Medische cavia-vraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annmary

Medische cavia-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 10:59

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn cavia, een beer van zo'n 4 jaar oud. Hij is sinds een week niet meer zo vrolijk en heb hem dan ook goed in de gaten gehouden. Hij werd naar mijn idee wel wat dunner, maar m'n vriend dacht van niet, en aangezien ik me nog wel eens dingen verbeeld als ik denk dat er wat is, maakte ik me niet zoveel zorgen.
Alleen de laatste twee dagen eet hij amper, is heel lusteloos, hoeft zelf zijn paprika e.d. niet meer en is voelbaar veel dunner dan eerst. Brokjes raakt hij ook niet aan, hooi rent hij wel enthousiast op af en overheen, eet echter maar enkele sprietjes. Ik vermoedde in eerste instantie schurft, dat heeft hij al 2 keer eerder gehad en heb hem de laatste week elke dag gecontroleerd, maar zag geen enkel teken (geen rode huid, geen wondjes op z'n lijf/in z'n oren en hij heeft niet zichtbaar jeuk).
Echter, toen ik hem gisteravond oppakte voelde ik diverse wondjes/korstjes, plukjes haar in z'n kooi en had hij een behoorlijk rode huid.

Mijn vraag is nu, is het verstandig/nodig om de dienstdoende dierenarts te bellen? De praktijken hier zijn namelijk tot maandagochtend gesloten en wil liever niet onnodig bellen, maar het zit me toch ook echt niet lekker hoe m'n caafje erbij zit/hangt...

Hebben jullie enig advies? Zou er erg dankbaar voor zijn!

Faniek

Re: Medische cavia-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:36

Als een cavia niet eet is het alarm bellen rinkelen, ik zou wel de DA bellen. Wat het is durf ik niet te zeggen, in eerste instantie dacht ik kiesproblemen, maar komt niet erg overeen met de rest.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 15:02

Bedankt voor je reactie Lachen
Toch maar even de dienstdoende dierenarts gebeld, mocht langskomen. Ze kon zo 123 niks vinden, ook geen schurft, niks in z'n mond, helemaal z'n lichaam afgevoeld. Hij heeft een spuitje gehad om de spijsvertering weer (beter) op gang te brengen en een pijnstillertje. Verder heb ik dwangvoeding meegekregen en dat spul voor z'n spijsvertering. Hopen dat het snel beter gaat!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:59

Succes met de cavia!
Je hebt er goed aan gedaan om nog naar de da te gaan. Als cavia's niet meer eten, voelen ze zich echt niet goed....

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:19

Mijn caaf kon ook niet meer eten, probleem dit waren zn tanden,
die moesten geknipt worden en ze zeiden dat baby voeding wel goed was, met worteljes oid..

Vonden ze wel lekker! Maar ik zou niet weten wat het is, misgn gewoon ouderdom?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:55

Ze hebben speciaal dwangvoederspul bij de DA, ik heb nog wel een zakje liggen Ja Je zit alleen niet erg in de buurt Haha! Wel duurt spul overigens! Anders kun je ook otrivin babyvoeding in een spuitje doen en dit geven. Mijn knaven vinden het zaaalig Haha!

Heb je nog pijnstillers meegekregen? Wel vreemd hoor, dat hij rode vlekken heeft, kale plekjes en dat de DA niets kan vinden...heeft hij iets verkeerds gegeten, heb je hem iets gegeven wat hij anders nooit krijgt?

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 23:32

Nee, helemaal niks veranderd, gewoon de standaard brokjes, hooi en groente.
Ik heb nu twee keer dwangvoeding gegeven, wel minder dan eigenlijk moest, maar hij heeft in ieder geval wat gegeten. En hij vindt het nog lekker ook Haha! ik denk dat er een verstopping zat ofzo, want hij was gisteren wel enthousiast over eten, maar at niet meer dan 1 hapje. Nu likt ie lekker het spuitje af en hij heeft al aardig wat keutels verspreid door z'n hok (die had ik verschoond om het goed in de gaten te kunnen houden).
Ja, ik ben blij dat ik de dierenarts gestoord heb, hij ziet er nu al een stuk beter en levendiger uit! En vooral, vrolijker Lachen

@Mars: z'n tanden waren het probleem niet, dat had ik zelf al gecontroleerd. Dierenarts heeft wel de binnenkant van z'n bekkie bekeken, maar zag daar niks vreemds. Enne, die babyvoeding hoeven die van mij niet haha, kieskeurig Knipoog

@XoNo: heb geen pijnstillers meegekregen, hij dat heeft hij daar wel gekregen. Ze heeft me wel 'Metocloral drops' meegegeven voor de spijsvertering, weet niet of daar ook pijnstilling in zit?
Moet eerlijk zeggen dat ze niet heel grondig verder heeft gezocht naar een reden voor de rode plekken, maar wel schurft uitgesloten. Ze vond z'n darmpjes/eten wat belangrijker, de rest komt later wel. En daar heeft ze gelijk in!

Bedankt voor jullie reacties!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:26

Mijn cavia heeft een paar maanden geleden iets soortgelijks gehad. Ineens wilde ie niet meer eten en dan gaan hier alle alarmbellen rinkelen, mijn caaf wil nl. altijd (ja, echt altijd Haha!) eten. Toen ik hem uit z'n hokje nam zag ik dat hij een soort bult op z'n achterlijf had. De avond ervoor was er nog niets aan de hand. De DA constateerde dat hij verstopt zat en heeft hem een handje geholpen. Ik heb nog steeds geen idee waar het door gekomen is, maar het is gelukkig bij die ene keer gebleven.
Ik hoop dat jouw caaf ook weer snel helemaal de oude is en dat het een eenmalig incidentje is geweest Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:07

Annmary, nee, die zijn niet pijnstillend. Maargoed, als het nu beter gaat, dan maakt dat ook niet uit Haha! Metacloral is een goedje die braken tegengaat en is een soort laxeermiddel, de maag en darmen worden geleegd (goed spul bij verstoppingen idd). Ik heb het ook nog staan, het wordt ook vaak na operaties gegaan om misselijkheid na narcose tegen te gaan.

Mooi dat het weer beter gaat! Wat je eventueel kan doen is bij www.knoevel.net een flesje spirea met wilgenbast te kopen, is altijd makkelijk. Het is een pijnstiller namelijk, op natuurlijke basis. Het is eigenlijk een aspirine. Mijn knaaf met artrose krijgt het 2 keer daags, omdat hij anders niet kan lopen van de pijn. Nu rentie af en toe door zijn hok Haha!

En als dat niet voldoende werkt, heb ik altijd nog metacam druppels, dat is wel een pijnstiller (chemisch).