Hele gebit verwijderen bij kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Saar

Hele gebit verwijderen bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:26

Een van mijn katten heeft de ziekte FORL. Het wordt nu behandeld met prednison maar dit werkt niet genoeg.
Mijn DA zegt dat de enige optie die dan nog overblijft het gehele gebit trekken is.
Ik ben alleen bang dat de kat dan niet meer goed kan eten. Volgens de DA kan dat nog
prima maar ik wil toch graag meerdere meningen horen. Ik hoop dat er iemand is
die er ervaring mee heeft.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Hele gebit verwijderen bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:01

Ja, ik heb daar ervaring mee! Onze poes had precies hetzelfde, steeds ontstekingen ontzettend veel kiespijn, nare medicijnen en niet willen eten. Dus uiteindelijk is haar gebitje getrokken. Eerst at ze alleen zacht eten, maar na een paar weken at ze weer gewoon harde brokken. Het liefst snoept ze mee van de kittenbrokjes, die zijn nl. kleiner. Maar nu eet ze gewoon. 's Morgens krijgt ze een Rodi-lamshart hamburger en 's avonds blikvlees. overdag staan er harde brokje en die eet ze ook wel. ik weet wel dat poes ontzettend is opgeknapt van het gebit laten trekken. Voor die tijd had ze veel pijn, at ze slecht, was mager en niet echt oke. Nu is ze weer zo ontzettend opgeknapt, speelt weer, is vrolijk en ze is weer wat dikker. Onze poes wordt deze maand 13 jaar en voor haar was het echt een uitkomst. ik denk dat ze anders niet meer geleefd had. Dus als het de enige oplossing is voor jouw kat zou ik het gewoon doen. Voor poes is kiespijn ook niet leuk. en prednison is ookniet het allerbeste. o ja, bij ons kwam er nog bij dat poes en hartpatiënt en nierpatiënt is. De medicijnen waren erg slecht voor haar nieren en ook die steeds terugkerende ontstekingen waren erg slecht. Het enige risico was dat ze tijdens de operatie kon komen te overlijden. Maar nu is poes vrolijk en heeft nergens meer last van. Dus gewoon doen, poes maakt er geen probleem van. Voor poes is het alleen maar beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:11

Mijn kater kreeg ruim 1 jaar geleden ook de diagnose FORL.
Hierna zijn heel wat elementen getrokken, tip als je een hoektand weghaald laat ook de
direct onder of boven weghalen!

Ik ben in zee gegaan met http://www.dierendokter.nl/index.html?lmd=39132.551412
miijn verhaal staat daar ook;

Medio maart 2007 ging het erg slecht met mijn 15 jarige kater; diagnose was FORL met chronische ontstekingen in de mond. waaronder een grote bult van een centimeter. Na 2 operaties bleven de ontstekingen terug komen. Dierenarts schreef moderin voor (een prednison) zijn conditie ging steeds meer achteruit, hij at slecht en werd broodmager, ook dronk hij erg veel door de medicatie. Ten einde raad heb ik contact opgenomen met www.dierendokter.nl deze site heeft altijd veel indruk op mij gemaakt. Ik kreeg uitgebreid en eerlijk feedback op het probleem, mijn dierenarts was vol lof, en we zijn met ze in zee gegaan. We kregen verschillende middelen ( Yucca Intensive, Immuno Stim'R, Viral D'Tox en Grape Seed). Vrij snel, binnen een maand, zag ik de ontsteking krimpen en zijn eetlust kwam terug. We wisten niet wat we zagen! Tevens was mijn dierenarts aangenaam verrast. Ik geef hem nu nog een onderhoudsdosering en het gaat ontzettend goed. Hij glimt tegen je op, is allerter en eet de oren van mijn hoofd, echt dit is de beste stap ooit geweest voor zijn kattenleven. Tevens heb ik een zeer goede ervaring met het middel Flea Relief. Pers (12 jaar) had ernstige vlooien allergie, deze hebben we nu ook volledig onder de knie, ze heeft geen huidproblemen meer. Zodra er een korstje komt, geef ik het middel en hebben we het weer onder controle!

Dit was mijn ervaring die ik graag met jullie deel.

