Konijn uit dierenwinkel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

francaa

Konijn uit dierenwinkel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 22:00

Ik heb 2 konijnen die in een schuurtje zitten en waar ook een ren aan vastzit.
Er is dus genoeg ruimte en daarom leek het me leuk om nog een dwergkonijntje te kopen om erbij te zetten.

Ik wou dan bij een dierenwinkel gaan kijken alleen ik hoor altijd van die verhalen over dat de dieren uit een dierenwinkel ziek en/of misschien wel zwanger zijn.
Weten jullie of dit waar is?
en zijn er hier veel mensen die wel een gezond konijntje uit de dierenwinkel hebben gehaald?

colunder

Re: Konijn uit dierenwinkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:54

Je kan als je al 2 konijnen hebt er niet een nieuwe bijzetten.
De kans is heel groot dat de nieuwe aangevallen wordt en in het ergste geval doodgebeten wordt.
Verder zitten de konijnen in een dierenwinkel binnen en die kan je niet nu midden in de winter naar een schuur verhuizen,die overgang is veel te groot!
Ik zou het dus niet doen als ik jouw was!!!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 02:43

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 02:51

horsee2 schreef:
Ik wou dan bij een dierenwinkel gaan kijken alleen ik hoor altijd van die verhalen over dat de dieren uit een dierenwinkel ziek en/of misschien wel zwanger zijn.
Weten jullie of dit waar is?

Of je nu een hamster, cavia, konijn of rat koopt, de manier waarop de meeste dierenwinkel dieren gefokt worden is verschrikkelijk.

De kans dat je een ziek dier mee krijgt is groot. En ook de kans op zwangerschap is vaak erg groot. Ik persoonlijk ben geen voorstander van dierenwinkels. Er zijn genoeg goede fokkers, of asiels / opvangen waar je konijnen kunt halen. In alle soorten en maten, kleuren en leeftijden. Je weet zeker dat je geen ziek dier mee krijgt, en ook 100% zeker dat je dier niet zwanger is. En je helpt een diertje aan een beter leven.

Als niemand namelijk meer dieren in de dierenwinkel koopt, worden ze ook niet meer gefokt Knipoog zou een hoop ellende schelen.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 02:56

Hoi, dierenwinkels verkopen meestal niet al te gezonde dieren. En vaak ook nog eens veel te duur. + de dwergkonijnen uit de dierenwinkel worden vaak wel erg groot voor dwergen;) Mijn vader fokt toevallig kleurdwergen, hij heeft meestal wel wat dieren te koop. Als je interesse hebt, stuur maar een pm Lachen

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 04:37

hier ga ik even tegenin. Niet alle dierenwinkels zijn slecht. Bij ons is er ene die zelf zijn dieren kweekt in beperkte mate zodat zij zeker weten dat de dieren gezond zijn...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:50

Ben ik ook niet mee eens idd Mopske. Niet alle dierenwinkels zijn slecht. Het is moeilijk de goede eruit te filteren, daarom zou ik zelf ook geen beestjes bij een dierenwinkel halen, maar er zijn ook goede dierenwinkels! Ja

Veel hobbyfokkers verkopen hun fok aan dierenwinkels. Dat zegt niet meteen dat ze slecht gefokt zijn. Ik zie toch liever uit welke ouders ze komen en dat ze in een gezin gehouden worden, daarom haal ik ze liever bij een fokker en nog het liefst bij een hobbymatige fokker.

In mijn geval spreek ik over cavia's, maar dit verhaal geldt natuurlijk evengoed voor knijnen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:37

XoNo schreef:
Ben ik ook niet mee eens idd Mopske. Niet alle dierenwinkels zijn slecht. Het is moeilijk de goede eruit te filteren, daarom zou ik zelf ook geen beestjes bij een dierenwinkel halen, maar er zijn ook goede dierenwinkels! Ja

Tuurlijk zijn er goede dierenwinkels, maar die zijn vaak wel op 1 hand te tellen. Moet ook eerlijk zeggen dat ik er nooit iets koop, de spullen in mijn kooien maak ik zelf, en koop ik bij de ikea, zeemand en wibra. Voer maak ik zelf.

XoNo schreef:
daarom haal ik ze liever bij een fokker en nog het liefst bij een hobbymatige fokker.

Hier ben ik het half mee eens, Een hobbymatige fokker is in mijn ogen gewoon een pret nesten fokker. Vaak hebben de dieren dan als nog geen stamboom, en heeft de fokker geen idee wie de ouders van zijn dieren zijn. Zo weet je nog niet of de diertjes een gezonder leven tegemoet gaan.

Als je de moeite neemt om ze bij een fokker te halen, haal ze dan ook bij een echte goede. Met een kloppende stamboom, en achtergrond van beide ouders, en voor ouders en broers en ooms en tantes.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 11:25

oke, bedankt allemaal! Haha!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:18

Ik zou voor een konijnenopvang gaan als je er een derde dier bij wilt, omdat het een aantal voordelen heeft. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om een jong dier (jonger dan 4 maanden) te koppelen aan dieren die al ouder zijn, zo'n jonkie kan zich nog niet goed genoeg verweren tegen die oudere dieren. Dus een dierenwinkelkonijn moet je dus eerst apart houden tot die oud genoeg is. En bij een opvang hebben ze dieren van alle leeftijden.
En bij een opvang hebben ze veel ervaring met het koppelen van konijnen en kunnen dus redelijk snel inschatten of de combinatie kans van slagen heeft. (Je moet dan je eigen konijnen dus meenemen)
Ik weet niet wat voor koppeltje je nu hebt, voedster met gecastreerde ram, twee voedsters?

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:57

Ik heb al mijn konijnen die ik ooit heb gehad uit de dierenwinkel en ik heb 1xtje eentje die een soort van epelepsische aanvallen had.
Dus die is overleden, maar die ik nu heb , heb ik al 2.5 jaar denk ik Knipoog

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:05

Ik heb ook mijn konijnen gewoon uit de dierenwinkel.
Waren prima beestjes hoor Ja!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:06

waarom haal je niet gewoon een konijntje uit het asiel? meestal kan je dan ook kijken of het klikt met jou konijnen.

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:09

Wij hebben onze beide konijnen ook uit de dierenwinkel (welkoop)
Ze zijn beide gezond, en heb er geen problemen mee gehad.
Wel heb ik het ene konijn als dwergkonijn gekocht, maar deze is nu groter als de andere (een middenmaat konijn)..nou vind ik dit niet erg.
En hebben maar een groter hok voor hem gemaakt Clown

Vroeger had ik 2 keer een konijn bij een fokker (achteraf niet zo'n goeie dus) weg, met deze beestjes hebben we toen wel veel problemen gehad, doorgroeiende tanden, en kankergezwellen.

En om even terug te komen op jou vraag.. Knipoog
Zou er wel mee uit kijken om zomaar een nieuw konijn bij de jouwe te zetten. Vooral bij mannetjes (weet niet wat die van jou zijn), die kunnen elkaar wel afmaken. En daar zit je ook niet op te wachten.
En idd bij een konijnenopvang zitten genoeg leuke diertjes te wachten op een nieuw baasje, en zij kunnen je ook helpen met samenvoegen met de konijnen die je nu al hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:01

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:00

Vaak komen ze ook bij een broodfokker vandaan,

En je zegt wel 'de zieke dieren zijn niet de schuld van de dierenwinkel'

Miss niet de zieke dieren, maar wel t feit dat de zieken dieren verkocht worden, als je weet hoevaak er wel niet zieken beesten verkocht worden, dan word je er haast misselijk van.