Entingen hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Entingen hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:34

Sinds mei dit jaar heb ik een hond, die al 4 jaar oud is.
Vlak voordat hij kwam, heeft het netjes entingen gehad. Ik heb het entingenboekje doorgenomen en snap er niets van. Voor mijn gevoel mist er ergens een enting, maar ik heb er totaal geen verstand van.
Zouden jullie eens willen kijken:

Geboren: 05-2004

Rabiësvaccinatie: 22-5-2006, geldig tot 05-2009
Entstof: Novibac Rabiës
Die moet dus komend jaar opnieuw

Andere entingen:
30-06-2004: Novibac Puppy DP, geldig tot 21-07-2004
22-07-2004: Vanguard (CPV-Lepto), en Pneumodog, geldig tot 12-08-2004
12-08-2004: Pneumodog, Vanguard 7 (DA2Pi) en Vanguard 7 (CPV-Lepto), geldig tot 12-08-2005
26-08-2005: Novibac L + DHPPI, geldig tot 08-2006
22-05-2006: Novibac L + DHPPI, geldig tot 05-2007
19-05-2008: Vanquard 7 (CPV-Lepto), geldig tot 19-05-2009

Die laatste is voor de ziekte van Wehl is mij bekend.
In mei 2009 zou hij dus een nieuwe moeten, (in combi met de rabiësenting?)

Voor mijn gevoel mist entingsjaar 2007 hier tussenuit. De Novicac was immers maar werkzaam tot 2007. Is de Novibac en de Vanguard hetzelfde? Kan ik met deze entingsgevens met de hond naar het buitenland? Wat is die Pneumodag?

Toen ik hem kreeg was hij net ge-ent, dus ik ging er vanuit dat alles ok was, maar bij nader inzien snap ik die entingen dus toch niet helemaal. Iemand hier verstand van?

Iris82

Re: Entingen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:41

D = distemper = hondenziekte
H = HCC = leverziekte
P = Parvo
PI = para influenza = kennelhoest

Het schijnt dat Novibac voor twee jaar werkzaam is!!
Maar de meeste dierenartsen enten alsnog elk jaar.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:41

hij mist idd de inenting van 2007 maar dat is niet zo n ramp als hij nu wel de inenting heeft gehad

ik laat mijn hond elk jaar inenten maar sommige mensen doen dit dus nooit of eens in de paar jaar (zeer onverstandig vind ik dat maar is wel hun eigen keuze)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:47

Ik heb even het boekje van mijn hond erbij gepakt en die heeft hetvolgende gehad:

Geboren; 19-08-2006

1-10-2006: Novibac Puppy DP
Daar staat bij: Vanaf 23-10 P+L, 13-11 DhP+L
24-10-2006: Vanguard CPV Lepto, tot 06-2009
14-11-06: Eurican Merial, geldig tot 14-11-2007
26-11-07: Nobivac Lepto en Nobivac DHPPI, geldig tot 11-08.

Ik denk dus dat de Novibac L&DHPPI en Vanguard gewoon de jaarlijke cocktail enting is? En dat het dierenarts afhankelijk is welke ze krijgen?
En het klopt dat mijn hondje voor dit jaar nog ingeënt moet worden.
Ze heeft geen rabiës gehad omdat we niet naar het buitenland zijn geweest of binnenkort gaan.

Ik heb het idee dat jouw hondje idd een jaar heeft overgeslagen..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:47

Er is inderdaad een jaar overgeslagen. Wat betekent dat de basisenting officieel niet meer volledig is. Iets waar ze in het buitenland over kunnen vallen. Daarnaast moet je hond tegen rabiës zijn geent.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:23

Wilawander: die Rabiës heeft hij in 2006 gehad, en die moet volgens het entingsboekje in 2009 dus weer, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Zijn DHPPI en Vanguard dan hetzelfde? Want ik dacht de Vanguard voor Wehl was. Hij zwemt namelijk bijna wekelijks, dus die moet hij zeker hebben!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:17

Hmm er zit wel ook die Lepto in Vanguard..
Alleen duurt ie wel veel langer..
Maar dat zou best kloppen, als ik weer even naar de lijst van mijn hondje kijk. Anders zou ze vlak achter elkaar een jaarlijkse enting hebben gehad (okee pups krijgen natuurlijk een aantal entingen). Maar ik denk dat je gelijk hebt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:01

