Mijn twee kleine konijntjes hoops en jojo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Mijn twee kleine konijntjes hoops en jojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 11:56

Een maand of anderhalf geleden heb ik heel impulsief twee konijntjes gekocht bij de dierenwinkel. Ik wou al wat nieuws, en ik heb altijd konijnen gehad maar wou ze niet meer alleen laten zitten. Ik ben drie keer wezen kijken bij de dierenwinkel omdat ik de nijnen die er zaten niet zo leuk vond. En de derde dag hadden ze nieuwe! Ik heb twee vrouwtjes uitgezocht en ze heten nu hoops en jojo. Wie nu wie is weet ik niet, want ze kijken vaak beiden van schrik Whoops..of van luiheid jojo Clown

Ik wou ze gewoon voor de fun, maar ben er nu echt fanatiek mee. Op deze foto hebben ze een kooi van 1m 20. Ik heb zo'n zelfde kooi bijbesteld die je ernaast kan zetten, twee gele kanten eruit halen en zo wordt het een kooi van 2m 40 Haha! Verder spelen ze graag met felgekleurde ballen (vind ik niet zo leuk want er zit een belletje in) en ik probeer ze zoveel mogelijk te laten wennen aan het roepen, ze zijn al best tam.

Hier waren ze net bij aan het komen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn al een stukje gegroeid nu, ze zullen nu zo'n 12 weken zijn. Donkerbruine jojo is heel druk en rent het liefst heel de dag in de kamer rond. Lichtbruine hoops zit liever in de kattenkrabpaal, die de kat overigens niet gebruikt. Zodra de nieuwe kooi eraan komt sloop ik het bovenste deel eraf en mag het blok waar hoops in zit in een van de kooien, totdat ze hem hebben ondergezeken haha.

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet me inhouden om de boel niet te laten vergroten, want dan neem ik er nog 6 :p

Manou

Re: Mijn twee kleine konijntjes hoops en jojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:40

Wat een lieve konijntjes, leuke kleuren hebben ze.
Maar mag ik je even wat tips geven. Op de eerste foto's zie ik een knaag/liksteen hangen, haal die alsjeblieft onmiddellijk weg. Het heeft namelijk absoluut geen nut terwijl ze er wel blaasgruis van kunnen krijgen.
En het komt helaas heel erg vaak voor dat dierenwinkel de geslachten niet goed bepalen, dus laat dat alsjeblieft controleren door een kundige dierenarts (ze hebben helaas niet allemaal verstand van konijnen) of bij een konijnenopvang. het zou erg jammer zijn als een van de twee een rammetje blijkt te zijn en je voedster dan op te jonge leeftijd zwanger wordt. Als ze nu 12 weken zijn en je laat het nu controleren is het nog op tijd.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:04

Hoi,

Bedankt voor je berichtje. Die knaagsteen heb ik er de eerste week al uitgehaald. Inderdaad op advies van de dierenwinkel genomen, maar toen ik de foto's ging plaatsen op een konijnenforum werd me dat al verteld. Ik heb zelf een dierenopleiding gedaan, al dan niet afgemaakt maar het kopje konijnen hebben we gehad, en het meisje dat er nog extra naar heeft gekeken ken ik persoonlijk en zij heeft buiten dat ze in een dierenwinkel werkt, erg veel verstand van konijnen. Ze werkt er nu wel, maar dat is omdat ze uitgekeken was bij de artsenpraktijk waar ze werkte, en dus maar even hier ging werken. Het zijn dus 100% zeker weten twee vrouwtjes.

Ik heb een afspraak staan voor de inentingen op januarie. Mijn dierenarts kent dit meisje namelijk ook dus ik hoef hier niet voor langs te komen, had het er namelijk wel over gehad.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:14

wat een liefjes!
Behalve het blok nog 1 puntje: ze hebben wel erg veel brokjes liggen (wel goede zo te zien!), een konijn heeft maar zo'n 20 gram per kg gewicht nodig per dag (de mijne krijgen 40 gram per dag, totaal 5 kilo konijn...anders worden ze te dik), hooi is veel belangrijker.
Die kooien zijn handig he? Ik heb ze ook aan elkaar gekoppeld! De mijne vinden krabpalen ook geweldig!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:21

Zwerte haha ik had ze los gelaten in de huiskamer en we waren hem kwijt. Na een kwartier zoeken zei iemand kijk nou hier zit hij! Hoe weet je overigens dat ze teveel krijgen dan? Want als ik ze 1 zo'n bakje geef (het zijn echt hele kleine mini bakjes) dan hebben ze daar niet genoeg aan. Ik gaf ze namelijk in het begin (op die dag had ik ze meer gegeven omdat ik ze zielig vond, ze moesten mee in de tram Bloos ) twee halve bakjes. Dit omdat ze dan niet uit 1 zo'n klein ding moesten eten met zijn tweeen. Ze voelden na een tijdje nogal mager aan. Ze doen het nu nog steeds op 1 zo'n bakje in de ochtend en in de avond nog een beetje extra en ze zijn niet te dik, voelen goed aan.

