Nog wat caviavragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Nog wat caviavragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 23:17

Hoi,

Nu ik 3 cavia's heb geadopteerd kom ik nog op enkele vragen.

Mijn cavia's hebben altijd honger. Ze krijgen elke dag flink hooi en een bakje met caviavoer inclusief vitamine C. In de avond krijgen ze groenvoer. Varierend van verse soepgroente, stuk paprika, peen e.d.
Maar hoeveel groenvoer mogen ze hebben. Ze eten alles in 1 keer op en hebben soms zelfs wat onenigheid over de laatste hap Haha!
Het lijkt me niet dat ze dat onbeperkt mogen hebben. Vanavond hebben ze met z'n 3en een halve paprika gedeeld. Was wel een grote. Is dat goed of te veel?

Verder houd ik het hok goed bij. Maar zelfs als ik het net heb verschoont, blijf ik de cavia's ruiken. Ze staan op een flinke laag zaagsel met daaroverheen hooi.
Hebben jullie daar nog tips voor?

Verder hebben ze vergroeide nagels. Ik ben al aan het knippen. Hoe vaak doen jullie dit en hoe kort?

Groetjes Annemiek

Roverrr

Re: Nog wat caviavragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:27

Mijn cavia's zitten op houten kattenbak korrels, en daar over heen zaagsel, vroeger roken we ze ook heel erg, maar nu ze hier op zitten niet, ze zitten met z'n 3e in een kooi, en ze doen een week met hun kooi. Als we de hele bodem vullen met hooi gaat het wel sneller stinken, dus ik doe altijd een hoekje met hooi waar ze kunnen liggen en de rest niet.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:32

niet te veel sappig groenvoer geven, cavia's raken snel aan de diaree daarvan.

gewoon voldoende hooi geven, daar kunnen ze lekker op knabbelen.

over dat ruiken, ik heb mijn cavia's altijd op houtkorrels gehad(voor de kattenbak) en dan absorbeerd als een gek en je rook bijna niets

nageltjes regelmatig controleren dat ze niet gaan krullen, knippen kun je tot het leven(is bij witte nageltjes goed te zien, daar begint het rose)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 09:59

Ik ga morgen dan maar van die houtkorrels halen. Ik verschoon ze minimaal 2 keer per week, dus dan zou je denken dat dat genoeg is om het fris te houden.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:09

Wat betreft het groenvoer, zou ik toch echt meer gaan geven.
Om te vergelijken, mijn twee cavias krijgen op een dag een hele witlof, 4 bladen andijvie,
En. Wat stukjes fruit en of paprika, dat dus verdeeld over een hele dag.
Als ik jou was zou ik je caafs toch wel meer groenvoer gaan geven.
Vochthoudende groente is trouwens helemaal niet slecht in tegenstelling tot wat hier wordt gezegd.
Je moet natuurlijk niet hele kroppen sla in het hok leggen,
Maar cavias krijgen niet snel diaree. Konijnen bijvoorbeeld wel.
Dus vaak wordt gedacht dat dat bij een cavia dus ook zal zijn, maar dat is niet waar.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:47

Ik voer mijn knaven regelmatig komkommer. Als er iets vochthoudend is Haha! Ze vinden het heerlijk. Daardoor drinken ze wel minder uit de fles en uiteraard moet je altijd de ontlasting in de gaten houden. Ik heb, mochten ze diarree krijgen, altijd een poedertje die ik ze kan geven die diarree tegengaat.

En qua groente, hier krijgen ze ook behoorlijk wat hoor Ja Komkommer, witlof, andijvie, paprika, ze vinden het heerlijk! Ze krijgen ernaast ook elke dag hun ruwvoer, met vitamine C druppels eroverheen. Nageltjes gewoon in de gaten houden, niet te kort, maar ze moeten ook niet te lang.

Tevens blijft er bij mijn knaven weleens viezigheid onder de pootjes plakken. Ik verschoon de kooi genoeg, maar volgens de DA komt dit wel vaker voor. Ik zet hun pootjes dan even te week in een laagje lauw tot warm water in de gootsteen met biotex erin. Dan kun je alles er zo af halen Lachen

En groenvoer, ze moeten idd voldoende hebben, maar je hoeft het niet te gek te maken. Je kunt ze eventueel ook bijvoeren met vit C druppels (die gooi ik over de groente of voer, dit eten ze snel op) of vit C pilletjes, die kun je eventueel vergruizen en over voer heen gooien. Zo krijgen ze altijd hun dosis vit C binnen. Paprika is heel goed voor ze, zit vol met vit C. Onbeperkt hooi is belangrijk, maar kijk met voeren een beetje...cavia's hebben ALTIJD honger, dus aan de hand van hun hongerigheid moet je niet gaan voeren, dan is het eind zoek *LOL*

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:29

Ik heb kranten onder mijn zaagsel. Daar blijft alle plas in, begin ze pas na 5 dagen te ruiken. Ik heb er twee, dus bij drie gaat het wat sneller. Groenvoer mag je zo veel geven als je wilt volgens mij? Tenminste; er gebeurt niks als je ze veel geeft. niet bij mij iniedergeval Tong uitsteken

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:58

Mijn cavia eet ontzettend veel groenvoer elke dag, ze heeft nog nooit diarree gehad, gelukkig. Qua vitamine C zou ik bijvoeren, wat standaard in de korrels zit is niet voldoende. Paprika is een groente die ontzettend veel vitamine C bevat, dus die kun je veel geven, verder maal ik altijd een pilletje fijn en haal dan een paar plakken komkommer door het poeder.
Dit wordt hier snel opgegeten en ik weet zeker dat ze haar gehele portie vitamine C dan binnen heeft.