Misschien kun je het toch beter aan de DA vragen. Lachen

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:02

Er is niet veel aan de hand. De puppyentingen zijn volledig gegeven en vervolgens heeft de hond een aantal keer een cocktail gehad, namelijk de Nobivac DHPPI, aangevuld met leptospirose. Tegenwoordig is die DHPPI 3 jaar geldig (was eerst 1 jaar geldig, vervolgens 2 jaar en is nu dus geregistreerd voor zelfs 3 jaar), alleen wordt dan wel aangeraden om in de jaren dat geen volledige cocktail wordt gegeven, nog wel te enten tegen parvovirose en leptospirose. Voor zover ik het kan zien is alleen die enting een keer overgeslagen, maar aangezien de hond in die tijd niet ziek is geworden en vervolgens een jaar later weer is gevaccineerd (die vanguard is dus een enting tegen parvo en lepto), zie ik het probleem niet.
Als je de entingen van je hond volledig op orde wil houden zou je dus in 2009 (3 jaar na de laatste cocktail in 2006) weer een volledige cocktail + lepto moeten laten geven, aangevuld met rabiës.
Voor het reizen naar het buitenland zal dit ook niet snel een probleem zijn. Binnen Europa hanteren alleen Zweden, de UK, Ierland en Malta afwijkende regels, maar voor alle overige landen is een geldige rabiësenting de enige verplichte vaccinatie. Ook Zweden, de UK, Ierland en Malta stellen overigens geen cocktailentingen verplicht, maar hebben wel regels voor bijvoorbeeld tekenbestrijding of titertesten m.b.t. rabiës e.d.
Mocht je de hond in een pension willen onderbrengen, dan kan het wel handig zijn om vantevoren even te overleggen of ze genoegen nemen met dit entschema.
Persoonlijk ben ik ook echt een voorstander van dit soort spaarzamere entschema's. Elk jaar een volledige cocktail betekent een onnodig zware belasting van het immuunsysteem.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 13:41

Even een update en daarbij vraag ik ook om meningen:

Ik ga deze week de DA bellen om een nieuwe afspraak te maken voor de enting.
Ik heb besloten dit jaar te enten met de cocktail + Weil. Aangezien de Novibac een geldigheidsduur heeft van 3 jaar en die het laatst in 2006 gezet is, gaat hij dit jaar opnieuw.
Weil ent ik jaarlijks ivm veel zwemmen.
Ik ga mijn DA dus vragen om de Novibac DHP + L en als dat niet mogelijk is de Novibac DHPPI + L, dus incl kennelhoest.
Dan hoef ik de komende 3 jaar alleen weer elk jaar Weil te enten.

Overigens hebben we er nu een andere hond bij, die alleen haar puppyentingen heeft gekregen. Officieel is deze hond niet van ons, en de eigenaren zijn niet zo kien op entingen. Ik heb besloten haar dus alleen tegen Weil te enten, iv, he zwemmen.

(Het heeft me trouwens wel een hele avond werk gekost om allerlei fora af te zoeken naar ervaringen, meningen en meer info over de soorten vaccins. Ik wil gewoon graag weten wat er in mijn hond gespoten wordt en ik zit er niet op de te wachten dat een DA allerlei entingen erin gooit, terwijl dat helemaal niet nodig is.)

Meningen?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:48

Citaat:
Ik wil gewoon graag weten wat er in mijn hond gespoten wordt en ik zit er niet op de te wachten dat een DA allerlei entingen erin gooit, terwijl dat helemaal niet nodig is.)

Meningen?

Heel goed ;-) Heb je ook over titertesten gelezen? Dan is die cocktail misschien ook wel niet nodig en is alleen Weil afdoende.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 13:57

Rosita, daar heb ik idd over gelezen. Maar ik heb ook begrepen dat niet alle DA's dat doen...
Ik zal de link eens gaan bekijken die onderin jouw stuk staat.
Ik woon nl in Leeuwarden en ik heb hier in de buurt niets kunnen vinden....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:02

Ik heb inmiddels contact gehad met mijn DA en 2 dingen die ze zeiden bevielen me niet helemaal....
1. Ze kunnen geen Weil enten (Lepto) zonder ook para-influenze te enten, maar ik wil eigenlijk helemaal geen kennelhoest enting.
2. Novibac was volgens hen niet op voorraad en erg moeilijk aan te komen.

