Gisteren liet onze hond ons toch schrikken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anna85

Gisteren liet onze hond ons toch schrikken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 11:47

Gisteravond waren we met onze hond naar training. Dat ging opzich
allemaal goed, totdat hij ineens door zn poten zakte en ging liggen..
tot 5 keer toe, en niet meer overeind wou komen.. Dan schrik je wel even..
We hebben hem helemaal gecontroleerd, maar er was verder niks aan hem te zien.
tandvlees en alles was mooi roze... dus de auto maar opgehaald, en gelijk doorgereden naar de
dierenarts..
Die dacht dat hij waarschijnlijk last van zijn heupen/rug had. Maar dit
kon ze ook niet met zekerheid zeggen, omdat onze hond niet laat merken dat hij pijn heeft,
tot gister dus hij kon denk ik gewoon niet meer... Huilen
Hij heeft een injectie gekregen voor de pijn en wat pijnstillers voor thuis.
Verder moesten we foto's laten maken, volgende week dinsdag konden we terecht dus
nu maar afwachten, hij is nu al een stuk opgeknapt, en oogt weer wat vrolijker als gister.

Bedankt voor het lezen, moest het echt even kwijt..

Dreeetje

Re: Gisteren liet onze hond ons toch schrikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:52

Oh jakkes zeg ! Dan schrik je inderdaad wel even, en wat vervelend dat jullie nu niet weten wat het is .. Hopen dat het alleen bij gister blijft en niet vaker!

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:56

Ik kan me voorstellen dat dat flink schrikken is! Verdrietig

Fijn dat hij nu toch wel een stuk opgeknapt is. Zit hij nu nog aan de pijnstillers?
Hou hem goed in de gaten en ik weet niet hoe je daar normaal mee omgaat, maar zorg dat hij geen trappen ed loopt (even zoveel mogelijk ontzien).

Volgende week dinsdag duurt nog best lang, sterkte meis! Ik hoop dat hij snel weer de oude is en dat het vals alarm is. Ach gut

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 12:03

BibicheB schreef:
Ik kan me voorstellen dat dat flink schrikken is! Verdrietig

Fijn dat hij nu toch wel een stuk opgeknapt is. Zit hij nu nog aan de pijnstillers?
Hou hem goed in de gaten en ik weet niet hoe je daar normaal mee omgaat, maar zorg dat hij geen trappen ed loopt (even zoveel mogelijk ontzien).

Volgende week dinsdag duurt nog best lang, sterkte meis! Ik hoop dat hij snel weer de oude is en dat het vals alarm is. Ach gut

Hij zit nu nog aan de pijnstillers, denk ook dat hij zich daarom beter voelt..
Trappen lopen doet hij nooit, maar ik doe wel voorzichtig
aan met uitlaten, laat hem niet te lange stukken lopen.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:49

Heel slim.. Ik denk dat je verder niet veel meer kan doen dan afwachten, al is dat niet makkelijk.

Je zal pas echt zien hoe hij zich voelt als hij van de pijnstillers af is. Voor hoeveel dagen heb je pijnstillers meegekregen? En hoe is hij nu verder, eet hij wel goed ed?

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:47

BibicheB schreef:
Heel slim.. Ik denk dat je verder niet veel meer kan doen dan afwachten, al is dat niet makkelijk.

Je zal pas echt zien hoe hij zich voelt als hij van de pijnstillers af is. Voor hoeveel dagen heb je pijnstillers meegekregen? En hoe is hij nu verder, eet hij wel goed ed?

Ja idd, ik heb voor 4 dagen pijnstillers meegekregen, mocht hij toch weer erg veel pijn krijgen, dan kon ik weer nieuwe halen.
Ze wouden ook weten hoe het ging als hij er weer af was, dus vandaar eerst voor 4 dagen.
Hij eet verder wel goed, wel wat diarree maar dat kan ook door de medicijnen, stress bij de dierenarst komen misschien.
Hij ligt nu rustig in zijn mand te slapen, denk dat hij nu ook wat tot rust kan komen, zonder pijn.. pff heb het wel met hem te doen hoor.. Verdrietig

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:54

Hoi, Wat voor hond heb je (ras) en welke leeftijd?

Ik heb zelf een labrador van bijna 3 en hij heeft misschien hetzelfde. Maar dat kan ik niet helemaal opmaken uit je tekst.
De mijne zakt ook door zijn poten maar verkrampt er ook helemaal bij. het lijkt op het beginstadium van een epileptische toeval maar de hond is bij bewustzijn en kijkt je gewoon aan. Na 1 tot enkele minuten verdwijnt dit weer. Eerst zwalkt hij nog wat en even later is er niks meer aan de hand.

Komt dit overeen met jouw ervaring?

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:59

Zilfstar schreef:
Hoi, Wat voor hond heb je (ras) en welke leeftijd?

