Kat alleen bevruchten tijdens krolsheid of altijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Kat alleen bevruchten tijdens krolsheid of altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 15:34

Hallo Bokkers,

Mijn vraag is of een kat alleen gedekt wordt en zwanger kan raken tijdens haar krolsheid, of kan ze altijd bevrucht worden?
Wie weet hier antwoord op?

Poosje81

Re: Kat alleen bevruchten tijdens krolsheid of altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:36

Doorgaans laat een poes zich enkel dekken tijdens de krolsheid. Soms worden zij. simpelweg gezegd, verkracht wanneer zij niet krols zijn. Het kan gebeuren dat ze hiervan alsnog zwanger worden. De eisprong wordt gestimuleerd door de dekking.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 15:44

Leonoor schreef:
Doorgaans laat een poes zich enkel dekken tijdens de krolsheid. Soms worden zij. simpelweg gezegd, verkracht wanneer zij niet krols zijn. Het kan gebeuren dat ze hiervan alsnog zwanger worden. De eisprong wordt gestimuleerd door de dekking.

Ok, een poes kan dus allertijden zwanger raken?
Ik dacht dat dit alleen tijdens de krolsheid was....

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:46

De poes kan inderdaad ten alle tijden drachtig worden (behalve als kitten natuurlijk)....als het geslachtsapparaat inwendig gestimuleerd wordt treedt er dus een eisprong op en dan is de kans op zwangerschap ruim aanwezig....Dus Leonoor heeft inderdaad gelijk....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 12:59

OlimpicDiaz schreef:
De poes kan inderdaad ten alle tijden drachtig worden (behalve als kitten natuurlijk)....als het geslachtsapparaat inwendig gestimuleerd wordt treedt er dus een eisprong op en dan is de kans op zwangerschap ruim aanwezig....Dus Leonoor heeft inderdaad gelijk....

Mmmhh vervelend, maar bedankt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:02

maar de meeste katers laten het wel uit hun hoofd als de poes niet wil, dan kunnen het nl regelrechte feeksen zijn, maar onmogelijk is het niet inderdaad.
verdenk je je poes van een uitstapje?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 11:57

cissy schreef:
maar de meeste katers laten het wel uit hun hoofd als de poes niet wil, dan kunnen het nl regelrechte feeksen zijn, maar onmogelijk is het niet inderdaad.
verdenk je je poes van een uitstapje?

Haha nee, ik heb een (gecastreerde) kater die door het kattenluik naar buiten kan. Nu heb ik een kitten erbij, een poesje... Dus ik was benieuwd wat er zou gebeuren zodra deze het kattenluik zou ontdekken...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:14

niet naar buiten laten tot ze geholpen is is dan de meest veilige oplossing.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:22

cissy schreef:
niet naar buiten laten tot ze geholpen is is dan de meest veilige oplossing.

Ja, dat snap ikzelf ook....
Aleen heb ik nog wel een kat die graag door het luik wil. Hierdoor is een ontsnapping altijd mogelijk. Ik weet nog niet of ik haar laat steriliseren Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:29

waarom weet je niet of je haar laat steriliseren? Ben je wat van plan met haar dan?

En het is inderdaad zo dat de eisprong gestimuleerd word door de dekking. Bij de eerste dekking kan het al raak zijn maar hierbij is de kans wel veel kleiner dan als er meerdere malen gedekt word.
Hoe oud is het kitten?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:31

Zwerte schreef:
waarom weet je niet of je haar laat steriliseren? Ben je wat van plan met haar dan?

En het is inderdaad zo dat de eisprong gestimuleerd word door de dekking. Bij de eerste dekking kan het al raak zijn maar hierbij is de kans wel veel kleiner dan als er meerdere malen gedekt word.
Hoe oud is het kitten?

De kitten is nu 15 weken oud, het is een heilige birmaan, dus weet niet zeker of ik misschien een nestje wil of niet...

Ik hoef geen cliche reacties, van er zijn genoeg katten op aarden enz enz, mijn kater komt ook uit het asiel, ik draag mijn steentje echt wel bij. Aleen vonden wij dit een heel mooi ras, vandaar dat we een heilige birmaan hebben gekocht. En nu lijkt een nestej mij wel ontzettend leuk, vandaar dat ik haar nog niet laat steriliseren....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:37

van mij zul je die reacties zeker niet krijgen, samen met mn moeder vorig jaar nog een HTK nestje gehad. Maar je kan ze hier wel verwachten vrees ik...
Nu zal het kitten echt nog niet gedekt worden, nog veel te jong daarvoor en nog niet eens vruchtbaar. Maar over een tijdje is het wel erg riskant...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:40

Zwerte schreef:
van mij zul je die reacties zeker niet krijgen, samen met mn moeder vorig jaar nog een HTK nestje gehad. Maar je kan ze hier wel verwachten vrees ik...
Nu zal het kitten echt nog niet gedekt worden, nog veel te jong daarvoor en nog niet eens vruchtbaar. Maar over een tijdje is het wel erg riskant...

Ja, ik dacht als de bevruchting alleen tijdens het krols zijn plaats kan vinden is het niet erg als ze een keer naar buiten glipt, alleen als ze altijd bevrucht kan worden lijkt het mij niet zo'n goed idee om haar naar buiten te laten.

Als ze gedekt wordt is dat natuurlijk wel door een knappe heilige birmaan man Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:44

heilige birmanen zijn ook wel errug mooi! Zonde om daar een oeps nestje van te krijgen.
Het klopt wel wat hierboven staat, dames zullen het niet toestaan als ze niet krols zijn. Maar incidentele "verkrachtingen" komen voor, de kans is dat dit gebeurd is gewoon veel kleiner.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:53

Ja, dus een ontsnapping tijdens het niet krols zijn, hoeft geen verschrikking te zijn toch?

