Hoe 1 vd 2 katten af laten vallen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Hoe 1 vd 2 katten af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 23:46

Wij hebben 2 katten, Senna en Milo.

Senna, je-weet-wel-kater, is 4 en schaars op gewicht, zou wel wat bij mogen van de DA. Is niet echt geinteresseerd in eten, tenzij het om rosbief of een stukje kipfilet gaat Vork (hij krijg regelmatig een rauw extraatje). Als hij te snel of te veel eet, komt het er net zo hard weer uit.

Milo is anderhalf, en na haar sterilisatie behoorlijk aangekomen. Die heeft totáál geen problemen met snel en veel eten Vingers aflikken.

Ik voer Orijen brokken en ze eten wat vlees/vis mee (rauw), en daar ben ik echt super tevreden over. Kattenbak is veel minder, Senna heeft sindsdien niet meer 'normaal' gekotst (alleen dus na te veel/snel eten) wat hij regelmatig deed en van Milo heb ik zelfs nog nooit wat opgeruimd. Ze zien er eigenlijk echt super uit, alleen Milo mag wel een kilootje lichter.
Omdat Senna zo'n slechte eter is staat er eigenlijk onbeperkt brokken, en tja, daar doet Milo zich tegoed aan. Ik zou Milo aangepaste hoeveelheden moeten geven, bijv. 3x per dag, maar dat zou betekenen dat ik dat bij Senna ook moet doen en ik ben juist bang dat hij daarvan meer gaat afvallen... Ook omdat hij nooit veel tegelijk eet, maar veel kleine beetjes over de hele dag.

Iemand tips en ideeën?

MamaMiesje

Re: Hoe 1 vd 2 katten af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:49

Ik vrees dat dat toch gescheiden voeren wordt, 2-3 keer per dag. Óf je moet ze de hele dag gescheiden houden, zodat de een de hele dag kan eten en de ander niet. Maar ja, dat is ook weer zo sneu Knipoog
Ik voer ook gescheiden en een van mijn dametjes is ook zo'n langzame/kleine beetjes tegelijk eter. Die zet ik dan gewoon op de gang, waar die andere twee schrokkoppen niet bij kunnen en daar kan ze in alle rust haar portie opeten. Dat moeten ze overigens even leren hoor; zorgen dat áls je je portie krijgt, dat je het dan ook in één keer opeet Ja Gaat een paar dagen overheen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:51

Pff daar loop ik dus ook tegenaan met onze poezen, eentje is prima en hoeft niks bij, de andere weegt nu 4,5 kg Scheve mond
Krijgen ook praktisch geen tussendoortjes dus kan ook niet bezuinigen daarop. Ik ga even meelezen en als ik iets bedenk laat ik het weten.

*edit; bovendien wil ik ook niet apart voeren en voerbeurten geven eigenlijk aangezien het voor katten veel beter is de hele dag voer beschikbaar te hebben omdat ze moeten kunnen eten wanneer ze honger hebben.
Laatst bijgewerkt door Britt op 07-01-09 23:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:53

zelfde probleem als brittkit, mannetje vreet niet eens echt veel maar is gewoon veel te dik, missy is dus, en eet ook vaak kleine porties, en dat verspreid over hele dag

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:37

De dikke kat veel laten bewegen, dus veel met hem spelen. Je kunt eventueel ook een voederbal voor hem kopen.

Vaak zijn dunnere katten beweeglijker en springen makkelijker ergens op. Als dat zo is, zou je een bakje met voer ergens hoog op een kast kunnen zetten, zodat je dunnere kat er wél en je dikkere kat er níet bij komt.

En inderdaad, katten zouden de hele dag eten moeten hebben staan, maar nóóit meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Als ze dat in enkele uren tijd op hebben , moet je die maximale hoeveelheid in meerdere portie's per dag verdelen voor hun eigen bestwil.
Heel veel succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:18

Hier net hetzelfde. Magere poezelin perfect op gewicht, en dikk ex-kater die ook nog eens chronische nies heeft en dus na 2 minuten spelen al mottig is van het hijgen.

