[konijn] groenten voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

[konijn] groenten voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 14:48

Dag iedereen!

Vrijdag voormiddag zat er achter het huis van mijn vriendje plots een konijntje! In de buurt was het al rondgevraagd en het bleek van niemand te zijn. Het is wel tam (direct aaien en snuffelen). Nu hebben er dus 2 vrienden en mijn vriendje dat konijntje "gevangen". In een doosje en mee op de bus naar mijn huis. Dat diertje zit nu in de garage in een kippenhok (waar inderdaad ook wel een konijn in kan) met een stuk draad zodat het kan rondhuppelen. Zodra het beter weer word kan het buiten in een stukje land afgezet met draad waar er volgend jaar kippen komen.

Maar nu is mijn vraag. Kan het kwaad dat een konijn nat gras krijgt, wortelen en andere groenten? Of is het geen probleem in beperkte mate? We hebben wel droogvoer maar eens iets lekkers geven kan geen kwaad ofwel? Ook vraag ik mij af of het een goed idee zou zijn er een knuffelkonijn bij te leggen zodat het niet zo eenzaam zou zijn de momenten dat wij er niet zijn. Of is dit totaal niet nodig? Alvast bedankt! Lachen

Ik weet niet of er hier al een topic van is dus heb het geplaatst.

Lana

BlackEyed

Re: [konijn] groenten voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:08

Langzaam het groenten geven opbouwen.
Ze kunnen er diarree van krijgen, maar als je het langzaam opbouwt verminder je die kans.

Heeft het konijn wel onbeperkt hooi?

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 15:44

Ik denk dat het voldoende zou moeten zijn. 2 grote hoopjes en als deze minderd vul ik bij. Lachen

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:47

Toen ik een konijntje ging kopen bij een echte konijnenhouder dacht ik even een goeie indruk te maken door te zeggen "Nou, Guus krijgt lekker veel sla en groente". Ha! Toen sloeg ik een flater!
Die mevrouw vertelde me toen even dat Guus geen sla moest eten want dat dat de hele darmflora van konijntjes in de war maakt. Diarree is inderdaad het gevolg.
Lekker veel hooi en gewoon konijnenbrok. Daar zitten alle vitaminen, mineralen en voedingsstoffen in voor een goeie basis.
Af en toe een wortel voor de tandjes en als verwennerij

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:48

lana_te schreef:
Ik denk dat het voldoende zou moeten zijn. 2 grote hoopjes en als deze minderd vul ik bij. Lachen

Prima hoor Haha!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:33

Dat is dus een fabeltje dat groente en sla niet mogen. Ze mogen wel degelijk, als je ze langzaam laat wennen en niet tegelijkertijd met brok geeft.
Het is net zoals bij honden met vers voer en brok, het verteerd anders waardoor ze aan de diaree raken. Dus als je groente geeft, geef het ruim voor of nadat je brok gevoerd hebt.
En ik zou eigenlijk ervoor kiezen om nog een konijntje aan te schaffen, konijntjes zijn heel sociale beestjes Lachen heb hier zelf een groep van 7 konijnen rondlopen en met deze koude dagen vinden ze t heerlijk om met elkaar te knuffelen om elkaar warm te houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:35

Ons konijn krijgt bijna alle groente soorten. Uit gezonder van ui en zulk soort groenten.
Zij is het dan wel van jongs af aan gewend en langzaam laten wennen inderdaad Lachen

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:53

een konijn mag ongeveer 2 ons groente op een dag hebben je kan even opzoeken op google ofzo welke groente je niet mag geven.

mijn konijn (is wel een grote vlaam) krijgt smorgens appel en uitgehard brood en rond 5en wat we over hebben van het schoonmaken van de groente voor het eten (wortels en wortel loof klein beetje witlof en paprika vind ie ook erg lekker) savonds krijgt ie altijd nog brokken (niet het gemengde je kan beter alleen die korrels geven) je moet rekening houden met zon 24 gram per kilo konijn en onbeperkt hooi hij heeft ook stro int hok waar ie ook wat van knabbeld.

nou krijgt mijn konijn wel veel eten dat weet ik maar..... hij weegt ook wel 8 kilo.....(en heeft de kerst overleefd!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:56

ik heb al zo'n 20 jaar konijnen en alles wat kan dat krijgen ze ook.
kool,sla,fruit, noem maar op.
belangrijk is ze weinig te geven ,geef je sla dan 2 blaadjes per konijn en gewoon niet meer.
wortel etc hetzelfde,gewoon niet teveel dan komt het wel goed

veeeel hooi en konijnenbrok en dan kan het allemaal prima

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:57

dank jullie wel! Lachen ga ik proberen. gewoon weinig en beetje "opbouwen" zeg maar.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:24

Denk er om met nat gras! Te veel vocht en te koud!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:31

Groentes als witlof, andijvie, wortelloof zijn erg geschikt om mee te beginnen. Voorzichtig opbouwen en een beetje regelmaat erin. Mijn konijnen krijgen daarom iedere dag van meerdere vaste groentes iedere dag een beetje. Samen met onbeperkt hooi en 25 gram biks (geen gemengd voer) per kilo volwassen lichaamsgewicht per dag is dat het beste.

Denk er trouwens ook aan dat als het een voedster is de kans er is dat ze zwanger is.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:56

Nat gras is ook geen probleem hoor, te veel vocht kan namelijk nooit kwaad Knipoog net zoals dus ook komkommer geen kwaad kan Lachen. Te veel vocht is alleen slecht voor je als je echt liters water naar binnen giet, maar dat is bij nat gras en komkommer niet het geval. Ik moet zeggen, ik verbaas me er telkens weer over hoe mensen erbij komen dat 'te veel' vocht slecht voor je zou kunnen zijn.
Het enige waar ik me bij vochtig gras zorgen over zou kunnen maken is dat dat gras misschien al wat ouder is (lees: gemaaid gras) en dat lekker is gaan broeien. Maar gewoon vers gras op een weitje of in de tuin kan echt geen kwaad hoor!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:06

Vriendin van mij geeft haar nijntjes dagelijks een 4tal soorten groentes maar ook in kleine beetjes: sla, witte kool, broccoli, groene kool, rode kool, wortel, peer, appel, courgette, witloof, alles eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:03

Ik geef geen koolsoorten, dat kan kramp veroorzaken. De mijne krijgen dagelijks andijvie, witlof, wortels en brood. Langzaamaan aan wennen.
Kijk even op stichting konijnenbelangen, daar staat enorm veel info.