Stalkat & blaasgruis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Stalkat & blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 11:47

Een tijd terug had Mamsie last van blaas gruis. De hele dag overal zitten een poging te doen tot plassen maar niet verder komen dan een drupje bloed per keer. Veel likken etc, en niet echt fijn, maar gelukkig verder niet ziek. Met veel moeite heb ik toen wat urine afgenomen; ze heeft de hele dag opgesloten gzeten in een bench op stal met een kattenbak met speciale korrels en ik had NET genoeg verzameld voor een dierenarts onderzoek. Eigenlijk te weinig, maar goed, een drupje per keer vang je niet veel op..... Ze is op dieet gegaan, metacam, ging snel beter en sindsdien heeft ze altijd dieet voer gehad (eerst paar maanden oplossend daarna overgaand op voorkomend en willen we gaan afwisselen).

HELAAS
Mevrouw heeft momenteel weer problemen met plassen, ik vind haar overal en nergens, en als ze wat heeft 'gedaan' na een kwartier zitten is het een drupje of 2 met bloed erin... het is dus weer zover. Vanmiddag hopelijk weer wat urine kunnen opvangen voor een ondezoekje bij de DA, hopelijk dat ik genoeg kan vangen en we het voor het weekend halen (voor 4 uur ) anders wordt het een weekend dienst waarschijnlijk, al heb ik stiekem nog wel wat metacam over.

Maar goed, hoe nu straks verder? Mevrouw eet natuurlijk niet alleen de brokjes die ze van mij krijgt, dieet voer, maar vreet ook het een en ander op de boerderij. Dat is niet te voorkomen. Ik weet niet of dat grote invloed heeft, maar blijkbaar is het dieet toch niet genoeg om haar blaasgruisvrij te houden aangezien ze het nu weer heeft. nu ben ik een beetje bang dat ze het nu steeds blijft krijgen, want ja, veel anders kan ik niet dan zorgen dat ze de aanbevolegn hoeveelheid brok op eet als ik er ben (best lastig met veel andere katten en een kat die in 1x niet gelijk veel eet), en ik kan ook niet voorkomen dat ze andere dingen heeft...

Iemand hier ervaringen en tips voor misschien?
Ik ga iig zo weer terug naar stal, en mevrouw even pesten met het opsluiten... Hopelijk kan ik genoeg opvangen...

superwoman

Re: Stalkat & blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:55

Wij hebben 1 kat van de 3 die er gevoelig voor is.
Natuurlijk zetten we niet alle katten op dat dieeet en zal de kat die het dieet moet volgen ook wel eens andere brokjes eten. Misschien ook wel bij de buren... (?)

Wij hebben afgesproken met de D.A dat ik het speciale voer om blaasgruis te vernietigen, gewoon mag kopen, zonder eerst urine op te vangen... Ik zie namelijk snel genoeg als hij er weer ens last van heeft. Dan krijgt hij weer een week of 2 dat speciale voer en dan is het weer over.
Bij ons werkt dat goed.

succes!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:12

Kun je aangeven wat de kat nog meer eet op de boerderij dan? Andere brokjes? Of vooral muizen en vogeltjes?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 12:20

Andere brokjes als het goed is niet. Mogelijk eten ze met de boer zijn katten mee, maar ik ga er vanuit dat ze dat niet doet, aangezien ze amper de stal uit komt/durft. Wat ze eten zijn beesten die ze vangen, maar ook nageboortes op de mesthoop en ze drinkt als het goed is mee van de koeienmelk. Resten van de kalfjes gaan in een pannetje waar alle katten vaak uit drinken (gaat dan op verse koeienmelk). Verder weet ik niet zo goed wat ze eet. Ik ben als het goed is de enigste die brokjes geeft. Op het dieetvoer stond een hoeveelheid die zij moest krijgen (voor een kat van zoveel kilo) en daar komt ze wel dagelijks aan ongeveer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:04

