Maar wat ik en mijn vriend voor een rat gekocht hebben...

Ik denk z'n 2 maanden terug hebben ik en mijn vriend een hele kooien-installatie (met hamsterbuizen maar dan met een grotere diameter) die naar elkaar linken gebouwd, 2 ratjes gekocht en even goed zitten genieten van het spelen en doen van de ratten.
Vanaf het begin viel ons al op dat 1 rat erg druk was en de ander heel erg rustig... De drukke was ook de baas van de 2, zonder twijfel. De drukke moest verder ook niks hebben van de andere rat (ze zaten samen, maar zochten elkaar zeldzaam tot niet op).
Op een ochtend ging ik kijken hoe het met de ratten ging, en schrok heel erg toen ik de ene rat (de drukke), de andere zag opeten... (kreng was al bijna klaar met smikkelen).
Eigenlijk wilde ik hem vanaf dat punt niet meer koppelen met een andere rat.. Stel je voor dat het nog eens gebeurde...
Uiteindelijk zijn mijn vriend en ik hier op terug gekomen, omdat hij eenzaam toonde, en apart gedrag vertoonde.
Onder apart gedrag bedoel ik, dat hij je gerust een uur gaat zitten aanstaren..., ook lijkt het alsof hij zich niet kan binden met mensen (zoals een normale rat dat wel kan).
Uiteindelijk een tweede rat gekocht en had bij het laten wennen aan elkaar ook best wat ge-etter verwacht, maar dit...
Hij ging erop zeg, zelfs toen de nieuwe rat helemaal onderdanig was, toegaf aan de andere rat, bleef hij bezig, uiteindelijk heb ik ze echt uit elkaar moeten halen.
Beide apart gezet in een andere kooi, de rat de we al hadden begon tegen de tralies in te bijten, piepen, handen door de tralies steken in de hoop de andere rat te kunnen 'pakken'.
Ik heb een hoop gezien met ratten, maar dit...?
Beiden zijn heel tam richting mensen, de ene is echt een rat zoals je die gewend bent, de ander (de "gevaarlijke") die is wel tam, maar absoluut geen mensenmaatje... (heb afentoe ook echt de kriebels, dat zijn mood zo kan omslaan en hij op mij of mijn vriend gaat inhappen.)
Hoe los je zo iets op...? Nu zit ik met 2 ratten die alleen zitten... en durf het echt niet meer aan om ze samen te zetten, dan word die nieuwe vermoord ben ik bang.