Kip met kale nek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kip met kale nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:17

Sinds een week heeft 1 van onze drie hennen (orpingtons) een kale nek aan de achterkant. Het ging eerst om een klein stukje maar het wordt steeds erger. Inmiddels gaat het over een oppervlakte van 3 bij 7 cm. Gelukkig zitten er al behoorlijk wat nieuwe pinnen met veertjes klaar maar dit lijkt mij niet echt de periode voor het ruien.

1 van de andere hennen heeft wat gepik op het kopje gehad maar daar zijn de veerjes weer bijna terug. Kip nummer 3 heeft natuurlijk nergens last van en wast haar pootjes in onschuld Clown .

Ze lijken heel tolerant naar elkaar (zie ze nooit naar elkaar pikken) en ik heb echt nooit eerder buiten de rui periode veren gevonden. Nu liggen er dus behoorlijk wat veertjes waarvan zo'n 70% in het nachthok.

Ze hebben een buitenren van ongeveer 9m2 en daarnaast een binnenhok van 1m2 welke 60cm van de grond af staat.

Nu ik dit zo zit te typen zitten ze heel gezellig met zn drieën op een stok van 70cm hun veren te poetsen.

Heeft iemand enig idee waar dit vandaan komt en hoe ik het op zou kunnen lossen? Het is een prachtige hen maar ik ben bang dat ze nog meer veren gaat verliezen. Het is nu verschrikkelijk koud dus echt comfortabel zal het niet zijn. Daarnaast ziet het er ook niet uit.

_Tara_

Re: Kip met kale nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:16

Bij ons was er een haan die dan, terwijl ie op de kippen sprong, meteen hun nek even kaal plukte... Een keer zo erg dat het helemaal ging bloeden en alles. Die haan is toen ook in de soep beland Nagelbijten / Gniffelen Maar dat kippen dat bij elkaar doen hebben wij nog nooit last van gehad.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:41

bij kippen heb je de pikorde... dit kan je niet tegen gaan.. kip nr 3 is blijkbaar de baas Knipoog

Je moet het wel even in de gaten houden, kippen zijn ook erg gevoelig voor ongedierte zoals luis e.d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:14

Ik heb de dader inmiddels op heterdaad betrapt. Het was kip in pikorde nummer 2 (met het kale kopje). Dat er een pikorde is daar kan ik prima mee leven maar ik laat niet mn kippen kaal plukken. Het word ook steeds erger dus ik heb inmiddels phb spray besteld, even afwachten hoe dat gaat werken.