Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Tancreda4 schreef:Een tijd terug had Mamsie last van blaas gruis. De hele dag overal zitten een poging te doen tot plassen maar niet verder komen dan een drupje bloed per keer. Veel likken etc, en niet echt fijn, maar gelukkig verder niet ziek. Met veel moeite heb ik toen wat urine afgenomen; ze heeft de hele dag opgesloten gzeten in een bench op stal met een kattenbak met speciale korrels en ik had NET genoeg verzameld voor een dierenarts onderzoek. Eigenlijk te weinig, maar goed, een drupje per keer vang je niet veel op..... Ze is op dieet gegaan, metacam, ging snel beter en sindsdien heeft ze altijd dieet voer gehad (eerst paar maanden oplossend daarna overgaand op voorkomend en willen we gaan afwisselen).
HELAAS
Mevrouw heeft momenteel weer problemen met plassen, ik vind haar overal en nergens, en als ze wat heeft 'gedaan' na een kwartier zitten is het een drupje of 2 met bloed erin... het is dus weer zover. Vanmiddag hopelijk weer wat urine kunnen opvangen voor een ondezoekje bij de DA, hopelijk dat ik genoeg kan vangen en we het voor het weekend halen (voor 4 uur ) anders wordt het een weekend dienst waarschijnlijk, al heb ik stiekem nog wel wat metacam over.
Maar goed, hoe nu straks verder? Mevrouw eet natuurlijk niet alleen de brokjes die ze van mij krijgt, dieet voer, maar vreet ook het een en ander op de boerderij. Dat is niet te voorkomen. Ik weet niet of dat grote invloed heeft, maar blijkbaar is het dieet toch niet genoeg om haar blaasgruisvrij te houden aangezien ze het nu weer heeft. nu ben ik een beetje bang dat ze het nu steeds blijft krijgen, want ja, veel anders kan ik niet dan zorgen dat ze de aanbevolegn hoeveelheid brok op eet als ik er ben (best lastig met veel andere katten en een kat die in 1x niet gelijk veel eet), en ik kan ook niet voorkomen dat ze andere dingen heeft...
Iemand hier ervaringen en tips voor misschien?
Ik ga iig zo weer terug naar stal, en mevrouw even pesten met het opsluiten... Hopelijk kan ik genoeg opvangen...
Quellian schreef:Daphne__; dat ben ik niet helemaal met je eens. De PH waarde van gruiskatten moet hoger zijn, de urine moet zuurder zijn om het gruis op te lossen of te voorkomen.