Konijnen nu nog buiten laten met strenge nachtvorst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Konijnen nu nog buiten laten met strenge nachtvorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 12:39

Hey,

Mijn 3 Konijnen zitten buiten in een verblijf waar ze verschillende schuilmogelijkheden hebben, maar nu aankomende nacht schijnt er strenge vorst te komen van -12 moet ik ze naar binnen doen?
Dan zouden ze in huis moeten en daar kan ik ze namelijk niet lang laten omdat het aardige grote jongens zijn, kan ik ze gewoon buiten laten? ze hebben veel stro en hooi om warm te blijven.

ikenindi

Re: Konijnen nu nog buiten laten met strenge nachtvorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:43

kan best als ze het gewend zijn. je kan ze niet nu voor 1 nacht naar binnen doen en daarna weer naar buiten.

goed extra stro leggen in hun hol/hok zodat ze daar lekker warm in/on der kunnen liggen...

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:45

Onze konijnen zitten al jaaaren buiten..
de konijntjes in t wild toch ook?

gewoon wat extra hooi en stro in het hok en t komt wel goed!
ik vind het zieliger als je ze binnen doet, dan worden ze gewent aan warmte en dan moeten ze weer terug

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:46

Voor 1 nacht naar binnen is juist helemaal niet goed, dan moeten ze daarna opnieuw de kou in.
Idd het nachthok goed volstoppen met stro dan gaat het prima.. Zo deden wij het ook altijd met ons konijn, hij is 13 jaar geworden. Lachen

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:47

Mijn Cavia's zitten ook gewoon buiten,dit zijn ze gewent,wel doe ik extra veel zacht stro in het hok en een dikke handdoek waar ze in kunnen kruipen...dit gaat tot nog toe prima...Ze verplaatsen levert alleen maar weer stress op en warmer binnen zetten is funest voor hun weerstand..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:50

Ik heb zo ongeveer een halve meter stro in het hok liggen. Ons hok is 3 bij 4 meter voor 2 konijnen. Ze hebben helemaal een hol gegraven in het stro. Wij wonen in Duitsland en ik twijfel toch. Ik heb gehoord dat het in DL min 17 kon worden. Dat zal hier dan wel niet zijn maar ik denk erover om ze in een van de stallen te doen. Daar is het niet warm maar vriest het ook niet zo hard als buiten in het hok. Tja of toch nog een baal stro erin.

Ik weet het ff niet.....

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:52

die van ons zaten altijd buiten, en die zijn weet ik hoe oud geworden, 10 ofzo? Knipoog

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:36

ik zit hier ook wel mee, mijn konijn is al hoogbejaard, ik heb dr uit het asiel en waarschijnlijk is ze nu rond de 9/10 jaar oud. En ik ben best wel bang dat ze door haar hoge leeftijd zichzelf niet meer zo goed warm kan houden ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:15

Naar binnen halen zou ik niet doen, ze zijn het toch gewent?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:09

Kou is niet zo erg voor ze. Ze zien het al langer van te voren aankomen dan wij. Paar tips om ze de nacht prettig door te laten komen:

- Draai de ingangen van hokken uit de wind of dek ze af met een juttezak of een oude deken.
- Stop tochtkiertjes dicht met stro.
- Geef ze voldoende hooi. Het eten en verteren hiervan zorgt voor extra warmte.
- Zorg dat ze van de grond af zitten. Vocht trekt door de bodem het hok in. Dit is schadelijker dan kou.

Je kan trouwens vrij simpel voelen of een konijn het koud heeft. Achter z'n oren in z'n nek zit een klein kuiltje wat een beetje verstopt zit in z'n vacht. Als het daar koud is dan heeft ko het echt koud.
En dan meteen meet truuk 2. Als je zo'n koud konijn onder je jas houd moet je binnen een minuut voelen dat hij opwarmt. Zo niet... Dan heeft ie het te koud. Dan kun je hem beter even verplaatsen naar de schuur (nooit in huis halen). Je hok is dan waarschijnlijk niet 100% tocht en wind vrij.

Let trouwens op konijnen van een maand of 4/5 hoeven nog helemaal niet bestand te zijn tegen de winter. Ook deze kun je beter verplaatsen naar de schuur en ze daar lekker de rest van de vorstperiode laten blijven (ben daar wel eens een konijn aan verloren)

Als je besluit ko te verplaatsen (omdat ie het koud heeft, te jong is, ziek is of omdat je het zielig vind (en dat is heus niet raar)). Hou hem dan in de schuur tot de temperatuur 's nachts weer een flink stuk boven het vriespunt is.
Bij verplaatsen naar zulke plekken trouwens altijd opletten op dingen als frisse lucht en zonlicht...

