopte talgkliertjes etc
@ TS ik zou de kttenmelk écht als traktatie 1x per week geven ivm het vet en de eiwitten(diarree etc)en verder kun je op de zak lezen hoeveel procent ruwe as,eiwit,vlees etc erin zit.
Hoe hoger het percentage; hoe meer voedingswaarde.
De ene kat heeft echter meer nodig dan de andere dus daar zul je naar moeten kijken.
natvoer is niet aan te raden omdat dat eigenlijk alleen maar 'snelle' lekkere buikvulling is en dus slecht verzadigt; daarnaast veroorzaakt het veel sneller tandplak.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:05

om te beginnen heb je ze erg verwent hoor door zoveel natvoer te geven op een dag ik zou dat maar 1 keer per dag doen en brokjes erbij en gewoon water is het beste.
En dan wishkas en al die andere merken is inderdaad rommel zit erg veel zout in en dat is heel slecht voor katten ik voer zelf royal canin is wel wa duurder maar hoef je ook niet zoveel te voeren zit meer in
succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:17

Wildgirl schreef:
Idd lekker kort door de bocht; ik ken 10-tallen katten die gezond oud zijn geworden op brokjes van de albert heijn.

Je bent 20 jaar Lachen Vertel eens op welke leeftijd ben jij begonnen met die tientallen katten te verzorgen en houden en welke leeftijd hebben ze dan behaald dat ze zo oud zijn geworden?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:59

Chiqa schreef:
Wildgirl schreef:

Je bent 20 jaar Lachen Vertel eens op welke leeftijd ben jij begonnen met die tientallen katten te verzorgen en houden en welke leeftijd hebben ze dan behaald dat ze zo oud zijn geworden?

Bijna 22 dankje Haha!
Ik heb in mijn kennissen en vriendenkring,familie en binnen werk situaties veel, erg veel katten meegemaakt.
Aangezien ik erg nieuwsgierig ben vraag ik meestal wat ze hun beestjes voeren etc omdat voedingsleer mij erg interesseerd; op een paar katten na met nier en blaasproblemen zaten ze allemaal aan het 'goedkope slechte' voer wat jij omchreef en werden toch zo maar rond de 18/20 jaar.
Wil je ook de desbetreffende namen nog weten of heb ik me zo genoeg verantwoord? Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:06

Wildgirl schreef:
Ik heb in mijn kennissen en vriendenkring,familie en binnen werk situaties veel, erg veel katten meegemaakt.

Nee hoor ik weet genoeg Haha! Ken ook 10 tallen (Of zijn het er 20?) katten die dat slechte voer hebben gekregen, allemaal van kennissen, van mezelf de buren mn oom en tantes neven en nichten.....Allemaal op jonge leeftijd overleden aan nierfalen of lijden aan voedselallergien....

Ken ook weer 10 tallen katten van buren, collega's vriendinnen, vrienden forummers die wél een premiumvoer kregen en allemaal 20 zijn geworden.
Sja het blijft lastig. Tong uitsteken Kan er alleen niets mee.

Ga liever uit van mijn eigen ervaring die ik met mn eigen dieren heb gehad, of die van de DA Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:07

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:19

Je hoort mij ook niet beweren dat premium voer niet goed is; mijn hond staat ook op een premium voer ipv de goedkope brokken omdat hij hier het beste op reageert.
Mijn katten echter niet; en geloof me ik heb het een aantal maanden geprobeerd en ook bij mijn DA advies ingewonnen.
Maar aangezien hij een sponsorcontract heeft blijft hij mij dat voer adviseren terwijl mijn poezels duidelijk beter leven op kittekatt.
Ik veroordeel mensen die premium voer voeren dan ook niet maar, vind het ook wat ver gaan als alle 'goedkopere' merken voer allemaal over 1 kam worden geschoren Haha!
Volgens mij moet je per kat bekijken wat het beste werkt en de 1 zal door zijn (nier)problemen het beste baat hebben bij premiumvoer terwijl de ander dat wellicht niet nodig heeft door bijvoorbeeld jachtgedrag waardoor ze ook weer extra voedingstoffen en mineralen binnenkrijgen.
Lees morgen de link ff door cissy, nu richting bed!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:27

