wat kost een hond? per dag??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

wat kost een hond? per dag??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:22

hey,

30 december ben ik jarig en dan wil ik dolgraag een pup.
over het ras ben iknog niet helemaal uit, maar iets van een boxer, of ander middelmatige hond met stoere uitstraling.
ik heb al een riem=halsband en een bal, ook andere dingen die nodig zijn hebben we al.
(omdat we nog een andere hond hebben Knipoog )

het enige wat ik moet weten is, wat ben je per dag kwijt aan een middelgrote hond??

ik ga werken, dus er komt geld binnen.
maar als ik geen hond kan onderhouden, houdt ik het welbij een goudvis Clown

info over leefomgeving;
we wonen in een nieuwbouwhuis, met redelijke achtertuin.
ik zit op school, van half 9 tot 3 uur.
er is genoeg ruimte en tijd voor de hond.

Lous

Re: wat kost een hond? per dag??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:24

De aanschafkosten van een hond zijn ook niet echt goedkoop. Bij het ras wat jij wilt moet je zeker rekening houden met 300 euro of meer zelfs.
Laatst bijgewerkt door Lous op 19-12-08 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:25

Denk zo'n 50 euro in de maand?

Kan je geen hond uit het asiel nemen? Juist de middelgrote honden zijn vaak wat moeilijker plaatsbaar volgens mij.

Succes!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:25

Ten eerste heb je niet even zomaar een hond op de dag dat jij dat wil! Bonafide fokkers fokken volgens de regels van de rasvereniging, dat betekend dat ze dus ook maar een aantal nesten per jaar fokken en dat houdt weer in dat er wachtlijsten zijn bij fokkers! Ga je hondje alsjeblieft niet ergens bij een broodfokker halen want daar krijg je spijt van! Ga je daarnaast inlezen in bepaalde rassen die je aantrekken, zoveel honden zien er leuk uit, karakter van die honden moet wel bij je passen! Ik heb zelf een Shiba, ik hoor zovaak 'och het is net een vosje' 'och wat een schattig hondje' ze is alles behalve schattig, ze heeft een onwijs sterk karakter en dit zal ze absoluut tegen je gebruiken! Daarom nogmaals; ga je eerst eens verdiepen! Daarnaast zijn de kosten van je hond niet per dag uit te drukken!

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:28

Als je al een hond hebt, dan weet je ongeveer wat dat per dag kost. Stel dat je eerste hond kleiner is, neem dan eens aan voor het gemak dat de 2e hond het dubbele eet en dus kost. Daarnaast zijn de dagelijkse onkosten eigelijk niet de echte onkosten van een dier. Je vergeet DA, ontwormen, ontvlooien, ongelukjes etc. Wat ga je doen als je op vakantie gaat? Een pension kost zo 8 euro per dag waarbij je nog het voer mag brengen ook. Dus je kan beter een jaarplaatje maken, met alle eisen en wensen met een grote post 'onvoorzien'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:29

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:31

je kan het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk ,maar als je ruim uitgaat ....zou ik zeggen 50 euro per maand...dan heb je kwaliteitsvoer en speeltjes...
je kan ook besluiten iets goedkoper voer te nemen en uiteraard wegspraren voor de DA

zoals al gezegd, je kan het zelf zo gek maken natuurlijk Knipoog

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:32

Ik ben het niet met Lous eens. Als je een echt ras hebt ben je veel meer geld dan 300 euro kwijt. En ik zou als ik jou was ook eerst eens in het asiel of bij de herplaatsers gaan kijken. Lachen Verder denk ik dat je wel weet wat een hond ongeveer gaat kosten aangezien jullie al een andere hond erbij hebben. Je kunt het geld niet echt in dagen uitdrukken. Ik ben per maand ongeveer 20 euro kwijt voor een klein hondje, aan voer. Nou ja, dan komen de inentingen, ontworming etc. er nog bij. Vlooienmiddel etc. En natuurlijk de dierenartskosten, als jij nu al denkt dat je hier waarschijnlijk niet genoeg geld voor hebt kun je het inderdaad beter bij een goudvis houden..

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:33

Ik heb zelf 2 labradors, een redelijk kleine en een normale maat. Erg leuk en vooral lief ras. Zeker aan te raden Knipoog
Maar goed, wat ze kosten:
Ik koop hondenbrokken van de Liddl, dit kunnen ze prima hebben, ik doe niet aan merk voeding alleen als het echt moet (mijn oude hond heeft een tijd lang huidirritatie gehad en moest ander/duur voedsel hebben, wel rekening mee houden dus!).
De brokken kosten 7,99 en ik doe gemiddeld 3 weken met 1 zak. Met 2 honden dus, dat komt ook omdat mijn oude op dieet is en dus niet krijgt wat op de zak aangegeven staat. Plus dat labradors aanleg hebben om dik te worden en ik mijn jonge meisje dit niet aan wil doen. Goedkoop voer dus. Een per 2 weken een keer blikvoer voor de lekkernij kost ook een eurotje of 2.
Qua dierenarts kosten moet je gemiddeld met 1 hond wel 50 euro achterwege leggen, je weet maar nooit wat er kan gebeuren.
Dan krijg je het 3 maandelijke ontwormen en ontvlooien. Ontvlooiingsmiddel voor een middelgrote hond is al gauw 25 euro, waar volgend mij nog we 3 pipetjes in zitten dus je kunt er even mee doen. Ontwormen is ook zo'n 15 euro (tabletjes).
Een hondenmand/deken/kussen is ook best prijzig. Ik heb zelf een oude deken met een leuke sloop erom heen. Die sloop wissel ik iedere week een keer om, die gaat gewoon in de was. Veel voordeliger. En het ligt lekker hoor, mijn omatje ligt er zoveel mogelijk op Clown
Een hond kost vooral veel tijd en liefde. Als je er veel tijd in steekt krijg je er enorm veel voor terug!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:33

