Domme kippen! Wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Domme kippen! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 01:15

Hallo!

Nou heb ik een vraag voor de kippen experts Knipoog.

We hebben 6 kippen renne met elke ren een bepaald kippenras.
Ze hebben allemaal een nachthok en in 4 renne staat een conifer.

Nou zijn er 6 kippen (2 tomen van elk 2 hennen en 1 haan) die in de boom gaan slapen.
Ze hebben een nachthok met een mooie stok. Gaan ze nog in de boom slapen. Clown
Dus mijn vriend en ik kunnen ze er elke avond eruit plukken en in hun hok zetten. Daar blijven ze dan wel slapen.. Maar dag erna gaan ze toch weer in die boom slapen.

De andere kippen met een conifer gaan wel gewoon in hun hok slapen en laten de boom met rust.
Wat kunnen we nou het beste doen met die kippen? Gewoon opsluiten in hun nachthok ofzo?

De bomen gaan er overigens wel uit in het voorjaar.
En weet niet of het met 't ras te maken heeft want het is de Chaamse hoen en de Uilebaard die in de boom gaan slapen. De rest niet en voordat de Chaamse hoenders er waren zat er de Lakenvelder in en die sliepen wel gewoon in hun hok.

Nouja, hopelijk snappen jullie 't probleem een beetje en hebben jullie een oplossing?

Marigold

Re: Domme kippen! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:29

gaas er omheen doen?
of laten zitten, weet niet of dat kwaad kan.
en anders gewoon als deel van de verzorging elke avond de kippen uit de bomen plukken en in hun hokjes doen zolang de bomen er nog staan Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:30

Heb jij een probleem met het feit dat ze in die boom gaan slapen? Beschadigd het de boom? Hebben jullie overlast van vossen ofzo?

Wij hebben ook een prachtig kippenhok, heeft een paar honderd euro gekost. Een deel van de kippen slaapt erin, maar de jonkies willen het structureel gewoon niet. Die slapen dus gewoon in de dennenboom. Sja, als zij dat willen, dan moeten ze het zelf weten is ons idee erover Clown Wij maken ons er niet druk over, ze kunnen er ook voor kiezen om zelf in het hok te gaan.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:54

Ik was vroeger ook zo gek om iedere avond te gaan controleren of ze allemaal veilig en droog binnen zaten Dromen
Heb opt moment geen kippen, maar kzou het ook niet meer doen Cool

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 02:40

Ik zou ze lekker laten zitten. Die kippen vinden het dus duidelijk lekkerder om in die boom te slapen. Misschien een gaasje over de ren heen spannen zodat er 'snachts geen rovers de ren in kunnen. Als ze het koud hebben zullen ze vast wel in het hok gaan zitten.
Waarom wil je trouwens die boom eruit halen? Die kippen willen er dus blijkbaar graag in zitten en het geeft 'szomers ook nog wat extra schaduw.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 03:09

Als je ren helemaal dicht is, dus ook aan de bovenkant, zou je ze gewoon kunnen laten zitten. Misschien doen ze het omdat ze in de boom hoger zitten dan in het hok?

Mijn kippen gaan ook vaak in de coniferen zitten maar ik haal ze er wel uit want de tuin is niet helemaal dicht en er lopen hier veel katten.

Als je ze toch graag in het hok wilt hebben kun je ze een paar dagen opsluiten, dan leren ze dat het hun hok is waar ze horen te wezen, meestal snappen ze dan ineens wel dat ze daar moeten overnachten.

Voor de zekerheid kun je even checken of je zitstok wel goed is, ver genoeg van de muur af, stevig genoeg en niet te dik of te smal.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 04:49

Mijn kippen hebben ook een mooi nachthok maar blijven ook in de ren slapen, op een stok!! Helaas... maar blijkbaar vinden ze dat fijner!!
Ik heb 2 rassen en van ieder 1 kipjes, een gewoon ras en een heel klein ras... Die keine kruipen altijd bij een van de grotere kippen onder de vleugels... Ziet er niet uit!! Haha!! Soms lijkt het een kip met 3 koppen!! Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:56

Ik denk dat je ze idd best kan laten zitten. Op zich zou je denken dat ze wel eraan gaan wennen dat ze in t nachthok moeten, hoelang zitten ze er al in?