Mevrouw heeft van kwart voor 12 tot 3 in de bench opgesloten gezeten met een bak met speciale opvang korrels. Maar na een tijdje mauwen vond ze in de bak wel een mooi bedje, dus heeft de hele tijd in de bak liggen slapen Rolleyes Omdat ik tot 4 uur plas kon inleveren gaf ik het op, mevrouw losgelaten. Die rende gelijk als een gek naar de paardenstal om te plasse... Dus ik erachter aan met de bak, en tioen ze zat snel opgetild en in de bak gezet. Yes, een volledige plas kunnen opvangen. Gelukkig betekend dat, dat ze zolang heeft kunnen ophouden en zo'n grote plas kon doen, dat ze nog niet écht verstopt zit. Maar het aws wel rood. Dus nu afwachten op de uitslag, ik wordt vanavond gebeld. Ben benieuwd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:11

wij hebben ook twee katten, die altijd op blaasgruisdieet zijn.
de andere katten hebben gewone brok, maar de blaasgruiskatten gaan echt niet bij de gewone brok, omdat de blaasggruisbrok veel lekkerder is.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:47

mijn katten vertikken het ook om op die speciale korrels te gaan zitten, zijn verwende krengen hoor! Als ik eens urine moet opvangen gaat dat op de gewone bak met een pollepel onder hun bips. Lachen

maar we duimen voor de uitslag van je poezel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:11

Ik zou iets preventiefs geven wat de urine zuur maakt, heb zelf erg goede ervaring met homeopathie of fythoterapie.
Mijn kater had het ook heel ernstig, maar dankzij die druppels kan hij zelfs weer gewoon voer eten.
Met deze koude houden katten hun plas ook meer op, let daar goed op het kan hun dood betekenen zo heeft mij zus haar kat verloren omdat er buiten sneeuw lag en de kat niet op de bak wilde plassen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-09 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:39

Kunnen katers het ook krijgen? Is het erfelijk? Mams heeft het, haar zoon staat nog altijd op het vroegere zelfde voer. Ik weet helaas niet waardoor het komt.... Hoop niet dat hij het ook krijgt.

Ik ga eens kijken naar die homeopatische dingen, kijken of dat wat is. Het probleem is soms wel dat dingen 2x of meer daags moeten worden gegeven, dat gaat mij niet lukken waarschijnlijk.

@ Chiqa; de katten leven in stal en doen hun behoefte (helaas, maar voor hun gelukkig) gewoon in het hooi (of als ik geluk heb gewoon in de stallen) dus dat scheelt. Ze hebben altijd wel een 'warm' plekje om naar de wc te gaan (er zijn hier altijd lege stallen met stro erin, dat is ook de hondenbak Rolleyes Tong uitsteken)

Ik heb net gebeld, er was al naar gekeken maar de assistente zei dat de dierenarts mij zo zelf even terug belt. Ben benieuwd, ben toch wel een beetje zenuwachtig, ondanks dat het toch wel waarschijnlijk weer 'gewoon' blaasgruis is

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:05

Bij katers komt het meer voor dan bij poezen, maar let wel, als het bij katers voorkomt kan het zijn dat er steentjes gaan ontwikkelen en deze kunnen in de penispunt gaan zitten.

Je kan beter alle katten op dieet zetten dan degene die het heeft niet op dieet. Het dieet zorgt ervoor dat de pH (zuurtegraad) in de urine veranderd zodat er geen struvieten (steentjes/kristallen) ontstaan.
Het kan ook zijn dat je kat blaas ontsteking heeft (met bacterien) dit is simpel op te lossen met AB.

Metacam is een pijnstiller en ontsteking remmer, deze zou je gewoon kunnen geven. Wel belangrijk: niet geven wanneer het diertje niet eet, en geef het niet ''zomaar''.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 21:55

Ik zat er eerst aan te denken om wat metacam te gaan geven dat ik nog had toen het er naar uitzag dat ze niet ging plassen, maar gelukkig ging ze wel plassen.

