Kwartels, iemand verstand ervan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

brendaa

Kwartels, iemand verstand ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:46

hallo,

Ik loop stage op een kinderboerderij en nou had de kat vandaag een kwartel te pakken. Het arme beestje leefde nog en ik heb hem mee naar huis. Hij zit nu in een hondenbench met stro als ondergrond. Hij heeft een paar wondjes dus die ga ik 2 x daags behandelen.
Maar verder weet ik niet zo veel van kwartels iemand er verstand van?

gr brenda

GreaseMonkey

Re: Kwartels, iemand verstand ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:14

Wat wil je weten? Hoe je ze moet huisvesten en voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:23

Lekker met appel en calvados Ja
Kwarteltjes schoonmaken, door midden snijden en bestrooien met wat zout en peper. Daarna met roomboter kleuren in de pan (korte braadtijd). Appels schillen en klokhuis verwijderen en blus af met de calvados. Kwartels en appels hierna in een voorverwarmde oven van 200 graden ongeveer 12 tot 14 minuten gare.
De braadboter van de kwartels afblussen met calvados, rode port en de kalfsfond voor de helft laten inkoken, de saus passeren of zeven.
Wel eerst laten besterven anders blijft het vlees taai!!!!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:25

Lia_ schreef:
Kwarteltjes schoonmaken, door midden snijden en bestrooien met wat zout en peper. Daarna met roomboter kleuren in de pan (korte braadtijd). Appels schillen en klokhuis verwijderen en blus af met de calvados. Kwartels en appels hierna in een voorverwarmde oven van 200 graden ongeveer 12 tot 14 minuten gare.
De braadboter van de kwartels afblussen met calvados, rode port en de kalfsfond voor de helft laten inkoken, de saus passeren of zeven.

Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:07

Lia_ schreef:

Het nare is dat er maar weinig vlees op zit en met meerdere aan tafel werkt dat niet Haha! Haha! Haha!

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 22:21

Ik ben vegatarisch dus eet ziezo geen vlees.. Maar op zo'n reactie zit ik niet te wachten!!

Ik vraag me af of ze alleen gehouden kunnen worden, of er nog lekkernijen voor ze zijn, hoe je ze een beetje tam krijgt dat soort dingen..

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:22

Ik heb niet veel verstand vaan kwartels hoewel ik er een paar gehad heb. Ze zijn heel moeilijk te houden, erg stress gevoelig. Bij voorkeur moet je ze niet alleen houden, de combi 1 mannetje en twee vrouwtjes is het beste, ze slopen anders zichzelf of elkaar. Ze kunnen heel hoog springen als ze in paniek zijn en springen dan tot bloedens toe hun kop open. Je kan ze dus het beste in een hoog verblijf hebben op een hele rustige plaats. Ze maken een "lachend"geluid, behoorlijk hard, klinkt erg grappig behalve om 5 uur s'morgens.

Mijn ervaring is dat als een kat zijn tanden in een vogeltje heeft gezet dat er weinig hoop is. De bacterieen uit het kattebekje zorgen meestal dat het uiteindelijk toch dood gaat. Ik wens je veel succes en hoop dat je kwartel weer gauw bij zijn soortgenootjes terug kan.

(@Lia, ziet er lekker uit Vork )

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:25

brendaa schreef:
Ik ben vegatarisch dus eet ziezo geen vlees.. Maar op zo'n reactie zit ik niet te wachten!!

Ik vraag me af of ze alleen gehouden kunnen worden, of er nog lekkernijen voor ze zijn, hoe je ze een beetje tam krijgt dat soort dingen..

Allen houden is niet fijn voor ze, een vrouwtje meer dan er mannetjes zijn is beter, vrouwtje heeft het anders erg zwaar te verduren (wordt kaalgeplukt) Stukje appel vonden ze geloof ik wel lekker, tam krijgen is bijna niet te doen (als je geluk hebt kan je ze aaien maar of ze dat ook op prijs stellen is een tweede)

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 22:28

Citaat:
Allen houden is niet fijn voor ze, een vrouwtje meer dan er mannetjes zijn is beter, vrouwtje heeft het anders erg zwaar te verduren (wordt kaalgeplukt) Stukje appel vonden ze geloof ik wel lekker, tam krijgen is bijna niet te doen (als je geluk hebt kan je ze aaien maar of ze dat ook op prijs stellen is een tweede)

totdat hij opgeknapt is moet hij/zij even alleen blijven, daarna wil ik een goed huisje voor hem/ haar vinden..

