Hallo,
Ik heb een vraag over mijn cavia, een beer van zo'n 4 jaar oud. Hij is sinds een week niet meer zo vrolijk en heb hem dan ook goed in de gaten gehouden. Hij werd naar mijn idee wel wat dunner, maar m'n vriend dacht van niet, en aangezien ik me nog wel eens dingen verbeeld als ik denk dat er wat is, maakte ik me niet zoveel zorgen.
Alleen de laatste twee dagen eet hij amper, is heel lusteloos, hoeft zelf zijn paprika e.d. niet meer en is voelbaar veel dunner dan eerst. Brokjes raakt hij ook niet aan, hooi rent hij wel enthousiast op af en overheen, eet echter maar enkele sprietjes. Ik vermoedde in eerste instantie schurft, dat heeft hij al 2 keer eerder gehad en heb hem de laatste week elke dag gecontroleerd, maar zag geen enkel teken (geen rode huid, geen wondjes op z'n lijf/in z'n oren en hij heeft niet zichtbaar jeuk).
Echter, toen ik hem gisteravond oppakte voelde ik diverse wondjes/korstjes, plukjes haar in z'n kooi en had hij een behoorlijk rode huid.
Mijn vraag is nu, is het verstandig/nodig om de dienstdoende dierenarts te bellen? De praktijken hier zijn namelijk tot maandagochtend gesloten en wil liever niet onnodig bellen, maar het zit me toch ook echt niet lekker hoe m'n caafje erbij zit/hangt...
Hebben jullie enig advies? Zou er erg dankbaar voor zijn!