Komt een van jullie dit bekend voor?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:39

nee;-) Volgende DA bellen. 't Is gewoon hun merk niet.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:46

voor zover ik weet is kennelhoest geen vast enting in de cocktail deze moet je apart aanvragen en is dus die pneumodog enting para influenza is een variant van een griep die ook hoest veroorzaakt en bordertella is de kennelhoest deze wordt meestal gegeven voor een verblijf in een kennel de rabies is alleen nodig als ie mee op vakantie gaat vraag wel bij je DA de voorwaarden van het land waar je heen gaat.
ik zou gewoon naar je da gaan met de ent gegeven en het je daar uit laten leggen lijkt me dan sneller duidelijk worden dan alles wat hier wel of niet gezegt wordt

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:19

Kennelhoest is een neusenting.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 07:56

Mjay schreef:
voor zover ik weet is kennelhoest geen vast enting in de cocktail deze moet je apart aanvragen en is dus die pneumodog enting para influenza is een variant van een griep die ook hoest veroorzaakt en bordertella is de kennelhoest deze wordt meestal gegeven voor een verblijf in een kennel de rabies is alleen nodig als ie mee op vakantie gaat vraag wel bij je DA de voorwaarden van het land waar je heen gaat.
ik zou gewoon naar je da gaan met de ent gegeven en het je daar uit laten leggen lijkt me dan sneller duidelijk worden dan alles wat hier wel of niet gezegt wordt

In de DHPPI + L enting zit alles, dus ook de kennelhoest.... Dat is de PI bij mijn weten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:55

xManon_ schreef:
Kennelhoest is een neusenting.

Nee hoor kennelhoest is zowel een neusenting als een gewone enting voor.

Verder ben ik er niet zo in thuis ik weet dat onze hond voor zo'n beetje alles geent is i.v.m. logeer partijtjes in pension. Hondsdolheid weet ik nog neit of we die gaan herhalen, die hebben ze alleen nodig als ze naar het buitenland gaan.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:18

Echt? Onze dierenarts had alleen een neusenting.

Onze hond krijgt alleen de jaarlijkse enting en nu eenmalig kennelhoest. Ik hou me er eigenlijk niet zo mee bezig wat er precies in die enting valt, vertrouw de dierenarts wel dat al het nodige erin zit.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:22

2 van onze honden hebben alleen als pup een enting gehad, ze worden nu bijna 7, en zijn sinds hun pup zijn nooit meer geënt en hebben ook nooit wat gehad. Hun moeder net zo min. Onze kat is ook al 8 jaar niet meer geënt, en is nu 11. Ook nooit wat gehad. Ze zullen waarschijnlijk ook nooit meer geënt worden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 15:09

xManon_ schreef:
Echt? Onze dierenarts had alleen een neusenting.

Onze hond krijgt alleen de jaarlijkse enting en nu eenmalig kennelhoest. Ik hou me er eigenlijk niet zo mee bezig wat er precies in die enting valt, vertrouw de dierenarts wel dat al het nodige erin zit.

En dat is dus het hele probleem.... Dat wil ik dus niet.... Ik heb genoeg DA's meegemaakt die klakkeloos elk jaar een cocktail zetten, terwijl sommige mensen geregistreerd staan voor 3 jaar. Dan heb je dus 2x voor niets een enting gezet. Dat voel je dus 2x in je portemonnee en je hond heeft 2x een enting voor niets gekregen.... Daar heeft niemand wat aan, behalve de DA.
In het paspoort van mijn hond was zijn enting ook voor een geldigheid van 1 jaar neergezet, maar ik laat hem dit jaar pas weer enten. In de periode dat hij zijn laatste cocktail kreeg stond diezelfde enting nl al geregistreert voor 3 jaar.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:48

In de cocktail enting wordt ook tegen parvo en weil gevaccineerd. Vanguard en Nobivac zijn merknamen en zegt dus niets over de ziektes waartegen gevaccineerd wordt ! Nobivac heeft inderdaad een tijdje een probleem gehad met de produktie.
In de cocktail enting wordt ook gevaccineerd tegen para-influenza, een kennelhoest enting pakt ook de bordetella mee, alleen de para-influenza is dus geen afdoende enting tegen kennelhoest. De pneumodog is een enting per injectie tegen kennelhoest, is echter sinds vorig jaar nog maar 3 maanden geldig ! De enige kennelhoest enting die een jaar geldig is, is de neus enting, bv de Nobivac KC.

Uit onderzoek is gebleken dat er inderdaad niet meer jaarlijks een volledige cocktail gegeven hoeft te worden. Onze praktijk geeft het ene jaar een Vanguard 7 (= cocktail) en het andere jaar een Vanguard CPV-Lepto (= parvo en weil), om de 3 jaar een rabies enting en indien nodig een kennelhoest neus-enting.