hoe op te lossen, sociaal gestoorde rat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

hoe op te lossen, sociaal gestoorde rat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 20:21

Ja ik ben zeker normaal gesproken zeker niet de eerste die zegt dat een dier een kronkeltje in het hoofd heeft zitten...
Maar wat ik en mijn vriend voor een rat gekocht hebben... Nors opkijken

Ik denk z'n 2 maanden terug hebben ik en mijn vriend een hele kooien-installatie (met hamsterbuizen maar dan met een grotere diameter) die naar elkaar linken gebouwd, 2 ratjes gekocht en even goed zitten genieten van het spelen en doen van de ratten.
Vanaf het begin viel ons al op dat 1 rat erg druk was en de ander heel erg rustig... De drukke was ook de baas van de 2, zonder twijfel. De drukke moest verder ook niks hebben van de andere rat (ze zaten samen, maar zochten elkaar zeldzaam tot niet op).

Op een ochtend ging ik kijken hoe het met de ratten ging, en schrok heel erg toen ik de ene rat (de drukke), de andere zag opeten... (kreng was al bijna klaar met smikkelen).

Eigenlijk wilde ik hem vanaf dat punt niet meer koppelen met een andere rat.. Stel je voor dat het nog eens gebeurde...
Uiteindelijk zijn mijn vriend en ik hier op terug gekomen, omdat hij eenzaam toonde, en apart gedrag vertoonde.
Onder apart gedrag bedoel ik, dat hij je gerust een uur gaat zitten aanstaren..., ook lijkt het alsof hij zich niet kan binden met mensen (zoals een normale rat dat wel kan).

Uiteindelijk een tweede rat gekocht en had bij het laten wennen aan elkaar ook best wat ge-etter verwacht, maar dit...
Hij ging erop zeg, zelfs toen de nieuwe rat helemaal onderdanig was, toegaf aan de andere rat, bleef hij bezig, uiteindelijk heb ik ze echt uit elkaar moeten halen.
Beide apart gezet in een andere kooi, de rat de we al hadden begon tegen de tralies in te bijten, piepen, handen door de tralies steken in de hoop de andere rat te kunnen 'pakken'.

Ik heb een hoop gezien met ratten, maar dit...?

Beiden zijn heel tam richting mensen, de ene is echt een rat zoals je die gewend bent, de ander (de "gevaarlijke") die is wel tam, maar absoluut geen mensenmaatje... (heb afentoe ook echt de kriebels, dat zijn mood zo kan omslaan en hij op mij of mijn vriend gaat inhappen.)

Hoe los je zo iets op...? Nu zit ik met 2 ratten die alleen zitten... en durf het echt niet meer aan om ze samen te zetten, dan word die nieuwe vermoord ben ik bang.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 23-12-08 20:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Jasia

Re: hoe op te lossen, sociaal gestoorde rat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:23

Jeetje wat raar!

Zou ze idd ook niet samen zetten..
Weet niet hoe je dit op kunt lossen eigenlijk .. Nagelbijten / Gniffelen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:27

Ik zou die ene castreren. Ik heb heel goede ervaringen met castreren van ratten, op welke leeftijd dan ook.
En dan kijken of je ze weer kan koppelen.

Ik denk niet dat hij echt getikt is, maar dat ie waarschijnlijk een overdosis mannelijke hormonen heeft. Dat aanstaren herken ik ook, dat is inderdaad echt een ratje dat om aandacht vraagt.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:31

He jakkie dat is ook erg.
Wel vervelend, want je wil ze natuurlijk dat ze ook gewoon samen kunnen.
Hmm.. inderdaad castreren zoals Iris82 zegt?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 20:33

Ik heb eigenlijk nog nooit van castreren bij een rat gehoord? Zitten daar geen complicaties aan? Heb eigenlijk geen idee wat ik dan kan verwachten namelijk..?

Ratje is verder nog vrij jong, hooguit van september.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:35

btw: ik zit bijna op alle rattenfora die Nederland kent, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat een rat een andere rat vermoord en opeet. Over het algemeen zijn ze al dood door een andere oorzaak waarna ze opgegeten worden.

Het heeft dan ook niets te maken met het karakter van de rat. Want ook de liefste ratten kunnen met smaak een kooigenootje verorberen... :X

Daar zitten weinig complicaties aan omdat de ballen zich buiten het lichaam bevinden. Zoek wel naar een dierenarts met gasnarcose. Ik wil je eventueel wel helpen met je zoektocht. Prijs zal rond de 30 a 40 euro zijn.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:38

Weet je zeker dat rat nummer 1 niet al dood was? dan gebeurd het nog wel eens dat ze elkaar op eten, maar echt maar zelde dat ze de ander eerst vermoorde.

Ik denk dat je eens stevig moet na denken over castratie. De prijs verschilt enorm, de een vraagt 30, de ander 50 maar ook dierenartsen die 110 euro vragen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:41

Ik heb hetzelfde een keertje gehad met die van mij, alleen in ergere mate. Dat was een man rat, die opeens van een vriendelijk allemans vriendje omsloeg naar een valse rat. Alle haren gingen overeind, en hij beet in alles wat hij tegenkwam. Toen ik hem wiklde opsluiten greep hij mij bij mijn duim, en liet niet meer los. Ik hem gerammeld, en uiteindelijk hem tegen een trapje aan moeten tikken, en toen liet hij wel los. Moeder geroepen, die een kooi over hem heen gooide, en direct naar de dierenarts gegaan. Die heeft hem ter plekke ingeslapen,en zei dat hij waarschijnlijk een hersentumor had.

Wat ik dus wilz eggen: wees voorzichtig met je eigen. Ik zou deze rat ook niet meer aan andere koppelen, gewoon apart in een hok zetten.. Soms zijn er dingen waar je niets aan kunt veranderen..