Ik heb op dit moment 27 konijnen onder me hoeden en 11 cavia's. Ze blijven gewoon lekker allemaal buiten. Met een extra dikke lading hooi (halve plak per konijn). Een appel voor het vocht. En de hokken uit de wind verplaatst.

Ze gaan zich redden. Zelfs me oudje van 14 jaar. De meeste zitten samen en kruipen dan ook gewoon dicht tegen elkaar aan.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:23

ik heb mijn 4 konijnen altijd buiten zitten. het hok staat van de grond en ze hebben een grote ren. door de strenge nachtvorst heb ik het hok afgesloten zodat ze niet meer in de buitenren kunnen. alleen boven in het hok en onder is een klein rennentje. Voor het hok heb ik een ouden paardendeken hangen en veel stro in het hok.
1 konijn slaapt nu een nachtje binnen omdat hij vandaag geopereerd is.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:38

Ik ben er wel uit. In Duitsland gaat het echt heel koud worden. Ik ga vanavond extra stro halen en zet mijn konijnen in het stalgebouw. Ik heb een smal gangetje tussen twee stallen die maak ik even aan beide kanten dicht met een plaat en daar gaan ze maar even zitten tot de ellende weer voorbij is. Ik vrees dat het hier wel -17 of zo gaat worden. Het enige vervelende is dat ze dan weinig daglicht hebben. Maar ja het is beter dan doodvriezen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:05

Mijn konijn zit nu alleen buiten. Ik de 4cavia's die erbij zaten wel naar binnen gehaald. Maar mijn konijn kan niet naar binnen. Dus ze moet een paar dagen alleen buiten blijven.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:13

ik zat hier dus ook mee..
maar heb ze buiten.
Heb er 1 die is nu 10 jaar..
En die is vanaf ini mini al buiten..dag en nacht..
en die andere is helaas niet hanteerbaar en hebben we ook geen extra hok voor..
heb ze gewoon gevoert en stro gegeven..
hangt een wolle deken over de voorkant heen.
en ze staan onder een afdak. uit de wind.
dus hopelijk kan ik er iig 1 morge nog kan knuffelen..(die andere kan ik namelijk niet knuffele door zijn angst of wat t ook zijn mag..) Maar iedereen twijfelt hoor..
Twijfelde vandaag zelfs bij me paard of ik zijn luik dicht moest doen :p omdat hij een buiten stal heeft..
maar toch maar neit gedaan..
als het goed is is iedere dier dat buiten leeft er aan gewend,, langzamerhand..
en t is de laatste tyd koud dus die vacht is al best wat aangepast Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:15

Enig idee hoe warm een bontjasje van konijnenbont is?
Clown

Ik zou me niet teveel zorgen maken. Maar het is natuurlijk wel goed als je ervoor zorgt dat je hok niet pal op de wind staat; een deken eroverheen hangen is een uitstekend idee. Is het net een konijnenhol!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:55

Helaas kan ik er geen deken voor hangen. Hok is een soort ren van 3 bij 4 en 2 meter hoog. Gaat hem niet worden. Er ligt al wel een halve meter stro dik in, ze graven ook een hol in het stro maar min 17 of zo wordt me toch te gek. Morgen gaan ze even voor een paar dagen naar binnen. Nou ja binnen, stalgebouw dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:48

beantsje schreef:
Enig idee hoe warm een bontjasje van konijnenbont is?
Clown

Ik zou me niet teveel zorgen maken. Maar het is natuurlijk wel goed als je ervoor zorgt dat je hok niet pal op de wind staat; een deken eroverheen hangen is een uitstekend idee. Is het net een konijnenhol!

Presies ik denk dat dat het enige is wat je moet voorkomen, een tochthol.
Als ze een nachthokkie met stro hebben gaan ze dat wel overleven hoor.
Zelfs mijn ouwe konijn zit er nog prima bij, ga ik niet verkassen dan weet ik zeker dat hij ziek wordt.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:13

haha, had me er nog niet echt zorgen over gemaakt tot ik dit topic zag.
Ben net nog even de tuin in gegaan om hier en daar wat extra hooi, stro en kranten neer te leggen.
Al wordt het hier 'maar' min 7 ongeveer.

