Mijn konijn, wat moet ik ermee...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

levitrol

Mijn konijn, wat moet ik ermee...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:52

Hoi bokkers..

Na het overlijden van mijn hamster (4jaar) heb ik een konijn, sinds eind 2005.
Stampertje, het konijn, is nu 3,5 jaar.
Sinds ik hem heb is hij al 'moeilijk'
Mijn konijn was als jonkie al heel 'moeilijk', net een hond. Het ging heel lekker, maar nu valt ie weer terug.
Naja hier het verhaal..

Toen die 6 week was kreeg ik hem. Toen beet die al enzo, en na een jaar was het echt een joekel. Dus hij werd sterker, en kon harder bijten.
We hebben een middel in zn voer gedaan wat niet hielp, en nogal duur was. (€15 per 100 ml)
Naja hij werd ouder enzo, en hij kon niet los buiten lopen ivm katten. Dus een riempje gekocht, terwijl hij nog heel wild was, en altijd rende enzo. Mijn vader zei dat ik dat ding niet om kreeg, (hij beet hard enzo) maar ik pakte hem zelf verzekerd eruit, en toen deed ik de riem om. Klaar!
Maar na een half jaar, viel die weer terug in zijn oude gewoontes. Het is een mannetje, en we konden hem laten castreren, maar het zou weinig helpen agz hij al 2,5 was.
Toen zaten we een poos in een dip, dat hij niks wou, en weken niet zn hok uit kon(we kregen hem niet te pakken)
Toen heb ik een heel groot stuk gras gekocht, met een ruim hek, veel speeltjes etc. Het hok (2 x 1 m) naar buiten, open zodat hij in de ren sprong. Daar vond ie het echt leuk. Maar zodra hij z'n hok zag, dacht ie: Ja daaag! Ik blijf buiten.
Het is ook een ras wat weinig voorkomt met deze baard. En wat ik lees, is dat ze tempramentvol zijn enzo.
Naja boeit niet, ik dacht het lukt wel.
Toen was die 3, Augustus dit jaar. Het ging heel goed, tot vanavond. Ik kon vanmiddag z'n poot in zijn hokje pakken, zonder dat hij wild werd etc. Nouja super toch!
Maar net viel die uit naar de honden, wat die als jonkie ook deed.
En toen naar mij.. Ik bloedde helemaal....
Hem op gepakt en rustig gemaakt. Ik zette hem in zijn hok, en hij rende en was zooooooo happy. Maar hij houdt niet van mensen, alleen van mij. Mijn moeder kan haar hand niet in zn hok doen, dan haalt hij heel erg uit. Mijn vader is de baas over hem, en dat weet Stampertje ook, dus mijn vader doet ie niks. Mij ook niet snel, maar alleen in een dip.

Waar ik mee zit:
Hoe moet dit verder? Hij word eigenlijk steeds wat gekker, wel lief maar wel moeilijker. Ik hoop niet dat dit vaak gaat gebeuren, niet nog vaker

Ff info over Stamp:
Stampertje
Kleur; Madagascar
Leeftijd: 3,5
5 augustus
Zijn ras is; weet ik zo niet, moeilijke naam. Ergens van een eiland waar ze ook leefden, er zijn een paar in nederland. Het is geen kruizing. Ook geen Baardkonijn Knipoog
Laatst bijgewerkt door levitrol op 19-12-08 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Re: Mijn konijn, wat moet ik ermee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:53

Castreren en een vrouwtje erbij zetten?