Onze Antwerpse baardkrielen vlogen de eerste paar dagen ook meters hoog de katalpa in, maar zijn uiteindelijk gewoon in het nachthok gaan slapen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:15

Wij kunnen onze kippen echt niet buiten laten zitten 's nachts. Iedere avond als het donker word gaan ze vanzelf hun hok in en dat hok gaat dan dicht.
In jouw geval zou ik dus gewoon die steeds even in het hok zitten tot je die conifeer omgezaagd hebt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:19

in een conifeer zitten ze veiliger he??

een kip bedenkt dat als een roofdier een conifeer in moet klimmen dat veel meer lawaai maakt dan dat ze een hok in sluipen.
dus gaan ze daar zitten omdat ze zich veilger voelen..
misschien dat net dat ras iets stressgevoleiger is dan andere en ze het daarom doen?

denk dat een conifeer misschien ook warmer is?
weet niet hoe groot jouw nachthok is?
ik zou ze lekker laten zitten en misschien juist ervoor zorgen dat er een soortgelijk iets is waar ze in kunnen gaan zitten?
als ze zich daar prima in voelen dan is er toch geen probleem?

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:30

Als de conifeer er in het voorjaar toch uitgaat, waarom niet nu?
Kippen zitten graag hoog snachts. Als ze in die conifeer hoger zitten dan binnen op stok, gaan ze liever in die conifeer. Thuis hebben we 2 kalkoenen, die zitten ook graag hoog. En die slapen wel eens OP het kippenhok...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:34

Kippen zitten graag wat hoger inderdaad. Als je geen last van vossen hebt (zoals wij) zou ik ze lekker laten zitten!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:38

Lekker zitten laten, tis inderdaad natuurlijk gedrag. Die van ons lopen vrij, en kunnen het hok in. Een gedeelte vliegt liever de eikenboom in, zomers. Waarschijnlijk nu niet aangezien er geen blad is. S'ochtends waren ze weer gewoon in de koppel.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:38

als je het echt niet wil dat ze daar slapen dan zit er maar 1 ding op: per kip de pennen van één van de vleugels afknippen zodat ze zo hoog niet meer kunnen komen. kijk wel uit dat je niet in het leven knipt?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:39

Jammer dat je die conifeer er uit gaat doen... Ook ik verzorgde paarden bij iemand en hun kippen gingen altijd op die bomen zitten. Ze vonden het supper Haha!. Zie het probleem eigenlijk niet zo... In kippenogen is het geen dom gedrag maar natuurlijk gedrag... Welke kip bouwt er nu van nature een hut om in te slapen Gestoord. Je moet kippen niet vermenselijken Lachen.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:40

Wij hebben ook rare kippen. Ze zitten in een ponybox (die dus niet meer voor pony's is) en sommige gaan helemaal in de nok zitten op de balken. Andere blijven lekker dichter bij de grond en gaan op de stokken (rekken) zitten die we voor ze hebben gemaakt.
Sommige kippen willen nou eenmaal hoger zitten dan anderen.
Je kunt ze inderdaad gewoon opsluiten in het nachthok. Zorg er dan voor dat je ze als het begint te schemeren (rond deze tijd) ze het hok in lokt met bv. wat hardvoer (zaadjes, geen biks, vinden ze lekker, is soort snoep) en als je dat vol blijft houden gaan ze vanzelf op een gegeven moment het nachthok in rond die tijd. Dat scheelt, hoef je ze ook niet meer uit de boom te halen.

Trouwens, stomme vraag: waarom haal je ze uit de boom? Katten zijn geen bedreiging, het zijn grote kippen als ik het zo begrijp. Ok, vossen wel, maar die klimmen (niet snel) een boom in.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:37

Als mijn kippen los lopen, gaan de hennen 's avonds het hok in, de haan slaapt in de bomen. Die lok ik de volgende morgen met wat voer weer terug het hok in.
mijn vorige kippen sliepen ook wel in de boom, maar uiteindelijk kwamen die ook terug in het hok.

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:33

@ Maya : Nou bij de buren zijn er wat kippen en ganzen door de vossen weg.
Dus je weet ooit nooit.

@ MandyR : Die bomen gaan eruit omdat die heel het zicht verpesten. Achter de ren zit een gang van 't museum en als je naar buiten kijkt zie je voor de raam een boom. Niet echt mooi.

@ Pluttersput : Nou de Chaamse hoenders zitten er nou 2 weken en de Uilebaarden zitten er nou toch al meer als een jaar. En sinds kort (maandje) zitten hun dus in die boom.

@ ellepel : Het nachthok is denk ik 2m x 2m x 2m Met mooie legnesten en een stok.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:58

misschien er nog een stok bij plaatsen in het nachthok zodat ze meer ruimte hebben?
mijn ouders hebben ook kippen maar die vinden elkaar niet allemaal even aardig.
ze maakten steeds ruzie wie waar mocht zitten.
zij hebben er later nog een stok bij geplaatst en toen was het probleem over.
weet niet of je die mogelijkheid hebt?

tja als er bij de buren al wat weg mist,hebben ze toch een goede reden om het hogerop te zoeken denk ik