Kat trekt haren uit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jottum

Kat trekt haren uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 09:23

Zoals de titel al zegt, trekt onze gecastreerde kater van 4 jaar plukken haar uit z'n vacht.
Alleen in de flanken.

Nu ben ik al wezen googlen, en op diverse sites kom ik allerlei aandoeningen tegen.
Maar niet iets wat helemaal hetzelfde is.

De kat oogt goed gezond, de vacht glanst op de kalende plekken in de beide flanken na.
Eet goed, drinkt niet veel (nooit gedaan)
Gaat gewoon naar buiten, slaapt momenteel 's nachts binnen vanwege de vorst, maar wil zelf liever 's nachts buiten en overdag binnen Haha!
Is alert, speels en aanhankelijk.
Ik zie geen gedragsveranderingen.
Ook is er niets in de situatie gewijzigd, behalve dat ie nu al een even niet meer 's nachts naar buiten mag.
Hij is dan gewoon in huis, waar hij anders overdag ook is.

Hij wordt regelmatig gekamt, elk kwartaal wordt ie gevlooid en ontwormd.
Er zijn geen schilfers en hij krabt niet. Afgezien van de wat kalende plekken is er helemaal niets aan huid of vacht te zien.
Het is ongeveer 3 week geleden begonnen.

Ik hoop dat iemand weet wat dit kan zijn.
Natuurlijk zal ik ook naar de DA gaan, maar misschien weet iemand hier uit ervaring zo al te benoemen wat het is.

josewoos

Re: Kat trekt haren uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:26

kan ook stress zijn! Bijvoorbeeld van vuurwerk!
Of allergisch voor iets? Het kunnen echt wel veel dingen zijn! Heeft hij dit nooit eerder gedaan?
Het kan ook een soort worm zijn hoor.
Succes ermee

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 09:36

Dank je voor snelle reactie.

Vuurwerk had ik nog niet eens aan gedacht Gestoord Zou dat kunnen?

Hij is nog maar een maand geleden ontwormd. En al z'n hele leventje met dezelfde regelmaat.

De huid op de kalende plekken is ook normaal van kleur, temperatuur en schoon.
Geen beestje, schilfertje of wat dan ook te vinden.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:42

Ja zou kunnen hoor, Mijn vriendin heeft een kat en die deed dat ook plotseling een jaar of 2 terug. Toen kregen ze geloof ik pillen en zalfje, en na een tijdje sloeg het aan en daarna geen last er meer van.
Maar ja iedere kat is anders natuurlijk. Maar ondanks het ontwormen kan er toch nog een soort van worm komen. Maar ja ik ben geen DA ik spreek nu gewoon uit eigen ervaringen.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:29

Mijn voorganger bedoeld waarschijnlijk Ringworm, ook wel schimmel.
Dan zouden er wel schilfertjes oid te zien zijn.

Dit klinkt mij als stress in de oren. Er zijn katten die zichzelf plukken
van de stress. Is het niet gekomen sinds hij 's nachts niet meer naar
buiten mag? Vuurwerk zou idd ook kunnen. Misschien kun je Bach
Rescue Remedy proberen of Feliway. Dat hij er verder gezond uit
ziet zegt niets over het feit dat hij misschien wel stress heeft.

Mijn kat is overleden aan FIP. Zijn oogjes waren nog helder en vacht
was nog mooi zijdezacht (Birmaan) Hij was wel mager (wat bij langhaar
niet zo snel opvalt. Op het eerste oog was er niets te zien.

Misschien toch even naar de DA...Bovenste kun je iig al proberen...

Succes...

Edit-typfoutje

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:11

DA is vandaag en morgen alleen voor spoed.

Bach RR heb ik gelukkig in huis. Hoelang en hoeveel kan je dat eigenlijk gebruiken voor een kat.

Toch heb ik niet de indruk dat ie bang is voor vuurwerk, omdat hij op de knallen nauwelijks reageert.

FIP ben ik ook tegengekomen op google. Vreselijk voor je dat je je kat kwijt bent.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:50

jottum schreef:
DA is vandaag en morgen alleen voor spoed.

Bach RR heb ik gelukkig in huis. Hoelang en hoeveel kan je dat eigenlijk gebruiken voor een kat.

Toch heb ik niet de indruk dat ie bang is voor vuurwerk, omdat hij op de knallen nauwelijks reageert.

FIP ben ik ook tegengekomen op google. Vreselijk voor je dat je je kat kwijt bent.

Met deze dagen is het idd een beetje lastig om voor zoiets naar de DA te gaan...(in de zin van: geen spoed)

Ik heb zelf geen ervaring met Bach Rescue. Ik ken veel mensen die er erg goede ervaringen mee hebben. Ik heb even voor de dosering op internet gezocht. Daar vond ik 4x4 druppeltjes per dag.
link
Je kunt het langere tijd achter elkaar gebruiken.
Ik heb wel gehoord dat je het voor katten beter in een klein beetje water kunt oplossen en dan opzuigen en in het bakkie spuiten. Dit omdat er alcohol in zit. Sommige katten gaan daarvan schuimbekken.

Ik zou dan ook gewoon kijken hoe hij reageert. En dan in het nieuwe jaar sowieso even laten controleren door de DA. Nu heb je dan hopelijk een tijdelijke oplossing maar nog niet de oorzaak van het probleem Knipoog..

Zeker niet alle katten zijn bang voor vuurwerk...Alle 4 de katten die ik heb (gehad) waren niet bang voor vuurwerk...Ze slapen er gewoon vrolijk doorheen en 's avonds zitten ze voor het raam te kijken... Haha!

Helaas was hij niet de enige...(hij had 'natte FIP') 2 jaar daarvoor zijn we ook een poesje verloren aan 'droge FIP'...Vreselijk nare ziekte...

Edit-tekst aangepast...

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:50

haren uittrekken is niet echt spoed denk ik Haha! hihi

wij hebben ook een kat gehad die haren plukte... en dan was echt haar hele kont/staart kaal. en dit deed ze in stress-volle situaties... bij haar dan als wij op vakantie waren...
ik zou persoonlijk niet direct hiervoor naar de dierenarts rennen...
als de kat verder gezond is... (behalve dan als dit maanden aanhoud natuurlijk)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:30

Onze kater doet/deed dit ook. Hij onthaarde eerst zijn flanken en vervolgens alles bij de staart wat er maar af kon. Veel dierenartsbezoeken gehad en niets hielp. Totdat ik een ander soort antivlooi ging proberen. Frontline combo 3, wat ook helpt tegen bijtende mijten (ik denk dan aan stofmijten in huis?). Even afkloppen....maar ik heb nu een kater met een complete vacht, wat in de winter toch best fijn is Haha!
Misschien een optie om eens te proberen, blijkbaar zit hier een middeltje in wat helpt tegen jeuk. Ik gebruik het nu eenmaal per drie weken, vaker dan de bedoeling is, maar precies goed om de jeuk tegen te houden.
Oja, het is wel iets duurder dan 'normale' middelen.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 09:22

De Bachdrupjes hebben wel wat geholpen. Want het ging even wat beter, sinds gisteravond begint ie weer.
Geeft te denken dat het stress is, maar waarvan Verward