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:22

AnnemiekvM schreef:
Ik ga morgen dan maar van die houtkorrels halen. Ik verschoon ze minimaal 2 keer per week, dus dan zou je denken dat dat genoeg is om het fris te houden.

Ik heb 3 cavia's, bak met houtkorrels en stro, om de paar dagen wat stro en hooi erbij geven voorderest lekker groente en voer per dag..
Ik doe ze om de 2 weken uitmesten, ik heb vrouwtjes, als je mannetjes heb stinkt het ook meer hoor!
Mijn caafs vinden gewoon vitamine C tabletjes voor mensen heel lekker, daar krijgen ze weinig van maar t gaat zo naar binnen!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:40

Ik heb 2 mannetjes en die hoef ik echt niet om de 5 dagen al te verschonen hoor Lachen 's Zomers wel, maar 's winters niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:21

Ik heb een aantal cavia's gehad en had ze op zaagsel zitten dat rook naar citroengeur. Kon ik krijgen bij de dierenwinkel en het was net zo duur als "gewoon" zaagsel. Ik verschoonde de kooi iedere week en hij stonk niet gelukkig.

Ik deed altijd flink wat hooi in de ene helft van de kooi en stro over de andere helft (over het zaagsel heen) en dat vulde ik bij naar gelang dat nodig was.

Ik had speciaal vit C druppels die ik over het bakje met voer heen deed of over een stukje droog brood en daarbij gaf ik ze elke dag groenvoer.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:26

Ik heb idd ook kattenbakvulling onder in de kooi, en daar stro bovenop. Ik verschoon ongeveer 1 keer in de week, of als ik vind dat de kooi gaat stinken.
Groenvoer geef ik ook de hele dag door, niet abnormaal veel. Gewoon wat komkommmer, wortel, witlof en alles wat ze nog meer lekker vinden.
Hooi geef ik ook onbeperkt, doe een flinke pluk in de ruif (eigenlijk zodat die uitpuilt) en heb zo'n bal waar je fruit enzo in kan doen, daar doe ik af en toe nog wat hooi in, daar doen ze wat langer mee.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:37

hallo,
een docent dierhouderij hier!

Cavia's mogen veel groenvoer hebben, gerust een halve paprika per cavia per dag. Liever niet alles in een keer. Geef ze geen sla en kool, verder mogen ze eigenlijk alles wel hebben wat je ze logischerwijs zou geven.
Zorg ervoor dat je cavia's onbeperkt hooi kunnen eten en iedere dag groente of fruit eten, dan hoef je niet te denken dat ze tekort komen. Als ze maar altijd hooi kunnen eten, dat is heel belangrijk voor de darmwerking.
Vitamine C druppels zijn overbodig en duur, groenvoer geven is voldoende. Vooral paprika zit boordevol vit C. En af en toe een Vit C tabletje voor mensen (die lekkere gele) kan ook helemaal geen kwaad hoor. Vinden ze nog lekker ook. In veel cavia-voer zit ook vit C toegevoegd, maar niet altijd genoeg voor de cavia. geef ze in ieder geval geen konijnenvoer, daar zit geen vit C in toegevoegd omdat konijnen dat wel zelf kunnen maken. (cavia's niet)

het hok: je kunt no smell kopen, werkt goed is wel heel duur. Probeer inderdaad eens kattenkorrels. Maar dieren stinken nou ook eenmaal helaas...

De nagels kun je knippen, haal een kleine nagelschaar bij de dierenwinkel. Probeer niet in het leven te knippen. Je doet je cavia's een plezier door de nagels bij te houden.
Als je ze in de zomer op het terras laat lopen hoef je niet te knippen, dan slijten ze vanzelf.

Zo, veel succes ermee!

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:41

Cavias zijn errug leuk. Je kunt ze zindelijk maken. De mijne liep altijd vrij door het huis als ik in de buurt was en dan kwam hij 's-avonds altijd gezellig bij me op de bank zitten. Jammergenoeg worden ze niet zo oud. Ik geloof de mijne een jaar of 6 (hij was in ieder geval behoorlijk oud voor een cavia). Het was voor mij een drama toen hij dood ging.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:24

Aggh... Ja, inderdaad, cavia's worden niet heel oud. Mijne zullen binnenkort ook wel eens gaan naar de caviahemel.. Maar een drama zal het ook weer niet zijn, zo erg houd ik niet van ze. Ja, ik hou wel van ze, maar tja... gewoon.. anders.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:54

Nja, je stelt je in op een bepaalde leeftijd waarop ze ongeveer doodgaan. Mijn eerste knaaf was mijn maatje, liep los, wachtte me op als ik thuiskwam, piepte, kwam zelf zijn groentjes halen bij de koelkast (en waag het niet hem 2 keer hetzelfde mee te geven Haha!). Hij is maar 3 of 4 geworden (weet ik niet meer), dat vond ik voor hem wel veel te vroeg.

