Cavia erg dun maar eet wel goed wat te doen iemand tips???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuske

Cavia erg dun maar eet wel goed wat te doen iemand tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 15:06

Ik heb een cavia van ongeveer 5 jaar oud. Ze heet Ninthe en is een rex rood met wit.
Maar de laatste tijd vind ik haar erg dun je voelt bijna ieder botje.
Maar tocht eet ze goed en veel ze krijgt iedere dag;
- Gemend cavia voer
- Ze heeft altijd volop hooi
- Ze heeft altijd schoon water tot haar beschikking
- Verder krijgt ze iedere dag een vitamine pilletje voor vitamine C en een goede weerstand (was een tip van de DA)
- Iedere dag krijgt ze of wat brood, appel, komkommer, wortel, gele paprika.

Dit eet ze iedere dag ook op.
Ze heeft niks aan haar tandjes en ze is ook heel levendig. Zelf denk ik dat het toch een beetje ouderdom is maar heeft iemand tips om haar wat dikker te krijgen. Of weet iemand waar het aan zou kunnen liggen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik weet het zelf even niet meer. Ze lijkt heel gezond maar ze is zo mager.

Groetjes Suuske en Ninthe

Pollewoppy

Re: Cavia erg dun maar eet wel goed wat te doen iemand tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:32

Ik denk ook (zoals je zelf al zegt) dat het ouderdom is.
Je voert haar goed, dus ik zou het zo ook niet weten. Geef haar dingen die ze lekker vindt, zodat ze goed blijft eten. Ik denk dat dat het belangrijkste is.

Succes met je cavia.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 14:53

bedankt voor je reactie ja ik zou niet weten wat het anders is maar vind het maar niks. Ik voer haar al de dingen die ze graag eet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:57

denk toch ouderdom hoor,ik was vanmorgen bij een kennisje van me en die haar cavia is ook vrij dun.
die is nu vier.
wat eten betreft krijgt die hetzelfde als jouw cavia

wat je nog kunt proberen is een wormenkuurtje,misschien heeft je cavia wat last daar van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:01

Hoeveel groente krijgt ze precies, en wissel je dat veel af? De dingen die jij noemt zou je kunnen uitbreiden met andijvie, witlof, andere paprika's, peterselie, stukjes tomaat, spinaziebladeren, en meer. Ook fruit kan leuk zijn voor de afwisseling, mijn knaafs hielden van aardbei en kiwi. Ze kregen onbeperkt groente en onbeperkt hooi, alleen de biks werd beperkt gevoerd, maar eigenlijk aten ze dat toch nooit helemaal / veel op. Naar mijn mening horen cavia's ook onbeperkt toegang tot hooi en groente te hebben, daar worden ze niet te dik van maar als ze gewoon lekker kunnen eten ook zeker niet te dun (zeker met toevoeging van biks).

Gemengd caviavoer ben ik overigens niet echt voorstander van: cavia's zijn ook niet gek Haha!, die pikken al het lekkere eruit en laten de bixjes, met daarin de meest voedzame dingen, vaak liggen.