Hoe zie je dat een hond pijn heeft en wanneer is het genoeg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Hoe zie je dat een hond pijn heeft en wanneer is het genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:51

Ik heb een hond, grote grove golden retriever van ruim 13 jaar.
Wat is nou het probleem, hij komt moeilijk in de benen en kan moeilijk gaan liggen.
Als hij eenmaal overeind is kan hij wel weer naar buiten en hij is over het algemeen ook heel vrolijk en slaapt veel, niet ongewoon gezien zijn leeftijd.

Twee jaar gelden had hij een periode dat hij gewoon omviel, toen heeft hij van de DA een spuit met ontstekingsremmers en anabolen gekregen, dit zou elke maand moeten worden herhaald maar hij zou geen half jaar meer hebben. die spuit hebben we nooit meer herhaald want het ging weer goed, viel ook een stuk minder tot niet.

Maar de laatste 2 maanden gaat het toch niet zo heel lekker meer, zo nu en dan als hij niet overeind kan komen laat hij zijn behoefte lopen en we hebben het idee dat hij op zijn eigen kleed plast.
Dit vinden we allemaal nog niet zo'n groot probleem, poep ruimen is nog wel te doen omdat hij nog z'n lol heeft.

We hebben eigenlijk het idee dat hij pijn heeft, vooral bij het gaan liggen, draait een eeuwigheid rondjes voordat hij moeizaam door zijn benen zakt en als hij op wil staan moet je hem echt aanmoedigen, vooral 's avonds, hij zakt dan ook wel weer door zijn poten, kan geen grip vinden, krijgt zijn achterbenen er niet meer onder.

Nou zijn we hier thuis allemaal heel reeël in, als het niet meer gaat krijgt hij een spuitje.
Maar waar we mee zitten is, hoeveel pijn zou hij lijden, voroal met het gaan staan en liggen, want hij laat het niet zien, wel dat het niet makkelijk gaat.
Wanneer is het genoeg, als er minder leuke momenten zijn al slechte?

Volgende week moeten de pups naar de DA, dan vraag ik advies van de DA.

Mikkie

Re: Hoe zie je dat een hond pijn heeft en wanneer is het genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:48

Ik denk dat je dat zelf het beste kunt beoordelen, aangezien de hond al jaren jullie "maatje" is en de mensen die op een forum reageren hem niet kennen.
Zelf heb ik de ervaring dat mijn dierenarts me heel direct en duidelijk verteld wanneer het genoeg is geweest en de hond echt pijn heeft. Als je wat dat betreft net zoveel op je dierenarts kunt vertrouwen als ik dat kan, dan zou ik je hond zeker meenemen als je met de pups gaat en hem/haar heel duidelijk om zijn/haar mening vragen.

13 jaar is natuurlijk een behoorlijke leeftijd voor een GR.
Wat je beslissing ook mag zijn. Heel veel sterkte.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:54

De hond van mijn ouders had ook heel veel moeite met opstaan en liggen en zij wisten ook niet wanneer het genoeg was. Maar toen het moment daar was wisten ze het wel. Hij kon weer eens moeilijk opstaan en ze wilden helpen. Van de pijn heeft hij toen gebeten; niet hard, niet door, niet kwaadaardig, maar wel van de pijn. Niet omdat ze boos op hem waren, maar omdat ze niet wilden dat hij pijn had hebben ze hem de dag erna vredig laten inslapen. Het was ook een hond die nog genoot van het leven als hij kon, heel vrolijk was ed. Maar het was voor hem gewoon te pijnlijk.

Het is heel moeilijk om te zien wanneer het genoeg is, maar ik denk dat je wel ziet wanneer het genoeg is. In ieder geval sterte ermee

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:56

je zou eens een pijnstiller kunnen proberen...als zijn leven daardoor prettiger word,waarom niet.....verder is hij toch redelijk?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 22:01

hij is wel redelijk, maar je gaat steeds meer accepteren om hem nog maar geen spuitje te hoeven geven.
We nemen voor lief dat hij in de weg staat en niet snel aan de kant kan, ook dat hij 's avonds 5 minuten nodig heeft om op te staan en dan hij af en toe in de kamer poept.

