Wie kan dit gedrag verklaren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pantuf

Wie kan dit gedrag verklaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 20:44

Onze teef was voordat ze geholpen werd heel erg dominant (naar honden), nou is dit gelukkig overgegaan nadat ze geholpen is.
Maar nu heeft ze sinds die tijd iets nieuws, zodra ze mee in de auto mag en we starten de auto gaat ze op onze reu rijen.
En niet 1 keer nee gewoon altijd zodra we weg rijden, nou kan het geen kwaad maar ben best nieuwschierig waarom ze dat doet? En ook dat ze het na het steriliseren is gaan doen vind ik wel apart.
Dus mijn vraag wie kan dit uitleggen? of heeft een idee...

Sting

Re: Wie kan dit gedrag verklaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:16

Ik zou het iig niet toestaan om het te doen. Waarschijnlijk heeft ze het toevallig een keer gedaan en associeerd ze het starten van de auto nu met de drang om te gaan rijden.
Laat jullie reu dat gewoon toe dan? Wat doet ze als je ze wel in de auto laat maar niet start? Waar ligt de grens dat ze begint te rijden? Probeer die te vinden, dan is het het makkelijkst afleren.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:20

naar zeggen worden teven wat 'pittiger' na castratie dus dat ze nu niet meer dominant is naar andere honden moet toeval zijn.

Het rijden op jullie reu is waarschijnlijk wel een dominante handeling. Het meegaan met de auto gaat natuurlijk altijd met opwinding gepaard en ze zal het nodig vinden om op dat moment jullie reu even te vertellen dat zíj het allemaal voor het zeggen heeft. Laat haar maar als eerste in en uit de auto stappen, misschien is dat bevestiging genoeg.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 21:22

Precies bij het starten van de auto, en we straffen het elke keer af en dan stopt ze op dat moment ook maar de volgende dag bv doet ze het gewoon weer
Me reu vind het allemaal wel best

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 21:25

Hmm pittiger heb ik juist nog nooit gehoord, ze is juist veel minder dominant geworden maar nog wel steeds de baas onder de hondne

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:38

Teven worden over het algemeen "pittiger" na een sterilisatie. Omdat de vrouwlijke hormonen worden weg gehaald.
dat rijden op de reu, is dominant gedrag. Hierme maakt ze duidelijk dat ze de baas is over de reu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:30

Hier 2 dames die ook een stuk mannelijker zijn gaan reageren na hun sterilistatie. Onze oude russel is zelfs een tijdje chemisch gekastreerd wegens een overdosis aan testosteron.

je teef geeft zo aan dat ze de baas is over de reu. En omdat ze opgewonden is omdat er wat spannends gaat gebeuren gebruikt ze het rijden waarschijnlijk ook als afreageer middel.

Zelf zou ik het laten gaan zolang ze naar jullie wel normaal reageert. Alleen kijken of je kunt proberen haar opwinding wat te verminderen door haar te laten zitten op het moment van auto starten. Het is een onderlinge rangorde strijd die zich toch moet stabiliseren..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:38

Er zijn verschillende theorieen over dit gedrag.

- een dominante handeling: ze maakt de reu duidelijk dat zij als
eerste de auto in gaat en niet met
zich laat sollen.
-opwinding: ze is erg enthousiast over het feit dat jullie met z'n
allen weg gaan in de auto en waarschijnlijk iets leuks
gaan doen.
-aandacht trekken: ze eist de aandacht van de reu op, die
misschien op de auto gefixeerd is.

Jij bent haar eigenaar en kent haar het best. Mijn teef doet het soms ook op onze andere teef (eigenlijk nog pup BMvan 6 maand) en ik vind het niet goed. Ten eerste omdat de pup nog volkomen in de groei is, zowel geestelijk als lichamelijk en ik niet wil dat ze er enig letsel aan overhoudt. Ten tweede omdat ik zulk gedrag niet tolereer. Niet bij onze pup en ook niet bij vreemde honden.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:06

Ik denk dat je 2de punt wel een goeie is want ze doet het echt alleen in de auto (en dan gaan we 9 van de 10 keer naar het bos, strand of de paarden).
Het gedrag word ook echt wel afgestraft (doormiddel van stem want er zit een honden rek tussen ons) en dan stopt ze ook direct, maar ze moet het toch altijd even proberen.
Bij haar is je stem trouwens al genoeg want dan zit ze al in elkaar gedoken. (heb haar op latere leeftijd gekregen en weet niet wat daarvoor is gebeurd met haar) ze reageert dus heel heftig op je stem