Hamster heeft speculaas op.... gevaarlijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spitenmazz

Hamster heeft speculaas op.... gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:04

vanmorge wilde ons mam zn vriend de hamster uit zijn kooi halen en heeft het kleine dier ( het gaat om een russische dwerg hamster) een groot stuk speculaas gegeven.
is dit schadelijk voor mijn hamster??
hij doet niet anders dan normaal.

Miriam91

Re: Hamster heeft speculaas op.... gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:06

Het zal niet zo goed zijn denk ik. Er zit toch boter en suiker en allerlei kruiden in. Ik zou het even in de gaten houden maar opzich hebben hamsters volgens mij een sterke maag. Die van mij probeerd altijd de knopjes van de tv afstandsbediening eraf te eten Clown

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:07

Als er erg veel suiker inzit,kan het slecht zijn,en bij zo'n groot stuk natuurlijk ook.Ik denk niet dat hij er dood aan gaat.
Dit heb ik van een hamsterwebsite:
Wat kan écht niet?

Okee, hier komt ie dan, de lijst met verboden producten: chocola, chips, zure augurk, rauwe bonen, en verderal het ‘mensen-eten’ met veel suiker, zout en kunstmatige toevoegingen of dat plakkerig is, groene delen van tomaat, aardappel en wortel.
Dan speciaal over het verse voer: rabarber, ui, knoflook, boterbloem, zwarte nachtschade, coniferen, naaldbomen, eikenblad, dolle kervel, bolgewassen ( tulp, narcis, hyacint, krokus, etc.), klaproos, haagwinde, taxus, gouden regen, liguster, vingerhoedskruid, rhododendron, berenklauw, bilzekruid, bingelkruid, bitterzoet, bosanemoon, hondsdraf, hondspeterselie, ijzerhoed, klaverzuring, lelietje van dalen, monnikskap, sneeuwklokje, wikke, wolfsmelkachtigen, klimop, dieffenbachia, kroton, flamingobloem, amaryllis, christusdoorn, cactus en vetplanten, agave, aloe, alpenviooltje, anemoon, aronskelk, azalea, chrysant, clivia, cyclaam, dwergmispel, ficus, geranium, hennep, hortensia, hulst, kerstroos, kerstster, klimopbessen, lelie-achtigen, maagdenpalm, maretak, mirte, oleander, paasklokje, passiebloem, porseleinbloempje, rhisinus, slangenwortel, steekappel, varens, vijgenboom, lavendel, lupine, mahonia, pelargonium, sleutelbloem, wonderboom, blauwe regen, brem, biksboom, jeneverbes, kamperfoelie, kardinaalsmuts, kornoelje, laurierkers, peperboompje, sneeuwbes, vlier, zevenboom, herfsttijloos, bilzekruid, bitterzoet, daslook, klaverzuring, ridderspoor.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:08

hij zal het vooral lekker gevonden hebben Haha! daar moet je niet mee inzitten, kan niet zoveel kwaad lijkt me

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:17

volgens mij heeft hij er ook geen moeite mee maar ik wilde het gewoon even zeker weten. hij vond het inderdaad lekker , als de koektrommel opengaat komt ie altijd uit zijn nestje ( hij staat namelijk tijdelijk op de keukentafel )

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:19

denk niet dat het heel erg kwaad kan snap niet waarom je mam het heeft gegeven? Wou ze het kerst gevoel met de hamster delen ofzo? Tong uitsteken

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:39

Ik denk niet dat het kwaad kan. Misschien even zijn huisje controleren? Sowieso als het een groot stuk is, kan zijn dat hij het allemaal in zn zakken heeft gestopt en daar weer uitgespuugd Knipoog.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:25

Sting was me voor.
Ik zou idd. even de voorraden controleren. Hij heeft vast niet alles opgevreten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:26

Tja denk dat je dat gewoon moet afwachten. Je kan moeilijk zijn maag leegpompen. Maar als hij nog gewoon normaal doet, zal het wel meevallen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:50

Nee joh, dat kan helemaal geen kwaad.
Als het het 'hoofdvoedsel' is dan natuurlijk wel, want daar haalt ie nooit alle voedingsstoffen uit die ie nodig heeft, maar voor zomaar een keertje... maakt het niets uit.