Eerst zeiden we van zodra hij zich gaat bevuilen is het genoeg. Maar nu is het, ja het is maar af en toe.
Dus we stellen het steeds maar uit, maar hij geeft het zelf zo slecht aan, hij is er zo graag bij. Dus ergens willen we het ook niet zien denk ik.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:08

hoe zou je je zelf voelen als je die hond was?
misschien kun je je dan beter indenken hoe het voor hem is, hij is niet voor niks stram en stijf. Hij is inderdaad al 13 en ver boven het gemiddelde voor dat ras. Waarom zou je hem plagen voor misschien nog een paar maanden extra? Niet dat je m gelijk moet laten euthanaseren maar denk er wel eens heel eerlijk en opjectief over na.
Misschien dat metacam m wel kan helpen voorlopig, overleg dat met je DA en voor je hond zou ik niet wachten met naar de DA gaan, elke dag extra met minder pijn is alleen maar fijn voor hem

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 03:33

Het klinkt alsof hij last heeft van zijn heupen?
Dat hij zijn urine laat lopen heeft hij niet direkt pijn van dus lijkt me een minder groot probleem.

Voor die heupen zijn heel goede pijnstillers te krijgen en die vallen qua prijs wel mee (vind ik dan), je zou dat kunnen proberen tot het op den duur echt te erg wordt.

Onze hond had altijd ook veel last van HD, vooral in de winter, kwam hij heel moeilijk overeind, stijf en sjago. Hij heeft nog 3 jaar lang pijnstillers gehad, enkel in de winter, zomers gingen prima en in die periode had hij er ook vrij weinig last van.

Ik zie dat ze hierboven ook al genoemd worden, wij hadden ook Metacam.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:56

Hangt af van wat de oorzaak is van zijn moeizame opstaan. Ga naar de dierenarts en laat hem nakijken. Als het met een simpel medicijn op te lossen of te verbeteren is en je hond heeft weer lol in zijn leven gun hem die tijd dan.

Wij hebben 2 oudere reuen in huis. De een heeft al jaren artrose en doet het goed op 1 pijnstiller per dag. Zonder dat loopt hij regelmatig mank en stijfjes en is echt een oud hoopje ellende, met loopt hij rustig weer mee hard en speelt weer als een jonge hond.

De ander weten we nu sinds 2 weken wat hij mankeert. Dit is een witte herder reu met de nodige aangeboren gewrichtsmankementen. Had de laatet paar maanden steeds meer problemen met opstaan, omvallen, incontinent, afname van spieren, sloom niet echt willen spelen meer of lang wandelen. We waren ervan uitgegaan dat het de oude dag was en dat we toch wel snel afscheid van hem moesten nemen. Tot hij 3 weken geleden een epileptische aanval kreeg tijdens iets actiever zijn. Na een paar dierenartsbezoeken is de oorzaak gevonden in een richting die we en de dierenarts nooit hadden gedacht.

Door zijn leeftijd maakt zijn hypofyse een hormoon niet meer voldoende aan waardoor hij veel plast (daardoor dus incontinent) en ook veel drinkt daardoor. maar kennelijk plaste hij meer dan dat hij kon bijdrinken. Hij krijgt nu 3 keer per dag een druppeltje in zijn neus en we hebben onze oude speelse actieve hond terug. Hij wil weer ver lopen, zijn spieren gaan er beter uitzien, hij is niet meer incontinent en zijn conditie is nu al een stuk beter dan 2 weken geleden. Kan nu alweer 5 kilometer mee met wandelen ipv een paar honderd meter. Ook staat hij al een stuk steviger op zijn benen en kan hij weer bijna helemaal zelf in de auto komen. Bleek dus dat hij maanden bijna uitgedroogt heeft rondgelopen zonder dat daar iets van te merken was. Daar was hij dus slap en moe van.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:08

Als mijn hond echt zulke tekenen van pijn begint te vertonen op een oude leeftijd waarbij je weet dat ie het niet heel lang meer zal rekken, dan zou ik hem/haar op pijnstillers zetten. Zolang ie daarop pijnvrij leeft en verder een redelijk leven kan leiden is dat prima voor mij. En als het op een gegeven moment de pijn boven de pijnstiller uitkomt is het tijd om afscheid te nemen denk ik...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:29

Ik heb zelf ook een Golden Retriever en het is een ongeloofelijk taai ras met een enorm hoge pijngrens. Ook tonen ze pijn zelden of nooit, tegen de tijd dat je aan de buitenkant kunt zien dat hij pijn heeft dan is er ook écht iets aan de hand en kun je er eigenlijk al niet meer omheen.
Ik zou ook in eerste instantie pijnstillers proberen, maar alleen als hij naar je eigen idee nog een kwalitatief goed leven leidt. Is dit niet het geval dan zou ik toch afscheid van hem nemen, hoe moeilijk dat ook is. Ook met pijnstillers trouwens, als ze niet of onvoldoende effect hebben.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:55