Ze krijgen heel weinig voer, bij apart voeren schiet de kattin in de stress en eet ze niet, ze wil alleen bij hem eten, dus ook bakje omhoog op haar pleke zetten haalt niks uit...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:05

Bij ons heeft de dikke een prima conditie en springt en rent elke dag regelmatig door het huis heen. Ook eet ze niet superveel naar mijn idee (er gaat een zak van 4 kg ongeveer een maand mee met twee)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 09:11

Zie dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem, dat is wel 'fijn' Bloos

insun schreef:
De dikke kat veel laten bewegen, dus veel met hem spelen. Je kunt eventueel ook een voederbal voor hem kopen.

Vaak zijn dunnere katten beweeglijker en springen makkelijker ergens op. Als dat zo is, zou je een bakje met voer ergens hoog op een kast kunnen zetten, zodat je dunnere kat er wél en je dikkere kat er níet bij komt.

En inderdaad, katten zouden de hele dag eten moeten hebben staan, maar nóóit meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Als ze dat in enkele uren tijd op hebben , moet je die maximale hoeveelheid in meerdere portie's per dag verdelen voor hun eigen bestwil.
Heel veel succes!

Die dikke (zoals ze hier liefkozend genoemd wordt Tong uitsteken ) is al ontzettend actief. Vaak heel druk zelf met een muis bezig, die wordt ook overal heen gesleept en in de waterbakken gedeponeerd (heel fijn ook als je 's nachts naar de wc moet en in zo'n natte muis stapt Vork, ze apporteert 'm trouwens ook en dan moet je hem weer weggooien ROFL ), enorm klauteren op de krabpaal (flinke constructie). Daarnaast spelen we veel met ze. Senna springt inderdaad wel ietsje vloeiender omhoog, maar die dikke is zo sterk dat ze zich gewoon omhoog hijst als ze ergens haar voorpoten op kan krijgen. Heb het al geprobeerd om het aanrecht (had Milo al heel lang niet meer op het aanrecht gezien), maar toen ze Senna hoorde eten bovenop was ze er als de kippen bij.

Die porties verdelen is Senna dus de dupe van. Ik laat ze nu ook gerust even zonder eten zitten (het is niet dat als de bak leeg is er metéén weer een nieuwe lading in gaat), maar als ik dan bijvul komt Milo aanrennen om meteen wat te eten en Senna snuffelt een keer, neemt een brokje of 2 en loopt weer weg, om later terug te komen voor hetzelfde verhaal. Als hij echt 'honger' heeft en meer eet, kotst 'ie heel netjes weer een hoopje brokjes uit 10 minuten later.

Overigens is de dikke al een tijd stabiel, ze is na de sterilisatie héél snel aangekomen en blijft nu hetzelfde.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:17

Ik heb het zelfde probleem. Nu voer ik kleinere porties meerdere keren per dag. Over het algemeen krijgen ze dus minder brokjes over de hele dag (was eerst 2 scheppen in de ochtend en in de avond). Nu zit ik dus in totaal al op anderhalve schep over de gehele dag.
Ook hier moeten ze alleen wel even wennen en mijn dikke heeft de eerste nachten mijn nachtrust ernstig verstoord omdat zijn brokjes op waren Knipoog .

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 09:23

Debski schreef:
Ook hier moeten ze alleen wel even wennen en mijn dikke heeft de eerste nachten mijn nachtrust ernstig verstoord omdat zijn brokjes op waren Knipoog .

Dat doet ze bij ons niet gelukkig, ze wordt alleen ontzettend vrijerig en prauwerig als je in de buurt van de bak komt, ze loodst je er gewoon naar toe het laatste stukje ROFL.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:47

Hahahaha doet dat de mijne nou weer niet. Alleen als ik uit mijn werk kom dan krijgen ze nat voer. Nou dan struikel ik over mijnheer totdat hij ze eten heeft. Hij is wel wat opdringerig Bloos

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:41

Kan je niet in één van je deuren binnenshuis een kattenluikje met magneet doen? Dan doe je het bandje alleen bij Senna om en kan hij dus onbeperkt eten en Milo niet.