Ik heb 3 cavia's geadopteerd. Tips zijn welkom!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Ik heb 3 cavia's geadopteerd. Tips zijn welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:12

Hallo,

Sinds gisteren is mijn huis verrijkt met 3 cavia's. Ik heb ze overgenomen van een gezin waar de kinderen er niet meer naar omkeken.
De verhuizing was wat beangstigend voor ze, maar ze zijn alweer wat bij gekomen. Ze zijn 1 en 2. Ze heten: Pluk, Pluis en Pommetje.

Ik heb voor de cavia's een hok van 1.20M bij 50 a 60 cm. Daarin zit een huisje waar ze precies met z'n allen inkunnen. Verder heb ik als bodem zaagsel en daarover hooi. Verder nog iets uit de dierenwinkel waarvan ze een soort nest kunnen maken.

Ik heb speciaal caviavoer met vitamine C toegevoegd. Dagelijks hooi en soort koren. En fruit en groente wat natuurlijk vers is.
Voor de tanden een knaagblok en iets van hout uit de dierenwinkel. Daar kunnen ze ook lekker aan knagen. Natuurlijk ook een drinkflesje.

Ben ik nog iets vergeten? Hoe kan ik ze het snelst laten wennen?
Binnenkort komen er foto's.

Groetjes Annemiek

_Yasmine_

Re: Ik heb 3 cavia's geadopteerd. Tips zijn welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:14

eehm aandacht, niet altijd oppakken maar even over het koppetje / ruggetje. tegen ze praten.
voor de rest prima eten en hok Haha!

ben benieuwd naar foto's
Laatst bijgewerkt door _Yasmine_ op 22-12-08 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:15

volgensmij niet, je kan ze rode paprika voeren, daar was mijn cavia dol op! Tong uitsteken

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:16

Die foto's komen snel hoor!. Bedankt voor de tips.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:17

Lekker knus doen, cavia's zijn echte knuffelbeesten, zijn er gek op als je tegen ze praat, gaan ze terug kletsen.

Lekker veel verse groente en fruit geven, af en toe beetje vers gras is ook lekker.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:18

eerste week even met rust laten,2de week uit de hand voeren met peterselie blaadjes (ruikt erg sterk,vinden ze lekker),3de week kun je ze langzaam beginnen op te pakken.zo heb ik het altijd gedaan en alle 8 cavia's wat ik heb zijn van schuw naar aandacht trekkers gegaan Haha!

ben benieuwd naar de foto's Haha! !!

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:22

Ik heb voor mijn cavia's nog een slaaphokje,
Doe ik er s avonds in zodat ze daar lekker in kunnen liggen.. Lachen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 10:49

Die van mij hebben ook een slaaphok. Als ik wat lekkers geef komen ze al. Zeker als ze iets horen kraken.
Ik aai ze nog niet, want ze zijn nog wat schuw.
De nagels zijn veel te lang, maar ik wacht even een paar dagen, want anders schrikken ze misschien.

Foto's komen zodra ze wat 'losser' zijn.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:51

Cavia's en konijnen willen felle kleuren nog wel eens interessant vinden. Ik heb voor mijn konijnen twee fel gekleurde balletjes gekocht (hard plasticen speciaal voor knaagdieren) en hier dan een beetje konijnensalade in gedaan ( das een duur woord voor duur hooi, ze verzinnen vanalles :Y ). Ze gooien ermee en rollen ze ook met hun neus.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 10:53

LadyElmira schreef:
Cavia's en konijnen willen felle kleuren nog wel eens interessant vinden. Ik heb voor mijn konijnen twee fel gekleurde balletjes gekocht (hard plasticen speciaal voor knaagdieren) en hier dan een beetje konijnensalade in gedaan ( das een duur woord voor duur hooi, ze verzinnen vanalles :Y ). Ze gooien ermee en rollen ze ook met hun neus.

Dat klinkt ook leuk!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:00

wij gaven ze altijd vitamine tabletjes gewoon die van de kruidvat omdat het heel erg belangrijk is dat ze voldoende vitamine binnen krijgen. en zoals eerder gezegt peterselie.
veel plezier met ej caafjes Haha!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 11:01

Dank je!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:08

Leuk dat je die beestjes een goed tehuis gaat geven Lachen
Je hebt het zo te horen allemaal al goed voor elkaar. De rest wijst zich vanzelf!
Er zijn ook wel voldoende caviafora waar je eens kunt rondlezen, wie weet vind je daar nog goede tips of ideeen.

Zelf hadden wij trouwens houtkorrels op de bodem, dat ruikt stukken minder omdat de geur goed opgenomen wordt.
Maar goed, bodembedekking vind ik iets wat je zelf moet beslissen, als je een beetje uitprobeert kom je er vanzelf achter wat voor jou het beste werkt.
Wel goed dat je geen stro hebt, is voor die kleine beestjes niet echt goed. Een van onze cavia's is er blind aan geworden aan 1 oog, gebeurt wel vaker heb ik gehoord.

Wij kochten trouwens alles vaak bij de Hornbach, dat is meestal stukken voordeliger qua prijs Lachen

Veel plezier!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:12

Ik heb gewoon zo'n zak houtkorrels voor in de kattenbak gekocht. De konijnen hier hebben 1 hoekje waar ze in plassen en daar gooi ik dan twee handjes in. De rest van de kooi heeft zaagsel met een laagje stro. Keutels schep ik er regelmatig uit, stro gooi ik elke dag een beetje bij en ook het plashoekje eruit scheppen. doe zo al drie weken met 1 zak zaagsel.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 13:14

Houtkorrels lijkt mij een goed idee. Kunnen die geen kwaad als ze eraan gaan knagen?

Vandaag had ik ze een hele berg hooi gegeven en spelen dat ze doen! Ze kregen altijd wel hooi, maar dan een beetje. Een berg vinden ze veel leuker.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:59

Wat fijn dat jij weer voor een nieuw huis hebt gezorgd!
Ik zou de knaagsteen er persoonlijk uithalen. Dit kan zorgen voor blaasstenen. Een cavia met goed gezond eten (wat jij hen geeft) heeft geen knaagsteen nodig.

Mocht je nog meer info willen. Ik heb veel aan de site www.degrotecavia.nl gehad Lachen

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:28

Coot schreef:
Wat fijn dat jij weer voor een nieuw huis hebt gezorgd!
Ik zou de knaagsteen er persoonlijk uithalen. Dit kan zorgen voor blaasstenen. Een cavia met goed gezond eten (wat jij hen geeft) heeft geen knaagsteen nodig.

Mocht je nog meer info willen. Ik heb veel aan de site http://www.degrotecavia.nl gehad Lachen

Hier ben ik het mee eens.
Persoonlijk zou ik het knaagblok er direct uit halen, want dit is erg slecht voor ze.
Geloof me een cavia met blaasstenen is geen pretje.

Evenals een liksteen.
Het voegt niets toe en het is erg schadelijk.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:39

Ik haal het eruit! Dank jullie voor de tip!