Met mijn vorige hond hadden we ongeveer hetzelfde, wij wilde hem verder lijden besparen maar DA vond hem gelukkig nog te goed om in te laten slapen, hij heeft toen nog ongeveer anderhalf jaar geleefd op pijnstillers (rimmadyl, hoop dat het goed gespeld staat) waardoor hij echt nog ff heeft kunnen genieten. Toen hij ondanks de pijnstillers weer pijn kreeg hebben we hem laten gaan. Ik vind dat we dit zo goed hebben gedaan.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:09

De vorige hond van mijn moeder had ongeveer hetzelfde. Die had steeds meer moeite met opstaan en liggen en liet der ontlasting gewoon lopen. Ze keek op het laatst ook echt zo van 'ik kan niet meer verder'. Toen hebben we ook gelijk de dierenarts gebeld en haar laten inslapen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:23

Wij geven onze hond ook Rimadyl...
Alles wat TS al verteld heeft hebben wij ook met onze hond, het is erg moeilijk te weten wanneer het genoeg is geweest vind ik.
Als het aan mij lag (stoere praat die ik nu wel kan uiten maar als het moment er is dan zal ik zeker anders piepen) had ze al een tijd geleden ingeslapen geweest.
Persoonlijk zie ik ze niet graag op deze manier op extra tijd rondsukkelen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:35

@Norski: heb je kunnen beslissen?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:06

tjonge,eergisteren heb ik mijn lieve hond in laten slapen,mijn hond had leverkanker(diagnose 3 jan) en hij kon op dat moment slecht opstaan en lopen en vvas heel dik..hij liep voor en achter kreupel,dronk heel veel water en had oneindige honger,
in verder stadium zou hij alleen maar gaan spugen en aan de diarree zijn en niet meer overeind komen.

mijn hond is heel vredig gegaan,hij bleek het te weten en wilde ook gaan...het is een juiste beslissing geweest.ik mis hem uiteraard maar dat hij zo vredig en rustig insliep is mijn teken dat het zo goed is gegaan..

maar neem je hond eens apart ,kniel voor hem neer en houd zijn hoofd vast en kijk in zijn ogen,wat verteld hij jou?

als het bij jou hond alleen de ouderdom/heup pijnen zijn,probeer dan inderdaad pijnstillers en kijk of hij daarvan happy gaat voelen..sterkte met je beslissing..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:45

Wirobelgje schreef:
@Norski: heb je kunnen beslissen?

Ik ben ook benieuwd, hoe is het nu met je hond TS?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 12:50

Hij is er nog steeds.
We kijken het per week aan, en het ''spuitje'' geven praten we ook heel veel over thuis.
We hebben op het moment nog een nest puppies thuis waar hij geweldig mee om gaat, hij is de grote babysitter en dat vinden ''wij'' op het moment heel fijn.

Hij heeft van de week wel weer een aantal keer alles laten lopen. Is ook weer een paar keer hard onderuit gezakt.
Verder is hij wel lekker opgewekt en komt veel overeind wanneer het hem zelf uitkomt, dan gaat het ook vrij makkelijk. Maar vooral 's avonds komt hij moeilijk overeind.
Verder gaat het heel goed met hem.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 11:44

Gisteren is hij naar de dierenarts geweest, mijn moeder wou dat er eerst een dierenarts naar keek voordat we te snel een spuitje geven.
Hij blijkt zware artrose in zijn heupen te hebben, dit dachten wij zelf ookal, maar hij blijkt ook in alle 4 zijn voeten zware artrose te hebben, dit hadden wij niet gedacht.
Volgens de DA moest hij ook heel veel pijn hebben gehad, dit hebben wij echter nooit gemerkt.

Hij heeft een spuit met anabole gehad en voor 10 dagen pijnstillers en dan kunnen we bedenken of we op speciaal voer overgaan (14 kilo= 70 euro) of suplementen (prijs=?) dus dat moeten we nog even bedenken. Maar hij krijgt 1 van de 2.
Ook moest hij vaker korte stukjes lopen want dat smeert de botten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:55

norski schreef:
Gisteren is hij naar de dierenarts geweest, mijn moeder wou dat er eerst een dierenarts naar keek voordat we te snel een spuitje geven.
Hij blijkt zware artrose in zijn heupen te hebben, dit dachten wij zelf ookal, maar hij blijkt ook in alle 4 zijn voeten zware artrose te hebben, dit hadden wij niet gedacht.
Volgens de DA moest hij ook heel veel pijn hebben gehad, dit hebben wij echter nooit gemerkt.

Wat verschrikkelijk dat hij zo'n pijn gehad heeft, vandaar dat ik dus ook dit stukje al schreef:

Mas schreef:
Ik heb zelf ook een Golden Retriever en het is een ongeloofelijk taai ras met een enorm hoge pijngrens. Ook tonen ze pijn zelden of nooit, tegen de tijd dat je aan de buitenkant kunt zien dat hij pijn heeft dan is er ook écht iets aan de hand en kun je er eigenlijk al niet meer omheen.