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:56

lekker opeten met kerst Vork nee hoor Tong uitsteken vervelend probleem, heb zelf ook wel eens zo'n soort geval gehad maar die was veeeel minder erg (wel bijten en ''aanvallen'', maar niet zo erg als bij jou). kan je helaas geen tips geven, ben wel benieuwd of er mensen met goed advies komen Lachen

edit; dat ene ''geval'' waar ik t over heb heette ook stampertje, misschien ligt t aan de naam? Clown
Laatst bijgewerkt door Melissaaaaa op 19-12-08 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:56

Idd castreren en vrouwtje erbij, en lekker konijn laten zijn dan maar. Hij wilt blijkbaar geen aandacht, dan blijft hij toch buiten, maak je het konijnveilig etc.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:57

Oei, moeilijk! Ik zou ook kiezen voor toch castreren en kijken of hij zo weer verbeterd in zijn gedrag. Dat zal toch wel, als de ballen en daarmee de hormonen eenmaal weg zijn.
Wij hebben ook een konijn gehad die echt alles aanviel wat los en vast zat, en dat van jongs af aan al... Nu heb ik een lief en rustig nijntje, toch wel zo gezellig!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:57

Iris82 schreef:
Castreren en een vrouwtje erbij zetten?

Heeft helaas geen zin, we hebben een vrouwtje gehad, maar hij haalt naar alle beesten uit, ook naar mijn honden.
Castreren ook niet, hij is 3,5 en er zou weinig verandering zijn.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:57

Melissaaaaa schreef:
lekker opeten met kerst Vork nee hoor Tong uitsteken vervelend probleem, heb zelf ook wel eens zo'n soort geval gehad maar die was veeeel minder erg. kan je helaas geen tips geven, ben wel benieuwd of er mensen met goed advies komen Lachen

Kan ik niet om lachen Knipoog

Idd, geen leuk 'probleem'.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:58

Melissaaaaa schreef:
lekker opeten met kerst Vork

Whahaha, wou het niet zeggen, maar dacht aan hetzelfde Tong uitsteken

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:59

Sanniej_ schreef:
Idd castreren en vrouwtje erbij, en lekker konijn laten zijn dan maar. Hij wilt blijkbaar geen aandacht, dan blijft hij toch buiten, maak je het konijnveilig etc.

Ik kan hem nu niet naar buiten zetten, want hij zit nu in de kamer rond te rennen, en hij gaat dood als hij nu naar buiten gaat. In de zomer is hij 15uur per dag buiten.
Tis al konijnveilig Lachen
Maar we hebben een net, maar de katten maken het kapot en dan weg konijn..
Maar ik laat hem konijn Knipoog Hij moet alleen niet gaan lopen bijten enzo.
Laatst bijgewerkt door levitrol op 19-12-08 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:00

Jaa maar hij is tot op heden nog niet gecastreerd toch, dan verdedigt hij waarschijnlijk gewoon zijn territorium.
Klinkt misschien stom, maar die kans is wel groot. Dus ik zou hem sowieso alsnog laten castreren. Ja

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:00

Om te beginnen is zes weken heel jong voor een konijntje om al naar een nieuwe thuis te gaan.
Ten tweede is een konijn een groepsdier, dus voor hem is het zeer abnormaal om geen "maatje" te hebben.
Dit is gewoonweg een volledige stresserende omgeving voor dat diertje...

Mijn konijnen zitten in een grote ren van 3 op 4 met constant boel om te knabbelen.
Beestjes gaan ook nooit naar binnen in hun hok, omdat ze geen kou hebben zoals zovele mensen denken Knipoog
Ik zou zeggen; castreer hem, zoek een meisje erbij via een konijnenopvang en laat die twee lekker samen in de ren.
Een konijn is niet zoals een hond of een kat, die willen niet de ganse dag op je schoot zitten en geaaid worden (uitzonderingen daarbij gelaten Haha! )

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:03

whisperramse schreef:
Om te beginnen is zes weken heel jong voor een konijntje om al naar een nieuwe thuis te gaan.
Ten tweede is een konijn een groepsdier, dus voor hem is het zeer abnormaal om geen "maatje" te hebben.
Dit is gewoonweg een volledige stresserende omgeving voor dat diertje...

