Ervaringen met de ziekte van Cushing ?? (bij een hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Ervaringen met de ziekte van Cushing ?? (bij een hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 18:45

onze hond heeft dit waarschijnlijk we moeten bloedonderzoek afwachten maar ga zo weer naar de dierenarts toe

wie heeft ervaring met deze ziekte?

Don_Zhivago

Re: Ervaringen met de ziekte van Cushing ?? (bij een hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:27

Hoi hoi,

Wat wil je er over weten??
ik denk dat ik een pagina vol kan typen.

iets algemeens:

De ziekte van cushing wordt veroorzaakt door een tumor aan de bijnieren.
hier wordt een hormoon gemaakt (cortisol)
productie n afgifte van dit hormoon wordt geregeld door de hypofyse. (kliertje in de hersenen)

het probleem kan liggen in de bijnieren, of in de hypofyse.

het komt meestal voor bij oudere honden van een klein ras..

Verschijnselen:
- veel drinken/plassen (incontinent)
- slechte vacht, haar verlies, huidproblemem
- veel en snel eten
- lusteloos
- hijgen
- spierafbraak
- opgezette/dikke buik

je kan het ook vinden met onderzoek van Urine... hebben ze dit ook gedaan??

ik hoop dat je hier iets aan heb.. wil je meer weten.. dan vraag je het maar Knipoog

groetjes sharona

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:35

Hoi,
Er loopt hier een topic over , maar dan van paarden.
Denk dat de verschijnselen niet zo groot zullen zijn, het enig is dat een hond en een mens geholpen kunnen worden door middel van een operatie, zo is mij verteld.
Weet je al wat meer?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:36

nee. paarden en honden cushing verschilt wel degelijk..

er zijn wel wat overeenkomsten, maar bij een hond is het vaker in de hypofyse, en bij een paard in de bijnieren.. kan ook andersom zijn, maar zoiets was het wel...

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:16

Oke, zou kunnen,dat er toch verschil in zit.
De dingen die je op noemt heeft mij paard ook, dus vandaar dat ik dacht dat ze er wat aan zou kunnen hebben aan het topic.
Heb jij een hondje dan met chushing.
En hoe voelen honden zich over het algemeen ?
Ben hier echt benieuwd naar, het blijft een rot ziekte

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:05

Ik heb ook een hond met cushing. Bij hem is ook bloedonderzoek en urineonderzoek gedaan. Ook heeft hij een tijdje medicatie gehad ervoor,
helaas werkte dit niet tot nauwelijks, hij werd er zelfs lustelozer van en hij leek ook wel wat humeuriger te worden. Ook was de medicatie behoorlijk prijzig,
aangezien het bij ons niet om een kleine hond gaat, maar eentje van bijna 40 kilo Knipoog Wat ik natuurlijk absoluut wel voor mijn hond over zou hebben, als het tenminste echt effect zou hebben.
Het enige wat wel iets leek te veranderen door de medicijnen was het vele drinken/plassen.
Ook het verschil in de cortisol waarde, wanneer hij geen medicatie kreeg en wel met medicijnen was maar klein.
Na alles met de DA in overweging te hebben genomen, hebben we besloten te stoppen met de medicatie en aan te kijken hoe het gaat.
Als het slechter gaat of hij krijgt er echt last van gaan we natuurlijk wel weer verdere stappen ondernemen! Maar op het moment lijkt hij er niet onder te leiden.

Op deze staat staat ook nog wel wat nuttige informatie over cushing bij honden:
http://www.dierenartsonline.nl/adviesbr ... shing.html

Als je meer wil weten, vraag maar raak Lachen veel succes en sterkte met je hond.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:28

Bij onze vorige hond werd ook Cushing geconstateerd na uitvoerig onderzoek, ik had al lange tijd in de gaten dat er iets mis was en de dierenarts ook totdat we besloten op deze ziekte te testen en hij positief bleek te zijn.
Na aanraden van de dierenarts hebben we hem op toen experimentele medicijnen gezet { kan even niet op de naam komen } eerst een lage dosis, nou zat bij deze medicijnen wel een verhaal dat bij de experimenten een paar honden een hartstilstand kregen, nou als mijn oude hond eventueel zo'n mooie dood kon sterven had ik er vrede mee, maar de medicijnen sloegen niet aan na 10 dagen, en ik zag mijn hond steeds verder weg kwijnen en heb toen besloten om hem te laten inslapen.

Ik heb toendertijd gegoogled en toch wel een paar Nederlandse sites gevonden met info over deze ziekte bij honden, misschien heb je er wat aan.

Het is een rare ziekte waarvan ik weet dat er niet echt een afdoende medicijn tegen is althans 1,5 jaar geleden nog niet misschien nu wel.