Ze heeft een flinke infectie en flink veel gruis, dus ze gaat 7 dagen op metacam met dieetvoer en over 6 weken vang ik weer wat op voor controle of het echt over is. Als het vaker terug komt dan moet ze haar leven lang op oplossend voer.

Ik had ook gevraagd hoe het nu eigenlijk komt, maar er is helaas niet echt ene duidelijk oorzaak. Wel zei ze dat 'coutch potatoos' (weet niet hoe je het schrijft, maar vond het wel grappig *LOL*) er vaker last hebben en laat mamsie nou best een vetpap zijn... Ze is dan wel een 'wilde' stalkat, maar ligt het liefst te nietsen in het hooi en komt niet meer veel buiten sinds naast stal een woonhuis staat en er een hond over het erf heen struint. Maar geod, wat kun je daar aan doen... Ze heeft speeltjes op de hooi zolder liggen (als het goed is, ik ben ze kwijt Clown), maar verder kan ik er moeilijk achteraan gaan rennen aangezien het al zo'n bangie is.

Gelukkig eet ze verder goed, heeft lekkere praatjes, is heerlijk kroel, glimt en is lekker haar zelf.
vanmiddag ook, opgesloten in een klein hokje maar toen ik haar weer los laat gewoon eerst lekker volop met mij kroelen ipv gelijk wegstuiven en ook zo haar hokje weer inlopen. Wat nou wild katje Haha!

Het liefst neem ik haar mee naar huis en mag ze gewoon binenn wonen, want het is eigenlijk echt een huiskatje die lekker niets volgens mij, en echt een kroelpoesje. Helemaal gek van haar!! Helaas hebben wij thuis al genoeg katten (die allemaal NIET met elkaar om kunnen gaan Clown) en dat ze waarschinlijk dragen niesziekte is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:02

Als ik jou verhaal zo lees zou ik naar iets preventiefs gaan zoeken, want de kans dat ze het weer krijgt is groot ondanks je goede voer.
Katers kunnen het idd wel degelijk krijgen zoals mn voorganger zegt, en daar ben je niet zo blij mee over het algemeen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:01

Ten eerste wil ik zeggen dat ik het super vind dat je zoveel voor de stalpoes over hebt!

Ik dacht juist dat verstopping door blaasgruis vaker voorkomt bij katers dan bij poezen, omdat de urinebuis (bij de punt) een stuk smaller is. Ik heb hier 2 katten met een blaasgruisverleden en ze krijgen beide Royal Canin Urinary. De ene snaait in huis nog weleens wat bij en die heeft nooit meer last gehad van gruis, de ander (zwart in m'n profiel) is een probleemgeval. Hij zat elke keer verstopt als hij wat anders te eten had gevonden en de laatste keer was hij zelfs verstopt ondanks braaf zijn eigen brokken eten. We leuren constant met hem naar de DA (2e kerstdag nog) omdat hij weer verstopt zit of omdat hij een blaasontsteking heeft. We hebben nu afgesproken dat als hij nog een keer verstopt zit, dat we een doorverwijzing krijgen naar een andere kliniek voor een penispuntamputatie (inslapen was de andere mogelijkheid, maar dat is voor mij geen optie).

Bij een kat die rondscharrelt op stal is het moeilijk om in de gaten te houden wat ze eten, sowieso met katten die buiten komen (ik heb alleen binnenkatten). Zeker melk kan een grote boosdoener zijn.