Weet niet of je er wat aan hebt of je keus al heb gemaakt, maar er is dus nog hoop.
Simba heeft sindsdien geen element meer moeten afstaan.En ik kreeg ook dat advies..alles trekken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:31

Verwijderen van het gebit zal een verademing zijn voor je kat. Ik van zieke/oude katten op. Heb dit al meerder malen gedaan, vorige week nog ! Kat voelt zich 100% beter en kan ook gewoon harde brokjes eten (vraag niet hoe- maar de andere 5 katten bij wie ik dit heb laten doen konden het ook !)

Deze conditie kan ernstige nierproblemen met zich meebrengen- levensbedreigend ! dus twijfel niet zou ik zeggen !

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:34

als het niet lukt heb je nog blikvoer (pate) of senioren voeding een soort papje.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:34

Bedankt voor de reacties! Fijn om te horen dat een kat dus gewoon goed kan functioneren zonder gebit. Ik ga ook nog een kijkje nemen op dierendokter.nl Het klinkt allemaal zo zielig om alles te laten trekken maar na jullie verhalen gelezen te hebben denk ik dat het toch het beste is voor de kat. Ze is pas 8 jaar en ik wil graag dat ze gezond en gelukkig oud kan worden Lachen
Edit: zou ze dat senioren voeding nu ze dr tanden nog heeft ook makkelijker kunnen eten?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:37

Na een tip van Chiqa heb ik ook advies gevraagd bij de dierendokter (die site dus) en ik kreeg ook middelen. ze hebben een tijdje goed geholpen (3 maanden of zo), maar na een tijdje kreeg poes toch zoveel last dat we haar gebit hebben laten trekken. En poes is nogal lastig met hetgeven van medicijnen dus dat werd er ook niet makkelijker op. Die druppels waren nogal sterk en ik heb via die site allerlei tips gekregen om het medicijnen geven makkelijker te maken (voor poes), maar uiteindelijk werd poes steeds wantrouwiger als ik eraan kwam met een spuitje met drups. Als ze makkelijker was geweest en die medicijnen bleven helpen, hadden we waarschijnlijk niet die keuze gemaakt van gebit laten trekken. maar voor onze poes was het gewoon beter. En ook vanwege haar nierproblemen. Die ontstekingen hadden een negatief effekt op haar nieren. Zoals ik al schreef; poes is er ontzettend van opgeknapt!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:39

xx_ananda_xx schreef:
Bedankt voor de reacties! Fijn om te horen dat een kat dus gewoon goed kan functioneren zonder gebit. Ik ga ook nog een kijkje nemen op dierendokter.nl Het klinkt allemaal zo zielig om alles te laten trekken maar na jullie verhalen gelezen te hebben denk ik dat het toch het beste is voor de kat. Ze is pas 8 jaar en ik wil graag dat ze gezond en gelukkig oud kan worden Lachen
Edit: zou ze dat senioren voeding nu ze dr tanden nog heeft ook makkelijker kunnen eten?

dat weet ik niet, maar proberen kan altijd he veel sterkte met je katje Ach gut

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 18:58

Paardje_13 schreef:
dat weet ik niet, maar proberen kan altijd he veel sterkte met je katje

Bedankt! Proberen kan idd geen kwaad!

sheela schreef:
En poes is nogal lastig met hetgeven van medicijnen dus dat werd er ook niet makkelijker op. Die druppels waren nogal sterk en ik heb via die site allerlei tips gekregen om het medicijnen geven makkelijker te maken (voor poes), maar uiteindelijk werd poes steeds wantrouwiger als ik eraan kwam met een spuitje met drups.

Dat probleem heb ik nu dus ook. Zodra de kat een vermoeden heeft dat er medicijnen aan komen peert ze hem snel.
Het is gewoon een worsteling om wat naar binnen te krijgen. 101 Trucjes geprobeerd maar ze heeft alles snel genoeg door.
Die problemen zijn voor mij ook een reden om serieus na te gaan denken over trekken. Nog een vraagje.. Hoeveel heeft het gekost
om alle tanden te trekken? Heb daar nu namelijk geen idee van. Het trekken van 2 tanden was niet zo duur maar ik weet niet
hoe het met deze operatie zit.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:06

De operatie van macho 2 wkn geleden in Moerbeke (dap de Bosdreef) kostte 120euro....maar daar zijn dus alle tanden getrokken behalve de 4 voorste.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:05

Ik weet niet meer precies wat de operatie gekost heeft, ongeveer tussen de 150 en 170 euro. Bij onze poes zitten de voortandjes er nog in (op 2 na of zo) en de 4 hoektanden. De rest van het gebit is eruit gehaald.