Geen Vetranquil (kalmering) voor honden tijdens Oud&Nieuw!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Geen Vetranquil (kalmering) voor honden tijdens Oud&Nieuw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:04

Omdat mijn hond erg bang is voor vuurwerk, ga ik bij de DA tabletjes halen zodat ze de tijd wat beter door komt. Voorheen kreeg ik altijd Vetranquil mee, maar ik heb daar iets over gelezen wat mijn DA kon beamen en wat ik toch graag aan jullie voor wil leggen:

Vetranquil zorgt ervoor dat dat geluidsgevoeligheid voor angstige honden juist versterkt wordt. De hond kan zich niet meer bewegen of reageren, maar hij hoort wel al de knallen!

Dit was tot een paar jaar geleden nog helemaal niet bekend bij de DA!!
Mijn DA raadde ook absoluut aan om Diazepam, Alprazolam te gebruiken of Colmicalm.

Iemand heeft dit al eerder op Bokt gezet in een reactie op iemand, maar ik vind het wel belangrijk dat veel mensen dit lezen omdat niet alle DA hier van op de hoogte zijn.

EDIT: Suuuufffe spelvaut eruit gehaald. Blond
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 17-12-08 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Geen Ventranquil (kalmering) voor honden tijdens Oud&Nieuw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:08

waar heb je dit gelezen? Ben er wel erg benieuwd naar.
Goed dat het nu bekend word dan, in de bijsluiter staat het niet!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:19

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:19

Wat je zegt klopt helemaal.
De hond wordt er wel suf van, maar hoort het geluid veel harder.
Het is erg sneu, want ze kunnen niet bewegen.

Bij ons op de kliniek wordt ook geen Ventraquil mee mee gegeven. De boven genoemde dingen wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:20

Ik wist het wel, heb het ooit eens gehoord Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:22

Ik loop ook een aantal maandjes achter in mijn TvD's (tijdschrift voor diergeneeskunde), zal het straks eens opzoeken, goed om te weten!
Tnx voor de links!

Lastig probleem sowieso, honden en oud&nieuw. Moeten we het niet erger maken terwijl je juist probeert het minder erg te maken! Hoop dat het ook in de bijsluiter komt te staan dan.

Edit: is het niet vetranquil? zonder n dus? zoekt wat makkelijker Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:24

Nou dat is niet niks, goed dat ze daar nu achter zijn dan!

Wij gaven onze hond rescue druppels met oud&nieuw, werkte erg goed

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:24

Duhh.... Ik pas het ff aan.

Sting

Re: Geen Vetranquil (kalmering) voor honden tijdens Oud&Nieuw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:17

Wij adviseren nu een nieuw middel, Telizen. Is al wel getest, maar pas sinds dit jaar echt op de markt. We zijn errug benieuwd!! Kost niet veel, is makkelijk toe te dienen, moet je een paar weken van te voren mee beginnen, dier wordt er een beetje high van Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:23

Alle pammen kunnen verkeerd uitpakken, geef ze ook nooit meer.

Dan nog liever een bachbloesem. Heb een extreem ansgtig katje wat helemaal
de weg kwijt is geraakt door een tabletje diazepam en alles liet lopen.
Kat van mn buren zijn ze midden in de nacht op de eerste hulp beland omdat ze dachten
dat ze hun kat aan het kwijtraken waren, liet ook alles lopen en kon zich niet meer bewegen.
Ik moest mijn kat van de kast afplukken en uit de wasmachine, waar ze nooit kwam.
Helemaal de weg kwijt.

Ze heeft dagen nog diarree gehad, ik heb dit verhaal later bevestigd gekregen, uitkijken met die rommel dus.
Ik zou gewoon kijken naar iets natuurlijks wat geen schade aan het lichaam kan achterlaten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:26

Ik ben helemaal niet voor de medicijnen bij oud en nieuw. Als mijn dieren ooit last krijgen (hier heb je gelukkig niks van vuurwerk), dan gaat er een scheut advocaat in, eventueel samen met bach bloesem, en 100 procent zeker geen pil-gedoe.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:49

BraveSpots, jij voert ze dus dronken? Verward

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:08

Iris82 schreef:
BraveSpots, jij voert ze dus dronken? Verward

Dronken is een groot woord, aangeschoten kan je het beter noemen, maar ja dus. Ik weiger mijn dieren een trauma aan te doen met al die pillen/spuiten om hun spieren lam te leggen, en zie, jouw topic heeft me gelijk Ja!

Voor je me helemaal gek verklaart, ik ben niet de enige die er zo over denkt Knipoog, hier op bokt loopt nog een ander topic: [BB] Oud & Nieuw en huisdieren en neem ook eens een kijkje op het hondenforum.

