Zou jij je hond laten klonen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynske78

Zou jij je hond laten klonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 23:26

We hadden het net over onze hond dat als hij doodgaat we wat haar zouden bewaren om hem misschien later te klonen Haha! . Kost nu nog zón 150.000 dollar maar over 10 jaar misschien wel niet zo veel meer.
Zou jij je hond ( of paard) laten klonen ?

mariska32

Re: Zou je je hond laten klonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:26

nee! Bloos

Steefjevos

Re: Zou jij je hond laten klonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:35

Nee, want je hoopt dan toch dat je dezelfde hond krijgt. Dat is niet zo! Het uiterlijk zal voor een groot deel hetzelfde zijn, maar ik heb bv. een Jack met een stip op zijn rug, een kloon hoeft niet precies daar (of uberhaupt een) stip te hebben.
Ook zal het niet dezelfde hond zijn omdat het karakter niet gekloond kan worden. Veel van de hond wordt gevormd, door opvoeding/ervaring e.d. Dat zal bij geen enkele hond 100% hetzelfde zijn.

Daarom: nee. Dan zou ik liever voor een nieuwe buddy gaan dan proberen dezelfde hond 'te maken'.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:38

Nee, ik denk dat ik alleen maar teleurgesteld zou zijn als hij niet zo ge-wel-dig zou zijn als dat ie nu is.

Dan liever een andere hond want je verwacht toch wel dat ie precies hetzelfde zal zijn...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:38

Nee echt niet, lijkt me een vreselijk eng idee..

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:51

Zolang er nog geen methode is om genetische (ouderdom-)defecten te herstellen zeg ik NEE. Want dat zou betekenen dat een pasgeboren pup een DNA heeft met de genetische fouten die bijvoorbeeld bij een hond van 10 jaar horen. En dus een hogere kans heeft op bijvoorbeeld kanker.
Maar wanneer het klonen verder geperfectioniseerd is zou het mij wel erg interessant lijken! Ik weet niet of ik het daadwerkelijk zou doen, wat dat betreft nog geen moreel standpunt ingenomen. Maar neig nu in ieder geval niet naar NEE.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:01

Nee, ben sowieso geen voorstander van clonen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:05

Nee, zelfs als ze het uiterlijk en de gezondheid 100 procent kunnen namaken en zelfs verbeteren, dan nog verschillen ze altijd van karakter. je zal nooit dezelfde hond terug hebben.

Het lijkt me erg triestig voor het pupietje om precies te moeten opgroeien zoals je voorganger (want dat is toch de bedoeling), en dan een teleurgesteld baasje te hebben die veel geld in je heeft gestopt en niet krijgt wat ie wilt...

Edit: Het lijkt me zelfs griezelig, als ik mezelf een andere hond voorstel die 'vastzit' in het fysieke lichaam van mijn huidige hond *krijgt rillingen*.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:32

nikkigioa schreef:
Zolang er nog geen methode is om genetische (ouderdom-)defecten te herstellen zeg ik NEE. Want dat zou betekenen dat een pasgeboren pup een DNA heeft met de genetische fouten die bijvoorbeeld bij een hond van 10 jaar horen. En dus een hogere kans heeft op bijvoorbeeld kanker.
Maar wanneer het klonen verder geperfectioniseerd is zou het mij wel erg interessant lijken! Ik weet niet of ik het daadwerkelijk zou doen, wat dat betreft nog geen moreel standpunt ingenomen. Maar neig nu in ieder geval niet naar NEE.

Ohja, dat vind ik ook nog een hele goede ja! De genetische ouderdomdefecten. Nog een reden waarom ik néé zou zeggen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:43

nee Knipoog

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:51

ik vin dhet een beetje angstaanjagend eerlijkgezegd...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:52

klonen is suf. de mens moet maar eens accepteren dat dood bij het leven hoort. punt. achterlijk gedoe Rolleyes

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:55

Nee, ten eerste omdat ik vind dat een mens zich niet met dat soort dingen bezig zou moeten houden, ik vind het hele klonen maar een heel eng spelletje en absoluut onnodig.
Ten tweede omdat je nooit hetzelfde dier terug krijgt. Het karakter zal bijna zeker veranderen, omdat ervaringen een dier veranderen en karakter niet aangeboren is.
Ten derde, ik zie het nut er niet van in om hetzelfde dier terug te willen. Het dier is dood, okay daar ben je verdrietig om, maar waarom zou je jezelf onnodig veel verdriet doen met "dezelfde" hond die toch anders is? Die band met het overleden beestje krijg je nooit meer terug bij het nieuwe, omdat het een andere hond is die er "toevallig" ongeveer hetzelfde uitziet. Dan haal ik liever een andere hond uit het asiel.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:59

Ik heb het er wel eens over gehad (als geintje) omdat Boris als pup zou makkeijk was. Leek me wel handig om na hem weer zo'n makkelijke hond te hebben. Maar hoewel zijn uiterlijk dan exact hetzelfde is, wil niet zeggen dat zijn karakter ook zo gevormd wordt.
Toen hij echter bij een ongeluk het zicht in 1 oog kwijt raakte wilde ik hem liever houden met 1 oog dan een nieuwe perfecte hond die sprekend op hem lijkt.

Ik geloof wel dat ze momenteel ver zijn in de mogelijkheden met klonen. Maar hierdoor komen ook veel vragen naar boven. Ik denk dat wel algemeen besloten wordt dat er geen mensen gekloond moeten worden. Maar wat zou je doen als je een nier nodig hebt en ze kunnen die uit je eigen cellen maken? Ook dieren klonen lijkt me geen goed idee. De hele erfelijkheid loopt dan de mist in. Je moet dingen soms niet teveel willen regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:05

nee dan heb ik liever een pup van mijn hond

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:22

Dat zou inderdaad nog kunnen. Moet ik toch sperma van hem invriezen voor het geval hem iets overkomt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:44

Je krijgt dezelfde hond toch niet terug, want het character wordt maar een gedeelte gevormd door zijn DNA, de rest is opvoeding en de ervaringen die een dergelijk dier in zijn leven maakt. En dat is nooit te kopieren.

Dus nee, ik zou niet klonen (afgezien dat je meteen met een oude hond begint, zoals nikkigioa al opmerkte). Je krijgt toch hetzelfde dier niet terug.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:48

Pellie schreef:
klonen is suf. de mens moet maar eens accepteren dat dood bij het leven hoort. punt. achterlijk gedoe Rolleyes

Afgod amen! helemaal mee eens

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 02:23

Nee, toen 1 van mijn honden jaren geleden was overleden was ik er helemaal kapot van en heb er serieus over zitten denken om haar op te laten zetten, gelukkig niet gedaan.
Met klonen krijg je misschien wel dezelfde hond qua uiterlijk maar het karakter is anders en daar gaat het vooral om. Een zelfde karakter krijg je nooit meer en ga je die 2 honden alleen maar met elkaar vergelijken.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 03:06

Kokopelli schreef:

Helemaal mee eens..

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:25

Even ter vergelijking: identieke tweelingen hebben ook hetzelfde DNA en zijn natuurlijke klonen van elkaar. Maar het zijn toch echt twee verschillende individueen. Wanneer je een (perfecte)kloon van je hond zou hebben, is dat dus hetzelfde als een tweelingbroer of -zus van je hond. Het zal nooit dezelfde hond zijn.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:40

absoluut NEE.
De dood hoort nu eenmaal bij het leven. Is altijd zo gewest. Waarom zou je het dan veranderen.
Je moet het maar gewoon accepteren dat je trouwe 4 voeter ooit een keer dood gaat, anders moet je niet aan een huisdier beginnen