wat voor ras ??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

wat voor ras ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:46

hallo,
Wij willen graag een hond (we hebben er al over nagedacht etc) we hebben zelf een kat die niet zo goed met andere dieren om kan gaan (zij is 3 weken te vroeg uit het nest gehaald...) maar als de hond een tijdje er is zal ze zich zelf wel weer worden...
nu staan we nog voor 1 (nou ja eigenlijk 2) dilemma's...

- wat voor ras

- pup of oudere hond...

wij zoeken een klein hondje wat speels en graag stukken loopt. Hij/zij moet daar in tegen wel rustig zijn dus niet de hele dag van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat rond je loopt te springen...

Het liefst hebben we een pup... maar of dat zo verstandig is... Een pup kan je nog volledig naar je eigen hand zetten. maar moet nog volledig zindelijk gemaakt worden etc.... Nu is er niet iemand de volledige dag thuis (van 9 tot 12 en van 1 tot 3 is er niemand thuis)

ik hoop dat iemand mij kan helpen met de juiste keuze te maken.

mvg nathalie

Specials

Re: wat voor ras ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:36

Het ras verschild per persoon en per gezin.
Ik denk dat je het beste naar een erkende goede fokker kan gaan en daar je wensen aan geeft deze kunnen je vast verder helpen.

Suc6 er mee!

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:20

SamSter schreef:
Het ras verschild per persoon en per gezin.
Ik denk dat je het beste naar een erkende goede fokker kan gaan en daar je wensen aan geeft deze kunnen je vast verder helpen.

Suc6 er mee!

Ben ik t niet mee eens. zoek bv maar eens een rustige dwerpincher Knipoog

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:37

Wat betreft kleine hondjes kan ik je niet adviseren, ik ken heel veel rassen maar dit zijn vooral de grotere honden aangezien ik daar fan van ben.

Maar ik zou in jouw plaats niet kiezen voor een pup, of je moet in de gelegenheid zijn om zeker 2 a 3 weken vrij te nemen. Een pup opvoeden kost veel tijd en voor het zindelijk maken en alleen leren zijn moet je deze tijd echt uittrekken. Als je het alleen zijn zeer zorgvuldig opbouwd heb je daar erg veel plezier van! Als je geen tijd hebt om dit dus langzaam aan op te bouwen kan je beter een herplaatser nemen, die je trouwens ook best vaak op jonge leeftijd kan krijgen (bv jonger dan een jaar, als het er om gaat dat je graag een jonkie wil).

Veel succes met de keuze en plezier met alle voorspret! Hou ons op de hoogte, vinden we altijd leuk! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:48

Ga eens naar een grote hondenshow en kijk welk ras je leuk vindt en maak een praatje met de daar aanwezige eigenaren/fokkers, zij kunnen je van veel info voorzien. Verder is het misschien handig als je weet wat je wilt, jachthond, herdershond, etc. Ze hebben allemaal hun charmes maar ook hun minpuntjes en het is maar net wat je zelf wilt. Als je weet welk ras je wilt kan je je meestal wel bij de rasvereniging of bij een fokker opgeven voor een herplaatshondje.

Een pup als je niet de hele dag thuis bent de eerste weken om het diertje zindelijk te maken en rustig aan leren alleen te zijn lijkt me niet heel handig. Ik zou dan gaan voor een hondje van rond 1 jaar of zo.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:51

Heb je geen voorkeursras? Wij kunnen wel alle kleine rassen gaan opnoemen maar dan heb je je keuze nog niet gemaakt denk ik Knipoog een rondje asiel doen?

Ik ben zelf erg gecharmeerd van poolachtigen, mede door hun sterke onafhankelijke karakter! zoek je een knuffelhond of juist een zelfstandige hond zoals een poolachtige?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:42

koop een honden enceclopedie... en ga alle rassen eens eerlijk bij langs. Dus lees wat een hond nodig heeft en probeer zo eerlijk mogelijk te beantwoorden of jij aan het lijstje van de hond kan voldoen.
Heb je een selectie gemaakt? ga dan eens bij de fokkers van die rassen kijken ga eens een gesprek aan en bedenk dan nogmaals of je kan voldoen aan de eisen van de hond. En zwicht vooral niet voor de puppenkopjes die er al zitten bij de fokkers...
Het beste kun je naar een fokker gaan die GEEN pups heeft zitten op dat moment want bijna iedereen zwicht voor een pupje...

Wees vooral eerlijk tegen jezelf of je de hond kan bieden wat hij nodig heeft.

Over de vraag een pup of een volwassen hond. Het klinkt heel leuk een pup naar je eigen hand zetten alleen bedenk wel dat een pup niet altijd alleen maar leuk is, je kan opvoedingsfouten maken en dat zit er erg snel in als je een puppie opvoed.
Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan vorig jaar wat doen we een pup of een herplaatser?
Ik had voor mijn huidige hond een pup opgevoed wat me letterlijk bloed zweet en tranen heeft gekost. Totdat hij 5 jaar was heeft het me wekelijk 2 cursussen en veel begeleiding gekost om die hond te krijgen waar hij zich nu bevind. Toen was het leuke van een pupje er wel af voor mij. En hebben we gekozen voor een herplaatser. We hebben dan toevallig eentje van 7 jaar maar ach dat mag de pret niet drukken en we hebben er een wereld hond aan die al compleet opgevoed is en we zeker weten dat het karakter van de hond ook bij ons past. Want ook dat moet je nog maar afwachten bij een pup...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:01

Ga eens bij asiels of stichtingen kijken, heb je ook hele leuke rashondjes en kruisingen zitten. Anders weet ik ook nog een stichting waar ze leuke hondjes hebben, die uit het buitenland komen, sommige met verleden, maar ook hondjes die geen trauma's hebben. Het mooiste is ook nog dat ze je zó dankbaar zijn.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:34

Een pup kan niet meteen zo lang alleen blijven. Dat moet je rustig opbouwen. Als je die gelegenheid niet hebt (en dan niet 2 weken vrij maar eerder 2-3 maanden) zou ik voor een herplaatser gaan die gewend is om een tijdje alleen te blijven.

Qua ras... tja dat is lastig. Wat heb je nog meer voor wensen? Wil je er mee sporten? Pittig karakter of liever wat zachter enz. Op www.doggy.net staan in ieder geval een hele hoop rassen.