Ik vraag me af hoevaak deze discussie blijft oplaaien Lachen Laat ieder lekker voeren wat ze willen. Eigen keus eigen verantwoordelijkheid.
Zelfde discussie als paardnatuurlijk en paard op stal. Altijd met dezelfde mensen erin Lachen

Ts, google een beetje rond en kijk zo af en toe eens op bokt, er zijn geloof ik al 20 topics hierover geweest.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:29

Zelf zou ik over stappen naar een premium voeder en ze minder vaak natvoer geven, dat hebben ze met een volwaardig voeder trouwens ook niet nodig.

Wij voerden onze katten eerst Whiskas brokjes met zo nu en dan natvoer van hetzelfde merk. Katten zagen er goed uit, waren ook fit. Haarden alleen wel vrij erg en later kreeg 1 kat ook wat last van vliesjes bij de ogen. Toen toch er achter gekomen dat premium voeder misschien toch beter is...

We voeren nu Hills, is in aankoop wel veel duurder maar je doet er veel langer mee omdat ze er minder van nodig zijn. Na een maand of 3 gingen ze beter in de vacht zitten en verdwenen de vliesjes. Ze krijgen smorgens 35 gram p/p en `s avonds ook. Voor verwenning geven we ze wel eens een kuipje met vlees of visstukjes, maar niet met regelmaat dus zeuren ze er ook niet om.

Succes met het vinden van het juiste voer Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:40

Nicole85 schreef:
Ze krijgen tweemaal per dag natvoer van Kittekat en hebben verder onbeperkt droogvoer staan, ook van Kittekat.
Verder kattenmelk en water onbeperkt.

Laatste tijd blijven katten zeuren om eten. Ze eten de brokjes en natvoer goed, maar na een tijd beginnen ze weer te zeuren om eten terwijl er gewoon brokjes nog staan (die eten ze wel goed overigens, ze geven me niet het idee dat ze het niet lusten.. )

Ze krijgen zo nu en dan een gekookt kipfiletje. Dan zijn ze een paar uur erg rustig en ik heb het idee dat dát echt vult voor ze??

Ik denk dat ze zeuren om eten omdat ze jullie getraind hebben Knipoog dat als ze maar genoeg zeuren er vanzelf iets lekkerders op menu komt zoals catmilk, kipfilet of natvoer.
Ik zou zeggen voer een week niets anders dan brokken en water en laat ze een week even zeuren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 03:14

Probeer brokken te nemen met een hoger vleesgehalte als 4% (zoals whiskas en kittekat dus hebben) het liefst geen graan en geen buitenpulp.
Dat zijn beide gewoon maagvullers maar katten kunnen dat helemaal niet verwerken.

Ik wil wedden dat als iedereen die nu slecht voer geeft (whiskas tompoes kittekat eigen merk die klasse) een beter voer koopt Royal Canin, Purino Pro Plan enz. zal merken dat na een week of 2 de bak al minder zal stinken en na een maand de kat er beter uit ziet en minder zal eten als daarvoor.

De katten hier krijgen 1 keer per dag een zakje natvoer met z'n drieën.
Probeer ook zoveel mogelijk natvoer zonder granen en zonder suikers te nemen hier gaan ze alsnog van stinken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:24

cissy schreef:
Alweer een voedingsdiscussie, ik zal even wat topics opzoeken waar heel veel info in staat en als de voedingsleer je interesseert vind je dit ook een interessante link
http://www.amaelamin.nl/kwaliteitsverge ... rokken.htm

[BB] Welk kattenvoer?
[BB] Purina One kattenvoer
[BB] Whiskas voer goed of slecht?

Wij kunnen ook jaren leven op MacDonalds maar of het goed voor je is, dat is de vergelijking met Whiskas en ander supermarktvoer.
Ik denk dat TS hier aardig wat informatie kan vinden.
Omdat dit topic binnen een pagina al een vervelend sfeertje heeft en er waarschijnlijk ook geen nieuwe feiten boven tafel komen een slotje.