En anders... gewoon meenemen naar huis Haha!
Wij hebben onze oude stalkat hier ook sinds een aantal weken (eerst een paar maanden bij een stalgenootje), ze werd 'te oud' voor stal, kreeg steeds meer gebreken, dus mag nu hier haar dagen slijten (ze toont trouwens totaal geen interesse meer in buiten).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 23:13

Bedankt voor je compliment Lachen Ik ken Mamsie al sinds ik daar verzorg, sinds 2000, dus dan wordt het echt een deel van je zeg maar. We hebben haar zelf 'tam' gemaakt, vroeger was ze ontzettend wild, en nu is het echt zo'n kroelkontje. Ik wil haar oko het liefst mee naar huis nemen, HEEL graag omdat het echt een knuffel is en ook gewoon beter af is in een schonere omgeving. Op stal ligt ze de hele dag in het hooi, en ze heeft vaak last van een verstop neusje en met die verkoudheid is de combi stoffigheid ook niet echt goed eigenlijk.... Ik blijf doorzeuren bij mijn ouders en mocht ik onverhoopt opeens op mijzelf gaan, dan komt zij zonder twijfel bij mij in huis (mits ze zich dan daarop kan aanpassen, maar dat denk ik wel).
Super dat die stalkat bij jou gezellig bij jou thuis van zijn oude dag mag genieten! Top!

Wat rot datdie van jou zovaak er last van heeft... Dan blijf je bezig, en lijkt mij echt heel pijnlijk voor de kat... Hopelijk blijft het weg, en zou anders een penispuntamputatie iets voor hem zijn Ach gut

Is het trouwens ook erfelijk eigenlijk? (of had ik dat al gevraagd Bloos). Haar zoon Bambix heeft altijd van hetzelfde voer gegeten, en krijg nog steeds eht oude voer (al snoept hij ook met het dieet soms mee stiekem Knipoog). Hij is echter wel een heel stuk actiever en ook een stuk slanker. Mamsie noem ik altijd soemajworstelaar (ook weer zo'n woord dat ik niet weet hoe je het schrijft Clown). Heel schattig om te zien, maar neit echt goed. Ik zit er ook over te denken om haar eens te laten checken voor de DA, al ben ik dan weer bang dat we eraan vast blijven zitten omdat ze nu eenmaal chronische niesziekte heeft. En ze zijn ook nooit geent (worden wel ontwormt en ontvlooit)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:21

Tancreda4 schreef:
Een tijd terug had Mamsie last van blaas gruis. De hele dag overal zitten een poging te doen tot plassen maar niet verder komen dan een drupje bloed per keer. Veel likken etc, en niet echt fijn, maar gelukkig verder niet ziek. Met veel moeite heb ik toen wat urine afgenomen; ze heeft de hele dag opgesloten gzeten in een bench op stal met een kattenbak met speciale korrels en ik had NET genoeg verzameld voor een dierenarts onderzoek. Eigenlijk te weinig, maar goed, een drupje per keer vang je niet veel op..... Ze is op dieet gegaan, metacam, ging snel beter en sindsdien heeft ze altijd dieet voer gehad (eerst paar maanden oplossend daarna overgaand op voorkomend en willen we gaan afwisselen).

HELAAS
Mevrouw heeft momenteel weer problemen met plassen, ik vind haar overal en nergens, en als ze wat heeft 'gedaan' na een kwartier zitten is het een drupje of 2 met bloed erin... het is dus weer zover. Vanmiddag hopelijk weer wat urine kunnen opvangen voor een ondezoekje bij de DA, hopelijk dat ik genoeg kan vangen en we het voor het weekend halen (voor 4 uur ) anders wordt het een weekend dienst waarschijnlijk, al heb ik stiekem nog wel wat metacam over.

Maar goed, hoe nu straks verder? Mevrouw eet natuurlijk niet alleen de brokjes die ze van mij krijgt, dieet voer, maar vreet ook het een en ander op de boerderij. Dat is niet te voorkomen. Ik weet niet of dat grote invloed heeft, maar blijkbaar is het dieet toch niet genoeg om haar blaasgruisvrij te houden aangezien ze het nu weer heeft. nu ben ik een beetje bang dat ze het nu steeds blijft krijgen, want ja, veel anders kan ik niet dan zorgen dat ze de aanbevolegn hoeveelheid brok op eet als ik er ben (best lastig met veel andere katten en een kat die in 1x niet gelijk veel eet), en ik kan ook niet voorkomen dat ze andere dingen heeft...