Wat denk je dat in yoghurtdrops zit? Ook niet veel gezonds hoor. Voornamelijk veeeeeeeeel suikers.

ikkiNJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:56

Miriam91 schreef:
Het zal niet zo goed zijn denk ik. Er zit toch boter en suiker en allerlei kruiden in. Ik zou het even in de gaten houden maar opzich hebben hamsters volgens mij een sterke maag. Die van mij probeerd altijd de knopjes van de tv afstandsbediening eraf te eten Clown

Huilen van het lachen Herkenbaar, alleen mijne doet het ook echt, we hebben nou 3 afstandsbedieningen waar de knopjes nog nauwelijks wat van zijn Huilen van het lachen

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:00

Denk dat het niet zoveel kwaad kan hoor! Ons konijn at bijna elke dag wel een klein stukje speculaas of een pepernoot in december, vond ie heerlijk en is er 13 jaar mee geworden Knipoog

SindbadJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:08

Zoals de meeste zeggen, kan idd geen kwaad als ie een keertje wat krijgt.
Mijn konijnen vind het ook wel eens lekker, een stukje speculaas, droog stukje biscuit of zo'n fruitbiscuitje met gedroogde stukjes fruit er in. Als ik dan wat hebben krijgen ze soms een stukje. Vinden ze heerlijk maar ze hebben er geen problemen mee gehad.
Als het een enkele keer is en dan ook niet té veel en te vaak kan het geen kwaad.
Alleen moeten het natuurlijk niet de koeken met veel suikers zijn of glazuur en dergelijke. Zal die misschien nog wel overleven maar dan komt ie dalijk zn huisje ofzo niet meer uit ROFL

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:09

Je loopt natuurlijk het gevaar dat hij nu een koekjesmonster word.

ikkiNJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:05

Hangt er ook vanaf hoe groot dat stuk was, ik denk niet dat het echt erg is als hij verder gewoon gezond voer krijgt. Inderdaad even nestje controleren Lachen
Mijn hamster liep los op het aanrecht, en die was in de groenteschaal geklommen en een hapje van een rode peper genomen, echt heel zielig. Hij bleef zijn neusje maar poetsen. Maar daarna liep ie gewoon weer verder en heb ik hem een verfrissend stukje appel gegeven. Lachen

Maar voortaan inderdaad maar gewoon een pinda aan je moeder meegeven om hem mee te lokken Nagelbijten / Gniffelen

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:53

ikkiN schreef:
Hangt er ook vanaf hoe groot dat stuk was, ik denk niet dat het echt erg is als hij verder gewoon gezond voer krijgt. Inderdaad even nestje controleren Lachen
Mijn hamster liep los op het aanrecht, en die was in de groenteschaal geklommen en een hapje van een rode peper genomen, echt heel zielig. Hij bleef zijn neusje maar poetsen. Maar daarna liep ie gewoon weer verder en heb ik hem een verfrissend stukje appel gegeven. Lachen

Maar voortaan inderdaad maar gewoon een pinda aan je moeder meegeven om hem mee te lokken Nagelbijten / Gniffelen

Haha sorry,ik moest nogal lachen toen ik dat van die peper las Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:56

Ik heb mijn hamster vaak genoeg een stukje speculaas of andere koek gegeven en die is er een keer zo oud mee geworden als de doorsnee hamster Vork

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:58

Hmmm ik heb mijn hamstertje een keer aan een pepernoot laten knagen en 2 dagen daarna is zij overleden... Of dat met elkaar te maken heeft is mij nog steeds een raadsel. Gewoon even in de gaten houden.

Ahhhh wat zal die hamster van de peper een branden kontje gehad hebben Nagelbijten / Gniffelen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:59

Je kan het denk ik toch niet meer ongedaan maken, dus afwachten maar.
Volgende keer wel wat beter opletten Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:04

Kaygee schreef:
Hmmm ik heb mijn hamstertje een keer aan een pepernoot laten knagen en 2 dagen daarna is zij overleden... Of dat met elkaar te maken heeft is mij nog steeds een raadsel. Gewoon even in de gaten houden.

Ahhhh wat zal die hamster van de peper een branden kontje gehad hebben Nagelbijten / Gniffelen

Dat zal het vast niet geweest zijn, dat geloof ik niet je bent je hartstikke goed voor je beesten.
Mijn hamsters kregen ook van alles en nogwat aan stukjes koek, pepernoot ofzo. Vork

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 01:09

hij leeft nog gelukkig Vork zo'n groot was het niet maar ik denk misschien kan het kwaad
dankjewell voor de geruststellingen Clown

veertjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:12

ik had vroeger een goudhamster en die kreeg van mij 2 keer per week een kaakje/speculaas...hij was er verzot op...hij is inmiddels wel overleden maar dat kwam door ouderdom,,beestje was 6 geworden

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:14

Zal hij niet veel last van hebben denk ik Ja Die van ons pikken regelmatig wat af, maar die houden er niks aan over buiten een lekker gevuld buikje/wangzak Tong uitsteken

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:09

Maak je niet ongerust hoor,kan echt geen kwaad.
Ik heb jaren dwerg hamsters gehad, en soms een nestje gefokt.
Allen zijn zeer oud geworden,en ja hoor ook aten ze weleens koek of speculaas.
Het kunnen enorme dieven zijn Knipoog Vingers aflikken .
Veel plezier verder met je hammie.. Ach gut