Ze hebben nou trouwens geen babyvoer meer. Ik haal het voer bij een fokker ziet er hetzelfde uit als dit. Worden ze ook niet dik van, heel fijn!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:28

gewoon in de gaten houden of ze niet te dik worden. Veel konijnen zijn te dik, en een mooi gewicht word vaak als te dun gezien. Je moet er een evenwicht in vinden. Veel mensen hebben de hele dag voer staan en dat is zeker niet de bedoeling. De mijne hebben binnen een paar minuutjes hun bakje schoon leeg. Eigenlijk is het hetzelfde als alle dieren: als je de ribben maar kan voelen en niet zien.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:32

O ja ik weet wel dat ze goed op gewicht zijn dit zijn niet mijn eerste konijnen. Maar jij kwam met de 20 gram aan, en dat is voor hun al te weinig. Vandaar dat ik het aanhaalde. Ze eten wel heel de dag door hooi, mijn vorige konijn moest hier niets van hebben dat vind ik wel fijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:34

die 20 gram is ook maar een richtlijn, het ene konijn heeft hier niet genoeg aan (jonkies in de groei bijv) en de ander teveel, zoals de mijne.
Ik zei het eventjes omdat veel mensen dus de hele dag voer bijvullen en aangezien ik hier dus volle bakjes en een blok zag hangen... maar zo te horen weet je donders goed wat je doet Haha!
Heeeeeel veel plezier met die schattige droppies!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:44

De reden waarom je niet te veel moet voeren is omdat ze dan hun poep niet meer opeten Vork
Klinkt heel smerig, maar konijnen hebben twee soorten poep; de harde ronde bolletjes en de zachte, kleine keuteltjes. Die kleine keuteltjes moeten ze altijd direct opeten (voor hun spijsvertering enzo). Als ze te veel voer krijgen dan eten ze die poepjes niet meer op en krijgen ze een vieze kont met aangekoekte poep en kunnen ze last van hun darmen krijgen.

Ze zijn wel super schattig zeg Haha!
De bruine is leuk getekend, met die streep over de neus Haha!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:32

Is dat zo? Wat gek dat wist ik echt niet. Daar ga ik op letten haha zie het voor me (vriend vraagt aan kim wat ben je doen? Kijken hoe ze poep eten!) ehh Haha!

Hij is inderdaad echt heel leuk. Mijn broertje heeft een pesthekel aan dieren behalve zijn kat dan, dus ik had voor de grap een kaartje gekocht voordat ik die nijnen had met daarin geschreven kies er maar een, hij is voor jou!. Op dat kaartje stonden toevallig dezelfde konijnen als die ik nu heb. Zijn gezicht sprak boekdelen, o wat was hij blij (en ondertussen #%$%^^%^^%%) hahaha.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:13

bijna eng Tong uitsteken onze 2 knijnen heten ook zo .... maar dan wel oeps en jojo

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:19

Mijn konijnen hebben wel de hele dag brokjes staan.. En eten sinds ik dat doe ook veel minder. Ze zijn ook zeker niet te dik, zou ze het liefst nog wat dikker willen hebben juist..

Ontzettend schattige konijntjes zijn het TS *LOL*!

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:34

Zwerte schreef:
wat een liefjes!
Behalve het blok nog 1 puntje: ze hebben wel erg veel brokjes liggen (wel goede zo te zien!), een konijn heeft maar zo'n 20 gram per kg gewicht nodig per dag (de mijne krijgen 40 gram per dag, totaal 5 kilo konijn...anders worden ze te dik), hooi is veel belangrijker.
Die kooien zijn handig he? Ik heb ze ook aan elkaar gekoppeld! De mijne vinden krabpalen ook geweldig!

een konijn heeft inderdaad maar 25 tot 30 gram per kg gewicht nodig per dag.
maar: stel ze wegen nu 1 kilo, dan moet je ze geen 25 gram biks geven, maar biks geven voor het gewicht dat ze zijn als ze volwassen zijn.
wel moet je zorgen dat ze nog genoeg hooi etc. eten.

hoe oud zijn de konijntjes?