Kat loopt achter staart

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Kat loopt achter staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:26

Ik heb een kat van nu ongeveer 10 jaar. Super lieve kat, heb'm al zo'n 8 jaar, zit graag buiten, maar ook graag binnen (kunnen vrij binnen en buiten gaan). Ik borstel hem iedere dag, speel elke dag een paar minuutjes ermee (achter een draadje lopen Lachen ), maar sinds kort zit hij constant achter zijn eigen staart. Voordien deed hij het ook wel eens, maar dit was sporadisch. De laatste weken doet hij dit echt bijna elke dag. Minutenlang zit hij rondjes te draaien om zijn staart te vangen...

Ik dacht direct aan verveling, maar hij leeft hier nu al 7 jaar op deze manier??? Is het wel gezond dat mijn kat zulk gedrag vertoond ?

Er lopen nog twee katten in huis rond, er zijn geen nieuwe dingen gebeurd (ja, de badkamer is geschilderd...).. Wat moet ik hiermee aanvangen?

Dorus

Re: Kat loopt achter staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:28

De kat van een vriendin had dat ook, hij beet er ook in, tot bloedens toe. Wij dachten ook aan verveling en er is toen een kitten bij gekomen. In het begin werkte dat totdat de kitten (ondertussen 1 jaar oud) een weekje bij de dierenarts heeft moeten logeren. Toen is het weer begonnen en hield ook niet op toen de kitten weer terug thuis was.

Zij heeft toen volgens mij contact gehad met een kattenpshycholoog uit Utrecht (van de faculteit??) en die heeft wat tips gegeven die wel hebben geholpen, maar wat precies dat weet ik niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:30

Mijn katten doen het ook wel eens, zelfs mijn hond probeert haar eigen staart te vangen, dus zo'n drama zal het allemaal wel niet zijn.... Haha!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:31

Doet mijn hond ook wel eens. Volgens mij doet ze het gewoon puur omdat het leuk is ik zal me er als ik jou was niet zoveel zorgen over maken tenzij die hem helemaal open bijt.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:32

tjee wat gek.
mijn kat doet het ook wellens maar das een kitten en vindt dat ding nog maar gek. overgens loopt ie er echteraan kijkt er na en stopt weer.

wel ken ik dit gedrag van mijn hondje.
die pakt altijd haar staart en bijt er kei hard in en gaat dan piepen omdat het zeer doet. niet erg gezond lijkt me maar ook ik dacht aan verveling of ruimte tekort om zich uit te leven Lachen

ik kan je helaas niet echt raad geven maar wel hoop ik van dit topic ook wat op te steken Lachen

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:41

Ik vind het echt raar, omdat hij gewoon al jaren op deze manier leeft. Hij heeft nog twee andere maatjes, met de jongste kat is hij zelfs goede vriendjes (lekken mekaars hoofd af Lachen ).
Ze kunnen naar buiten wanneer ze willen, van plaatsgebrek is er echt geen sprake? Iedere kat heeft een eige mandje...

Ik probeer hem veel aandacht te geven, want het is ook echt een aandachtvragertje.

Hij bijt ook inderdaad in zijn staart, maar niet tot bloedens toe. Als hij doorbijt, miauwt hij, stopt hij ff, maar dan draait ie weer dol.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:44

nou weet ik niet hoe het bij katten zit,maar honden kunnen de anaalklieren vol hebben zitten.
dat voelt vervelend en jeukt. je hebt wel al gekeken of er misschien wat mis is met de huid dat de kat daarom de staart wil hebben?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:49

Ik heb het eigenlijk nog niet zo nader bekeken, maar ik borstel hem elke dag, en heb nog niets raars gezien. Het valt ook op dat hij op het puntje van zijn staart bijt, dus echt het uiteinde, maar daar is niets aan te zien.
Ik zal er eens naar gaan kijken

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 20:09

Het staartuiteindje ziet er normaal uit. geen schilfertjes ofzo die voor jeuk kunnen zorgen.

Ik wacht nog effe af, maar als dit gedrag niet spontaan stopt, denk ik toch dat ik beter eens naar de dierenarts ga. Anders heb ik letterlijk een dolgedraaide kat Lachen