hond geeft melk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purple

hond geeft melk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:31

Onze hond geeft sinds een week melk, ze is niet gedenkt, zwanger en heeft nog nooit puppies gehad. We heeft mijn broer een puppie en die komt af en toe langs, dan spelen ze en allemaal heel leuk.
Kan het komen dat ze moeder gevoelens krijgt voor de pup?
En kan het kwaad dat ze melk geeft?

rockwitch

Re: hond geeft melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:44

misschien schijnzwanger. Is ze gesteriliseerd?

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:46

Schijnzwanger

Waarschijnlijk is je hond nog niet zo heel oud. Naar mate ze ouder worden moet het in principie minder worden.
Onze hond is het op het moment ook en die kan ik melken...
Ik behandel haar met homeopathie zodat ze er zelf niet heel veel last van heeft.
De dierenarts heeft er ook wel wat voor, maar als ze in gedrag normaal is zou ik het niet doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:48

Sommige honden krijgen inderdaad moedergevoelens en produceren daarbij melk.
Denk maar aan de voorouder de wolf, daar gaven alle teven melk aan de jongen terwijl ze niet gedekt werden.

Ik zou zeggen kijk het even aan en als de hond er last van heeft even langs de DA gaan.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 02:08

_Do_ schreef:
Schijnzwanger

Waarschijnlijk is je hond nog niet zo heel oud. Naar mate ze ouder worden moet het in principie minder worden.
Onze hond is het op het moment ook en die kan ik melken...
Ik behandel haar met homeopathie zodat ze er zelf niet heel veel last van heeft.
De dierenarts heeft er ook wel wat voor, maar als ze in gedrag normaal is zou ik het niet doen.

schijndracht hoeft niet minder te worden als ze ouder worden hoor Knipoog

de ene hond toont het wel de andere hond niet, het is wel een heel normaal verschijnsel ( vanuit de wolf gezien, alleen het alpha dier krijgt pups en de rest kan er ook voor zorgen indien nodig)
honden kunnen er prima oud mee worden, maar er zijn teven die er zelf echt onder lijden, die zich beroerd voelen, qua gedrag enorm omslaan, voor die teven zou het wellicht beter zijn om ze te laten castreren.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:54

ff naar de da
(je kan ook een handeltje in hondenmelk en hondenkaas beginnen? Nagelbijten / Gniffelen )

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:08

Schijndracht kan ook in de loop der jaren erger worden..

Als een hond vaak schijnzwanger is, is mijn advies sterrilisatie..

TS is je hond al gesterriliseerd?? zo niet... wil je er mee gaan fokken?? zo niet---> sterriliseren Knipoog

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:11

Ze is nu 4,5 jaar. Ze doet voor de rest heel normaal, dus als haar gedrag omslaat moeten we haar even laten nakijken?
Alvast bedankt voor de reacties Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:47

Don_Zhivago schreef:
Schijndracht kan ook in de loop der jaren erger worden..

Als een hond vaak schijnzwanger is, is mijn advies sterrilisatie..

TS is je hond al gesterriliseerd?? zo niet... wil je er mee gaan fokken?? zo niet---> sterriliseren Knipoog

Ik sluit me hier volledig bij aan.
Schijndracht is vaak een terugkerend probleem. Schijndracht is trouwens eigenlijk een verwarrende benaming, want de teeft geeft melk in dit geval en doet alsof ze al pups heeft. De latijnse naam lactatio abnormalis (abnormale melkgift' is daarom beter. Schijndrachtige teven maken vaak een nest, zijn onrustig en slepen met voorwerpen als sloffen, knuffels enz. alsof het pups zijn. De teef is vaak bereid om pups van een andere teef aan te nemen en te verzorgen.

Schijndracht kan soms wel maanden duren en vaak komt het probleem terug. Het heeft geen invloed of de teef ooit een nestje heeft gehad of niet. De enige manier van het voorkomen van schijndracht is sterilliseren. Andere methoden zijn slechts tijdelijke oplossingen om de symptomen te verminderen. Dit kan zijn zorgen voor afleiding en de hond niet bevestigen in de moederrol. Geef bijvoorbeeld geen speeltjes die ze kan aanzien als pup.