Ik weet dat mijn moeder een paar tientjes per week kwijt is aan de hond (boxer-duitse staander). Hij is allergisch voor de goedkopere brokken en moet dus duurdere.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:34

Tsja per dag is niks over te zeggen, je hebt voer nodig, lekkere koekjes.
Bij een pup moeten de meeste entingen nog gegeven worden .. Nou reken maar dat dat wat kost .. vooral de begin periode .. denk erover na of je je hond wil chippen ..

Net als bij elk dier kunnen er onverwachte kosten aan zitten, hond wordt ziek en je moet naar de dierenarts, beestje moet misschien medicijnen hebben. Het is niet alleen de aanschaf maar er spelen altijd dingen omheen.

Aan 1 speeltje heeft een pup toch echt niet genoeg .. Ik heb zelf hier tig en tig speeltjes liggen ..

Heb je wel nagedacht over het feit waar je pup heen gaat van 9 tot 3 ?? Zo jong kan het nog niet zo lang alleen zijn .. reken daar maar niet op .. je moet tijd hebben voor de zindelijkheidstraining, een pup is niet alleen maar leuk besef dat asjeblieft wel .. Lachen

Lees je goed in voor je aan een pup begint dan heb je er het meeste plezier van!!
Laat je met de tijd wel foto's zien ??

Heel veel succes met je zoektocht, zelf heb ik anderhalf jaar gewacht tot ik mijn pup in huis kreeg ..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:34

Judith_M schreef:
Waarom moeten mensen altijd weer zo reageren :S Zodra er iets over een pup of een kitten wordt gevraagd krijg je weer hele verhalen over broodfokkers etc.. Zucht..

En de kosten verschillen nogal door het soort voer dat je koopt, en of je dier ziek wordt etc.. Maar vooral merken voor verschillen erg in prijs!

Omdat wanneer iemand zegt graag een pup te willen voor zijn/haar verjaardag ik jou wel kan vertellen waar die pup vandaan komt uiteindelijk! Er zijn wachtlijsten voor rashonden en fokkers die fokken volgens de eisen! En het feit dat je maar even roept dat er dan een hond moet komen en je nog eens weet welk ras dan heb jij dus totaal niet voorbereid! En dan komt er straks een boxer en dan blijkt de boxer toch niet die hond te zijn als zij gedacht had..ach dan hebben we gelukkig altijd nog het asiel Dromen

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:37

Dat is idd ook een goede tip. Misschien is het sowiezo wel verstandig te beginnen met een iets oudere hond. Vooral als je naar school gaat kun je zo'n pup niet alleen laten. Van een oudere hond kun je veel leren, je hebt niet te maken met het zindelijk maken en alle andere beginselen.Het is natuurlijk wel erg leuk, een pup.
Mijn jongste was 11 maand en lijkt nu nog op een pup in doen en laten.
Ga eens bij een asiel kijken, er zitten echt hele leuke honden tussen!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:39

zucht...

die hond hoeft niet op 30 december al te komen!
mag zelfs nog een half jaar later, maar ikwil hem/haar vóór mijn verjaardag.

ik heb in een asiel gekeken, voor een hond.
leuk dier, poot is misvormd, en al op leeftijd.
verder was er geen hond die ik echt leuk vond..

ik woon bij mijn ouders, dus de hond blijft als ik weg ben bij mijn moeder.

ik wéét dat een hond niet alleen leuk is, dus dat hoef ik niet de hele tijd te horen.

als je niet kunt zeggen wat het per dag kost, dan maar per maand.
ik vraag om de prijzen, niet om al dit commentaar ik weet waar ik mee bezig ben.

comentaar over asiel, bedol ik daar,mee niet hoor Knipoog

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:40

Daphne__ schreef:
ik heb al een riem=halsband en een bal, ook andere dingen die nodig zijn hebben we al.
(omdat we nog een andere hond hebben Knipoog )

Naast alle opmerkingen over wat er verstandig is of niet...
alleen concreet een antwoord op je vraag wat een hond bij jou gaat kosten:

Even veel als je andere hond!