GRs zijn er heel goed in om pijn te verbergen, tegen de tijd dat je iets aan ze merkt is het vaak al behoorlijk mis. Ik zou goed over je keuze nadenken. Aks je voer/supplementen gaat geven haal je hem dan van de pijnstillers af? Als dat zou is zou ik hem nog scherper in de gaten houden. Als de pijn blijft zou ik hem daar persoonlijk geen minuut langer meer mee laten lopen, maar dat is aan jullie natuurlijk...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:41

we willen eerst zien hoe hij het op die pijnstillers doet.
Het voer of de suplementen verminderen die pijn niet (geloof ik) maar voorkomen dat het erger wordt.
Als hij het goed doet op de pijnstillers dan laten we hem daar nog op staan tot hij zelf aangeeft dat het genoeg is of wanneer wij toch die keuze maken. Zolang de hond wil gaan we door.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:45

Oppas hond van mij heeft slijtage aan zijn gewrichten en krijgt nu 1x per dag n halve pijnstiller, dit werkt bij hem ruim voldoende en zo heeft hij nergens last van (niet zichtbaar atans)

Daarbij heeft hills voer wat een hond kan helpen bij pijn aan zijn gewrichten sommigen honden redden het dan prima zonder pijnstillers.

Succes met je maatje !

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:16

Maar het is dus voorlopig nog geen einde verhaal, fijn om te horen!
Het voer vertraagd de aanmaak van artrose idd, het geeft geen pijnstilling. Over de supplementen/voer staat hier een flink topic: [BB] Waar te koop voor leuke prijs??

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 23:35

Ik las net iets over pirmeval, dus dat ga ik even verder onderzoeken of dat wat is.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:02

Zo, 13 jaar! Dat is een hele leeftijd. Onze golden heeft dat niet gehaald, we hebben hem laten inslapen. Ook hij liet niet merken dat hij geen pijn heeft, honden lieten dat niet snel merken zei de DA. Toen hij niet meer wilde eten was het einde verhaal en hebben we afscheid van hem genomen.
Persoonlijk, maar wie ben ik, vind ik het nogal wat om met pijnstillers aan de slag te gaan. Doe je hem daar echt nog een plezier mee? Want hij zal niet snel laten merken dat hij het wel genoeg vindt, dat moeten jullie dus voor hem doen. Als een mens veel pijn heeft en ziek is, kan hij zelf beslissen of de stekker eruit moet, een hond kan dat niet, dat moeten jullie voor hem beslissen. En dat zijn niet de makkelijkste beslissingen, sterkte ermee.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:24

Een bekent verhaal norski. Onze GR is inmiddels ruim 13 jaar en 9 maanden..
Hij is nog niet zo 'slecht' als die van jou, maar herken wel dingen..
Hij heeft 2 jaar terug ook anabolen gekregen, maar hij ging toen veel te ver door. Die dingen werkten zo goed, dat hij zijn grens niet meer wist en dus regelmatig een paar uur plat lag en niet meer omhoog kwam (echt helemaal niet meer). We dachten toen ook dat het over was.
De anabolen niet meer gegeven en sinds we die niet meer geven, weet hij zijn grens en let hij daar op.
Veel korte wandelingetjes om hem in beweging te houden en het gaat meer dan prima. Als hij genoeg gelopen heeft, loopt hij richting huis :+ En geeft dat eigenlijk zelf aan.
Als hij buiten is, kan hij ook zo enthousiast zijn dat hij een flink stuk rent (en wij dan; doe dat nou niehiet!! eigenwijs.. :+ ). Maar hij is nog zo vol levenslust..
's Avonds en 's morgens op de plavuizen is het opstaan inderdaad lastig, maar als hij in de benen is, loopt ie prima.
Als het kouder is, merk je dat, dan is het allemaal moeilijker..
Hij laat in ieder geval nog geen ontlasting enzo lopen.

Vorige maand is hij naar de DA geweest, voor controle en prikken.. En hij was nog prima in orde.
Het is vooral stijfheid, pijn heeft hij niet echt, je mag er alles mee doen. De DA dacht niet dat hij op dit moment pijnstillers nodig had, maar mochten we maar ergens aan twijfelen, was dat een mogelijkheid.
Op een beetje staar na, was hij volledig gezond.

Ook wij beseffen dat hij het eeuwige leven helaas niet heeft, maar wanneer het het juiste moment dan is.. Op dit moment nog niet, maar we beseffen ook dat het elk moment snel kan gaan.

Sterkte in ieder geval!