Iemand hier ervaringen en tips voor misschien?

Ik ga iig zo weer terug naar stal, en mevrouw even pesten met het opsluiten... Hopelijk kan ik genoeg opvangen...

hey,
ik heb een tip voor je..
pleur alle dure brokken weg, en geef hem/haar gewoon vlees.
op advies van de dierenarts uit hart voor dieren.
onze 14jarige kat moest op haar 1e eigenhlijk afgemaakt worden, maar nadat we haar vlees geven en aventoe een paar brokken, is ze helemaal ''genezen''.

het werkt echt! en is veel goedkoper.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:27

Daphne__; dat ben ik niet helemaal met je eens. De PH waarde van gruiskatten moet hoger zijn, de urine moet zuurder zijn om het gruis op te lossen of te voorkomen. Dus als je vers gaat voeren, dan moet je het weer verzuren met bv cranberry's. Dit is wat mijn DA mij verteld heeft, want ik heb ook alles overdacht qua voer (ook omdat mijn kat baggervet wordt van RCU en tamelijk lui is).

Zou me qua voer toch wel aan het voorgeschreven houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 02:23

Quellian schreef:
Daphne__; dat ben ik niet helemaal met je eens. De PH waarde van gruiskatten moet hoger zijn, de urine moet zuurder zijn om het gruis op te lossen of te voorkomen.

Ook niet mee eens, bij mijn kater werd het zelfs erger toen hij ook op aanraden van zo'n advies op vers vlees overging om de reden die Quell noemt; de urine was niet zuur genoeg.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:46

Vlees kan een oplossing zijn, maar dit hangt af van waar de kat last van heeft. Oxylaat stenen of struviet. Beiden zijn prima te zien na onderzoek door de DA Lachen. Verschilt nogal qua behandeling Haha!.
Het is niet erfelijk, maar omdat ze samen op 1 erf wonen eten ze precies hetzelfde waarschijnlijk, en dus hebben ze daardoor meer kans Lachen. Het is vaak geen probleem om de andere dieren ook op de dieetbrokken te zetten (hangt van de brok af, overleg even met de DA)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:35

Wel toppie trouwens dat je je zo om die stalkat bekommerd hoor!
Vervelend dat er weer een ontsteking zat, ik hoop dat je een manier vind hoe je haar het beste helpen kan maar er is dus wel hoop.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 21:09

Bedankt voor alle reacties! Ik ga zowiezo eerst even dit voer opmaken en over 6 weken weer voor controle wat urine wegbrengen kijken of het echt over is. Ik weet niet meer hoe ik de metacam vorige keer heb gegeven, maar heb het nu maar gelijk uit het spuitje haar bekje ingespoten. Braaf katje is het ook, het was niet leuk, maar kon het verder prima doen en ze ging daarna gelijk door met kroelen. Geen kin aan *LOL*

Dit is Mamsie trouwens, al is het wel een wat oudere foto Lovers
Afbeelding

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:25

Oh wat een snoepie Lovers

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 14:10

Momenteel zijn we aan het overwegen Mamsie toch naar huis te brengen om daar haar "oude" dag te slijten (zo oud is ze ook weer niet, ze wordt deze lente waarschijnlijk 9). Het zijn nu nog overwegingen, omdat er toch wel een hoop aan vast hangt; Mamsie helemaal laten checken + enten, al onze huiskatten enten (wij enten niet jaarlijks), Bambix (de andere stalkat) die dan alleen achter blijft (écht geen binnenkat dat), weten niet of het klikt met onze andere vier killerkatten, hopen dat we haar zindelijk krijgen (nooit een kattenbak gezien, behalve dan voor plasopvangen ;)) etc... Dus ben benieuwd of het wat gaat worden. Iig ben ik al blij dat mijn ouders het aan het overwegen zijn.