Mijn konijnen zitten in een grote ren van 3 op 4 met constant boel om te knabbelen.
Beestjes gaan ook nooit naar binnen in hun hok, omdat ze geen kou hebben zoals zovele mensen denken Knipoog
Ik zou zeggen; castreer hem, zoek een meisje erbij via een konijnenopvang en laat die twee lekker samen in de ren.
Een konijn is niet zoals een hond of een kat, die willen niet de ganse dag op je schoot zitten en geaaid worden (uitzonderingen daarbij gelaten Haha! )

Hij wil het wel, op momenten.
Konijnen vind hij niet leuk, want alles wat kleiner dan hem is is niet leuk en mag opdonderen. (volgens hem)
En hij rent ook rond met de honden 's zomers.
Hij heeft idd geen konijnen om zich heen, maar het gaat op sommige momenten even niet zo lekker met zn gedrag, en op andere momenten heel goed. Dit duurt 1 á 2 week. Hij mist iig geen konijnen, dat weet ik zeker, want met de honden kan hij soms heerlijk spelen.
Klinkt gek, maar is zo Ja

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:05

Blinnii schreef:
Jaa maar hij is tot op heden nog niet gecastreerd toch, dan verdedigt hij waarschijnlijk gewoon zijn territorium.
Klinkt misschien stom, maar die kans is wel groot. Dus ik zou hem sowieso alsnog laten castreren. Ja

Ja, dat zou best kunnen Lachen Maar dat is het 'm. Het is alleen op bepaalde momenten, 1á2 week. En daarna is hij heel erg lief een paar maand. Dit is 2 á 3 keer per jaar zo. Dan wil hij met rust gelaten worden, en anders wi lhij alleen maar uit zijn hok rennen.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:07

Melissaaaaa schreef:
lekker opeten met kerst Vork nee hoor Tong uitsteken vervelend probleem, heb zelf ook wel eens zo'n soort geval gehad maar die was veeeel minder erg (wel bijten en ''aanvallen'', maar niet zo erg als bij jou). kan je helaas geen tips geven, ben wel benieuwd of er mensen met goed advies komen Lachen

edit; dat ene ''geval'' waar ik t over heb heette ook stampertje, misschien ligt t aan de naam? Clown

Haha ja dat zou kunnen Tong uitsteken Hij kan ook nogal hard stampen Ja
(echt, hij kan hard stampen)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:10

als je alle optie's al uitsluit
waarom dan nog vragen stellen
ik zou zeggen breng hier die hap dan voer ik hem wel aan me slangen
(tuurlijk is dat een geintje)

maar als je castareren al geen optie vind zul je zijn gedrag toch wel moeten accepteren hij verdedigt zijn eigen terrein en dat kan erg hardhandig gaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:11

tsja..weet je?

ik vind dat als dit konijn er geen zin iin heeft je hem lekker moet laten lopen tot hij wel weer zin heeft
en in de tussentijd koop je een ander konijn of cavia die knuffelen wel leuk vind?

je kunt hem wel gaan dwingen en gaan castreren enzo,maar sommige dieren zijn nou eenmaal zo en dan is acceptatie toch het beste.
ik heb ook bijters gehad die niemand leuk vond en juist omdat ik er niet mee om knuffel werden dat eigenlijk best aardige dieren.

wil je hem eigenlijk liever kwijt dan en een ander konijn?

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:12

onley schreef:

maar als je castareren al geen optie vind zul je zijn gedrag toch wel moeten accepteren hij verdedigt zijn eigen terrein en dat kan erg hardhandig gaan

Je hebt gelijk, maar misschien zijn er mensen die andere opties hebben.
Ik moet het idd accepteren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:12

Waarom probeer je m niet te laten castreren?
Ik heb dat al zo vaak wonderen zien verrichten bij dieren. Ja er is een kans dat er weinig veranderd, maar als jíj zegt dat je het zo vervelend vindt, vind ik ook dat je er alles aan geprobeerd moet hebben. En dat heb je voor mijn gevoel niet als je m niet laat castreren.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:13

ellepel schreef:
tsja..weet je?

ik vind dat als dit konijn er geen zin iin heeft je hem lekker moet laten lopen tot hij wel weer zin heeft
en in de tussentijd koop je een ander konijn of cavia die knuffelen wel leuk vind?

je kunt hem wel gaan dwingen en gaan castreren enzo,maar sommige dieren zijn nou eenmaal zo en dan is acceptatie toch het beste.
ik heb ook bijters gehad die niemand leuk vond en juist omdat ik er niet mee om knuffel werden dat eigenlijk best aardige dieren.