Ik heb zelf een labrador van bijna 3 en hij heeft misschien hetzelfde. Maar dat kan ik niet helemaal opmaken uit je tekst.
De mijne zakt ook door zijn poten maar verkrampt er ook helemaal bij. het lijkt op het beginstadium van een epileptische toeval maar de hond is bij bewustzijn en kijkt je gewoon aan. Na 1 tot enkele minuten verdwijnt dit weer. Eerst zwalkt hij nog wat en even later is er niks meer aan de hand.

Komt dit overeen met jouw ervaring?

Hoi,

Het is een kruising Friese Stabij van ong 1,5. Weten we niet zeker, hij komt uit het asiel.
Het lijkt er erg veel op, maar hij is niet helemaal verkrampt, alleen zijn achterpoten waren stijf..Verder was hij ook gewoon bij bewustzijn, en als hij opstond liep hij net of ie dronken was, en een paar tellen later is het goed.
Ben jij ook naar de dierarts geweest met jou hond?

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:09

Hoi, Nou ik ben zelf Da assistente en dus heb ik mijn DA gebeld om te overleggen en de fokker.
Jij hebt dus ook een jachthond (kruising) en een jonkie.
Mijn Fokker noemt het Hunting Dog Disease. Zij is zelf trainster op de jacht en ziet dit vaak bij jonge onervaren honden. Als ze lang moeten wachten tot ze aan de beurt zijn bijv. De spanning loopt dan hoog op, adrenaline vloeit rijkelijk maar ze kunnen het niet kwijt. Dan krijgen ze dus zo'n soort toeval, verkramping. Kan in heftigheid verschillen. Vandaag had de mijne nog een toeval en die was van korte duur omdat ik het aan zag komen. Dan zwalkt hij wat als een dronken man. Die van 2 weken geleden was erg heftig, enkele minuten en daarbij was echt zijn hele lijf verstijfd/ in de kramp. De meeste honden groeien erover heen.

Mijn fokker gaf mij als tip:
* herken de situatie waarin de hond dit krijgt (in mijn geval, lach niet, zwarte katten. Als hij die ziet en hij kan er niet bij (om te spelen) dan kan hij een toeval krijgen. En ja we hebben zelf een zwarte kat...)
* Als de situatie zich voordoet (bij jou wrs dus op training) hou je hond in de gaten.
* Zodra je ziet dat hij de eerste verschijnselen gaat krijgen zet je hem op commando op zit en hou je hem rustig.
* Ga niet panieken, blijf de kalme leider en steun hem door kalm te blijven en te zorgen dat hij blijft zitten
Vaak is de toeval hierdoor minder sterk

Is de hond al verder dus echt verkrampt, dan hou je hem ook rustig evt laten liggen op commando. De mijne weet het nu en gaat zelf al liggen.

omdat ik zelf ervaring heb met epileptie patienten (katten voornml) hou ik momenteel wel een logboek bij van waneer, en hoe heftig. Is in het begin een goede om achter de trigger te komen. Mijn hond krijgt ong 1 keer per 2 tot 4 weken een toeval en in totaal nu zo'n 7 keer.

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 21:41

Ik denk zelf dat het bij onze hond wat anders is, aangezien hij niet verkrampte. Alleen zijn achterpoten waren wat stijf, ben zelf wel heel rustig gebleven, maar toen we hem in de auto hadden, moest ik toch een traantje laten, was zo geschrokken.
Ga het in de gaten houden, als hij het weer heeft, en of ik dan de dingen die jij zegt waardoor het zou kunnen komen bij hem ook overeenkomen.
Bedankt voor het advies Ja

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 16:30

We zijn afgelopen dinsdag met hem naar de kliniek geweest.
De da heeft een aantal onderzoeken gedaan, eerst helemaal onderzocht (hartslag.temp enz)
daarna zette hij zijn pootjes zeg maar krom om te zien of zijn reflexen goed waren, voor ging dit goed en zette hij ze gelijk weer goed, maar achter bleef hij gewoon staan.
De da dacht aan iets met zn zenuwen, hij heeft toen zijn nek gecontroleerd, vanaf daar gaan alle zenuwen naar de rest van zijn lichaam, (als ik het zo goed onthouden hem)
Er zit waarschijnlijk een onsteking/kneuzing die op de zenuwen drukt (veroorzaakt doordat hij vaak erg gespannen is, en dus verkrampt)
We hebben eerst voor 30 dagen een onstekingremmer meegekregen en hij mag geen halsband meer om, dit om zn nek niet te belasten, hij heeft nu een tuigje om, over 3 weken moeten we weer terug komen om te kijken of het beter is geworden.
Als dit niet het geval is worden er waarschijnlijk foto's gemaakt.

Even afwachten dus, Hiske is nu al een stuk vrolijker en sleepte gelijk zijn stok (heeft ie ooit es gevonden in het bos, en al 2 maanden geen aandacht meer aan besteed) mee de tuin in om mee te spelen. Wel een teken dat ie zich weer wat happy voelt.

oja en @Zilfstar de da zei ook iets over jachthonden, dat ze de zelfde soort klachten krijgen door de spanning en verkrampen.
Moest er gelijk aan denken dat jij dat ook had gezegd Knipoog