Anna de kip is niet meer.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Anna de kip is niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:49

Gisteren groot drama hier in huis.
Kip Anna was al een week ziek. Ze zat al bijna een week helemaal ineengedoken, at wat ik haar voorzette en dronk nog wel, maar voor de rest deed ze niet veel. Haar achterwerk zat vol stront en toen ik dat woensdag met plastic handschoentjes aan aan het schoonmaken was, zag ik dat haar buik ver kaal was.
Aangezien ik nog wat in de kast had staan van diergeneesmiddel tegen diaree/ snot/ verkoudheid/ longontsteking voor sierduiven/fazanten/kanaries/cavia's/konijnen Gestoord , geschikt dus tegen alles en voor ongeveer al het kleinvee Clown , heb ik dat dus vanaf woensdag aan de kipjes gevoerd.

Voor Anna was het helaas te laat. Die zat gistermorgen onder het hok. Toen ik haar het eten met de poeder voor haar hield, kiepte ze zowat om. Ze kon zich nog net op haar vleugels opvangen.

Aangezien ik het niet kan aanzien dat een kip van ellende crepeert, heb ik manlief ingeschakeld om er snel een einde aan te maken.

Ik denk nog: Niks tegen dochterlief zeggen. Komt manlief met de bijl binnen en zegt: Zo nou even de kip helpen. Dochter in paniek. Huilen huilen huilen. Nee, Papa! Ik vind het goed zolang ze leeft! En toen we eindelijk hadden uitgelegd dat Anna te ziek was, toen was het: Ik wil het zien!!
Ja, duh, ik dacht het niet!
Maar ja, ze stond al buiten en maar jammeren. Ik heb haar maar even gelaten en toen het moment gekomen was, heb ik gezegd: en nu draai je je om!
Bwah, wat een ellende om een kip.
En dat stuiptrekken duurt ook nog best lang. Dat had ik niet gedacht. En dan die snavel, die maar open en dicht bleef gaan, alsof ze naar adem aan het snakken was.
Ow het was echt heel zielig. Huilen

Ik bedenk me nog 10 keer voor ik weer aan kippen begin.

Lynn_Nikita

Re: Anna de kip is niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:51

RIP anna de kip

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:52

getver zeg! dat is echt niet leuk om een beestje zo aan zijn einde te moeten laten komen... heel veel sterkte met je dochtertj!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:10

Volgens mijn man merken ze er niks van, als je het maar in een keer goed doet.
Ik moet ook zeggen dat hij er echt korte metten mee maakte. Van het moment dat hij Anna uit de ren pakte heeft het geen halve minuut geduurd ....
Maar voor mijn dochter was het wel schokkend dat de kop eraf ging. Daarom wilde ik ook niet dat ze het zag.

Maar ik heb wel eens verhalen van mijn man gehoord, toen hij in het leger zijn dienstplicht aan het vervullen was....
Toen moesten ze allemaal een kip slachten. Hij is toen echt kwaad geworden. Er waren een heleboel jongens die niet goed durfden te hakken omdat ze het zo zielig vonden en die sloegen de nek maar half door of ze keken maar half (want ze wilden het liever niet zien wat ze deden) en sloegen daardoor de schedel er half af.
Dus mijn man even gebulderd dat wat ze nu (toen) met de kippen deden, pas zielig was. En dat ze het in een keer goed moesten doen en anders kregen ze met hem te maken. Toen was het gesoebat meteen over en heeft de rest de kippen op een normale manier geslacht.

Tja, ik ben er ook geen held in, maar als ik het zou moeten doen, dan ook meteen goed. Zo heb ik eens een muisje Bloos uit haar leiden gered. Ze zat met haar achterpoot vast in de val. Ze keek me zooo zielig aan. Daar heb ik wel even moeite mee gehad. (Normaal doet een val haar werk meteen goed, maar in dit geval dus niet) Met de achterkant van een schep heb ik toen staan mikken en ik weet nog dat ik dacht: Komop Sam, in een keer goed. Niet zo halfslachtig want dan lijdt dat diertje nog meer. Maar toen ik mepte, mepte ik toch wel heel veel te hard. Bleeh, het bloed en ingewanden plakte overal aan. Ioew, ik gruwel er nu nog van.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:12

als je het snel en goed doet merken ze er niks van.

en is echt niet zielig, vroeger wisten ze niet beter.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:19

Laat mij aan m'n vader denken.... Die had op een goede dag ook bedacht dat een rennetje met wat kippen wel leuk is. Hij is een grote sterke vent, maar met een erg klein hartje. Kipjes hadden de gewoonte gekregen om vrolijk over het draad te vliegen en zijn moestuin leeg te pikken. Nu is dat simpel opgelost door de veren aan 1 kant te knippen, dan kunnen de kipjes alleen nog rondjes vliegen en kunnen ze dus niet meer in de tuin. Ik vader gevraagd om 't dier dan even vast te houden, kon ik wat handiger knippen. Nou, dat was me toch een drama! Hij vond het zo zielig (en ze voelen het niet eens, je knipt niet in iets wat leeft). Naderhand was een kipje ziek. Nog groter drama. Niemand bekends in de buurt om te slachten, dus ben ik er maar mee naar de dierenarts gegaan om te laten inslapen. Tja, moest toch iets. Toen alle kipjes weg waren zijn er ook geen nieuwe meer gekomen.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:23