Mijn koko's kunnen boven en beneden zitten of nog in een soort nachthok in hun grote hok.
Ik heb ze er nog niet uit vinden zien alsof ze het koud hadden.

Mijn paard maak ik me helemaal niet zoveel zorgen om, staat heerlijk haar hele leven al zonder deken, vind het wel best zo volgens mij.
Succes iedereen met je konijnen!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:16

Mijn konijnen lopen altijd los, maar heb ik voor de vorst opgesloten in hun hok. Over het hok heen hangt een verhuisdeken, en daaroverheen een afdekzijl, zo'n oranje, verder hebben ze een dikke knijnvacht, die redden zich wel. Naar binnen halen zou hun dood worden, een temperatuurverschil van 20 graden is echt te hoog.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:18

Fijn om te horen dat niet een dierenbeul ben haha. Die van mij blijven ook buiten. Planken voor het hok voor extra bescherming. En lekker veel sto. Die van mij zijn net een jaar, nog niet veel gewend, maar ze hebben elkaar gelukkig Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:21

Mijn ene konijn zat al 3 weken binnen, omdat ze last had van haar longen. Mijn oudje van 11 gaat in de nacht in de onverwarmde schuur met haar 2 maatjes vannacht. Morgen gaan ze weer naar buiten. Het gaat hier erg hard vriezen, dus ik gok er niet op.

Mijn konijnen zitten bij elkaar, in een enorme laag stro normaliter buiten, maar zij maken nooit een hol! Je kan er een halve meter in leggen, in de ochtend is het aangestamp, niks hol.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:40

Overigens zit mijn hok ook vol met stro, die deken en zijl heeft weinig zin als er geen stro inligt. Verder hebben ze wat extra korrels gehad en hebben ze sowieso hooi liggen. Ik had nog een lekkere peen voor ze, maar die heeft de hond gegapt.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:44

Ik zou ze niet naar binnen doen als ze het niet gewend zijn.
Gewoon ff lekker veel stro erin en desnoods een deken over het hok.
En zorg dat ze uit de wind staan.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:12

Veulen84 schreef:
Kou is niet zo erg voor ze. Ze zien het al langer van te voren aankomen dan wij. Paar tips om ze de nacht prettig door te laten komen:

- Draai de ingangen van hokken uit de wind of dek ze af met een juttezak of een oude deken.
- Stop tochtkiertjes dicht met stro.
- Geef ze voldoende hooi. Het eten en verteren hiervan zorgt voor extra warmte.
- Zorg dat ze van de grond af zitten. Vocht trekt door de bodem het hok in. Dit is schadelijker dan kou.

Je kan trouwens vrij simpel voelen of een konijn het koud heeft. Achter z'n oren in z'n nek zit een klein kuiltje wat een beetje verstopt zit in z'n vacht. Als het daar koud is dan heeft ko het echt koud.
En dan meteen meet truuk 2. Als je zo'n koud konijn onder je jas houd moet je binnen een minuut voelen dat hij opwarmt. Zo niet... Dan heeft ie het te koud. Dan kun je hem beter even verplaatsen naar de schuur (nooit in huis halen). Je hok is dan waarschijnlijk niet 100% tocht en wind vrij.

Let trouwens op konijnen van een maand of 4/5 hoeven nog helemaal niet bestand te zijn tegen de winter. Ook deze kun je beter verplaatsen naar de schuur en ze daar lekker de rest van de vorstperiode laten blijven (ben daar wel eens een konijn aan verloren)

Als je besluit ko te verplaatsen (omdat ie het koud heeft, te jong is, ziek is of omdat je het zielig vind (en dat is heus niet raar)). Hou hem dan in de schuur tot de temperatuur 's nachts weer een flink stuk boven het vriespunt is.
Bij verplaatsen naar zulke plekken trouwens altijd opletten op dingen als frisse lucht en zonlicht...

Zo dit is echt heel handig. Ga het meteen bij me nijn kijken. 1tje komt namelijk niet buiten en die lijkt ook niet lekker in zijn vel te zitten. Wil hem niet te snel uit de groep halen omdat ze allemaal heel erg gehecht zijn aan elkaar, als er 1 even niet is ( doe ze iedere maand even checken op gekkigheid) Dan is de rest meteen onrustig.

Ga nu kijken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:54

Ik krijg net de tip om verwarmde stenen in een jutezak gevuld met flink hooi in het hok te leggen. Misschien een idee?
Iemand toevallig iemand met ervaring hiermee?