Mijn huidige knaven zijn kneusjes, mankeren vanalles, verwacht ook niet dat ze erg oud worden. Ik heb ze vanaf 9 maanden en merk dat ook bij cavia's de eerste periode wel belangrijk is, ze zijn redelijk op zichzelf. Niet zozeer op elkaar gericht (liggen nooit samen, spelen niet samen...ze mopperen samen, das het enige Tong uitsteken) en ook niet op mij. Ik heb er geen mega band mee, maar ben wel een beetje gek op ze Bloos Lovers Gewoon, omdat ze mooi zijn, grappig zijn en ook heel lief. Zullen nooit bijten! Maar ik moet zeggen dat ik het minder erg zou vinden om hen te moeten missen dan mijn honden bijvoorbeeld, daar heb je toch een veel closere band mee.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:31

Ja, ik was er zeer aan gehecht en had er echt een band mee.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:39

Ik geef mijn caaf 3 keer per dag een flinke hoeveelheid groenvoer. In elk geval 1 keer andijvie (die is nl. favoriet) en de andere keren witlof / wortels / stukje komkommer / paprika (vindt ie overigens niet zo lekker) / banaan / appel / mandarijntje etc.
Ik heb mijn caaf gekregen toen ie een week of 7 oud was en heb het vanaf het begin zo gedaan, eigenlijk nooit serieuze problemen gehad.
Verder krijgt ie 2 keer per dag een flinke pluk hooi en 1 keer per dag een klein bakje brok met een vitamine C-tabletje.
Je moet een caaf inderdaad niet voeren totdat ie niet meer lust, want dan is ie waarschijnlijk al ontploft *LOL* De meeste caafjes blijven eten totdat ze erbij neervallen, er zijn er maar weinig die een beetje maat kunnen houden.
Ik denk dat je er goed aan doet om het geven van groenvoer wat op te bouwen. Je weet waarschijnlijk niet wat je cavia's hiervoor gegeten hebben, en een plotselinge grote overgang in eetpatroon zal ze geen goed doen.

Nagels knippen kun je met een speciaal tangetje te doen, dit kun je bij de dierenwinkel kopen.
Als je cavia een lichte kleur nagel heeft dan kun je duidelijk zien waar het leven ophoudt, het stukje nagel dat uit het teentje komt heeft een andere kleur dan het uiteinde. Je ziet ergens een duidelijke overgang in de kleur, en daar houdt het leven op. Ik hou altijd een klein stukje extra aan om geen risico te nemen, dus knippen tot voorbij het leven en daar een klein stukje bij optellen.
Als je een foto plaatst van een nageltje dan kan ik wel voor je aangeven waar je zou moeten knippen Lachen

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:41

De caviaatjes hier, 2 heren, staan op vlas, met daar overheen een laag stro.
Verder krijgen ze hooi, andijvie, wortel en de cavia brokjes.
Ook hebben ze allebei een bocht van een pvc buis, zitten ze in, vinden ze erg leuk,
vooral dat brrrrr-geluid wat ze maken klinkt er lekker in door Rolleyes

Terwijl ik over ze typ, fluiten ze alweer om lekkers Haha!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 10:24

Zo, wat een antwoorden.
Echt heel erg bedankt. Ik moet even een kabeltje hebben, dan kan ik foto's plaatsen.

Zodra ze een zakje horen dan maken ze zeker een heel koor! Echt heel lief.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:53

pas wel op met stro, cavia's hebben zachte kussentjes en kunnen daar wondjes van krijgen. Als ze wondjes op de pootjes hebben dus geen stro meer in de kooi.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:46

AnnemiekvM schreef:
Zodra ze een zakje horen dan maken ze zeker een heel koor! Echt heel lief.

Ik hoop het 'wietwiet' geluid, niet het 'brrr' geluid?
'wietwiet' = ja/leuk/lekker/spannend/alle positiefs
'brr' = ga weg/vies/eng/raar/alle negatiefs

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:21

Mijn cavia's (3 stuks) zitten op Aubiose (hennepstroosel).
Het stuift minder dan zaagsel en je ruikt ze minder.
Het hok wordt 1 maal per week verschoont.

Cavia's kun je (mits goed opgebouwt) onbeperkt groenvoer geven.
Sla is absoluut af te raden, een paar blaadjes kan wel, maar niet een hele krop, hiervan gaan ze gegarandeerd aan de diaree.
Onwaarschijnlijk maar waar: ze stoppen vanzelf als ze genoeg hebben gegeten Haha!
Voorwaarde is wel: onbeperkt hooi en voldoende hardvoer.

Ik knip de nagels van mijn cavia's 1 x per maand- 2 maanden, afhankelijk van de staat van de nageltjes.
Hiervoor gebruik ik een gewone humane nagelknipper (1 die je moet samenknijpen, dus niet een schaartje).