Bij onze poes van 18 jaar is vorige week chronisch nierfalen vastgesteld. Ze staat dan ook op dieet en moet iedere dag een half tabletje Benakor. Slechts één probleempje: ze eet megaslecht. Een paar likjes van het natvoer en dat is het. 't Was altijd al een moeilijke eetster en dat is nu helemaal erg. Maar ze moet natuurlijk wel blijven eten, en niet haar spieren gaan 'opsouperen'. Wie heeft er ervaring met chronisch nierfalen, kan mij vertellen welke merken natvoer vooral geliefd zijn bij katten en heeft andere nuttige tips om het leven van deze allerlieftste dame nog zo lang mogelijk en vooral zo goed en prettig mogelijk te rekken?
Ze mag nou natuurlijk niet meer elk voer hebben. Dus het beste kan je dan naar de DA gaan om daar het speciale dieetvoer te halen. Ik zou zelf zoiets hebben, laat haar maar lekker op deze leeftijd nog even eten wat ze wil. Misschien leeft ze dan ietsjes korter, maar ze heeft wel lekker gesmikkeld. Maar dat is dan weer mijn gedachte. Zeker voor zo'n oude kat.
Dat is DA-voer (ik werk in een asiel, we hebben nu ook weer een oude kat met nierfalen. Ik heb hem op RID brokken en Specific kidney blik gezet (KD blik lustte hij niet). Benakor is goed trouwens (de betreffende patient waar ik het over heb een deze tabletjes ook goed op door het vlees, ik maal ze eerst fijn met een vijzel).
Voer voor een nierdieet vind je niet in een (dieren)winkel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-08 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt
misschien is het een kwestie van wennen. Kan je haar niet gewoon het oude voer geven en stapje voor stapje steeds meer dieetvoer gaan bijmengen, totdat ze alleen nog maar dieetvoer krijgt?
Ik zou ook de KD proberen of RID, dat is er echt speciaal voor ontwikkeld en dat geven ze bij onze DA altijd mee als katten of honden nierproblemen hebben.
Bij mijn kat werd het natvoer een beetje "interessanter" nadat ik het 10 sec. had opgewarmd, de geur kwam toen beter vrij en zo werd het meteen wat lekkerder vanuit zijn oogpunt. Beetje visolie ofzo erover doen wil ook wel eens helpen. Maar of dat zo goed is voor de nieren weet ik niet?
Poes heeft eerst een weekend aan het infuus gelegen, omdat ze zo uitgedroogd was. Nu krijgt ze dieetvoer Renal van Royal Canine (zowel in droge brokjes als nat voer te krijgen, beide alleen via de DA). Daarnaast Benakor-tabletjes. De ene dag eet ze goed, de andere dag is het weer een ramp. Nat voer even in de magnetron helpt wel, omdat het dan meer ruikt.
Had Koos last van nierfalen? Edit: heb net even je profiel bekeken...
Ja
Koos had blaasgruis vanaf zijn zesde jaar ofzo en later had hij ook nierfalen (toen was hij al boven de 10jaar) .Uiteindelijk is hij hier nog 18 jaar mee geworden!
Je kan bij de DA ook een voorraad nierprobeersels halen. Geven wij wel altijd mee. Aangezien meer katten deze problemen hebben. Al heb je de meeste nu wel geprobeerd...
Trovet moest mijn kat totaal niet. Ze at ook heel slecht. Terwijl ze normaal een fanatike eter was. Ik heb toen blikjes gehad van de dierenarts. Maar dan geen blikjes voor nierdieet, maar blikjes voor katten met extreem gevoelige maag en darmen. Daar hebben ze weinig van nodig, alle vitamines en mineralen zaten er in. En het smaakte blijkbaar lekkerder dan het nierdieet.
Verder kreeg ik als tip om kip te koken. Dat werkte ook heel goed en at ze ook. Net als gekookte kabeljauw of koolvisfilet.
Carnibest werkt ook super. Daar zit ook alles in wat ze nodig hebben. Maar dat eet niet elke kat. De meesten moeten er ook erg aan wennen. Maar als ze het eenmaal eten dan vinden ze het erg lekker.