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:28

Je hebt ze zomaar tam. Koop wat meelwormen en ze eten in no time uit je hand.
Bij mij wonen er een stuk of 8 onder in de voliere. Ze eten de gemorste zaadjes op en hebben daar naast een bakje kippenvoer.
Is het een dwergkwartel of een japanse kwartel? De eersten zijn wat nerveuser dan die anderen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:20

Ben je met de kwartel al bij de dierenarts geweest?

Gedraagt hij zich anders dan de andere kwarteltjes (maw, is hij merkbaar gewond?) Zo nee dan zou ik heb gewoon weer bij de andere kwarteltjes laten. Dat geeft de minste stress voor het diertje. Is hij wel merkbaar gewond dan is het zeker zaak om er even mee naar de dierenarts te gaan en daar om advies te vragen.

Ik ga er van uit dat het hier een Chinese dwergkwartel betreft want deze worden veruit het meest gehouden, zoals hierboven al gezegd werd zou het ook een Japanse kwartel kunnen zijn, of een harlekijnkwartel. Iets minder logisch, maar wel mogelijk, is een Bobwhite of een kuifkwarteltje. Probeer er éérst achter te komen welke soort het is en of het een mannetje of vrouwtje betreft (plaats hier bijvoorbeeld een fotootje). Kwartels hebben een voliere nodig. Ze kunnen niet in een kooitje. Dit omdat ze inderdaad springen, en sommige soorten overnachten op hoge plekjes (tak van een boom). Kunnen ze aan deze behoefte geen gehoor geven dan raken ze gestresst. Buiten houden lijkt me met de vorst van de afgelopen dagen een beetje te heftig, maar een paar graadjes vorst kunnen ze wel hebben (mits schuilplaatsen beschikbaar zijn tegen regen/ sneeuw en wind). Je kunt de kwartel voeren met gewoon kanariezaad of voer voor tropische vogeltjes. Als je hem wilt verwennen dan kun je wat groenvoer of insecten geven. Er is ook kant en klare insectenpaté verkrijgbaar, dan hoef je geen enge wriemelende insecten te kopen, in huis te houden en te voeren. Let echter wel op dat insectenpaté een echte dikmaker is! Zorg ervoor dat het vogeltje zichzelf kan schoonhouden door een schaaltje badzand neer te zetten.

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 12:36

De 2 kwartels waar hij/zij bij zat zijn dus ontsnapt..En hij gaat niet meer terug naar de kinderboerderij.
Als hij beter is dan wil ik een goed tehuis voor hem zoeken.Maar wil het voor hoe de situatie nu is zo fijn mogelijk maken. Ga vanmiddag even meelwormen halen of insectenpathe. Hij heeft al gegeten en gedronken. Heb alleen het gevoel dat er iets met zijn ene pootje is. Zal hem straks even eruit halen om hem te behandelen en dan hem even loslaten om te zien hoe hij loopt.

Hier zijn foto's van haar/hem.. Volgens mij is het een japanse kwartel.

ojaa zand had ik er expres nog even uitgelaten omdat anders het zand in het wondje komt of kan dit geen kwaad??

Afbeelding
Afbeelding

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:01

Het is idd een japanse kwartel. Als het een open wond is, is zand misschien niet handig, maar ik denk dat de vogel er zelf wel voor zorgt dat de wond schoon blijft.
Stro vind ik alleen niet zo'n hele goede bodembedekking, omdat dat erg lastig loopt.
Oh, ik zie nu dat ze in een bench zit, dan is het wel handiger.
Ik zou zeggen zet haar op zand of zo, maar dat wordt een dikke bende als ze er in gaat scharrelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:36

Je kunt beter kleine houtsnippertjes onderin doen. Lachen