Sterilliseren kan volgens mij pas op het moment dat de hond niet meer schijndrachtig is, maar dat weet ik niet zeker.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:50

Onze hond is op het moment ook schijnzwanger. Dit komt doordat ze net gesterriliseerd is en als je dit in een bepaalde periode van de cyclus doet kunnen ze schijnzwanger worden. We behandelen haar met homeopatische pilletjes die we van de fokker kregen opgestuurd. Het is nu na een paard dagen gelukkig al stukken minder.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:04

@ Pollewoppy: ja dat klopt, sterrilisatie kan pas als de hond niet meer schijnzwanger was..

@ gambleslover: slordig foutje van je dierenarts dan, ze moeten namelijk weten wanneer de hond loops is geweest, en dan pas een afspraak maken voor sterrilisatie.
3 maanden na de loopsheid is het best..

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 12:30

Maar ze sleept niet met spullen en ze speelt nooit ergens mee (nog nooit gedaan ook) Ze heeft soms alleen een knuffel (gevonden) die ze dan helemaal kapot bijt dus die ziet ze dan denk ik (hoop ik) niet aan als haar pup Knipoog

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:55

purple schreef:
Maar ze sleept niet met spullen en ze speelt nooit ergens mee (nog nooit gedaan ook) Ze heeft soms alleen een knuffel (gevonden) die ze dan helemaal kapot bijt dus die ziet ze dan denk ik (hoop ik) niet aan als haar pup Knipoog

Ze hoeven niet persee nesteldrang te krijgen.. maar dat ze vol loopt met melk isniet goed..

Ik zal het toch even na leten kijken.
Is de melk inmiddels minder??

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:09

onze hond heeft dit regelmatig gehad als we een nestje kittens hadden. Ze voelde zich zo moeder over de kittens dat ze melk begon te geven (de kittens wilde overigens ook bij haar gaan drinken). Hebben toen wel even de DA geraaadpleegd, was verder geen probleem. Het stopte vanzelf weer.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:24

hoe is het nu met de hond?? is de melk al weg?? of ben je al bij de dierenarts geweest??

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:15

Mijn Mechel was ook altijd schijnzwanger na de loopsheid. Dat werd in de loop der jaren alleen maar erger. Zij begon ook melk te geven en niet zo'n beetje ook. Toen mijn 2 jongere honden oud genoeg waren om te steriliseren en casteren, heb ik ook haar laten doen. Dat was maar goed ook, ze was inmiddels 7, ze had nl. al vocht in de baarmoeder en dat duidt op het begin van baarmoederontsteking. Vlgs de DA kun je een teef als je toch geen nestje fokt het beste laten steriliseren omdat ze vroeg of laat altijd baarmoederproblemen krijgen. Bij mijn Mechel is dan ook de baarmoeder verwijderd. Daarvan was ze een stuk zieker dan de andere 2 honden omdat de ingreep veel groter was. Nu gaat het helemaal goed met haar. Ze heeft haar Alpha positie ook gewoon behouden, wel is ze wat dikker en trager geworden. De bloedmooie Mechel (groot, breed, heel stoere hond) die ze altijd was, is wel verdwenen, maar de rest van de ellende ook. Overleg 'ns met je DA wat het beste is voor je hond.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:15

Marion71 schreef:
Vlgs de DA kun je een teef als je toch geen nestje fokt het beste laten steriliseren omdat ze vroeg of laat altijd baarmoederproblemen krijgen.
(even je quote stukje ingekort hoor)

Iid, als je toch geen nestje wilt wordt aangeraden om na de eerste loopsheid te steriliseren om naast de baarmoederproblemen ook de kans op melkkliertumoren te verkleinen (of weg te nemen, dat laatste weet ik eigenlijk niet precies)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:36

@Joozz: tegenwoordig al voor de 1e loopsheid. Ik heb mijn jonge reu en teef 'laten helpen' toen ze een half jaar waren.