Je hebt al een hond zeg je, dan weet je toch ook wat die eet, wat dat kost en hoe vaak jullie met die hond naar de DA gaan en hoevel extra hij krijgt enz enz enz
Ik neem aan dat hij ongeveer het zelfde gaat krijgen dus dan kun je zo berekenen wat je in jouw situatie kwijt gaat zijn, dat kun jij beter dan wij met zijn allen bij elkaar
Laatst bijgewerkt door lejo op 19-12-08 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:41

Over de rest is al genoeg gezegd, zou zeggen ga zeker niet over 1 nacht ijs.

Wat kost middelgrote hond per dag..
voer .. mijn hond weegt 28 kilo.... Doe 1 a 1 1/2 maand met zak van 50 a 60 euro.
dus ga uit van 60 euro, 1 maand, dan 2 euro per dag aan voer.
Maar ontvlooien/ontwormen komt daar bij... doos pipetjes 30 euro 3 stuks.
zeg om de 6 wkn is ca 0.24 cent. ontwormen ca. 0.17 cent per dag.

Kost mijn 28 kilo in ieder geval zeg 2.50 euro per dag. (dat is dus de meest minimale basis)
Dat is exclusief: entingen, overige dierenarts kosten, speelgoedjes, honden oppas, nieuwe weetikveel.
(entingen ca 60 per jaar (niet de pupentingen), chippen 30 euro, overige dierenarts kosten? kan veel
en kan weinig zijn.)

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:43

Ik zie dat je in zwolle woont, daar zit een erg goed asiel. Ik ben er een tijdje terug geweest en je wordt erg goed begeleid in tegenstelling tot andere asiels. Er wordt echt gekeken waarnaar je opzoek bent en wat je kunt bieden, wat past het beste qua karakter e.d. Er zat toen een heel schattig puppytje, maar die is nu denk ik al lang weg.
Als je de tijd neemt zal ik als ik jou was ook eens andere asiels bekijken, als je de kans krijgt. Er zitten regelmatig jonge honden in een asiel. Je weet vaak ook meteen of het dier beperkingen heeft dus kun je een beter kostenplaatje maken.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:45

Ikzelf heb een Labrador uit het asiel gehaalt.
De kosten per dag weet ik niet.Maar per maand ben ik ongeveer 20 euro kwijt aan voer.Verder leg ik maandelijks een bedrag opzij voor de dierenarts etc.En ben ongeveer 10 euro per maand kwijt aan koekjes, kuipjes vlees o.i.d voor de hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:46

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:51

ohh dan ken je vast Chiccito ook wel? Lachen
ben helemaal verliefd op dat dier..

k ga binnenkort langs, kijken of er toch nog iets zit wat me aanspreekt Lachen

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:53

Wij hebben een kleine kennel en fokken hobbymatig dwergschnauzers.
Op dit moment leven er zo'n 6 schnauzers bij ons in huis.
Ik doe gemiddeld zo'n 2,5 tot 3 weken over een zak voer van ongeveer 10 kg van het merk Prins.
Kosten ongeveer 34 euro.
verder krijgen ze nog diepvries voeding (vers vlees) kosten zo'n 30 euro in de maand.
Ook krijgen ze hier nog kauwmateriaal in de vorm van buffelhuid, hoefjes bullepeesjes enz. kosten toch ook zo'n 25 a 30 euro in de maand.
Dierenartskosten, entingen ontwormingen en natuurlijk af en toe weer wat nieuws om te spelen komen hier nog eens bij. gelukkig zijn deze kosten niet maandelijks.
Ook moeten deze honden eens per 3 maanden naar de trimsalon, maar ik ben zelf trimster dus dat scheelt weer. Toch moet je deze kosten meenemen in je aanschaf als je een hondje neemt Knipoog Natuurlijk hoeven niet alle honden naar een trimster zoals de kortharigen Haha!
Veel succes en denk goed na over een hondje.
A dog is for Life not just for Christmas

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:55

http://www.dierenasiels.com Knipoog
Ik denk dat een hond zo'n 50 euro per maand kost, een puppy idd wat meer(misschien wil je ook naar puppycurcus etc.)
Hoe doe je het met de dierenarts kosten? betalen je ouders dat? als dat zo is dan zou je best een puppy kunnen nemen Ja maar als je het zelf moet betalen dan is het toch wel prijzig Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:56

Je bent 13, hoe wil je een hond onderhouden? Scheve mond

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:58

Speeltjes en lekkere koekjes zijn toch niet nodig? Liever naar buiten dan een speeltje, toch?
Ik heb zelf dan wel geen hond, maar wel een kat, en pas vaak op de hond van kennissen. Die krijgt gewoon goedkope brokjes en verder geen poespas. En 't is een hartstikke gelukkige hond, hoor!

Bedenk wel dat je erg lang vast zit aan een pup. Over 5 jaar ga je op kamers, en waar laat je de hond dan? Misschien kun je dan beter een wat oudere nemen Lachen. Doe je ook nog een goede daad Lachen
Laatst bijgewerkt door Sheran op 19-12-08 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:58

13 Verward Dan verdien je geen snars

ik zou het op een goudvis houden dan!