Och wat sneu dat jullie kip zo aan haar einde moest komen.
Wel heel goed van je man dat hij het gewoon gedaan heeft, ik kan het echt niet aanzien als mensen hun dieren laten creperen of het niet in één keer doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:30

mag ik 't al vreemd vinden dat je die kip niet al een week eerder de kop afgeslagen hebt? Nagelbijten / Gniffelen bij ons komt het er nog niet in om dat beest medicijnen oid te geven.. oh de kip is niet lekker? oke.. kom maar hier hoppa.. weg kop... en weg kip...
zo gaat dat bij ons... ook als er een haan teveel is oid dan is het hakkietakkie... weg met 't kippie...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:26

Maartje1990 schreef:
mag ik 't al vreemd vinden dat je die kip niet al een week eerder de kop afgeslagen hebt? Nagelbijten / Gniffelen bij ons komt het er nog niet in om dat beest medicijnen oid te geven.. oh de kip is niet lekker? oke.. kom maar hier hoppa.. weg kop... en weg kip...
zo gaat dat bij ons... ook als er een haan teveel is oid dan is het hakkietakkie... weg met 't kippie...

Tja, bij ons heeft er ook een kipje een keer een paar dagen op het gras gezeten. Ze zag er erg slecht uit en ik vreesd het ergste, beest is echter na z'n grasvakantie weer helemaal opgeknapt, dus proberen kun je het altijd toch? Ligt er maar net aan of het een kipje is waar je aan gehecht bent of "1 van de 34 bruine kippen".

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:29

waar hebben jullie de kippen dan zitten? bij ons lopen ze gewoon los namelijk. (maar ik woon ook op een boerderij en anders lopen ze gewoon bij de paarden in een grote wei.) maar nu moet ik ook zeggen dat ik moord en brand schreeuwde toen m'n vader onze 2 overgebleven kippen een kopje kleiner wou maken... omdat ze een ander soort kippen willen. En nu heb ik ze zover gekregen dat dit pas in de lente gebeurt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:53

Onze (nu 3 overgebleven) bruine legkippies zitten in principe apart in een ren van ca. 5x5 m.
Maar ik laat ze ook wel eens los in de paardenwei, als ik thuis ben. Ze lopen me alleen overal achterna en dat is wel eens lastig, want ik wil geen kippen bij de achterdeur hebben staan. Die poepen alles vol voor mijn deur Tong uitsteken . En ze hebben er een handje aan, om via onze oprit naar de moestuin van de buren te wandelen. Ik geloof niet dat mijn buuv dat zo leuk vind, dus moet ik ze altijd in de gaten houden als ze los lopen. Vandaar dat ze in een afgezet stukje wei zitten.

Maar idd, ik heb wel vaker een zieke kip gehad, of een die een tijdje lang moeilijk liep (volgens mij tussen spijlen van trapje van het hok gevallen met 1 poot). Ik laat ze dan echt niet meteen de kop af slaan. Dat is zowieso ook niet zo'n hobby van mijn man. Die doet het ook liever niet dan wel, maar als ik er om vraag, dan weet hij ook dat het moet gebeuren en doet hij het ook. Zou ik niemand in de buurt hebben die dat voor me zou kunnen doen, dan geloof ik dat ik ook naar een DA zou moeten gaan, want ik geloof eerder dat ik mijn eigen hand afhak, dan alleen de kop van zo'n beessie Koe .

Maar ja, hier worden ze ook wel eens beter. Ze gaan niet allemaal dood. En die medicijnen zijn van Bogena en die kun je in elke boerenbond of Aveve kopen. Dat zijn echt geen dure medicijnen van een DA. Ik probeer een beetje realistisch te zijn door te denken dat ik de kippen alleen voor de eieren heb, maar ik vind toch ook dat ik tenminste een beetje moet proberen om ze gezond te krijgen en ze niet meteen moet afschrijven. Daarbij komt, een zieke kip eet ik ook niet op, die wordt begraven of gaat de groencontainer in. Dus kan ik net zo goed proberen om ze weer beter te krijgen. Dat is toch goedkoper dan weer een nieuwe kip kopen.
En idd, ik had maar 4 kippies en ze hebben allemaal een naam. En al zijn het gewone bruine legkippen, ze laten zich ook allemaal knuffelen. Ze zijn helemaal tam. Dus geen wonder dat het toch wel wat moeite kost om er een de kop af te hakken.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:31

Respect voor je man hoor, je kunt het beter zo oplossen dan halfbakken.
Ik heb zelf ook kippen en daar ga ik ook mee naar de DA als er iets is, dus zo raar is medicijnen halen toch niet?
Ik vind dat sommige mensen nogal makkelijk reageren met meteen koppen afhakken als er maar het minste aan de hand is. Mijn kippen zijn huisdieren net als katten of honden, die geef je toch ook een kans?
Ik kan best begrijpen dat als je veel kippen hebt rondlopen dat je ze makkelijker afmaakt, maar geen kans willen geven omdat het een kip is vind ik een beetje raar eerlijkgezegd.