Ik ga hem niet dwingen etc, als hij niet wil, hoeft ie niet Lachen
Ik zou hem nooit weg doen, alleen voor zijn bestwil, als hij ongelukkig is, maar dat is ie niet Lachen

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:14

Ik heb een tip gekregen waar ik wat mee doe;
In zn hok laten tot hij eruit wil als ik hem probeer te pakken.
Als dat niet helpt, probeer ik waarschijnlijk het castreren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:18

vraag ik me een beetje af he...wat deed jij eigenlijk op het moment dat hij jou beet?

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:21

levitrol schreef:
ellepel schreef:

Ik zou hem nooit weg doen, alleen voor zijn bestwil, als hij ongelukkig is, maar dat is ie niet Lachen

nee, maar als je er zelf nou ''ongelukkig'' van wordt? je hebt het beestje toch voor jouw plezier, en als je echt met dit probleem zit... (ik zou trouwens niet weten wat ik in jouw geval zou doen hoor, niet dat je denkt dat ik probeer te zeggen dat je m weg moet doen ofzo.. Tong uitsteken )

ellepel schreef:
vraag ik me een beetje af he...wat deed jij eigenlijk op het moment dat hij jouw beet?
vraag ik me ook af.. als 1 van mijn konijnen bijten dan ''bijt'' (knijp) ik terug, maar ik weet niet of dat handig is bij haar konijn, ik zie zo'n konijn dan wel weer opnieuw aanvallen eigenlijk..

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:22

ellepel schreef:
vraag ik me een beetje af he...wat deed jij eigenlijk op het moment dat hij jou beet?

Ik drukte zijn kop naar beneden, dit heeft de DA mij verteld. Dit is een teken dat ik de baas ben.
Ik was hem aan het aaien.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:22

Melissaaaaa schreef:
ellepel schreef:

nee, maar als je er zelf nou ''ongelukkig'' van wordt? je hebt het beestje toch voor jouw plezier, en als je echt met dit probleem zit... (ik zou trouwens niet weten wat ik in jouw geval zou doen hoor, niet dat je denkt dat ik probeer te zeggen dat je m weg moet doen ofzo.. Tong uitsteken )

Ik word er niet ongelukkig van hoor Lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:24

onley schreef:

Hier ben ik het mee eens (behalve dat ik geen slangen heb Clown )

Voor een man is de enige optie om met soortgenootjes te kunnen castreren. Veel van dit gedrag komt voort uit de enorme hoeveelheid hormonen die konijnen nu eenmaal hebben. Castreer je hem dan stop je dus een heel gedeelte daarvan en dat komt zijn gedrag enorm ten goede! Dan hoeft ie immers niet meer zoveel te verdedigen en niet op zoek naar vrouwtjes! Lees je eens goed in bij bijvoorbeeld http://www.bunnybin.nl of http://www.konijnen.nl staat enorm veel (goede!) informatie op! En klik eens op mijn onderschrift hoe blij konijnen met elkaar kunnen zijn! Konijnen die alleen leven zijn nooit zo gelukkig als konijnen die met meerdere leven!

Succes! Hoop dat je er wat van op steekt, qua hok en ruimte doe je echt absoluut je best Haha! Zet dan alsjeblieft die laatste bepalende stap, castratie! De mensen die vaak tegen zijn hebben vaak zelf helemaal geen ervaring!