Heb het overigens nog nooit echt moeten doen (hier is geen vuurwerk), maar stel dat, dan doe ik er dus idd advocaat in.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 17-12-08 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:18

Dronken voeren jammer zeg was die opmerking nu nodig, ik zie er eigenlijk ook ook helemaal geen kwaad in als je dit vergelijkt met tranquillisers die pas echt schade aan het lichaam aanbrengen, vidn die opmerking ook de boel behoorlijk uit het verband trekken voor zo'n toch wel mooie oplossing.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:22

Ow sorry Chiqa, ik bedoelde het echt niet zo hoor.
Ik heb net nog een opmerking willen maken: nee, ik verklaar je niet voor gek, ik hoop alleen dat je ze de volgende dag geen paracetamol tegen de koppijn geeft. Knipoog

Maar ik kreeg een rare foutmelding... Verward

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:24

Chiqa schreef:
Dronken voeren jammer zeg was die opmerking nu nodig, ik zie er eigenlijk ook ook helemaal geen kwaad in als je dit vergelijkt met tranquillisers die pas echt schade aan het lichaam aanbrengen, vidn die opmerking ook de boel behoorlijk uit het verband trekken voor zo'n toch wel mooie oplossing.

Ik kan me voorstellen dat het echt raar klinkt als je er nog nooit hebt van gehoord Knipoog . Medicijnen lijken voor veel mensen beter/betrouwbaarder en dat is ergens logisch ook. De eerste keer dat ik hoorde van de advocaat viel ik half van mij stoel van verbazing. Maar als je je er wat in verdiept merk je al snel dat dit een veel betere oplossing is dan al dat pillen-gedoe.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:27

Ik heb er al wel van gehoord. Knipoog
Maar ik ga me er niet in verdiepen. Alcohol is net zo goed rommel als medicijnen.

Je moet het juist kunnen doseren voordat je het gewenste effect bereikt, en dat is erg lastig. Zowel met alcohol als met medicijnen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:28

Iris82 schreef:
Ow sorry Chiqa, ik bedoelde het echt niet zo hoor.
Ik heb net nog een opmerking willen maken: nee, ik verklaar je niet voor gek, ik hoop alleen dat je ze de volgende dag geen paracetamol tegen de koppijn geeft. Knipoog

Maar ik kreeg een rare foutmelding... Verward

Paracetamol is niet nodig hoor, het is ook niet te bedoelen dat je ze stomdronken voert Knipoog . Gewoon wat heel lichtjes aangeschoten zodat ze minder merken van de wereld en hen heen en rustig blijven. Lijkt mij persoonlijk stukken beter dan je hele hond lam te leggen en hem er dan nog eens een trauma bovenop geven.

De advocaat hoef je trouwens maar in kleine hoeveelheden te geven hoor, te denken aan lepeltjes, geen hele glazen ofzo.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:31

Wij hadden vroeger een hondje die echt heel erg bang was voor vuurwerk (uberhaupt harde knallen). Die brachten we met oud&nieuw altijd naar familie op het platteland waar niet/nauwelijks vuurwerk afgestoken werd. Helaas is een hartaanval tijdens een onweersbui haar einde geworden :S Maar ze kreeg van ons nooit geen tranq's, troep dat dat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:49

Iris82 schreef:
Maar ik kreeg een rare foutmelding...
Verward

Oja dat zal je altijd zien Haha! dacht al even hoe kan je dit nu zo uit zijn verband halen maar zo zie je maar weer, niets aan de hand.
Idd geen liters, en deze tip zie je wel op meer hondenforums staan.
In homeopatische medicijnen zit trouwens ook alcohol.
Eind van de week een vuurwerk cursus doen met de pup ze is tot nu toe nog niet echt bang geweest en anders heeft ze gewoon pech baasje loopt gewoon door.
Is ook het allerbeste als je ze gaat troosten bevestig je juist hun angst.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 08:53

Klopt Chiqa, onze hond was ook nooit bang voor vuurwerk, maar wij hebben een half jaar een loge gehad en die was echt doodsbenauwd.

Gevolg is dat onze hond dat overgenomen heeft, en nu wat we ook proberen, we krijgen haar niet meer overtuigd dat vuurwerk toch echt niet eng is.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:58

Goed om dit te lezen! Dat wist ik namelijk ook niet! Wat ik zal aanraden is een cursus met je hond te volgen. Heb ik bij mijn pup ook gedaan.. Cursus 'vuurwerk en hond'. Mijn pup laat het uit haar hoofd om naar vuurwerk toe te gaan, maar loopt er ook niet voor weg. Verder geen aandacht geven aan je hond als hij wel wegschiet.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:45

Ik ben niet zo'n voorstander van kalmeringsmiddelen.
Onze britje is als kitten er bijna aan dood gegaan. Een kat mocht een halve en als ze niet rustiger werden nog een halve. Nou we hadden haar een kwart gegeven en ze was zó verschrikkelijk ziek. Terwijl we daarvoor een kat hebben gehad die kon je 3 hele geven en er gebeurde nog niks die verzette zich er echt tegen.

Ik zal dus wel uitkijken met kalmeringsmiddelen. Ons Britje waren we echt bijna kwijt door die troep. Was toendertijd Calmivet ofzo.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:02

Ik zou inderdaad ook eerder voor de bach-druppels kiezen, rescue-remedy, werkt heel goed!