eindelijk dan, mijn eerste twee cavia`s

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

eindelijk dan, mijn eerste twee cavia`s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 23:47

hoihoi

ik heb vorige week zaterdag samen met mijn vriend 2 cavia`s gekocht.
5,5 week zijn ze nu ong.

ze zijn nog best bang, maar beginnen langzaam al wat minder angstig te worden, ze schieten niet metteen meer weg als ze ons zien, en ze hupsen vrolijk door de kooi heen.
het zijn mijn eerste cavia`s. hiervoor een aantal jaar konijnen gehad. maar vond het tijd voor een nieuwe uitdaging, en dat is het toch wel.

ik heb ze in een kooi zitten van 1.00 bij 60. ze zitten op houtsnippers een dikke laag hooi.
ik had gister de kooi al helemaal leeg gehaald, maar dat was eik niet helemaal nodig nog.
hoevaak maken jullie het hok schoon? en maken jullie hem dan helemaal leeg?

ik haal nu overdag het huisje eruit, zodat ze kunnen wennen.
maar ze zijn s ochtends (9uur) nogal boos als k ze wakker maak.
doen jullie dit ook zo bij jonge cavia`s? het huisje er overdag uit?

en hoeveel groente mogen ze?
geef ze nu 3 x per dag een paar blaadjes witlof, andijvie etc.

groetjes

JorisDy

Re: eindelijk dan, mijn eerste twee cavia`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:49

Ik maakte mijn hok 1 keer in de week schoon. En elke dag nieuw hooi. Hokje om in te slapen haden ze gewoon dag en nacht erin zitten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:38

Ik denk dat je ze teveel groenvoer geeft, zeker voor zulke jonge diertjes. Ik zou ze gewoon kleine beetjes geven, 1 keer per dag samen 1 blaadje witlof of iets in die trand.
Op internet kan je heel veel informatie over cavia's vinden, dat zou ik misschien ook even allemaal doorlezen..

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:43

gefeliciteerd !!!

Wat voor ras heb je. en heb je ze bij een fokker gekocht of niet.

Ik ben ook van mening dat het miss iets te veel groenvoer is. Heb je ook brokjes met extra vit C ?? Dan halen ze daar ook hun vit c uit.

Huisje kan je er idd overdag gewoon uit laten. Bij mij is het jonge spul ook wel een beetje angstig. Maar dat gaat nog wel over hoor.

Sucses ermee.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:04

Ik geef mijn cavia elke dag nieuw hooi en verse brokken, verder krijgt ze altijd nog een stukje peen, paprika of komkommer. Ik verschoon haar 1 keer in de twee weken helemaal, ze zit in een hok van 1.20 bij 60, en ze is alleen dus het is niet zo gauw vies. Toen ze nog met zn tweetjes waren deed ik het elke week.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:16

De kooi van mijn cavia's verschoon ik 1 x in de week.
Als bodembedekking gebruik ik Aubiose en geef ik onbeperkt hooi.

Groenvoer kun je nooit te veel geven (ze houden vanzelf op als ze genoeg hebben), maar je moet het wel opbouwen en goed in de gaten houden of de cavia's diaree hebben.

Wat mijn cavia's ook dagelijks krijgen is een pilletje vitamine C, eigenlijk is dit niet noodzakelijk, omdat ze ook voer met vitamine C krijgen (science selective) en groenvoer. Maar hier vinden ze het gewoon lekker. Gewoon een snoepje dus Haha!

Verder ben je goed bezig met het weghalen van het huisje.