Welke (basis)commando's op hondentraining

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Talonius

Welke (basis)commando's op hondentraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 11:10

Hoi,

We hebben sinds een aantal weken een (net) 4 jarige Ierse Setter teef via de herplaatsing van de Setter club. Ik ben er echt helemaal wijs mee en ze doet het eigenlijk al heel erg goed, thuis (ook met de kinderen), in de auto, op visite en met wandelen en met loslopen ook. Ze heeft in het verleden puppycursus en waarschijnlijk de daaropvolgende cursus gehad, maar ik wil haar in februari toch opnieuw meenemen naar een klasje. Ik ben wel vanuit het ouderlijk huis opgegroeid met honden, maar we hebben er nooit training mee gevolgd Bloos

Op 20 januari heb ik een afspraak op de club om te kijken of we in Basis II kunnen beginnen, of ergens anders in. Nu kennen de hond en ik alwel wat basiscommando's zoals; zit, blijf, kom voor, hier, laag etc.. maar wat zijn nu de commando's die over het algemeen gebruikt worden op cursus, want op sommige scholen gebruiken ze ook de engelse varianten. Dit zodat ik voor de 20e alvast wat meer kan oefenen en niet voor paal sta als ik m'n hond moet terugroepen Haha!

Ik hoop op leuke reacties!

Groetjes

luffie

Re: Welke (basis)commando's op hondentraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:34

Ik heb met onze Mechelse herder meerdere cursussen gevolgd op verschillende hondenscholen en eigenlijk heb jij de basiscommando's al genoemd(voor zover ik weet natuurlijk! Haha! ).

Wij gebruiken de commando's: zit, blijf, hier, volg, naast, halt(op afstand stoppen), af, sta(handig bij de dierenarts als hij onderzocht moet worden), poot, high five, luid(dan blaft hij), zwijg(dan stopt hij met blaffen), dood(dan "valt" hij "dood" neer ROFL ) en rol(dan rolt hij om).
De laatste 2 commando's zijn natuurlijk voor de lol en die heb ik hem binnen 3 dagen aangeleerd. Hij vind het leuk om nieuwe dingen te leren en het is leuk als er visite is, die lachen zich rot. Vooral het commando dood is grappig. Ik "schiet" hem dan dood, echt met mijn vingers in pistoolvorm en ik maak een schietgeluid en hij gaat dan plat op zijn zij liggen(echt stil liggen doet ie niet, hij blijft vaak kwispelen Knipoog )

Volgens mij gebruiken de meeste hondenscholen dezelfde commando's. Wat de engelse commando's betreft, daar weet ik niets van af, volgens mij is dat voornamelijk bij jacht lessen.
Heel veel plezier samen met je hond!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 12:31

Bedankt voor je reactie Luffie!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:02

In principe kies je je commando's zelf hoor, zolang je hond de oefening maar doet. Als jij voor 'zit' het commando 'stoel' (bij wijze van spreken) wil geven en hij gaat zitten op dat commando, is dat geen probleem Knipoog
Bij ons maakt het dus niet uit welk commando je gebruikt. Ik gebruik voor liggen 'af' maar sommigen op onze hs gebruiken 'lig' of 'down'.
Ik denk dat jouw hond wel alle basisoefeningen kent: zit, lig, blijf, sta, ... dus geen zorgen maken, komt wel in orde in de hs Lachen

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:34

Ik denk dat de basis commando’s toch wel zit, af, blijft, wacht, volg, sta, naast en hier zijn.
Maar zoals Jakary al zegt, het maakt niet uit welke commando’s jij daar voor gebruikt. Als jou hond gaat liggen op down i.p.v. op af of lig dan moet je dat commando gewoon lekker blijven gebruiken.
Elke cursus heeft ook zo weer zijn eigen oefeningen. De GG heeft zo ook het apporteren en de terug stuur plaats oefening.
Ik doe zelf aan dog dance en daar heb je wel tientallen verschillende oefeningen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:03

Als de hond al reageert op die commando's zou ik de hond geen andere woorden ervoor aan gaan leren. Het is idd net om het even welk woord/taal jij als eigenaar gebruikt, als de hond verder de oefening maar goed uitvoert. Je kunt je hond bij wijze van spreken ook leren zitten op het woord pindakaas, als je de oefening maar stap voor stap aanleert en steeds hetzelfde woord en gebaar gebruikt. Ik zou gewoon voor aanvang even met de trainer(s) doornemen wat je hond al kan en welke commando's jij gebruikt.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 16:04

Hoi,

We hebben inmiddels 3 lessen gehad en ze gaat super goed, hier mag een slotje op!
Bedankt voor de reacties!