Hoe kan ik duidelijk zien dat ze krols zijn?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:57

nee maar lang niet elke kat laat duidelijk zien dat ze krols is. De een is zo heftig dat je het echt wel merkt (over de grond "dweilen", heeel aanhalig, kont omhoog bij elke aanraking, vreselijk krijsen) en de ander merk je nauwelijks wat aan. Maar 15 week is nog wel heel erg jong, dan kan het volgens mij nog niet eens. MAar toch zou ik met zo'n raskatje het risico niet willen lopen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:58

Zwerte schreef:
nee maar lang niet elke kat laat duidelijk zien dat ze krols is. De een is zo heftig dat je het echt wel merkt (over de grond "dweilen", heeel aanhalig, kont omhoog bij elke aanraking, vreselijk krijsen) en de ander merk je nauwelijks wat aan. Maar 15 week is nog wel heel erg jong, dan kan het volgens mij nog niet eens. MAar toch zou ik met zo'n raskatje het risico niet willen lopen

Nee, ik probeer het ook zeker te voorkomen, maarja stel het gebeurd dat ze ontsnapt Knipoog
Maar nu ze nog zo klein is gaat ze helemaal nog niet naar buiten hoor....

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:58

Van mij krijg je die reactie ook niet (ik neem aan dat ze een stamboom heeft) zo snel hoor, als het een raskat betreft.

Ik ben geen voorstander van fokken met HTK, maar ik snap de beweegredenen van de meesten wel (zo leuk, 1 keer een nestje) Knipoog

Wanneer je een nestje wenst te fokken met je Birmaantje zou ik ze niet eens naar buiten laten. De kans is dan veel te groot dat ze besmet raakt met FIV/FELV of ongewenst zwanger raakt.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:00

Ja, dat begrijp ik, maar het gaat mij erom dat ik ook nog een buitenkat heb lopen, die door een kattenluik naar binnen en buiten gaat. Ik kan moeilijk hem ineens binnen gaan houden of het luik dichtdoen. Momenteel heeft de birmaan aleen de bovenverdieping....

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:03

Je hebt kattenluiken met een zender
Dan gaat het luik alleen open bij de kat met de goede zender om zijn nek... Misschien is dat iets?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:52

Tooske schreef:
Je hebt kattenluiken met een zender
Dan gaat het luik alleen open bij de kat met de goede zender om zijn nek... Misschien is dat iets?

Ik heb er 1 met een magneet, alleen heb ik een kater die ieder bandje kwijtraakt... Ik heb al vijf magneten versleten en vijf bandjes...

Ze moeten er 1 op chipnummer uitvinden Haha!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:13

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:20

Leonoor schreef:
Van mij krijg je die reactie ook niet (ik neem aan dat ze een stamboom heeft) zo snel hoor, als het een raskat betreft.

Ik ben geen voorstander van fokken met HTK, maar ik snap de beweegredenen van de meesten wel (zo leuk, 1 keer een nestje) Knipoog

Wanneer je een nestje wenst te fokken met je Birmaantje zou ik ze niet eens naar buiten laten. De kans is dan veel te groot dat ze besmet raakt met FIV/FELV of ongewenst zwanger raakt.

Idd

Als je verstandig bent, en je wilt perse een nestje fokken, dan doe je het meteen goed.

Je vraagt een catterynaam aan, zorgt dat de kitten niet buiten komt. Hoewel de andere kat die erbij zit wel buitenkomt, is het risico dus aanwezig dat ze wel ziektes oploopt.

Je laat de tests doen, zowiezo Fiv, Felv, Hcm en Pkd. En ik meen dat een HB nog meer tests moet doorstaan.
Is ze in alle tests negatief, dan contacteer je de cattery waar de poes vandaan komt, en zoek je samen naar een geschikte kater.
Een goede dekkater eigenaar, neemt geen katten in huis die buiten (hebben) gelopen, dus als jouw kitten buiten is geweest, maak je weinig kans om een gezonde dekkater te vinden.

Daarnaast is het ook niet onbelangrijk om een keer naar show te gaan om te horen hoe de poes in het ras staat, heeft ze flinke afwijkingen kwa standaard, dan zou ik even over mijn bol krabben of ik wel ermee wil fokken.

Zomaar een nestje fokken lijkt heel leuk, en als je alles goed doet, en alles gaat goed, is het ook hartstikke leuk.
Maar ik heb een grote hekel aan mensen die bewust hun kat naar buiten laten voor een dekking, met alle ziektes en genetische gebreken van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:11

crossmonster schreef:
Als je verstandig bent, en je wilt perse een nestje fokken, dan doe je het meteen goed.

Nou hier ben ik het niet mee eens, zonder die poespas kan je ook met heel veel plezier een nestje krijgen, mss met nog wel meer plezier Lachen

Binckydenice, al sik jou was zou ik haar zodra ze geslachtsrijp is gewoon tijdelijk aan de poezenpil doen,
alleen zou ik dit niet te lang doen omdat dit niet heel erg gezond is.
Maar zo heb ik dat ook gedaan, en toen ze wat ouder was een nestje gedaan, daarna wel laten sterriliseren omdat dat echt beter was.
Altijd maar krols zonder nut is niet gezond en ook niet fijn voor de poes en eigenaar.

Zou het gewoon goed in de gaten houden als ik jou was sommige katten zijn er erg snel bij.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:52

Als er iets is wat niet veilig is dan is het een poezenpil...

Er zijn nog genoeg poezen die wel door een pil heen zwanger worden, en daarbij zijn de gezondheids risico's ook niet gering.

Ik zou poeslief dus binnen houden en zolang ze niet overmatig krols wordt gewoon een paar keer krols laten worden tot een dekking.